تهیهکننده Assassin’s Creed Shadows به حواشی سامورایی سیاهپوست واکنش نشان داد
وقتی یوبیسافت در ماه مه/می از بازی اساسینز کرید شدوز (Assassin’s Creed Shadows) رونمایی کرد، واکنشهای شدیدی نسبت به یاسوکه (شخصیت اصلی بازی که یک سامورایی سیاهپوست است و به نحوی ریشه در واقعیت دارد) روا شد.
برخی ادعا داشتند این واکنش تنها بهخاطر نادرستی و کم بودن دقت تاریخی بازی بوده است. این افراد اینگونه استدلال میکردند که شخصیت واقعی یاسوکه در حقیقت سامورایی نبوده است. با این وجود دیگر افرادی که به این موضوع واکنش نشان دادند هیچ تلاشی برای پنهان کردن عمل نژادپرستی خود نکردند. این دسته رک و پوستکنده میگفتند که از ایدهی حضور یک فرد سیاهپوست به عنوان شخصیت اصلی یک بازی که در ژاپن فئودال جریان دارد، ناراحت شدهاند. اکنون مارک الکسیس کوته (Marc-Alexis Côté)؛ تهیهکننده بازی طی مصاحبهای با رسانه Game File در رابطه با این حواشی و اینکه یاسوکه چگونه در دل قصه افسانهای و تاریخی اساسینز کرید جای میگیرد، صحبت کرده است.
در این مصاحبه، کوته به واکنش ایلان ماسک؛ مالک توییتر نسبت به بازی پاسخ داد. ایلان ماسک در پاسخ به توییتی که ادعا داشت Assassin’s Creed Shadows نوعی محصول ویروسی است که با ابتکار ووکها تولید شده، نوشت: «DEI هنر را میکشد». DEI مخفف کلمات diversity (تنوع)، equity (برابری) و inclusion (شمول) است که اشاره به چارچوبهایی سازمانی دارد.
کوته اظهار کرد: «این توییت احساساتی را در من ایجاد کرد… بهطوری که اولین کاری که میخواستم انجام دهم این بود که به پلتفرم ایکس (X؛ توییتر سابق) برگردم ـ در صورتی که آن را حذف کرده بودم ـ و فقط پاسخی به آن بدهم. با این حال یک قدم به عقب برداشتم و این کار را نکردم. من یک برنامهی تمرکز حواس در تلفنم دارم. پس تلاش کردم تا خودم را آرام کنم و هوشیارانه احساساتی که این توییت در من ایجاد کرد را کشف کنم. برای من، ایلان، این غمانگیز است. او فقط به این نفرتپراکنی دامن زده است. در آن زمان پاسخهای سهکلمهای زیادی به ذهنم خطور میکرد».
کوته گفت در نهایت تصمیم گرفته به این واکنش پاسخی ندهد و به Game File توضیح داد که جواب دادن به شخصی مانند ایلان ماسک، مردم را در رابطه با دیدگاهی که یوبیسافت به عنوان یک تیم از این بازی داشته متقاعد نمیکند. در عوض، او اعلام کرد: «یاسوکه بسیار بسیار متکی به تاریخچه فرنچایز (اساسینز کرید) و نحوه انتخاب ما است».
سری اساسینز کرید در طی این سالها سعی داشته تا با الهام گرفتن از شخصیتهای تاریخی، برخی از مهمترین لحظات تاریخ را به سبک تخیلی خود بازگویی کند. حتی جنایتکار جنگی؛ هنری کیسینجر (Henry Kissinger) یکی از افراد شرور در این مجموعه بهشمار میرود. کوته میگوید پس از اینکه تیم بازیسازی آنها تصمیم گرفت بازی بعدی این سری در ژاپن فئودال جریان داشته باشد، آنها طی تحقیقاتشان مدام به یاسوکه و تاریخچهی شدیدا مرموزش برخوردهاند. همین هم باعث شد آنها این شخصیت را وارد بازی کنند و سرنوشت تقریبا مبهم او را با برداشت خودشان پر کنند. در نتیجه این تیم تصمیم میگیرند تا شخصیت یاسوکه به یکی از کارکترهای قابل بازی Assassin’s Creed Shadows تبدیل شود و از ابتدا تا انتهای قصه تاثیر شگرفی در داستان داشته باشد.
کوته همچنین بیان کرد: «آنچه ایلان میگوید، بازیای نیست که ما میسازیم. مردم باید خودشان بازی را تجربه کنند تا متوجه شوند و اگر در ۱۱ دقیقه و ۴۷ ثانیهی اول بازی، بابت کاری که ما انجام میدهیم متقاعد نشدند میتوانیم در رابطه با آن بحث کنیم و تبادل نظر داشته باشیم. من اخیرا بازی را بررسی میکردم و اینجوری بودم که: جواب اینجاست! (جواب در خود بازی است) فقط امیدوارم و آرزو میکنم که مردم بتوانند ذهنیت آزاد خود در رابطه با این بازی را حفظ کنند و بازی را همانگونه که هست ببینند. این یک بازی اساسینز کرید است و معتقدم بهترین اثر از این مجموعه است که تا به حال ساختهایم».
بازی Assassin’s Creed Shadows در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۵ آبان ۱۴۰۳) برای کنسولهای پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری اس، ایکس باکس سری ایکس و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
منبع: Kotaku