بازی Avowed؛ نقشآفرینی جدید آبسیدین آن چیزی نیست که انتظار دارید
بازی Avowed از استودیوی آبسیدین اینترتینمنت (Obsidian Entertainment) از همان زمان معرفی با اسکایریم (Skyrim) مقایسه شد. هرچند آبسیدین و اکثر رسانههای بزرگ به وضوح گفتهاند که Avowed قرار نیست یک تجربهی نقشآفرینی جهان باز مثل اسکایریم باشد اما از آنجایی که بازی The Outer Worlds، دیگر اثر این استودیو، برداشت خاص آن از سری بازی فالاوت (Fallout) بود، بسیاری از افراد از همان ابتدا به Avowed به عنوان برداشت آبسیدین از سری بازی فانتزی محبوب بتسدا (Bethesda) نگاه کردهاند. به طور خلاصه، افراد از این بازی انتظاراتی خواهند داشت که هیچوقت قرار نبوده داشته باشند.
کسانی که این بازی را چند ساعتی تجربه کردهاند، میگویند که این بازی به هیچوجه قصد ندارد رقیبی برای اسکایریم باشد. این بازی کاملا سبک خاص خودش را دارد. هرچند فهمیدن اینکه Avowed در نهایت تلاش میکند چه چیزی باشد یا چگونه میخواهد به هدفش برسد، فعلا دشوار است.
گرافیک؟ داستان؟
این بازی هر دو را دارد
بازی در سرزمینی به نام The Living Lands جریان دارد، جایی که یک طاعون مرموز به نام Dream Scourge در حال فساد این جهان و مردمa است. شما نقش یک نماینده از امپراتوری Aedyr را بازی میکنید که برای تحقیق دربارهی این رویداد مرموز فرستاده شده است. در اوایل ماجراجویی خود، متوجه میشوید که همه به شدت خطر این بیماری و معنای واقعی منشا آن برای سرنوشت شما و حتی تمام جهان را دستکم گرفتهاند. حقیقت این است که در حال حاضر اطلاعات زیادی برای گفتن دربارهی داستان وجود ندارد.
همین موضوع در مورد گرافیک و پرفورمنس فنی بازی نیز صادق است. دمویی که برخی آن را تجربه کردهاند، ظاهرا در مقایسه با چیزهایی که از بازی دیدهایم، از نظر جلوههای بصری و صوتی بهتر به نظر میرسد. بدون شک، انتظار میرود که بازی در ماههای آینده نیز در این زمینه بهبود بیشتری یابد. بازی Avowed از یک پالت رنگی پرزرق و برق و طراحی دنیای خوب و سرگرمکنندهای بهره میبرد، اما برخی از جنبههای دنیای بازی مانند طراحی دشمنان، شخصیتهای غیرقابل بازی و حتی طراحی برخی ساختمانها و سلاحها در ساعات ابتدایی کمی کلیشهای به نظر میرسند.
همچنین، داستان اوریجینال Avowed که با تاریخچهای جذاب همراه شده است، از نظر تعاملات فردی، اغلب از هوشمندی و عمقی که استودیوی آبسیدین به آن معروف است، به دور است. به عنوان مثال، امکان انتخاب چند گزینهی گفتوگو که تا حدی به مهارتها و پیشزمینهی شخصیت شما بستگی دارد وجود دارد، اما این گزینهها و کیفیت نگارش آنها بیشتر «خندهدار هستند تا مواردی پویا یا دارای پیچیدگی اخلاقی. با این حال، هنوز برای قضاوت قطعی در مورد این عناصر زود است و اینها فقط برداشتهای اولیه هستند.
جهانی عظیم
Avowed یک اثر جهان باز نیست، اما دنیاهای آن به طرز شگفتآوری گسترده هستند
چیزی که کمی راحتتر میتوان دربارهاش صحبت کرد، ساختار جالب دنیای Avowed است. بازی Avowed یک بازی جهان باز نیست. این بازی به بخشهای مختلف و نسبتا بزرگی تقسیم شده که شامل نقاط سفر سریع، ماموریتهای گوناگون، شخصیتهای غیرقابل بازی و فعالیتهای متنوع میشود. اگر بازیهایی مانند Knights of the Old Republic یا Outer Worlds را تجربه کردهاید، میتوانید تصور درستی از ساختار این بازی داشته باشید. مانند آن بازیها، شما اغلب این مناطق را به همراه همراهان شخصیتهای غیرقابل بازی که به مرور جذب میکنید، کاوش خواهید کرد. این شخصیتها علاوه بر مهارتهای ارزشمندی که در مبارزات ارائه میدهند، داستانها و انگیزههای شخصی خود را دارند که میتوانید با تعامل با آنها در دنیای بازی یا گاهبهگاه در کمپها اطلاعات بیشتری دربارهشان کسب کنید. ویژگی کمپ احتمالا باعث میشود این بازی با بازی بالدورز گیت ۳ (Baldur’s Gate 3) مقایسه شود، اما Avowed در این مقایسه نمیتواند کاملا با آن برابری کند. بخشی از این موضوع به دلیل مشکلاتی در دیالوگهای بازی است زیرا تعامل با شخصیتهای همراه در Avowed به اندازهی بازیهای مشابه عمیق و پرجزئیات نیست.
مهمتر از همه، همراهان شما تواناییهای ویژهای دارند که میتوانید از آنها برای عبور از موانعی استفاده کنید که شخصیت شما به تنهایی قادر به غلبه بر آنها نیست. این یکی از عناصر جذاب طراحی دنیای بازی Avowed است. بخشهایی از نقشه پر از منابع، گنجینهها، رازها و نبردهای اختیاری هستند. اگرچه برخی اشیا مانند غذا روی نقشه مشخص شدهاند، اما برای یافتن دیگر موارد باید از مسیر اصلی خارج شوید و گاهی از مهارتها یا آیتمهایی استفاده کنید که ممکن است در آن لحظه در دسترس شما نباشند.
برای مثال، شخصیتی که توانایی حملهی فیزیکی با ویژگی شارژ شدن را دارد، ممکن است بتواند دیواری را بشکند، اما سایر بازیکنان باید برای این کار یک ماده منفجره پیدا کنند. این عنصر گنجیابی به سرعت به یکی از جذابترین جنبههای Avowed تبدیل میشود، نه به این دلیل که چنین ایدهای را قبلا در بازیهای دیگر ندیدهایم، بلکه به خاطر اینکه استودیو در پر کردن بخشهای دنیای بازی خود با انواع کشفیات جذاب واقعا خوب عمل کرده است. این موضوع باعث میشود این بخشها بزرگتر از آنچه که واقعا هستند به نظر برسند و دنیای بزرگتر بازی را هم به طور کاملتری نمایش دهند. مهمتر از همه، این کشفیات اغلب به شما آیتمهای قدرتمند جدیدی میدهند که به Avowed جان تازهای میبخشند.
تنوع در سبکهای مختلف
یکی از بهترینها در میان بازیهای نقشآفرینی
مانند بسیاری از بازیهای نقشآفرینی دیگر، بازی Avowed به شما امکان میدهد از سلاحهای سادهای مانند کمان، عصای جادویی، سلاح گرم یا ابزارهای مختلف مخصوص نبرد تنبهتن به عنوان بخشی از بیلد شخصیت خود استفاده کنید. با این حال، Avowed شما را تشویق میکند که فراتر از انتخاب یک مسیر ارتقای ساده در ابتدای بازی عمل کنید و گاهی اوقات سبکهای دیگر را تجربه کنید. آیا میخواهید مانند نسخهای از جان ویک (John Wick) در آثار تری پرچت (Terry Pratchett)، دو کلت را همزمان بدست گرفته و از تواناییهای جادویی ذاتی خود استفاده کنید؟ یا ترجیح میدهید با زره و شخصیت یک جنگجو به میدان نبرد بروید؟ آیا ایدهی گرفتن شمشیر در یک دست و تپانچه در دست دیگر برای شما جذاب است؟ تمام این گزینهها و بسیاری موارد دیگر در Avowed ممکن و قابل استفاده هستند.
با امکان استفاده از هر ترکیبی از سلاحها، بازی Avowed گزینههای بیشتری برای سبک مبارزه نسبت به یک بازی نقشآفرینی معمولی ارائه میدهد. اما چیزی که واقعا این سیستم مبارزه را انعطافپذیر و لذتبخش میکند، توانایی تغییر سریع بین دو مجموعه سلاح از پیش تعیینشده تنها با فشردن یک دکمه است. این ویژگی که شبیه یک عنصر خاص در بازیهای MMO است و به شما اجازه میدهد استراتژیهای خود را برای لذت یا سودآوری بیشتر تغییر دهید. البته محدودیتهایی هم وجود دارد برای مثال برخی آمارها، تجهیزات و تواناییها معمولا یک سبک بازی را به قیمت کاهش کارایی در سبک دیگر تقویت میکنند اما Avowed با شجاعت، به نوعی هرج و مرج خلاقانهای را میپذیرد که بسیاری از بازیهای نقشآفرینی حتی جرات نزدیک شدن به آن را ندارند.
امکان بازی با سبکهای متنوع باعث میشود حتی تعاملات به ظاهر ساده در این بازی بسیار عمیقتر احساس شوند. هر آیتم جدید و امتیاز مهارت، دلیلی برای امتحان کردن چیزهای جدید است. در واقع بسیار راحت است که در منوهای بازی غرق شوید و ترکیبهای مختلف تجهیزات و تواناییها را آزمایش کنید تا ببینید نتیجه چه خواهد شد. اما متاسفانه، سیستم مبارزات بازی نمیتواند کاملا به پتانسیل این سیستم برسد.
سیستم مبارزه
خبری از چالش نیست!
همانطور که ممکن است تصور کنید، بیلدهای مختلف شخصیت در بازی از روشهای گوناگونی برای مبارزه استفاده میکنند. با این حال، بیشتر بازیکنان، صرفنظر از نوع بیلد شخصیت، احتمالا به چند مکانیک اساسی مبارزه متکی خواهند بود. برای مثال، حتی زمانی که از فاصلهی دور کار میکنید، باید بتوانید به سرعت از حملات جاخالی بدهید. استفاده از مخفیکاری میتواند به شما کمک کند که به دشمنان نزدیک شوید یا بدون جلب توجه از کنارشان عبور کنید، اما اغلب لازم است که دشمنان را گیج کنید تا حملات آنها متوقف شده و فرصت اجرای ضربات قدرتمند به شما داده شود. اکثر بیلدها باید با سیستمی که شامل حملهی شارژ شده است نیز کار کنند که به ازای از دست رفتن استقامتتان به شما امکان اجرای ضربات و شلیکهای قویتری را میدهد.
بیلد جادوگر (Mage) معمولا کمتر از این قابلیتها استفاده میکند، اما به طور کلی در اکثر نبردها باید به این مکانیکها توجه داشته باشید. این سیستم به طور کلی خوب طراحی شده اما مشکل اصلی اینجاست که این سیستم پاداشدهنده و به طور کلی جذاب نیست و حتی در سختترین درجههای بازی، برای عبور از مناطق دشوار بازی مشکلی نخواهید داشت. مهمات برای سلاحها بیاندازه به نظر میرسند، جادو به لطف منابع و معجونهای موجود معمولا به اندازهی کافی در دسترس است و تقریبا همیشه میتوانید حملات دشمنانان را جاخالی دهید، آنها را با ضربات قوی گیج کنید یا اگر شخصیت شما برای مبارزهی تنبهتن ساخته شده، با حملات مخفیانه و ویرانگر آنها را از پا درآورید. نبود چالش، شما را وادار میکند که برای لذت بردن از مبارزات، صرفا به استفاده از حملات متنوع خود بسنده کنید.
متاسفانه، تنها سیستم جادو و مجموعهی طلسمهای جذاب از نظر بصری بازی هستند که در حال حاضر لذتبخش به نظر میرسند. مبارزات تنبهتن عمدتا حول محور جابجایی اطراف دشمنانی که اغلب سردرگم به نظر میرسند و وارد کردن ضربات قدرتی که به راحتی قابل شارژ هستند، میچرخد. حملات از راه دور نیز با سلاحهای پرتابی و به خصوص استفادهی همزمان از دو کلت، به شما این امکان را میدهد که در فاصلهای نسبتا امن عمل کنید و به آرامی دشمنانی را که اغلب بیدفاع هستند، نابود کنید. برخلاف بازی دراگونز داگما ۲ (Dragon’s Dogma 2)، به نظر نمیرسد که فعلا بتوان یک استراتژی مبارزهای منحصربهفرد را که بازتابی از ساختار شخصیسازی شدهی کاراکترتان باشد، بهطور جذابی پیاده کنید.
این مشکل بیشتر در نبردها با باسها نمایان میشود. وقتی که شما در حال مقابله با گروهی از دشمنان هستید، حداقل باید از محیط اطراف خود نیز آگاه باشید. اما وقتی با یک هدف واحد مواجه میشوید، بسیار آسان است که آنها را در یک سری از تواناییها به دام بیندازید و در میدان نبرد باس حرکت کنید بدون اینکه واقعا حس کنید که دارید با چیزی جدیتر از احساسی توخالی که از پیروزی قطعی ناشی میشود، میجنگید. برخی از این مشکلات در مبارزات میتواند با جلوههای صوتی و بصریای بهبود یابد که نبردها را هیجانانگیزتر کرده و ضربه زدن به دشمنان را لذتبخشتر کند، اما آنچه که بازی Avowed واقعا به آن نیاز دارد، آیتمها، تواناییها و دشمنانی است که ویژگیهای خلاقانه جدیدی را ایجاد کنند.
در حال حاضر، نمیتوان گفت که ما این قابلیت را از درختهای مهارت مخصوص سبکهای تنبهتن و از راه دور که عمدتا روی افزایش آسیب به میزان چند درصد تمرکز دارند بدست خواهیم آورد. تنها درختهای مهارت مبتنی بر جادو به نظر میرسد که به شما این امکان را میدهند که به طور پیوسته در مسیر تواناییهای پیچیدهتر حرکت کنید. البته ظاهرا در مراحل بعدی بازی، سلاحها و زرههای جدیدی وجود دارند که امکانات مشابهی را برای سبکهای مختلف بازی فراهم میکنند.
اثری با پتانسیل فراوان
بازی Avowed پتانسیل زیادی دارد، اما معلوم نیست که چگونه میخواهد به آن تحقق ببخشد. بازی قصد ندارد مانند اسکایریم باشد و اگر به دنبال مقایسه هستید، آن را میتوان اثری نزدیک به بازی Dark Messiah of Might and Magic در نظر گرفت که اجزای نقشآفرینی پیچیدهتر و گزینههای بیشتری برای کاوش دارد. این بازی قطعا زمان سرگرمکنندهای را برای شما فراهم میکند و میتواند یک گزینه عالی برای گیم پس باشد. همچنین موارد گفته شده در این مقاله طبق تجربیات بازیکنان از چند ساعت ابتدایی بازی گرفته شده و نمیتوان کل بازی را به طور کلی با آن قضاوت کرد.
این بازی در ۱۸ فوریه ۲۰۲۵ (۳۰ بهمن) برای ایکسباکس سری ایکس و اس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
منبع: Den of Geek