بهترین فیلمهای هندی سال ۲۰۲۴؛ از «استری ۲» تا «کالکی ۲۸۹۸»
تا همین حالا که در میانههای سال ۲۰۲۴ میلادی هستیم، سینمای هند شاهد یک سال پربار مملو از فیلمهای جذاب در ژانرهای مختلف بوده است؛ فیلمهایی که نه تنها چپ و راست رکورد فروش زده و در گیشهی داخلی عالی عمل کردهاند، بلکه باری دیگر در سطح جهانی نشان میدهند بالیوود چه پتانسیل بالایی برای فیلمسازی و داستانپردازی در قالب آن دارد. از «آقا و خانم ماهی» گرفته، تا «جنگنده»، «میدان» و «کالکی ۲۸۹۸»، در سال ۲۰۲۴ هم شاهد انتشار برخی از جدیدترین و متنوعترین داستانها در فیلمهای هندی بودهایم که اکشن، درام، کمدی، ترسناک، علمی-تخیلی همه را در خود دارند. البته در میان فیلمهای هندی امسال، بازسازیهایی مثل «دیوانه» و دنبالههایی مثل «استری ۲» هم پیدا میشود. با فیلمهای متعددی که هر سال از بالیوود بیرون میآیند، گزینهها آنقدر زیاد میشوند که انتخاب دیدن فیلم از میان آنها را سخت کرده است؛ اما این فهرست، ۲۴ فیلم از بهترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ میلادی را پیش روی شما میگذارد که میتواند به پیدا کردن یک فیلم هندی جدید درست و درمان به شما کمک کند.
۲۴. آلیا باسو گم شده است (Aliya Basu Gayab Hai)
- کارگردان: پریتی سینگ
- بازیگران: سلیم دیوان، وینی پاتاک، رایما سان
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: – از ۱۰۰
در میان بهترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ جای خالی یک تریلر درست و درمان احساس میشد که «آلیا باسو گم شده است» همین چند روز پیش منتشر شده و این جای خالی را پر کرد. این فیلم یک تریلر هیجان انگیز است که به داستان ربایش دختری میپردازد که همانطور که از عنوان فیلم برمیآید، آلیا باسو نام دارد. او به دست دو زندانی سابق، دیپاک کومار و ویکرام سینگ دزدیده میشود تا از پدر پولدارش اخاذی کنند. البته با پیشرفت فیلم، معلوم میشود که قضیه به سادگی با اخاذی تمام نمیشود و این آدمرباها هستند که نمیدانند خود را درگیر چه چیزی کردهاند.
«آلیا باسو گم شده است» به کارگردانی پریتی اس سینگ، رایما سان را در نقش آلیا قرار میدهد و وینی پاتاک و سلیم دیوان در نقش آدمرباها بازی میکنند. کارگردان پریتی سینگ و نویسندگان جی بلیکسون و جبران نورانی داستانی به ظاهر ساده با پیچشها و چرخشهای غیرمنتظره به تصویر آوردهاند که با این وجود، کاملا غیرقابل پیشبینی است و این بزرگترین نقطه قوت این فیلم هندی است که اتفاقا بودجهی چندانی هم نداشته است. با اینکه داستان تمام مدت تنها روی سه کاراکتر متمرکز میشود، اما همچنان حدس زدن اینکه چه عاقبتی در انتظار این سه نفر خواهد بود کار دشواری است. اگر از طرفداران فیلمهای ژانر دزدی و تریلر هستید، «آلیا باسو گم شده است» میتواند با کارگردانی مهیج و مدرن خود، عطش شما برای فیلمهای پرهیجان را سیراب کند.
۲۳. آقا و خانم ماهی (Mr. & Mrs. Mahi)
- کارگردان: شاران شارما
- بازیگران: جاهانوی کاپور، راجکومار رائو، زارینا وهاب، آرجیت تانجا، کومود میشرا
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۴ از ۱۰۰
«آقا و خانم ماهی» فیلمی است که اگر «باج» (Lagaan) و «مثل بکام کاتدار بزن» (Bend It Like Beckham) را با هم ترکیب میکردند، نتیجه این فیلم میشد؛ با این تفاوت که این بار به جای توپ فوتبال، چوب کریکت دست بازیگران دادهاند. این فیلم یک فیلم رمانتیک ورزشی است به همان سبک فیلمهای رمانتیکی که از بالیوود توقع دارید. داستان «آقا و خانم ماهی» ماجرای ماهی و شوهرش را دنبال میکند، دو آدم رویاپرداز که با عشق مشترکشان به کریکت به هم پیوند میخورند. البته آنها به دیدن مسابقات از کنار زمین راضی نیستند؛ بلکه میخواهند خودشان را به بهترین لیگها برسانند؛ اما مشکل اساسی اینجاست که مرد جوان مجبور شده به خاطر فشارهای پدرش مسیر دیگری را طی کند و تجارت خانوادگیاشان را بگرداند؛ اما ازدواج او با یک خانم دکتر، دوباره او را به میادین بازمیگرداند.
کارگردان توانسته به خوبی اهمیت عشق، اعتماد و دریافت حمایت عاطفی از سوی خانواده را به تصویر بکشد؛ این موضوعات به ویژه در بطن رابطهی کاراکترهای جاهانوی کاپور و راجکومار رائو بازتاب پیدا میکنند که حسابی خودشان را به زحمت انداختهاند تا در قالب ورزشکاران کریکت اقناعکننده به نظر برسند و به جز جنبهی فیزیکی، میتوانید خودتان را آمادهی صحنههای احساسی شدیدی بکنید که در کف زمین کریکت اتفاق میافتند. «آقا و خانم ماهی» از بهترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ است که تمام خانواده میتوانند پای آن نشسته و از دیدنش لذت ببرند.
۲۲. مالهر (Malhar)
- کارگردان: ویشال کومبار
- بازیگران: شرینیواس پوکال، وینایاک پوتدار، شریب هشیم
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: – از ۱۰۰
با وجود تنوع موضوعی در فیلم هندی ۲۰۲۴ سال خوبی برای فیلمهای درام بوده است. «مالهر» به داستان دو دوست، دو عاشق و دو ذهنیت متفاوت میپردازد. البته همهی آنها را در یک داستان واحد جمع نکرده؛ بلکه سه داستان به هم پیوسته را نشان میدهد که همه در پسزمینهی یک روستا اتفاق میافتند. یک داستان به تقلای دو دوست صمیمی برای تعمیر سمعک میپردازند. داستان دیگر دربارهی یاسمین، خواهر بزرگتر جاوید است که عاشق پسری هندو به نام جاتین میشود. فیلم پستی و بلندیهای رابطهی مخفی آنها و تلاششان برای دیدار را نشان میدهد، عشقی که معلوم نیست چه فرجامی در انتظارش باشد. داستان آخر به زنی میپردازد که تازه ازدواج کرده اما امیدی به باردار نشدن ندارد و جامعهی روستایی، او را به خاطرش تحقیر میکنند.
«مالهر» یکی از جدیدترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ از نظر داستانپردازی است که با ترکیب سه داستان همزمان پیش میرود و بازیگران هم با اجرای خود، رنگ تازهای به آن دادهاند. ویشال کومبار فیلمی مملو از رنگ و موسیقی تحویل داده که با اینکه اکشن و درام جایی در آن ندارند، اما داستانسرایی فیلم به قدری خوب است که به سرعت از همان ابتدا شما را جذب خود خواهد کرد. چشم از صحنهی پایانی برندارید که یکی از احساسیترین لحظات فیلم در انتظارتان خواهد بود.
۲۱. جنگنده (Fighter)
- کارگردان: سیدهارت آناد
- بازیگران: ریتیک روشن، دیپیکا پادوکونه، ریشاب سوهنی، سنجیده شیخ
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۵ از ۱۰۰
در چند سال گذشته سیدهارت آناد چندی از بهترین بلاکباسترهای سینمای هند را ساخته است، از جمله «پاتان» (Pathaan) که سال گذشته رکوردشکنی کرد. همکاری قبلی او با ستارهی این روزهای بالیوود، ریتیک روشن، در فیلم پرانفجار «جنگ» (War) در ۲۰۱۹ و «بنگ بنگ» (Bang Bang) در سال ۲۰۱۴ میلادی بود، که بازسازی از فیلم «شوالیه و شب» (Knight And Day) تام کروز به حساب میآید. برای همین منطقی به نظر میرسد که آناد بخواهد فرمول موفق خود را بار دیگر به کار ببندد. «جنگنده» را میتوانید بازسازی هندی «تاپ گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) تام کروز در نظر بگیرید، البته با بودجهای چندین برابر کمتر. فیلم «جنگنده» سراسر با میهنپرستی هندی آغشته شده است. فیلم، داستان یک گروه از خلبانان نیروی هوایی هند از جمله پتی (ریتیک روشن) و پتی (آنیل کاپور) را دنبال میکند که میخواهند ناآرامیهایی که از سمت پاکستان نسبت به کشورشان وجود دارد را کنار بزنند. تروریستها از پاکستان به پایگاه ارتش هند حمله کرده و تلفات زیادی به بار میآورند. با بالا گرفتن درگیری بین دو کشور، پتی و دیگر خلبانان وارد عمل میشوند.
ممکن است فکر کنید پس از دیدن کلی فیلم جنگی، دیگر به میهنپرستی در فیلمها عادت کردهاید؛ اما «جنگنده» یک قدم پا را فراتر میگذارد و عواطف ناسیونالیستی را در مرکزیت داستان خود قرار میدهد؛ مخصوصا که داستان، متأثر از حوادث تروریستی سال ۲۰۱۹ میلادی در هند است و برای مخاطب غیرهندی کمی نامأموس. برای همین، جذابیت فیلم برای ما بیشتر به بازیگران آن، از جمله ریتیک روشن بازمیگردد که حتی در صحنههای به اهتزاز در آوردن پرچم دیدنی است. سیدهارت آناد هم زحمت زیادی پای فیلم کارگردانی، به ویژه صحنههای اکشن فیلم کشیده و جلوههای ویژهی «جنگنده» هم به مراتب از بسیاری از فیلمهای دیگر امروز هند بهتر است.
۲۰. چاندوی قهرمان (Chandu Champion)
- کارگردان: کبیر خان
- بازیگران: کارتیک آریان، پالاک لاوانی، بووم آرورا، بهاگیاشری بورس
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰
بزرگترین چالش فیلمهای زندگینامهای در اجتناب از کلیشهای شدن آنهاست. فیلم «چاندوی قهرمان» با کارگردانی کبیر خان توانسته از این کلیشه دوری کند؛ کاری که او طی سالهای گذشته بارها موفق به انجام آن شده است، به ویژه با فیلم قبلیاش «۸۳» که داستان تیم کریکت هند در این سال را به تصویر کشید. «چاندوی قهرمان» هم در همان ژانر بیوگرافی و ورزشی قرار دارد و از فیلمهای جدید هندی است که سراغ زندگینامهی اولین ورزشکار هندی رفته که مدال طلای پارالمپیک را در رشتهی شنا برای این کشور کسب کرد.
این فیلم را میتوان ترکیبی از «فارست گامپ» (Forrest Gump) و «بدو میلکها بدو» (Bhaag Milkha Bhaag) توصیف کرد. «چاندوی قهرمان» مسیر دشواری را که این ورزشکار برای رسیدن به قلههای ورزشی طی کرده نشان میدهد و باید گفت این نقش بسیار سختی است که کارتیک آریان به خوبی از عهدهی آن برآمده است. از جوانی پرشور در ارتش که تمرین بوکس میکند، تا کنار آمدن با معلولیت و رسیدن به موفقیت، مسیری است پراحساس و آریان کاری کرده که نمیتوانید طرفدارش نباشید؛ چون یک قهرمان ممکن است زمین بخورد، اما هیچ چیز نمیتواند او را از رسیدن به اهدافش باز دارد. داستان مبارزهی مورلیکانت پتکار برای هر کسی که روزی آرزوی قهرمان شدن در سر داشته الهامبخش است.
۱۹. کوکی (Kooki)
- کارگردان: پراناب جی دکا
- بازیگران: ریتیشا خاوند، راجش تیلانگ، دیپانیتا شارما، ریتو شیوپوری
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۹.۳ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰
«کوکی» تراژدی بزرگی را که یک دختر شانزده ساله از سر میگذارند به تصویر میکشد. این فیلم بهترین بازتاب دنیایی است که هنوز در سال ۲۰۲۴ میلادی سیستم قضایی کشوری مثل هند نمیتواند حکمی قاطعانه به چنین جنایتی بدهد یا تا جای ممکن جلوی ارتکاب آن از سوی دیگران را بگیرد. فیلمهایی که دربارهی قربانیان تجاوز صحبت میکنند، اغلب بر دادگاه و جنبههای حقوقی آن متمرکز میشوند؛ اما «کوکی» چالش دستتنهای دختری را نشان میدهد که به خاطر این تجربهی تلخ، مجبور است باقی عمر خود را با روحی زخمخورده بگذراند؛ زخمی که آثارش تا همیشه با او باقی خواهد ماند. کوکی یک سوال بزرگ مطرح میکند، اینکه چرا تجاوز از سوی سیستم قضایی و فرهنگ هند جرمی به بزرگی قتل تلقی نمیشود؟ آن هم جنایتی که دست کمی از قتل روح ندارد؟
داستان «کوکی» برای همه نیست؛ ولی میتوان آن را از فیلمهای جدید هندی به حساب آورد که در سال ۲۰۲۴ میلادی جرئت کرده دربارهی موضوعی چنین تلخ و تاریک به صراحت و خطشکنانه حرف بزند. کارگردان به خوبی موفق شده ترامای حاصل از حادثهای که شخصیت کوکی از سر میگذراند را نشان دهد. نمیتوان بازیگر جوان فیلم را هم فراموش کرد که با چنین کاراکتری، بار مسئولیت زیادی را بر دوش کشیده است؛ کاراکتری که جدا از تأثیرگذاری بر تمام بینندگان فیلم، کسی است که قربانیان تجاوز میتوانند با احساسات او همذاتپنداری کنند و این کار را برای بازیگر از همیشه سختتر میکند. مونولوگی که کوکی در آن از جوانیاش و درک ناقص او از دنیا و دشواریهایش میگوید، تا مدتها رد خود را بر ذهنتان میگذارد.
۱۸. ماهاراجا (Maharaja)
- کارگردان: نیتیلان سوامیناتان
- بازیگران: ویجی ستوپاتی، آنوراگ کاشیاپ، مامتا موهانداس، دیویا براثی
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰
«ماهاراجا» داستانی است دربارهی دو پدر، یکی ماهاراجا (ویجی ستوپاتی)، آرایشگری که همسرش را از دست داده و روزی به دلیل ناپدید شدن «لاکشمی» در خانهاش به پلیس رفته و شکایتی ثبت میکند؛ اما دقیقا معلوم نمیشود این لاکشمی کیست یا چیست؛ نقش پدر دیگر را آنوراگ کاشیاپ بازی کرده که با همسرش (آبهیرامی) و دخترش به خوبی و خوشی زندگی میکنند و زندگی آنها به نحوی به هم مرتبط است؛ البته داستان اصلا به این سادگیها نیست. «ماهاراجا» با پیچشهای غیرمنتظرهی خود شما را غافلگیر خواهد کرد. فقط در این حد به شما بگوییم که در میان فیلمهای هندی ۲۰۲۴، «ماهاراجا» یکی از خشنترین آنهاست.
- ۲۰ کارگردان برتر سینمای هند و فیلمهای شاخصشان؛ از «آواره» راج کاپور تا «پاتر پانچالی» ساتیاجیت رای
«ماهاراجا» پنجاهمین فیلم ویجی ستوپاتی است که اتفاقا یکی از بهترین اجراهای او، اگر نگوییم بهترین اجرای عمر بازیگری او را به نمایش میگذارد. اجرای او در این فیلم تریلر جنایی بسیار واقعگرایانه و مثالزدنی است، به طوری که از دیدن او روی تصویر سیر نمیشوید. تغییرات ظریفی که شخصیت او در طول فیلم از سر میگذارند، همه با اجرای ستوپاتی زنده شدهاند و از نظر احساسی با مخاطب هم ارتباط برقرار میکنند. سورپرایز این فیلم آنوراگ کاشیاپ است که در نقش یک مرد معمولی با لایههای مختلف ظاهر شده و البته، خوشحالیم که او را در نقشی غیر از پلیس هم میبینیم. چیز زیادی را از داستان فیلم فاش نمیکنیم تا عنصر شگفتی از دست نرود؛ فقط مهمترین چیزی که موقع دیدن «ماهاراجا» باید به یاد داشته باشید، این است که هیچ صحنهای را از دست ندهید. نیتیلان سوامیناتان داستان فیلم را در قالبی غیرخطی روایت کرده که توجه تمام و کمال شما را میطلبد.
۱۷. دختر شارماجی (Sharmajee Ki Beti)
- کارگردان: طهیرا کاشیاپ
- بازیگران: سایامی کر، آریستا مهتا، دیویا دوتا، وانشیکا تاپاریا
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰
«دختر شارماجی» اولین فیلم طهیرا کاشیاپ و یکی از فیلمهای هندی جدید کمدی است که به بهترین شکل داستانی زنانه، مشخصا با محوریت زنان هندی، روایت میکند. داستان این فیلم حول پنج زن با زندگیهای پرمشغلهی آنها متمرکز شده است. سواتی (وانشیکا تاپاریا) و گوروین (آریستا مهتا) و دو دوست مدرسهای هستند که مثل همهی نوجوانان تجربههای عجیب دوران بلوغ را از سر میگذارنند. سواتی از مادر خود عاصی است که بیش از آنکه حواسش به خانواده باشد، به شغلش توجه دارد. مادر گوروین (دیویا دوتا) در شهری که هنوز آن را به عنوان خانهاش نپذیرفته، احساس تنهایی میکند و در عشقش به تامبولا، که به نام هاوسی نیز شناخته میشود، آرامش مییابد. تنوی هم یک بازیکن کریکت است که دائم از سمت دوستپسر خودخواهش زخم زبان میخورد و امیدی به بهبود رابطهاش ندارد.
همانطور که احتمالا از این خلاصهی داستان دستگیرتان شد، «دختر شارماجی» فیلمی است که بیش از هر چیز روایت خود را بر روابط دختران و مادران متمرکز کرده است؛ دختران نوجوانی که با هویت و سختیهای رسیدن به بزرگسالی دست و پنجه نرم میکنند و مادرانی که همزمان که میخواهند رضایت دخترانشان را به دست بیاورند، باید زندگی خود در بیرون و داخل خانه را مدیریت کنند. این فیلم به موضوعاتی میپردازد که فقط خانوادههای هندی درگیر آن نیستند، بلکه دغدغهی بسیاری از زنان در فرهنگها و جوامع مختلف است که در سال ۲۰۲۴ میلادی همچنان با فشارهای مختلفی از سوی جامعه و عرف مواجهاند و حتی هنوز در پذیرش هویت و بدن خود مسیر طولانی پیش رو دارند.
۱۶. کلنی امار (Amar Colony)
- کارگردان: سیدهارت چاوهان
- بازیگران: نمیشیا نیر، سریجیث ویجای، سانجیتا اگروال، ایشان آزاد
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: – از ۱۰۰
اولین فیلم بلند سیدهارت چاوهان، فیلمساز ساکن شیملا «کلنی امار»، داستان خود را به همین روستای زیبا با مناظر قدیمی خود میبرد که روایتهایی از نسلهای گذشته را در خود جای داده است. فیلم در یک ساختمان در پسزمینهی روستای شیملا اتفاق میافتد که با اینکه دیوارهایش همه از دم سفیدند، اما رازهای سیاهی زیر پوستهی آنها پنهان شده است. داستان فیلم، ساکنان این ساختمان را در محوریت خود قرار میدهد. دوکی (سانجیتا اگروال) بیوهای است روی ویلچر که با پسرش زندگی میکند؛ پسری که دوکی برای تمام کارهای روزمرهاش به او نیاز دارد. در این زمان میرا (نمیشیا نیر) به داستان وارد میشود؛ زنی که هشتماهه باردار است و شوهرش نسبت به او بیمحلی میکند؛ پس او که تنها خواستار عشق و توجه است، به پسر دوکی روی میآورد و رابطهای بین آنها برقرار میشود. زن آخری، دورگای سالخورده (آشاو چاوهان) است که فکر میکند هر روز جوان و جوانتر میشود؛ اما نوهای رازی را پنهان کرده است.
«کلنی امار» یک فیلم هندی درام به معنای دقیق آن است که شخصیتهای پیچیده و زندگیهای مخفی آنها را به تصویر میکشد. سیدهارت چاوهان با اولین فیلم خود گام بلندی در کارنامهاش برداشته و توانسته با اتکا به یک گروه بازیگری توانمند، خود را به عنوان یک فیلمساز جسور نشان دهد که درک عمیقی از احساساتی چون تنهایی و نیاز به ارتباط انسانی دارد و میتواند این احساسات را به همان عمق و ظرافت بر تصویر پیاده کند.
۱۵. پسران معمار (Builder Boys)
- کارگردان: چاناکیا پاتل
- بازیگران: راناک کامدار، شیوام پارک، اشنا کاناسارا، شکار شوکلا
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۹.۴ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: – از ۱۰۰
برای آنکه یک معمار موفق باشید باید به چه چیزهایی توجه کنید؟ پاسخ اغلب این است، زمین و بودجه. اما «پسران معمار» پاسخ دیگری برای این پرسش دارد: اعتماد. آدمهایی از طبقهی متوسط تمام پس انداز خود را به یک معمار میسپارند و در ازای آن انتظار یک آپارتمان بزرگ با امکانات رفاهی خوب را دارند. آنها در رویاهاشان خودشان را میبینند که دیگر با این ساختمان بعد از یک روز کاری طولانی، عصرها فضایی برای استراحت دارند. آنها فکر میکنند که قرار است دیگر در ساختمانی باشند با همسایگان صمیمی و فضایی حمایتگر. اما اگر تمام امید و آروزهای آنها نقش بر آب شود چه اتفاقی میافتد؟ اگر سازنده از مصالح ساختمانی نامرغوب استفاده کند و در نهایت یک محصول بیکیفیت تحویلشان دهد دیگر دستشان به کجا بند است؟
«پسران معمار» از جدیدترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ میلادی است که به بهترین شکل این دغدغه را به تصویر میکشد، البته به زبان طنز؛ موضوعی کاملا واقعی با شخصیتهایی آشنا که در وهلهی اول به خاطر اجرای بازیگران آن به دل مینشیند. با وجود استرسی که «پسران معمار» به شما میدهد، در نهایت این فیلم حس خوبی به شما میدهد و موضوعی را هم بررسی کرده که تا به حال کسی سراغش نرفته است. «پسران معمار» از بهترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ است که در میان تمام فیلمهای تریلر و اکشنی که اخیرا از سینمای بالیوود بیرون آمده، با موضوع ساده اما کمدی خود برجسته میشود. چاناکیا پاتل نویسنده و کارگردان فیلم Chabutro هم هست که در سال ۲۰۲۲ آن را منتشر کرد و آن موقع دست کم گرفته شد؛ ولی «پسران معمار» نشان میدهد این کارگردان مهارت آن را دارد که به شیوهای ظریف و در عین حال تأثیرگذار به سراغ نمایش موضوعی برود که برای مخاطب غیرهندی هم به شدت ملموس است.
۱۴. پنجاب وحشی (Wild Wild Punjab)
- کارگردان: سیمارپریت سینگ
- بازیگران: وارون شارما، جاسی گیل، سانی سینگ، مانجوت سینگ، پاترالکا پل
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۱ از ۱۰۰
چهار پسر پنجابی که سرشان درد میکند برای دردسر، تصمیم میگیرند که انتقام جدا شدن یکی از دوستانشان را با خراب کردن عروسی دوستدختر سابقش بگیرند و بالاخره با دخترک بیحساب شوند. با این حال، این نقشهی بدون حساب و کتاب، آنها را به سمت ماجراهای ناگواری سوق میدهد که سفرشان را کاملا از مسیری که در ابتدا در نظر داشتند خارج میکند. اگر فیلم «خماری» (The Hangover) را دیده باشید، دقیقا میدانید با «پنجاب وحشی» با چه چیزی طرف هستید.
این فیلم هندی کمدی اسلپ استیک دههی نود و اوایل دوهزار را به یک فیلم ۲۰۲۴ میلادی آورده است و دیگر قضاوت با خودتان که میخواهید پای چنین فیلمی بنشینید یا نه. اما شکی در آن نیست که «پنجاب وحشی» میتواند هر سبک بینندهای را بخنداند و احتمالا چندتایی را هم از دست خرابکاریهای پسران پنجابی به ستوه بیاورد. اگرچه طرح داستانی «پنجاب وحشی» را بارها دیدهاید، اما کسی از دیدن یک فیلم کمدی دیگر ضرر نمیکند و این یکی از بهترین فیلمهای کمدی هندی ۲۰۲۴ است که با طعنهها و دیالوگهای مسخرهاش یک ۱۱۰ دقیقهای غم دنیا را از ذهنتان پاک میکند؛ تازه، به سبک فیلمهای بالیوود، میتوانید انتظار چندتایی آهنگ پرانرژی را هم داشته باشید که در بطن خود، فرهنگ متنوع پنجاب را نشان میدهند.
۱۳. دیوانه (Sarfira)
- کارگردان: سوادا کونگارا پراساد
- بازیگران: آکشی کومار، رادیکا مادان، پارش راوال، سیما بیسواس
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۲ از ۱۰۰
«دیوانه» درام و تراژدی را با یک داستان واقعی درهم آمیخته و داستان خود را به فیلم بازمیگرداند. فیلم «دیوانه» بازسازی فیلم بسیار موفق «شجاعت» (Soorarai Pottru) است که به زبان تامیل و در سال ۲۰۲۰ میلادی با کارگردانی همین سوادا کونگارا پراساد منتشر شده بود. چندین بازیگر از فیلم اصلی به نقشهای خود بازگشتهاند (مثل پارش راوال و پراکاش بلاوادی) و فیلمنامه هم تقریبا یکسان است؛ نکتهی مهماش اینجاست که «دیوانه» از جدیدترین فیلمهای هندی آکشی کومار است که طرفداران مدتهاست منتظر بازگشت مقتدرانهی او به بالیوود هستند. البته نه اینکه کومار از بازیگری کنارهگیری کرده باشد؛ اما چندوقتی بود که دیگر آن شور و حرارت سالهای اواسط دوهزار را در بازیگری او نمیدید. «دیوانه» اما خلاف آن را ثابت میکند.
«دیوانه» براساس خاطرات و زندگینامهی جیآر گوپینات، کاپیتان بازنشسته ارتش و بنیانگذار شرکت هواپیمایی دکان ایر ساخته شده است. او با کاهش هزینه بلیط هواپیما، حمل و نقل هوایی را برای طبقه متوسط در دسترس قرار داد. داستان حول محور مردی میچرخد که نابرابریهای طبقاتی و اجتماعی را به چالش میکشد. ویر ماهاتره (کومار) مانند همتای خود ندوماران راجانگا در فیلم سابق، بارها و بارها مصائب مختلفی را پشت سر میگذارد و هر دستاورد او توسط شرکتهای بزرگ هواپیمایی در خطر قرار میگیرد. «دیوانه» قهرمان فیلم یعنی کومار را در مرکزیت همه چیز قرار میدهد و همین «دیوانه» را به یکی از بهترین فیلمهای هندی تبدیل میکند که طرفداران کومار نمیتوانند از دست بدهند. اگر فیلم اصلی را ندیدهاید، میتوانید به سوادا کونگارا پراساد اعتماد کنید که استاندارد فیلم را حفظ کرده و این بار با استفاده از چهرهای برجسته، یکی از بهترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ را تحویل مخاطب داده است.
۱۲. خبر بد (Bad Newz)
- کارگردان: آناند تیواری
- بازیگران: تریپیتی دیمری، ویکی کائوشال، آمی ویرک، شبا چادها
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۱ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۲۷ از ۱۰۰
«خبر بد» از جدیدترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ است که با طنز سبک و احمقانهاش یک فیلم دوستداشتنی و خندهدار به میدان میآورد، آن هم با تمام کلیشههای فیلمهای رمانتیک و کمدی بالیوودی. در واقع، «اخبار بد» یکی از بالیوودیترین فیلمهای هندی امسال است که مدام به سینمای هند ارجاع میدهد و اگر خورهی فیلمهندی نباشید، شاید بعضی جوکهایش از زیر دستتان در بروند. با این حال، فیلم یک نقطهی قوت بزرگ دارد و آن ویکی کائوشال است که هر وقت روی تصویر میآید، به سختی میتوان در برابر جذابیتهای خدادادیاش مقاومت کرد. این بازیگر چنان حضور چشمگیری دارد که هر موقع به صحنه وارد میشود، کنترل کل صحنه را در مشت خود میگیرد و در نهایت هر چیز دیگر را تحتالشعاع قرار میدهد.
نویسندگی، کارگردانی، موسیقی، خلاصه همه چیز در «اخبار بد» به طوری طراحی شده که میخواهد به هر قیمتی از بیننده خنده بگیرد. «خبر بد» را میتوان دنبالهی فیلم «خبر خوب» (Good Newwz) محصول ۲۰۱۹ میلادی دانست که در آن آکشی کومار و کارینا کاپور بازی میکردند و اتفاقا پرفروشترین فیلم کومار در هند هم به حساب میآید. فیلم تازه اما با کارگردانی تازه ساخته شده یعنی آناند تیواری که او را دوباره با کائوشال کنار هم میگذارد که پیش از این در فیلم «عشق در هر فوت مربع» (Love per Square Foot) در ۲۰۱۸ میلادی با هم همکاری کرده بودند. داستان «خبر بد» دربارهی یک مورد بسیار خاص بارداری است که جنجالی بر پا میکند؛ خلاصهاش این است که حالا این بچه دو پدر و یک مادر دارد. این یک مثلث عجیب بین دو مرد (آکیل و گربیر) و یک زن (سلونی) میسازد و غائلهای بر پا میکند که جمع کردن آن مصیبتی است پرسروصدا، احمقانه و البته به شدت بامزه.
۱۱. زندگی بزی (Aadujeevitham: The Goat Life)
- کارگردان: بلسی
- بازیگران: پریتویراج سوکوماران، امالا پال، طالب آل البلوشی، ریک آبی، عاکف نجم
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
«زندگی بزی» اقتباسی از کتاب پرفروش بنیامین یعنی «روزهای بزی» (Aadujeevitham) است که داستان واقعی نجیب محمد، یک مهاجر مالاییایی را روایت میکند که در اسارت ارباب عرب خود، مجبور به خو گرفتن با طبیعت بیرحم میشود. نجیب (پریتویراج سوکوماران) با همسرش ساینی (آمالا پال) در کرالا زندگی میکنند؛ اما او تصمیم میگیرد در یکی از کشورهای اطراف خلیج فارس شغلی گیر بیاورد تا وضع زندگیاشان را بهبود دهد. او به همراه دوستش حکیم به عربستان سعودی میروند؛ اما یک مرد عرب که فکر میکند رئیس نجیب است، او را برای کار به مقصد نامعلومی وسط بیابان میفرستد تا در آنجا از بزهای ارباب نگهداری کند. در میان بزها، نجیب هیچ ارتباطی با دنیای بیرونی ندارد و تلاشهای ناامیدانهاش برای فرار از بیابان جواب نمیدهند.
در «زندگی بزی» دیگر خبری از پریتویراج سوکوماران سوپراستار نیست؛ بلکه او مصائب نجیب را زندگی میکند و با آنها نفس میکشد؛ مثل کتاب، سوکوماران را میبینید که در میان بزها، دیگر به یکی از آنها تبدیل شده و انگار مثل خودشان فکر میکند. جدا از تغییرات خیرهکنندهی فیزیکی او، نجیب پریتویراج سوکوماران ترکیب منحصربهفردی از معصومیت و آسیبپذیری است که همه به خاطر اجرای عالی این بازیگر است که احساسات دشواری را در نجیب به ارمغان آورده و داستانی غمانگیز و در عین حال، بازتابی از ارادهی قدرتمند بشر برای بقا ارائه میدهد. «زندگی بزی» از بهترین فیلمهای اقتباسی هندی ۲۰۲۴ است که به شایستگی، حق مطلب کتاب بنیامین را ادا میکند.
۱۰. باردوی (Bardovi)
- کارگردان: کاران چاوان
- بازیگران: شیریا آتنیکار، چیتارانجان گیری، چهایا کادام
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: – از ۱۰۰
داستان حول محور آنانت (چیتارانجان گیری)، یک رانندهی میانسال ماشین نعشکش میچرخد که اجساد را برای سوزانده شدن جابهجا میکند. در این میان اما مادر متوفیاش (چهایا کادام) ذهن او را آشفته کرده است و افکار مادرش از ذهنش بیرون نمیرود. سرانجام، آنانت سراغ عمویش دادوبا میرود که او را پس از مرگ مادرش بزرگ کرده است. زندگی معمولی آنانت با کشف رازهای مادر مرحومش مسیری عجیب به خود میگیرد؛ مسیری که با موضوعات ماورای طبیعی گره خورده است.
«باردوی» از بهترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ است که با داستان متفاوت خود با تم ماورای طبیعی و کارگردانی هوشمندانهاش خودش را یک سروگردن از سایر فیلمهای درام سورئال بالاتر قرار میدهد. فیلمها دربارهی جادوی سیاه و جهان ماورا نیاز به دقت و مهارت خاصی دارد تا به وادی کمدی وارد نشود و واقعا بتواند مو بر تن بیننده سیخ کند و «باردوی» در این کار موفق بوده است. کارگردانی، فیلمبرداری و بخش موسیقی فیلم کاملا همگام هستند و در کنار هم فیلمی را خلق میکنند که برای مدت تقریبا دو ساعت و نیمهی خود، شما را مجذوب فیلم نگه میدارند. «باردوی» را میتوانید درام ترسناکی در نظر بگیرید که دیدنش شهامت خاصی میخواهد مخصوصا با فیلمبرداری ویکرام تاناجیرائو پاتیل که استثنایی است و به ترسناکتر شدن فیلم چاوان کمک شایانی کرده است.
۹. ودا (Vedaa)
- کارگردان: نیکیل ادوانی
- بازیگران: جان آبراهام، شارواری، تمنا باتیا، کشیتی چاوهان
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۴ از ۱۰۰
«ودا» نه تنها از جدیدترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ است که همین چند روز پیش منتشر شده، بلکه باید اعتراف کنیم که یکی از بهترین فیلمهای اکشن هندی در سالهای اخیر است که خلاف اکثر فیلمهای اکشن بالیوودی، یک زن را در مرکزیت داستان خود قرار میدهد؛ زنی به نام ودا که نمیخواهد تسلیم زورگوییهای دنیایی مغلوب کاست شود. «ودا» داستان یک زن جوان دالیت در روستای راجستان است که جرئت میکند در برابر ظلم و خشونت طبقاتی حاکم برخیزد. تبعیض در همه جا وجود دارد. دوا نمیتواند از همان آبی که همه مصرف میکنند بنوشد، نمیتواند مانند دیگران در کلاسهای بوکس ثبت نام کند و رابطهی عاشقانهی مخفیانهی برادرش با دختری از طبقهی بالاتر به فجیعترین شکل ممکن باعث ویرانی تمام خانوادهاش میشود.
اما در «ودا» دیگر قرار نیست به سبک همیشه، مردم طبقهی پایینتر فقط کتک بخورند، حقوقشان پایمال شود و قربانی قهرمانبازیهای شخصیت اصلی شوند تا به عنوان ناجی برای آنها ظهور کند. «ودا» فیلمی شجاعانه برای بالیوود به حساب میآید که از جریان اصلی فیلمهای هندی فاصله میگیرد. ودا (شارواری) بوکس تمرین میکند و قالبی را که بر او تحمیل شده و میگوید زنی در جامعهی او باید چگونه رفتار کند میشکند. با اینکه ودا حمایتی از سوی پدرش (راجندرا چاولا) یا معلمش (دانیش حسین) ندارد، اما این ودا را از پا نمیاندازد. با تمام این اوصاف، نمیتوان جان آبراهام را فراموش کرد که کاراکترش جلوتر از ودا حاضر است خودش را به دل آشوب بیندازد و زمانی که ودا و ابیمانیو در حال فرار هستند، دومی رهبری اوضاع را به دست میگیرد؛ با این حال، «ودا» قدم رو به جلویی برای فیلمهای هندی به حساب میآید که به بهترین شکل، تحولات جهان مدرن و نیاز هند به تغییر در سال ۲۰۲۴ را به تصویر میکشد.
۸. برای سرگرمی (Khel Khel Mein)
- کارگردان: مودسر عزیز
- بازیگران: آکشی کومار، پراگیا جایسوال، وانی کاپور، فردین خان
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰
«برای سرگرمی» یک فیلم هندی خوشرنگ و لعاب است با زوجهای متأهل و خیانتها و رازهای تاریکی که همه طی یک مهمانی برملا میشوند. «برای سرگرمی» نام خود را از یک کمدی هندی دهه هفتاد میلادی گرفته، ولی از نظر لحن و روایت کاملا با آن متفاوت است. «برای سرگرمی» را میتوان اقتباسی از فیلم ایتالیایی «کاملا غریبه» (Perfect Strangers) دانست که شبی طولانی با یک مهمانی پرزرق و برق آغاز میشود، ولی به مرور افشاگریهای بزرگی در راه است.
«برای سرگرمی» یک فیلم هندی محصول ۲۰۲۴ میلادی است؛ نه فقط به خاطر اینکه امسال اکران شده، بلکه به خاطر موضوعش که کاملا امروزی است. در واقع، تلفنهای همراه در «برای سرگرمی» به ابزاری تبدیل میشوند که از طریق آن چهرهی واقعی کاراکترها را میبینیم که همه خودشان را پشت گوشیهایشان پنهان کردهاند؛ درست مثل صحنهای که در آن ریشاپ (کومار) جراح پلاستیک درست جلوی چشم همسرش سرش در موبایلاش میجنبد. حالا که صحبت از کومار است خوب است به گروه بازیگران فیلم هم اشاره کنیم که تمام روایت حول آنها متمرکز میشود و طنز و تعلیق صحنه را به خوبی درآوردهاند. آکشی کومار در فیلم «دیوانه» و این بار در «برای سرگرمی» نشان میدهد که ۲۰۲۴ سال بازگشت شکوهمندانهی اوست و استعدادهای پیشین خود را دوباره به نمایش میگذارد. پراگیا جایسوال، وانی کاپور و فردین خان هم، که پس از چهارده سال به سینما بازگشته، یک دو ساعت بامزه به سبک بالیوود مدرن را به ارمغان آوردهاند.
۷. خانمهای گمشده (Laapataa Ladies)
- کارگردان: کیران رائو
- بازیگران: نینتاشی گوئل، پراتیبا رانتا، اسپارش شریواستاوا، راوی کیشان
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۱۰۰ از ۱۰۰
«خانمهای گمشده» یکی از بهترین فیلمهای هندی سال ۲۰۲۴ است که کارگردان رائو را پس از ۱۴ سال دوباره پشت دوربین بازگردانده تا داستانی از اوایل دوهزار میلادی و دربارهی تازهعروسهایی (نینتاشی گوئل و پراتیبا رانتا) روایت کند؛ تازهعروسهایی که همراه همسرانشان سوار قطار به سفری طولانی میروند تا به خانههای خود در روستاهای متفاوت برسند. در میانهی شب اما و موقع عوض کردن قطار، یکی از این دامادها دست عروس اشتباهی را میگیرد و با خودش از قطار خارج میکند و تا زمانی که به روستا رسیدهاند هم به قضیه پی نمیبرد.
اگر بخواهید خیلی در جزئیات کار دقیق شوید، احتمالا موقعیت منطقی به نظر نمیرسد؛ ولی بیاید برای پیشبرد داستان هم که شده اینطور فرض کنیم که هردوی این عروسها لباس قرمز مشابهی پوشیدهاند، ازدواجها هم که سنتی و داماد و عروس تابهحال همدیگر را ندیدهاند، تازه شب هم هست و قطار خیلی شلوغ؛ با این پیشفرضها، داستان آنقدرها هم غیرقابل قبول نخواهد بود. اما «خانمهای گمشده» مسئلهی خودش را در واقعی بودن یا نبودن این موقعیت قرار نداده؛ بلکه میخواهد با تأکید بر موقعیت مضحک این عروسها، از واقعیت تلخ زندگی زنان حرف بزند؛ زنانی که تنها برای این تربیت شدهاند که روزی با کسی که حتی نامش را نمیدانند ازدواج کنند و تا آخر عمر، هیچ هویت مستقلی از مردان اطرافشان نداشته باشند. البته «خانمهای گمشده» نصیحت نمیکند و داستان را به گونهای پیش میبرد که فضا برای استدلالها از سوی نگاههای متفاوت را باز میگذارد؛ چه کسانی که از ازدواج ازپیشتعیین شده دفاع میکنند و چه کسانی که معتقدند دیگر دوران این دسته از ازدواجها به سر آمده است.
۶. میدان (Maidaan)
- کارگردان: آمیت شارما
- بازیگران: اجی دیوگن، نیتاشی گوئل، پریامانی، آمارتیا ری
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۴ از ۱۰۰
ژانر ورزشی گاه بستری برای برخی از بهترین فیلمهای هندی بوده است؛ مثل فیلم «باج»، «هند، به پیش!» (Chak De! India) و «دانگال» (Dangal)؛ شاخصهی اصلی همهی این فیلمها این است که جز درام خوب، که حق مطلب را به شایستگی ادا میکنند، صحنههای جذابی هم در میدان مسابقه دارند که با دیدن آنها مو به تن آدم سیخ میشود. دیوگن در «میدان» در نقش سید عبدالرحیم بازی میکند، مربی استثنایی تیم فوتبال هند که سبک و استراتژیهای انقلابی او مدال طلای بازیهای آسیایی ۱۹۵۱ و ۱۹۶۲ میلادی را برای هند به ارمغان آورده و حتی آنها را به نیمهنهایی المپیک ۱۹۶۵ رساند. پریامانی (از فیلم «مرد خانواده») و گجراج رائو (از فیلم «بادای هو») از بازیگران دیگر این فیلم هستند.
بالیوود اما به خاطر سبک تدوین و کارگردانی غیرواقعیاش شناخته میشود و برای همین، صحنههای مسابقه در این فیلمهای ورزشی گاه تأثیرگذاری خود را از دست میدهند. «میدان» اما با فاصله گرفتن از این مسئله، داستان خود را با بهترین فیلمبرداری و تدوین واقعگرایانه برای بیننده روایت میکند که باعث میشود حتی اگر به فوتبال علاقه نداشته باشید، از دیدن صحنههای آن لذت ببرید. فیلمنامهی آن نیز از همین دستور پیروی میکند. فیلم «میدان» از بهترین فیلمهای هندی ورزشی و مشخصا بر اساس داستانی واقعی است؛ اما اگر حتی تاریخ هند و فوتبال آن را ندانید، فیلم کاری میکند که تا آخر، طرفدار تیم رحیم خواهید شد. خوشبختانه، «میدان» بر علل ریشهای که تیم هند را به قلههای پیروزی رساند تمرکز میکند و مثل خیلی از فیلمهای ورزشی دیگر نیست که به سرعت پس از دیدنش داستان را فراموش کنید. دیوگن هم که نیازی به تعریف ندارد و در نقش عبدالرحیم خیرهکننده ظاهر شده؛ کسی که از دوران تصدی او به عنوان عصر طلایی فوتبال هند یاد میکنند.
۵. امر سینگ چمکیلا (Amar Singh Chamkila)
- کارگردان: امتیاز علی
- بازیگران: دیجیلیت دوسانجه، پرینیتی چوپرا، نیشا بانو، انجم باترا
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰
تا اینجای کار هم میتوان به قاطعیت گفت سال ۲۰۲۴ واقعا سال خوبی برای سینمای هند بوده که برخی از بهترین فیلمهای هندی را در خود جای داده است. «امر سینگ چمکیلا» یکی از آن فیلمهای جدید هندی ۲۰۲۴ است که داستان زندگی ستارهی واقعی پاپ، امر سینگ چمکیلا و قتل تکاندهندهی او و همسرش را روایت میکند. امتیاز علی با این فیلم دوباره به روزهای اوج خود بازگشته است؛ دورهای که از آخرین فیلم خوب او «تماشا» (Tamasha) از سال ۲۰۱۵ تاکنون ادامه یافته بود. در کنار او دیجیلیت دوسانجه است که هیچکس را بهتر از او در سینمای هند پیدا نخواهید کرد که بتواند اصالت و درخششی را که خاص چمکیلا است به فیلم بیاورد؛ خوانندهای که با اینکه در سال ۱۹۸۸ به قتل رسید، هنوز هم موسیقیاش در میان بهترین و پرفروشترین آهنگها جایگاه بالایی دارد و نه فقط در پنجاب، که در آنجا چمکیلا را به عنوان الویس پنجاب میشناسند، بلکه در تمام هند.
سال ۲۰۲۴ فیلمهای زندگینامهای کم نداشته، اما «امر سینگ چمکیلا» یکی از بهترین فیلمهای جدید هندی در این ژانر است که فرهنگ و موسیقی هندی را به نحوی به تصویر میکشد که شایستهی کسی مثل چمکیلا است. او یک آنارشیست کلاسیک بود که با موسیقی و اشعار خود، دیوارهای محکم اذهان طبقات مختلف هند را به چالش کشید؛ او فراتر از خوانندگی، با موسیقیاش داستانسرایی میکرد و به عنوان نماد مبارزه با ظلم و تحمیل شناخته میشود که تا امروز هم دیدگاههای کاملا متضادی دربارهی او در هند وجود دارد.
۴. سریکانت (Srikanth)
- کارگردان: توشار هیراناندانی
- بازیگران: راجکومار رائو، جیوتیکا، جامل خان، شاراد کلکار
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰
«سریکانت» یکی دیگر از همان فیلمهای زندگینامهای است که امسال منتشر شده و داستان سریکانت بولا، کارآفرین ۳۲ سالهای را روایت میکند که با اختلال بینایی به دنیا آمد، اما این مانع نشد که سریکانت برای اهدافش علیه یک سیستم سختگیر مبارزه نکند. او یک بیزینس موفق به نام صنایع بولانت راه انداخت که با بازیافت کاغذ، بستهبندیهای سازگار با محیط زیست تولید کند. سریکانت همچنین اولین دانشجوی نابینای بینالمللی بود که از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) فارغالتحصیل شد. فیلم «سریکانت» با هر لحظهی خود، رنگی قهرمانانه به زندگی این کارآفرین میبخشد؛ کسی که سیستم در مواجهه با او نمیداند چطور باید رفتار کند و در ابتدا حتی مانع تحصیل او میشود؛ اما وقتی لحظهی نهایی فرامیرسد، سریکانت به همهاشان درسی میدهد که تا عمر دارند از یادشان نخواهد رفت: اینکه تواناییهای هیچکس را از ظاهرش قضاوت نکنند.
از همان ابتدا شکی در آن نیست که فیلم خوبی از زندگی پرماجرای کسی چون سریکانت بیرون میآید و توشار هیراناندانی هم بازنمایی شایستهای از او را به تصویر کشیده که با وجود قرار دادن یک فرد معلول در مرکزیت داستان، برای همهی بینندگان گیرا است. «سریکانت» همچنین با افزایش آگاهی دربارهی دشواریهایی که به معلولین تحمیل میشود، زنگ هشداری را در ذهن همه به صدا درمیآورد تا هر کسی که میتواند قدمی در جهت بهبود وضعیت معلولین بردارد از آن دریغ نکند. فیلم «سریکانت» در دوساعت و نیم زمان خود بر تمام نقاط دشوار زندگی او دست میگذارد و چیزی را از قلم نمیاندازد و تازه این کار را با مهارت و پیچیدگی انجام میدهد که داستانسرایی و بازیگری نقش عمدهای در آن دارند. به ویژه با کسی مثل راجکومار رائو که با اطمینان خاطر میتوانید کاراکتر را به دستش بسپارید و میدانید قرار است چیز خوبی تحویل بگیرید.
۳. تدبیر (Tikdam)
- کارگردان: ویوک آنچالیا
- بازیگران: سونام آرورا، آریشت جین، آکاش نگی، آمیت سیال
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: – از ۱۰۰
روایت داستان درام از دیدگاه بچهها همیشه کار سختی است؛ چرا که همیشه این احتمال وجود دارد که فیلم بیش از حد کودکانه یا سطحی به نظر برسد. اما اگر فیلمنامه درست از آب درآمده باشد، داستان میتواند کمدی، تراژدی و پیامهای خود را به تأثیرگذارترین شکل ممکن به بیننده منتقل کند. معصومیت و کنجکاوی که در دیدگاه بچهها وجود دارد، دقیقا همان چیزی است که «تدبیر» را به یک فیلم عالی تبدیل کرده است؛ درواقع، یکی از بهترین و جدیدترین فیلمهای هندی سال ۲۰۲۴ میلادی که داستانی صاف و ساده از تلاشهای یک خانواده برای ماندن در کنار هم را به تصویر میکشد و آن را از زاویهی دید دو بچهمدرسهای نشان میدهد.
«تدبیر» را میتوان بازتابی زیبا و پراحساس از خانواده و فداکاریهایی که پدران برای فرزندانشان انجام میدهند در نظر گرفت که در کنار درام و داستان، پیام تأثیرگذاری دربارهی طبیعت میدهد و با ظرافت به مسائلی چون گرم شدن کرهی زمین، آلودگی، جنگل زدایی، کاهش منابع طبیعی و عدم تعادل اکولوژیکی می پردازد و در این میان، یک بار هم شرو ع به موعظه نمیکند؛ کاری که اتفاقا از طریق روایت داستان با زاویه دید بچهها محقق شده است.
داستان «تدبیر» در یک شهر کوچک اتفاق میافتد که به دلیل آب شدن برفها، گردشگری آن خوابیده و شهر با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکند. یکی از کسانی که به شدت تحت تأثیر این کاهش گردشگری قرار میگیرد، پدری است که میخواهد هر طور شده زندگی و آیندهی خوبی برای بچههایش بسازد. برای همین ناخواسته مجبور میشود برای شغلی با درآمد بهتر به بمبئی مهاجرت کند. در حالی که پدر با احساسات خود بهخاطر جدایی از فرزندانش درگیر است، بچههایش درگیر نقشههای خودشان هستند تا هر طور میتوانند پدر را در شهر نگه دارند و لازمهی این اتفاق، این است که دوباره در شهرشان برف ببارد تا گردشگری رونق بگیرد. اما در برابر مشکلی به این بزرگی، چه کاری از دست دو بچهی مدرسهای برمیآید؟
۲. استری ۲ (Stree 2)
- کارگردان: امار کاشیک
- بازیگران: راجکومار رائو، شرادها کاپور، تمنا باتیا، وارون دهاوان
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۸ از ۱۰۰
فیلمهای کمدی ترسناک اخیرا به عنوان یک ژانر جذاب دوباره به سینمای هند بازگشتهاند که عناصر وهمآلود و بامزه را با هم ترکیب میکنند تا سرگرمی را به اوج خود برسانند. این ژانر در دههی هفتاد تا نود میلادی در میان فیلمهای هندی با نام برادران رمزی شناخته میشد که با اینکه بودجهی پایینی داشتند، اما آثارشان به فیلمهای کالت کلاسیکی تبدیل شدند که هنوز که هنوز است در هند از آنها به خوبی یاد میکنند؛ مثل فیلم «معبد قدیمی» (Purana Mandir)، «دروازه» (Darwaza) و «ویرانه» (Veerana). امار کاشیک حالا جا پای برادران رمزی گذاشته است و با فیلمهای متفاوت اما همهپسند خود، جایگاهش را در میان بهترین فیلمهای کمدی ترسناک هندی یافته، از «استری» (Stree) محصول ۲۰۱۸ میلادی بگیر، تا «گرگینه» (Bhediya) و فیلم آخرش، «استری ۲»، دنبالهی فیلم اول «استری» که با فاصلهای شش ساله بالاخره در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر شده است.
«استری ۲» در لیست پرفروشترین فیلم هندی سال ۲۰۲۴ با فیلم بعدی این فهرست رقابت میکند و بهترین گزینه برای کسی است که خنده و ترس را در یک بشقاب میخواهد. همهی بازیگران فیلم اول در نقشهای سابق خود بازگشتهاند و «استری ۲» ماجرای خود را از داستان فیلم اول از سر میگیرد و در چاندری، شهری که زمانی توسط روح بدطینتی به نام استری تسخیر شده بود میگذرد. البته شهری که به نظر میرسد به لطف تلاشهای ویکی (راجکومار رائو)، خیاط بیادعا، بالاخره رنگ آرامش را به خود میبیند که توانست استری را از شهر بیرون کند؛ اما این آرامش ناپایدار است و شهر به سرعت با پیداش یک دیو سرگردان دیگر در آشوب فرومیرود. اما چه کسی بهتر از ویکی که توانست سایهی شوم استری را از شهر بزداید؟ پس مردم برای خلاص شدن از شر روح بیسر تازه دست به دامن او میشوند. با وجود نویسندگی هوشمندانهی فیلم، پیشنهاد میکنیم پیش از دیدن آن، «استری» (۲۰۱۸) را هم از دست ندهید.
۱. کالکی ۲۸۹۸ بعد از میلاد (Kalki 2898 AD)
- کارگردان: ناگ اشوین
- بازیگران: آمیتاب باچان، پرابهاس، دیپیکا پادوکونه، دیشا پاتانی
- امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۱ از ۱۰۰
«کالکی ۲۸۹۸ بعد از میلاد» از بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ و قطعا بهترین فیلم هندی امسال است، شکی در آن نداشته باشید. این فیلم اکشن و علمی-تخیلی با بازی آمیتاب باچان و پرابهاس (بازیگر فیلم «باهوبالی») با گذر از فیلم «آرآرآر» (RRR) به پرهزینهترین فیلم هند تاکنون تبدیل شده و تا زمان نوشتن این مقاله پنجمین فیلم پرفروش تمام تاریخ سینمای هند است. داستان ویرانشهری «کالکی» در سال ۲۸۹۸ بعد از میلاد میگذرد که دهمین و آخرین آواتار ویشنو، یعنی کالکی، آمادهی آمدن به دنیاست؛ اتفاقی که نوید عصری جدید در دنیای دیستوپیایی را میدهد که نیروی شر جایجای آن را پر کردهاند. «کالکی ۲۸۹۸ بعد از میلاد» را تنها میتوان ملغمهای از فیلمهای «ماه سرکش» (Rebel Moon)، «موتورهای مرگبار» (Mortal Engines)، «مکس دیوانه» (Mad Max)، «تلماسه» (Dune)، «جنگ ستارگان» توصیف کرد، اما با جلوههای ویژهی عالی و چرخشی به سبک کاملا هندی. فیلم با جنگ مهابهاراتا آغاز میشود و ایزد کریشنا آشواتاما (آمیتاب باچان) را نفرین کرده و او را جاودانه میکند. این زمینهای برای روایتی کاملا علمی-تخیلی با ستارههای بزرگ بالیوود فراهم کرده که عمیقا ریشه در اساطیر هندو دارد. داستانی دربارهی دهمین آواتار ویشنو که پیشگوییها خبر از آمدن او بر اسب سفیدی میدهند که نشاندهندهی پایان کالییوگا است.
اشوین با کمک فیلمبردار خود، جورجه استوجیلکوویچ، ما را به شهر کاشی میبرد؛ تنها شهری که در سال ۲۸۹۸ باقی مانده است و به دست یک فرماندهی شیطانصفت به نام ماناس (ساسواتا چاترجی) اداره میشود. بالاتر از او، یاسکین (کمال هاسان) است که فر ایزدی دارد و از یک ابرساختار هرمی به نام کامپلکس (مجتمع) همه چیز را کنترل میکند. دنیای ۲۸۹۸ دنیای تاریکی است که در آن زنان بارور کشته میشوند و مردان را به بردگی میگیرند. تنها نور امید، شاید بهیراوا (پرابهاس) و گروهی متشکل از شورشیان باشد که میخواهند با نجات دادن کسی که حامل آواتار موعود است، شهر را از ظلم نجات دهند. «کالکی ۲۸۹۸» اولین نوع از این دست فیلمهای هندی علمی-تخیلی پرهزینه است و قدمی بزرگ برای سینمای هند به حساب میآید که در سال ۲۰۲۴ همگام با جدیدترین و بهترین فیلمهای هالیوود قدم برمیدارد. این فیلم بینندگان را به دنیایی کاملا تازه منتقل میکند و به ویژه از نظر بصری و جلوههای ویژه دستاورد سینمایی برجستهای است که تمام ایرادات کوچک «کالکی ۲۸۹۸» را میپوشاند و مهمتر از آن، میتواند جرقهی فیلمهای باکیفیت علمی-تخیلی دیگری را در بالیوود بزند. پس حواستان حسابی به سینمای هند باشد که بهترین فیلمهای هندی ۲۰۲۴ نوید آیندهی درخشانی را برای صنعت سینمایی این کشور میدهند.
منبع: دیجیکالا مگ و Times of India