دلایل پشت تاخیر در عرضهی Assassin’s Creed Shadows چیست؟
بازی سایهها (Shadows) را میتوان یکی از مورد انتظارترین بازیهای شرکت یوبیسافت دانست. این شرکت برای مدت زیادی است که بازی جدید مجموعه اساسینز کرید (Assassin’s Creed) را تبلیغ میکند و به همین دلیل است که طرفداران به شدت مشتاق آن هستند. در این مدت نیز ما شاهد اخبار زیادی حول این بازی بودیم ولی این خبر جدید چندان خوشحال کننده نیست.
زمانی که بازی سایهها معرفی شد، قرار بود که در اواسط پاییز امسال عرضه شود. این تاریخ عرضه با توجه به زمانبندی معرفی این بازی بسیار خوب بود و شرکت سازنده نیز به بهترین نحو تبلیغات خود را انجام داد. حال اینطور که به نظر میرسد این تاریخ عرضه بیش از حد برای شرکت زود بوده و در نتیجه بازی سایهها دیرتر و اواخر زمستان امسال عرضه خواهد شد.
بازی سایهها یک بازی خاص در مجموعه اساسینز کرید است. این بازی مجموعه قدیمی شرکت مایکروسافت را وارد دنیایی جدید و خاص کرده و قرار است چندین شاخصه تازه به بازی اضافه کند. سایهها قرار است اساسینز کرید را به دنیای ژاپن قدیم ببرد. در زمانی که ژاپن به شدت در حال توسعه بوده و فرهنگ آن باعث شده که جایگاه خاصی در جهان داشته باشد.
در بازی سایهها شما با دو شخصیت مختلفی روبرو هستید. شخصیت اول یاسوکه (Yasuke) است که یک سامورایی بسیار ماهر بوده و توانایی زیادی در مبارزات سنگین دارد. شخصیت دیگر نائوئه (Naoe) است که بیشتر حالت اساسینز داشته و توانایی این را دارد که به راحتی و بدون سر و صدا دشمنان را از بین ببرد.
وجود این دو کرکتر باعث شده که بازی اساسینز کرید سایهها برای دو سبک بازی مختلف مناسب باشد. نکته اینجاست که مراحل مشترک میان این دو شخصیت بسیار است ولی چیزی که تجربه آنها را خاص میکند مراحل مختص هر کدام است. مراحلی که با توجه به ویژگیهای هر کرکتر طراحی شده است.
یوبیسافت در یک نامه در مورد تأخیر بازی نوشته که تیم سازنده تلاش بسیاری کرده تا بازی سایهها را به بهترین نحو طراحی کند. نکته اینجاست که این بازی بسیار حریصانه بوده و یک دنیای گسترده و پر محتوا را در اختیار کاربران قرار میدهد. حال با توجه به اینکه پر کردن یک دنیای بزرگ مثل بازی سایهها کار راحتی نیست، شرکت سازنده نیاز به زمان بیشتری دارد تا این بازی را به بهترین نحو در اختیار کاربران قرار بدهد.
طبق چیزی که اعلام شده بازی سایهها هنوز نیاز به اصلاح و تغییر دارد. نکته اینجاست که دنیای این بازی همچنان دارای مشکلاتی است و از طرفی یوبیسافت قصد دارد تا یک بازی کامل را در اختیار کاربران قرار دهد. این شرکت از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و قصد ندارد که یک بازی ناقص را عرضه کرده و سپس با به روزرسانی آن را کامل کند. بلکه این شرکت قصد دارد تا یک تجربه کامل و لذت بخش را در اختیار کاربران قرار داده و پس از آن با عرضه به روزرسانی این تجربه را بهتر و گستردهتر بکند.
بازی اساسینز کرید سایهها در تاریخ ۲۹ بهمن (۱۷ فوریه سال ۲۰۲۵ میلادی) برای کنسولهای نسل نهم در کنار کامپیوتر عرضه خواهد شد. این بازی برای دستگاههای مک نیز در دسترس خواهد بود و فروشگاه میزبان آن در کامپیوتر و ویندوز هم اپیک و استیم است. در نتیجه کاربران روشهای مختلفی دارند تا به راحتی به این بازی دسترسی پیدا بکنند.
دلیل واقعی تأخیر بازی اساسینز کرید سایهها
زمانی که شرکت یوبیسافت اعلام کرد عرضه بازی اساسینز کرید سایهها با تأخیر مواجه خواهد شد، بسیار ای طرفداران غافلگیر شدند. به دلیل اینکه بازی سایهها روند ساخت بسیار خوبی داشت ولی بحث اینجاست که برخلاف تصور تیم داخلی شرکت یوبیسافت روی این تأخیر پافشاری بسیاری کردند.
در نامه یوبیسافت نوشته شده بود که دلیل این تأخیر بهبود بازی و بهتر کردن تجربه آن است. همینطور اینکه در ادامه توضیح داده شده بود که شرکت سازنده از عرضه بازی جنگ ستارگان: اوتلاوز (Star Wars: Outlaws) درس گرفته و قصد ندارد آن را تکرار بکند. بحث اصلی اینجاست که تیم سازنده این بازی برای مدت زیادی است که به دنبال این تأخیر هستند ولی تا زمانی که بازی اوتلاوز عرضه نشد، به حرف این افراد هم توجهی نشد.
وضعیت بازی اوتلاوز باعث شد که شرکت یوبیسافت توجه بیشتری به بازیهای خود بکند. به دلیل اینکه با وجود انتظارات زیاد از این بازی، اوتلاوز توانست امتیاز ۷۶ از ۱۰۰ را کسب بکندو همینطور اینکه فروش آن به تازگی از یک میلیون نسخه عبور کرده است. همه این موارد باعث شده که مرکز یوبیسافت بیشتر به بازیهای خود و شرایط عرضه آنها توجه بکند و بازی اساسینز کرید سایهها با حساسیت بیشتری بررسی بشود.
با این اوصاف چرا بازی سایهها با تأخیر مواجه شد؟ پاسخ به این سوال کار چندان راحتی نیست. به دلیل اینکه این سوال چندین پاسخ مختلف دارد و توضیح دادن هر کدام زمان زیادی میبرد. در کل از لحاظ فشردگی زمان، بهینهسازی بازی و جامعه و فرهنگ ژاپن همگی از محدودیتهای بازی سایهها بودند که باعث شدند روند ساخت چندان همواری هم نداشته باشد.
اول بگذارید تا در مورد مقداری از شایعات صحبت کنیم. به دلیل مشکلات فرهنگی که برای بازی سایهها وجود داشت انتظار میرفت که شخصیت یاسوکه از دنیای این بازی حذف شود. خوشبختانه این اتفاق نیفتاده و این کرکتر همچنان در دنیای این بازی وجود دارد. همینطور اینکه شرکت سازنده مدتها بازی سایهها را تست کرده و آن را با فرهنگ ژاپن تطابق داده است. در نتیجه منطقی است که این شخصیت مشکلی نداشته باشد به دلیل اینکه شرکت سازنده یعنی یوبیسافت برای مدت زیادی روی آن کار کرده است.
یکی از مواردی که برای شرکت یوبیسافت مشکلساز شد هماهنگی دیر هنگام با متخصصان تاریخ بود. به این شکل که این شرکت این افراد را بسیار دیر به پروژه خود آورد و باعث شد که مشکلات زیادی در بازی سایهها ایجاد شود. همه این افراد نظراتی داشتند که باعث شد بازی سایهها نیاز به اصلاح داشته باشد و عرضه آن با تأخیر مواجه بشود.
نکته بعدی بحث وضعیت فعلی بازی است. بازی اساسینز کرید سایهها در حال حاضر از لحاظ عملکردی و دنیا نیاز به بهبود زیادی دارد. در اصل شکرت سازنده تمام تلاش خود را کرده تا این بازی به بهترین نحو طراحی شود ولی مشکل اینجاست که از لحاظ تجربه همچنان نیاز به اصلاح دارد. بازی سایهها هنوز مشکلات بسیاری از لحاظ عملکردی دارد و شرکت یوبیسافت در تلاش است تا تمامی این موارد را برطرف بکند.
بحث تأخیر چیز جدیدی در بازیهای یوبیسافت نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. با این حال این تأخیر برای بازی سایهها الزامی بوده تا بهترین تجربه را در اختیار طرفداران قرار بدهد. برای این کار تیم سازنده نیاز به زمان و کار بیشتر روی بازی دارد تا بتواند تمامی مشکلات آن را حل بکند. همانطور که گفتیم شرکت یوبیسافت از عرضه بازی اوتلاوز درس گرفته و در نتیجه قصد ندارد آن اشتباهات را دوباره تکرار بکند.
منبع: Gematsu