سال ۱۴۰۱ نیز بالاخره به اتمام رسید. سالی که در بدترین حالت از همان ابتدا با کاهش کرونا در جهان، نوید روزهای بهتری را بدون ماسک و الکل و غیره نسبت به ۱۴۰۰ میداد، به مرور نشان داد که اوضاع اگر بدتر نشود، چندان بهتر نیز نخواهد شد. از اتفاقات ناگوار داخل کشور و کشورهای همسایه گرفته تا بالا رفتنهای گاه و بیگاه دلار و غیره، مانند همیشه بازیها گزینهی اصلی ما گیمرها برای دور شدن از روزمرگیها و تاریکیها بودند. هرچند بالا رفتن قیمت بازی و کنسول در سالهای اخیر و به خصوص سالی که گذشت، خود دغدغهی اصلی هر گیمری بوده است. با این حال به رسم همیشگی تحسین برترین بازیهای سال و نگاهی به صنعت بازیهای ویدیویی در سالی که گذشته لذت خاصی دارد که قرار نیست خود و شما را از آن محروم کنیم.
آغاز سالی که گذشت چندان پرفروغ نبود و در کنار آثار باکیفیت انگشت شماری نظیر LEGO Star Wars: The Skywalker Saga و نینتندو سوییچ اسپورتس، شاهد بازسازیهایی نه چندان موفق نظیر The House of the Dead: Remake و آثاری ناامیدکننده مانند گوستوایر: توکیو نیز بودیم. با این حال با گذشت زمان و رسیدن به تابستان و پاییز و زمستان صنعت بازیهای ویدیویی بار دیگر بازیکنان را ناامید نکرد. از بازیهای مستقل و موفقی نظیر Stray با جهان چشمنواز و داستان جذاب و بستهی خاطرهانگیز لاکپشتهای نینجا گرفته تا انتشار آخرین نسخه از بازی فوتبالی الکترونیک آرتز تحت عنوان فیفا، آثار جدید اکتیویژن بلیزارد نظیر نسخهی جدید کال آو دیوتی و اورواچ و انتشار بازیهای فوقالعاده مورد انتظاری مانند گاد آو وار رگناروک و بازسازی Dead Space و صدالبته یک شگفتی بزرگ و پرسروصدا مانند میراث هاگوارتز، کمتر گیمری را میتوان پیدا کرد که از بازیهای ۱۴۰۱ رضایت نداشته باشد.
حال مانند چند سال اخیر، تصمیم گرفتهایم که به معرفی بهترین بازیها در سالی که گذشت بپردازیم و مروری بر آنها داشته باشیم. با این حال نظرسنجی امسال فرقی اساسی با گذشته دارد و قرار است تا انتخاب بهترین بازیها را به شما بسپاریم. در هر صورت انتخاب بهترین بازیها در دستهبندیهای مختلف بعضا چالشبرانگیز است که تیم تحریریه ظاهرا با توجه فشارهای کاری آخر سال از پس آن برنمیآید. بنابراین این شما و بهترین بازیهای سال! [نظرسنجی تا پایان روز ۱۵ فروردین باز خواهد ماند و پس از آن نتایج را نهایی خواهیم کرد.]
بهترین بازی اکشن سال
در اولین دستهبندی به سراغ بهترین بازیهای اکشن رفتهایم. همانطور که میدانید در این بخش تنها به بازیهایی پرداخته میشود که روی المانهای اکشن بیشتر تمرکز دارند و داستان در آنها چندان معیار اصلی محسوب نمیشود. در ۱۴۰۱ بازیهای اکشن زیادی منتشر شدند که از بین آنها میتوان به نسخههای جدیدی از سریهای مشهور نظیر بایونتا ۳ و مدرن وارفر ۲ اشاره کرد. بایونتا ۳ بار دیگر نشان داد که این سری همچنان یکی از بهترین هک اند اسلشهای تاریخ است و مدرن وارفر ۲ البته چندان شگفتیساز نبود اما با بازگشت گوست حسابی سروصدا به پا کرد.
از طرفی بازیهایی در مقیاسهای کوچک نظیر نئون وایت، Hi-Fi Rush و Vampire Survivors نیز منتشر شدند که تجربههای منحصربهفردی را ارائه میدادند. البته Hi-Fi Rush را میتوان بدون شک یکی از شگفتیهای سال در نظر گرفت که به صورت غافلگیرکنندهای عرضه شد و بازیکنان زیادی را جذب خود کرد. در این میان نسخهی جدید لاکپشتهای نینجا نیز به اندازهی کافی سرگرمکننده بود که در بین بهترین اکشنهای سال قرار گیرد.
بهترین بازی ماجراجویی سال
سالی که گذشت برای طرفداران بازیهای ماجراجویی به اندازهی کافی بازی به همراه داشت. از همان ابتدا شاهد آثاری نظیر NORCO به عنوان یک اثر ماجراجویی اشاره و کلیک بودیم که بازیکنان را در نقش زنی که به تازگی مادرش را از دست داده، در دنیایی عجیب قرار میداد. در ادامه شاهد بازی شگفتانگیز Stray بودیم. اثری که در ابتدا بسیاری آن را شبیهساز گربه میدانستند اما در زمان عرضه نشان داد که استفاده از گربه تنها وسیلهای بوده برای سازندگان تا به مسائل اجتماعی بپردازند. از طرفی بازگشت ران گیلبرت به سری جزیرهی میمونها با Return to Monkey Island مطابق انتظار فوقالعاده از آب درآمد و دنبالهی بازی موفق A Plague Tale نیز نشان داد که در حد و اندازهی نسخهی اول خود و چه بسا بهتر است. در نهایت گاد آو وار رگناروک را داشتیم که پایانی شایسته و درخور از جهان نورس را به بازیکنان ارائه داد.
بهترین بازی نقشآفرینی سال
به طور کلی بهترین بازیهایی که در سبک نقشآفرینی در سال ۱۴۰۱ عرضه شدهاند، همگی در سطح یکدیگر هستند و تجربیات لذتبخشی را فراهم میکنند. در این سال در کنار آثاری نسبتا عظیم مانند Xenoblade Chronicles 3 و Fire Emblem Engage شاهد عرضهی بازیهای کمتر شناخته شدهای نظیر Citizen Sleeper و Weird West نیز بودیم که در سبک و سیاق خود عملکرد خوبی از خود ارائه دادند. البته طرفداران Fire Emblem در سالی که گذشت توانستند به دو نسخهی جدید از این سری دست پیدا کنند و حسابی سرگرم شوند.
در این میان نهمین بستهی الحاقی بازی World of Warcraft نیز در حد انتظار ظاهر شد. با این حال در اواخر ۱۴۰۱ شاهد اثری بودیم که توجهی کل صنعت بازی را به خود جلب کرد. جدیدترین اقتباس ویدیوگیمی هری پاتر توانست فراتر از انتظارات ظاهر شود و اثری فوقالعاده سرگرمکننده و جذاب را در اختیار طرفداران قرار داد. این بازی به فروش فوقالعادهای نیز دست پیدا کرد و بدون شک یکی از بهترین بازیهای سال گذشته بود.
بهترین بازی ورزشی یا مسابقهای سال
چند سالی است که شاهد آیپی ورزشی یا مسابقهای جدیدی نبودهایم و معمولا بازیهایی که در این سبکها منتشر میشوند، نسخههایی جدید از سریهای شناخته شده و محبوب هستند که معمولا عملکرد خوبی دارند. در سالی که گذشت نیز شاهد نسخهی جدید سری فرمول یک با عنوان F1 22 بودیم که مانند همیشه تجربهی ماشینسواری جذابی را در سبک خود ارائه داد ولی بینقص نیز نبود. NBA 2K23 از ۲K Sports همچنین نشان داد که در حال حاضر بهترین گزینه برای طرفداران بسکتبال است و از طرفی فیفا ۲۳ به عنوان آخرین اثر فوتبالی الکترونیک آرتز با عنوان فیفا فارغ از مسائل منفی مربوط به آلتیمیت تیم، همچنان تجربهای سرگرمکننده است.
گفتنی است که برای طرفداران بازیهای ماشینسواری در کنار F1 22، امسال نسخهی جدیدی از فورتزا یا گرن توریسمو در دسترس نبود اما نید فور اسپید با تجربهای متفاوت به نام Unbound بازگشت. این نسخه با المانهای انیمهای خود در مسیر تازهای قدم برداشت و با اینکه از مشکلاتی رنج میبرد اما یکی از بهترین نسخههای اخیر این سری بود. در این میان نینتندو سوییچ اسپورتس نیز مانند انتظار عمل کرد و مسابقات مختلف و جذابی را مناسب دورهمیها ارائه داد.
بهترین بازی مبارزهای سال
متاسفانه سالی که گذشت، برای طرفداران بازیهای مبارزهای چندان رضایتبخش نبود. در ۱۴۰۱ مانند سال قبل از آن نه خبری از تکن و استریت فایتر بود و نه استودیوی ندررلم با آثار خود نظیر مرتال کامبت و اینجاستیس طرفداران این سبک را سرگرم کرد. با ای حال استودیوهای ژاپنی مانند همیشه فعال بودند و شاهد آثاری نظیر DNF Duel از آنها بودیم. از طرفی بازی بتل رویال Rumbleverse در نوع خود عملکرد خوبی داشته و تجربهای متفاوت را ارائه داد. در این میان بازی MultiVersus را میتوان اثر هیجانانگیز این سبک در سال گذشته دانست.
این بازی که از کمپانی برادران وارنر معرفی و به صورت رایگان عرضه شد، در سبک و سیاق Super Smash Bros. Ultimate اما در مقیاسی کوچکتر ساخته شده و از شخصیتهای این کمپانی بهره میبرد. در نهایت JoJo’s Bizarre Adventure: All Star Battle R را داریم که مجموعهای از بهترین شخصیتهای مانگای جوجو و مبارزات آنها را در خود جای داده است. این بازی در واقع نسخهای تغییر یافته از اثری با اهمین نام در سال ۲۰۱۳ است که البته در کنار شخصیتهای جدید از المانهای جدیدی در گیمپلی نیز بهره میبرد.
بهترین بازی چند نفرهی سال
صنعت بازیهای ویدیویی روز به روز به سمت آنلاین شدن میرود و این روزها حتی استودیوهای سازندهی بازیهای کاملا داستان محور مانند ناتی داگ نیز به دنبال ساخت آثاری چند نفره از روی بازیهایشان هستند. سالی که گذشت نیز به رسم سالهای اخیر شاهد نسخهی جدید کال آو دیوتی با عنوان مدرن وارفر ۲ بودیم که با اینکه بخش چند نفرهی آن در ابتدا چندان راضیکننده نبود اما به مرور و با آپدیتهایی که برای آن عرضه شد، توانست تجربهای سرگرمکننده را برای طرفداران فراهم کند.
از طرفی در ۱۴۰۱ دو سری محبوب یعنی Splatoon و اورواچ با نسخههای جدید خود بازگشتند. Splatoon 3 تقریبا از تمامی حالتهای موجود در این سری پشتیبانی کرده و موارد جدیدی مانند Tableturf Battle را اضافه میکند. البته اورواچ ۲ نتوانست در حد بازی اول بدرخشد و با اینکه تغییراتی در گیمپلی خود داده بود اما مواردی نظیر پرداختهای درون برنامهای باعث شد تا بازیکنان از آن ناامید شوند. در این میان بازی کارتی مارول اسنپ و اثر کوآپ لاکپشتهای نینجا نیز عملکرد خوبی از خود نشان دادند.
بهترین بازی استراتژی سال
سبک استراتژی در سالهای اخیر چندان مانند گذشته محبوب نیست. با این حال سازندگان سعی کردهاند که با ترکیب آن با دیگر سبکها بتوانند محبوبیت آن را بار دیگر افزایش دهند. خوشبختانه این تلاش ثمر داده و در یکی دو سال گذشته شاهد آثار باکیفیتی در این سبک بودهایم. در سالی که گذشت نیز آثار باکیفیتی منتشر شدند که البته فارغ از CHaos Gate و Sparks of Hope از سریهای چندان مشهوری نبودند.
طرفداران مجموعهی تل ماسه توانستند با Dune: Spice Wars خود را سرگرم کنند و هواداران مارول نیز با میدنایت سان بار دیگر در نقش شخصیتهای محبوب خود قرار گرفتند. با این حال نسخهی جدید بازی ویدئویی افسانهای Dwarf Fortress آن را به سطحی رسانده که کمتر رقیبی برای آن در سبک خود پیدا میشود.
بهترین کارگردانی هنری سال
مانند همیشه، سال ۱۴۰۱ نیز مملو از بازیهایی بود که از نظر کارگردانی هنری عملکرد فوقالعادهای داشتند. از سوارتآلفهایم، واناهایم و دیگر قلمروهای گاد آو وار رگناروک گرفته تا مناطق جنوبی فرانسه در A Plague Tale: Requiem طراحی هنری خیرهکنندهای دارند. از طرفی سبک بصری خاص Scorn که از آثار اچ.آر. گیگر الهام گرفته و طراحی محیط و دشمنان خاص پروتکل کالیستو را نمیتوان نادیده گرفت. با این حال یکی از آثاری که نظر بسیاری به خود جلب کرد، Stray بود. مناطق مختلف این بازی با جزئیات خارقالعاده و نورپردازی خاص و رنگهای نئونی، شما را ساعتها به صفحهنمایش خیره میکند. در نهایت از سبک هنری Pentiment نمیتوان گذشت که انگار از درون یک تذهیب قرن شانزدهمی بیرون آمده است.
بهترین موسیقی سال
یکی از دستههایی که در نظرسنجی سال ۱۴۰۱ از رقابت نه چندان زیادی بهره میبرد، بهترین موسیقی سال است. همانطور که میدانید، سری گاد آو وار همواره در هر یک از نسخههای خود از موسیقیهای حماسی فوقالعادهای استفاده میکند که با حال و هوای بازیها کاملا مناسب است و تجربهی آنها را لذتبخشتر میکند. گاد آو وار رگناروک نیز این قضیه مستثنا نبوده و شامل موسیقیهای گوشنوازی است. با این حال مانند همیشه بازیهایی هستند که با موسیقی متن عالی خود، ماندگاری خود را بیشتر میکنند. در سالی که گذشت بازیهایی نظیر A Plague Tale: Requiem و Stray با موسیقی خود تاثیر اتمسفر سنگین خود را بیشتر کردند و بازیهایی نظیر Metal: Hellsinger و Hi-Fi Rush از آن به طرز فوقالعادهای برای هیجانانگیزتر کردن گیمپلی استفاده کردند. در این میان موسیقی متن اثری مانند میراث هاگوارتز بر جادوی دنیای آن افزود.
بهترین بازسازی یا ریمستر سال
دیگر باید به بیشتر شدن عرضهی ریمیک و ریمسترهای مختلف عادت کنیم چرا که بسیاری از توسعهدهندگان بدشان نمیآید که هر از گاهی نگاهی به بازیهای قدیمی و موفق خود داشته باشند و با اعمال تغییراتی روی آن و انتشار مجدد، بار دیگر از آن سود ببرند. هرچند بازیکنان نیز در سالهای اخیر به خصوص با توجه به ریمیکهای موفقی که عرضه شده، بدشان نمیآید که اندکی با آثار قدیمی خاطره بازی کنند.
۱۴۰۱ نیز مطابق انتظار میزبان بازسازیهای متعددی بود که میتوان گفت که تقریبا بیشتر آنها عملکرد خوبی از خود نشان دادند. از بازسازی بازی کلاسیک و نقشآفرینی Live A Live که برای اولین بار به زبان انگلیسی ترجمه شده گرفته تا بستهی لاکپشتهای نینجا که شامل ۱۳ اثر کلاسیک از این مجموعه بود، در کنار بازسازی متروید پرایم، The Stanley Parable و لست آو آس ۱، همگی توانستند طرفداران را راضی نگه دارند. هرچند که قیمت نسبتا بالای لست آو آس ۱ بسیاری را ناامید کرد. در نهایت بازسازی بازی ترسناک Dead Space را در اواخر سال گذشته داشتیم که فوقالعاده عمل کرد و تحسین بسیاری را برانگیخت.
بهترین بازی موبایل سال
با پیشرفت تکنولوژی و قدرتمندتر شدن سختافزار موبایلها، سازندگان بازیهای ویدیویی اهمیت بیشتری به این پلتفرم قابل حمل به عنوان مقصدی برای عرضهی بازیهای خود میدهند. همین دلیل دیگر در سالهای اخیر شاهد بازیهای باکیفیت و پورتهای جذابی بودهایم و ظاهرا باید به حضور دستهبندی بهترین بازیهای موبایل در نظرسنجیها و مراسمهای مختلف عادت کنیم. ما نیز از این موضوع غافل نشدهایم. در سالی که گذشت بازیهای زیادی مانند همیشه برای اندروید و iOS منتشر شدند که در بین آنها بازیهای تفننی زیاد به چشم میخورد.
با این حال شاهد عرضهی دیابلو ایمورتال بودیم که از منظر گیمپلی لحظات سرگرمکنندهای را برای بازیکنان به ارمغان آورد. هرچند بازی بینقص نبود و تاثیر بیش از اندازهی پرداختهای درون برنامهای در افزایش سطح شخصیتها و تاثیر آنها در پیشروی در داستان بسیاری را ناامید کرد. از طرفی بازی تفننی Poinpy را داریم که برای وقتگذرانی عالی است. همچنین در کنار تجربیات آنلاینی نظیر اثر کارتی موفق مارول اسنپ و بازی بتل رویال ایپکس لجندز، آثاری داستان محور مانند ایمورتالیتی نیز روی موبایل عرضه شدند که توانستند طرفداران را راضی نگه دارند. در نهایت Tower of Fantasy نیز به عنوان نسخهی ضعیفتر از گنشین ایمپکت، در نوع خود عملکرد خوبی داشت.
بهترین داستان یا روایت سال
سالی که گذشت از نظر تعداد و تنوع تجربیات داستان محور، بدون شک فوقالعاده بود. در این سال شاهد آثاری مانند Pentiment و NORCO بودیم که بیشتر تمرکز آنها فارغ از دیگر بخشها روی روایتی داستانی جذاب بود. از طرفی سم بارلو با اثری فوقالعاده با نام Immortality بازگشت و نشان داد که موفقیت آثار قبلی او نظیر Her Story و Telling Lies اتفاقی نبوده است. در این میان A Plague Tale: Requiem ماجرای تلاش آمیسیا در راستای پیدا کردن درمانی برای بیماری خونی برادرش هیوگو را به خوبی روایت کرد و گاد آو وار رگناروک نیز یک روایت درگیرکننده را ارائه داد و پایانی درخشان بر ماجراجویی کریتوس در دنیای نورس بود.
همچنین اثری مانند Xenoblade Chronicles 3 با اینکه دارای داستانی طولانی بود، اما روایت و ریتم فوقالعادهی آن باعث شده تا غرق شدن در آن لذتبخش باشد. در نهایت یکی از شگفتیهای ۱۴۰۱ از منظر روایی بدون شک I Was a Teenage Exocolonist بود که در آن میبایست بزرگ شدن یک نوجوان را در سیارهای بیگانه روایت کنید. این بازی داستانی تکاندهنده و در عین حال هیجانانگیز در دوران بلوغ را با ارزش تکرار استثنایی ارائه میدهد.
بهترین بازی سال
مانند نظرسنجی سال گذشته که شاهکاری به نام الدن رینگ کار را برای بقیهی رقبا سخت کرده بود، در نظرسنجی بهترین بازی سال ۱۴۰۱ نیز گاد آو وار رگناروک قرار نیست عنوان بهترین بازی سال را به راحتی از دست بدهد. در سالی که گذشت مانند همیشه آثار فوقالعادهای منتشر شدند و شاهد شگفتیهایی مانند Stray و Hogwarts Legacy بودیم که فراتر از انتظارات عمل کردند و تجربهای فوقالعاده لذتبخش را در اختیار بازیکنان قرار دارند. از طرفی اثری مانند A Plague Tale: Requiem بار دیگر لذت ماجراجویی در جنوب فرانسه را به بازیکنان هدیه داد. در این میان نسخهی جدید سری نقشآفرینی Xenoblade Chronicles عملکرد شگفتانگیری داشت، نئون وایت مرزهای خلاقیت را جابجا کرد، بازگشت سم بارلو بار دیگر خیرهکننده بود و در نهایت بازسازی Dead Space بار دیگر ترس را به جان طرفداران انداخت.
بخشهای اضافه
بهترین گرافیک سال
هرچند همچنان بسیاری از بازیها به صورت میان نسلی عرضه میشوند اما این باعث نشده تا شاهد رشد گرافیک بازیها نباشیم. گاد آو وار رگناروک مانند نسخهی قبلی خود از نظر بصری خیرهکننده بود و قدم زدن در نه قلمروی نورس لذتبخشتر از همیشه بود. A Plague Tale: Requiem مناطق جنوبی فرانسه را در قرن چهاردهم به زیبایی هرچه تمام به تصویر کشید، میراث هاگوارتز، مدرسهی جادوگری و دنیای اطراف آن را جادویی جلوه داد و ناتی داگ با بازسازی لست آو آس ۱ نشان داد که در زمینهی گرافیک همچنان یکی از بهترین استودیوهای صنعت بازیسازی است.
در این میان Stray با شهرهای پرجزئیاتش و نورپردازی خیرهکننده، هر چشمی را نوازش میکند و Scorn به معنای واقعی کلمه عالی و در عین حال عجیب و غریب است. در نهایت پروتکل کالیستو با اینکه از مشکلات فنی زیادی در زمان عرضه رنج میبرد اما این دلیل نمیشود که جزئیات فوقالعادهی دشمنان و محیطهای مختلف آن را انکار کنیم.
بهترین شخصیت سال
مهم نیست که داستان بازیها چگونه روایت میشوند. چه از طریق تعاملات بازیکن یا از طریق محیطهای موجود در دنیای آن، شخصیتها در قلب هر داستان قرار دارند. در واقع برخی از بهترین بازیهای ویدیویی آنهایی هستند که داستانهایی جذاب، قهرمانهایی بزرگ، شخصیتهای مکمل دوستداشتنی و آنتاگونیستهایی شرور دارند. صنعت بازی در سال ۱۴۰۱ نیز میزبان شخصیتهای جذابی بود.
از آمیسیا به عنوان دختری که خیلی زودتر از زمان خود باید مسئولیت محافظت از برادرش را به بهترین شکل انجام دهد گرفته تا کریتوس که بدون شک یکی از شایستهترین پدران در تاریخ بازیهای ویدیویی در تاریخ بوده و محکم در کنار پسرش آترئوس که در تلاش برای شناختن نقش خود در رگناروک است، قرار گرفته و اودین که فریبنده بودنش را به بهترین شکل ممکن به رخ میکشد، سالی که گذشت از نظر شخصیت کم نیاورد.
با این حال یکی از شخصیتهایی که اینترنت و فضای مجازی را به تسخیر خود در آورد و شاهد ساخته شدن میمهای زیادی از روی او بودیم، بدون شک گوست است. این شخصیت محبوب یکی از دلایل فروش بالای مدرن وارفر ۲ بود و کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که او را دوست نداشته باشد. در نهایت میتوان به شخصیتهایی نظیر آلخاندرو وارگاس در مدرن وارفر ۲ به عنوان یکی از معدود نکات مثبت داستان این بازی، گایبراش تریپوود از بازگشت به جزیرهی میمونها و گربه در Stray اشاره کرد. به هر حال قرار نیست که یک شخصیت همیشه یک انسان باشد. گاهی یک گربه میتواند حس همدلی را در شما برانگیزد!
ناامیدکنندهترین بازی سال
مانند هرسال، سال ۱۴۰۱ نیز بازیهای جذاب زیادی به همراه داشت اما در عین حال، بیش از چند ناامیدی هم وجود داشت، زیرا برخی از بازیها به هیاهوی تبلیغاتی خود دست پیدا نکردند. البته این به این معنی نیست که بازیهای این دستهبندی آثار بدی هستند و تجربهی آنها پیشنهاد نمیشود، بلکه آنها صرفا آثاری هستند که نتوانستند در حد انتظارات طرفداران و منتقدان ظاهر شوند و شاید اگر انتظارات خود را پایین بیاورید، حتی از آنها لذت ببرید. گوستوایر: توکیو به عنوان اثر متفاوت استودیوی تانگو گیمورکس با اینکه در ابتدا سرگرمکننده است اما پس از مدتی جذابیت اولیهی خود را از دست میدهد زیرا کمبود عمق در مبارزات آن به چشم میآید و از طرفی داستان چندان بازیکن را تا انتها درگیر نمیکند.
بازی شوالیههای گاتهام نیز که بسیاری منتظر آن بودند به هیچ وجه خوب عمل نکرد و از مبارزات و فعالیتهای فرعی و اصلی گرفته تا طراحی جهان باز گاتهام به هیچ وجه راضیکننده نبود. از طرفی ریبوت مجموعهی Saint Row با اینکه در تریلرها زیبا به نظر میرسید اما عدم وجود یک داستان باکیفیت و باگهای فراوان باعث شد تا به هیچ وجه عملکرد خوبی نداشته باشد. در نهایت تکراری بودن گریبانگیر بازی Roller Champions و پرداختهای درون برنامهای پاشنه آشیل اورواچ ۲ شد.
بهترین فیلم سال که باید بازی میشد
همهی ما گیمرها هنگام تماشای برخی از فیلمها به این فکر میکنیم که چه میشد اگر یک بازی ویدیویی از روی آن میساختند. هرچند انتخاب این فیلمها بسیار شخصی است اما کمتری کسی را میتوان پیدا کرد که رویای ساخته شدن اثری نقشآفرینی و جهان باز از Avatar: The Way of Water و ماجراجویی در مکانهای چشمنواز پاندورا را در سر نداشته باشد. فیلم Top Gun: Maverick نیز نشان داد که رویای پرواز میتواند بسیار جذاب و هیجانانگیز باشد و از طرفی به یادمان آورد که سالهای زیادی است که از عرضهی یک اثر اکشن خوش ساخت با محوریت جنگندهها میگذرد و شاید وقت آن رسیده باشد که یک استودیو به این سمت حرکت کند.
از طرفی Prey یکی از موفقیتهای شگفتانگیز سال ۲۰۲۲ بود. این فیلم اکشن را شاید بتوان بهترین اثر ساخته شده از سری غارتگر پشت سر اولین فیلم آن در سال ۱۹۸۷ دانست و ساخته شدن یک اثر ویدیوگیمی با محوریت بقا از روی آن میتواند بسیار جذاب باشد. در نهایت Plane شاید ضعیفترین فیلم لیست به نظر برسد اما سناریوی اصلی آن یعنی سقوط با هواپیما در جزیرهای تروریستی و تلاش برای فرار از آن برای یک بازی اکشن مناسب به نظر میرسد.
بهترین تریلر سال
در ۱۴۰۱ شاهد تریلرهای جذابی در مراسمها و رویدادهای مختلف بودیم که برخی از آنها جذابتر از بقیه بودند. در سالی که گذشت کوجیما از دنبالهی دث استرندینگ در مراسم گیم اواردز رونمایی کرد. اگرچه نسخهی اول با نظرات ضد و نقیضی مواجه شد اما سخت است که در مورد دنبالهی آن هیجانزده نشویم. با توجه به تریلر ظاهرا کوجیما قرار است بار دیگر روی صحنههای سینمایی تمرکز زیادی داشته باشد. از طرفی تریلر معرفی بازسازی سایلنت هیل ۲ خبر خوبی برای طرفداران این سری محبوب و به طور کلی بازیهای ترسناک بود. این تریلر به طرفداران یک بازدید دوباره از شهر وحشتناک سایلنت هیل و نگاهی به شخصیت اصلی داستان یعنی جیمز ساندرلند و کله هرمی با جلوههای بصری جدید داد. البته اگر از طراحی چهرهی ساندرلند بگذریم.
تریلر فاینال فانتزی ۱۶ نیز با عنوان Revenge به خوبی حس انتقام را به تصویر میکشد و بخشهایی از گیمپلی پرزرق و برق بازی را به نمایش میگذارد. در این میان تریلر لانچ پروتکل کالیستو تدوین فوقالعادهای داشت و بازیکنان را آمادهی ورود به بازی میکرد. البته که بازی نتوانست به هیچ وجه بازیکنان را راضی کند. در نهایت تریلر Crime Boss: Rockay City نوید یکی از هیجانانگیزترین بازیهای آینده را داد. این تریلر به معرفی شخصیتهای اصلی با نقشآفرینی افرادی نظیر مایکل مدسن، چاک نوریس، مایکل روکر و بخشهایی از گیمپلی تیراندازی و اول شخص بازی پرداخت.
بهترین اتفاق مرتبط با بازی در سالی که گذشت
سال ۱۴۰۱ برای بازیکنان اتفاقات بسیار خوبی به همراه داشت. از همان ابتدا کاربران پلیاستیشن با معرفی شدن سرویسهای پلیاستیشن پلاس پریمیموم و اکسترا توانستند تا حد زیادی حال کاربران گیم پس را درک کنند. از طرفی در ادامه مشخص شد که بازیهای انحصاری پلیاستیشن قرار است بیشتر از قبل به رایانههای شخصی پورت شوند و ظاهرا سونی به دنبال سرمایهگذاری بیشتر روی این پلتفرم است. همچنین در سالی که گذشت، کونامی بالاخره طرفداران ژانر ترس را به وجد آورده و از بازگشت سری پرطرفدار سایلنت هیل با بازسازی نسخهی دوم و نسخههای جدید Silent Hill: Townfall و Silent Hill f خبر داد.
در این میان ویدیوهای بسیار زیادی از نسخههای اولیهی جیتیای ۶ لو رفت که با اینکه قطعا محصول نهایی با آنها متفاوت خواهد بود اما جزئیات خوبی را به نمایش میگذاشتند. هرچند این اتفاق برای راکاستار به هیچ وجه مثبت نبود اما در این برهه لو رفتن هر نوع اطلاعاتی از این بازی برای بازیکنان خبر خوبی است. در نهایت در اواخر ۱۴۰۱، در کنار انتشار هدست قدرتمند پلیاستیشن ویآر ۲، اقتباس تلویزیونی لست آو آس عالی از آب درآمد و طرفداران هری پاتر بالاخره توانستند یک بازی درخور این مجموعه را تجربه کنند.
بهترین بازی پارسال
معمولا هنگامی که اثری موفق و پرسروصدا عرضه میشود، تا روزها و ماهها در مورد آن هیجانزده هستیم. در اینگونه مواقع توجه بیشتر صنعت به این بازیها معطوف است و ناخودآگاه حس خوبی نسبت به آن داریم. با این حال با گذشت مدتی مثلا یک سال از عرضهی آن بازی و تمام شدن همهی آن سروصدا و هیجان، بعضا بهتر میتوانیم نظر خود را نسبت به آن بیان کنیم زیرا دیگر قرار نیست با دادن نظری منفی دربارهی بازی با هجوم بسیاری از افراد روبرو شویم. دلیل این دستهبندی این است که ببینیم آیا در طول یک سال قبل، در نظرمان برای انتخاب بهترین بازی سال تفاوتی ایجاد شده است یا نه. سال گذشته الدن رینگ از سوی اعضای تحریریه به عنوان بهترین بازی ۱۴۰۰ انتخاب شد و به نظر نمیرسد که تغییری در نظر ما ایجاد شده باشد. با این حال شما میتوانید نظر خود را در مورد بهترین بازی پارسال بار دیگر بیان کنید.
مورد انتظارترین بازی سال آینده
هر سال جدید با خود فهرست جدیدی از بازیهای ویدیویی هیجانانگیز را به همراه میآورد. در حالی که بدون شک بازیهای جدیدی در ماههای آینده در رویدادهای مختلف معرفی میشوند، در حال حاضر بازیهای ظاهرا باکیفیت زیادی برای انتشار در سال آینده تایید شدهاند. تنوع این آثار به قدری است که از طرفداران بازیهای ترسناک گرفته تا نقشآفرینی و ماجراجویی از بازیهای سال جدید راضی خواهند بود. البته این بازیها ممکن است تاخیر بخورند و در موعد ذکر شده عرضه نشوند، اما بیایید امیدوار باشیم که اگر جیبمان اجازه دهد، اکثر بازیهای زیر را در سال جدید تجربه کنیم.