۴۰ نکتهای که در مورد بازی Assassin’s Creed Shadows باید بدانید
پس از سالها انتظار و درخواستهای فراوان از سوی طرفداران سری اساسینز کرید (Assassin’s Creed) برای یک بازی در ژاپن فئودال، یوبیسافت (Ubisoft) بالاخره بازی Assassin’s Creed Shadows را معرفی کرد. این بازی در دوران ساموراییها و شینوبیها اتفاق میافتد و حرکات زیبای کاتانا و هنرهای نینجوتسو را به این مجموعه میآورد. هرچند فعلا اطلاعات چندان زیادی از بازی به جز یک تریلر و تعدادی مصاحبه با سازندگان در دسترس نیست اما با استناد به موارد گفته شده، در اینجا قرار است به ۴۰ نکتهای که در مورد بازی باید بدانید، بپردازیم.
ژاپن فئودال
۴۰. بازی Assassin’s Creed Shadows در دوره آزوچی مومویاما (Azuchi-Momoyama) در تاریخ ژاپن اتفاق میافتد. داستان از سال ۱۵۷۹ میلادی شروع میشود و تا اوایل دهه ۱۵۸۰ ادامه خواهد داشت. این دوره زمانی به این معنی است که این اولین بازی در این سری است که از زمان اساسینز کرید سیندیکیت در سال ۲۰۱۵، اساسینها و تمپلارها را به شکل کلاسیک خود نشان میدهد.
۳۹. تعدادی از شخصیتهای تاریخی نقش برجستهای در این کمپین جدید دارند. اینها عبارتند از اودا نوبوناگا، کسی که ژاپن را یکپارچه کرد و فوجی بایاشی ناگاتو، نینجای استاد قبیله ایگا.
۳۸. شبیه به نسخهی سیندیکیت، Shadows دارای دو پروتاگونیست است و میتوانید در حین بازی بین آنها جابجا شوید. یکی از این شخصیتها نائویی (Naoe)، دختر خیالی فوجی بایاشی ناگاتو است. او توسط پدرش آموزش دیده تا یک شینوبی ماهر باشد.
۳۷. پروتاگونیست دیگر یعنی یاسوکه (Yasuke)، یک شخصیت واقعی تاریخی است. یاسوکه که اصالتا آفریقایی بود، در سال ۱۵۷۹ به همراه پرتغالیها به ژاپن آمد و پس از مدتی کوتاه به استخدام لرد اودا نوبوناگا به یک سامورایی تبدیل شد. جالب است بدانید که Shadows اولین بازی اساسینز کرید است که به شما اجازه میدهد که به عنوان یک شخص واقعی در تاریخ بازی کنید.
مخفیکاری و پارکور
۳۶. همانطور که از عنوان بازی پیداست، روشنایی و تاریکی بخش عمدهای از سیستمهای مخفیکاری Assassin’s Creed Shadows است. یک سیستم جدید، ظاهرا نور و سایههای پویایی ایجاد میکند که بر دید دشمن تاثیر میگذارد. شما میتوانید در سایهها پنهان شوید و حتی با از بین بردن فانوسها یا کشتن افرادی که مشعل حمل میکنند، تاریکی ایجاد کنید. به نظر میرسد که یک نورسنج در رابط کاربری نشان میدهد که چقدر شما برای دشمنان قابل تشخیص هستید.
۳۵. خدمتگزاران (Servants) نوع جدیدی از شخصیتهای غیرقابل بازی هستند که بین غیرنظامیان و نظامیان رتبهبندی میشوند. در حالی که آنها نمیتوانند بجنگند، میتوانند نیروهای کمکی را فراخوانی کنند و زنگ خطر را به صدا در آورند. آنها مسیرهای گشتزنی خاص خود را دارند و شبها فانوس حمل میکنند.
۳۴. اکنون این گزینه وجود دارد که دشمنان را در هنگام مخفیکاری بیهوش کنید و آنها را نکشید.
۳۳. در این نسخه میتوانید سینهخیر حرکت کنید که علاوه بر دادن امکان مخفیکاری بهتر، همچنین از سوراخهای کوچک شما را عبور میدهد.
۳۲. نائویی دارای یک قلاب است که میتواند به هر لبه و همچنین تعدادی دیگر از نقاط مختلف متصل شود. این طناب برخلاف قلاب دیده شده در سیندیکیت، از فیزیک واقعگرایانه استفاده میکند تا امکان چرخشی پویا را فراهم کند.
۳۱. قلاب همچنین به شما این امکان را میدهد که در کمین دشمنانی که در زیر پای شما گشتزنی میکنند، بنشینید.
۳۰. در این بازی Eagle vision نیز بازمیگردد و به شما امکان میدهد تا هالهای از شخصیتها را از میان دیوارها تشخیص دهید. دشمنان با رنگ قرمز مشخص شدهاند، در حالی که خدمتکاران، نارنجی رنگ میشوند.
۲۹. گفتنی است پرندهای که در اویسه، والهالا و اوریجینز برای شناسایی مناطق و علامتگذاری اهداف استفاده میشد، در Shadows موجود نیست و شما خودتان باید کارهای شناسایی را انجام دهید.
۲۸. به عنوان یک شینوبی، نائویی ماهرترین فرد در مخفیکاری است. البته یاسوکه نیز میتواند از مخفیکاری استفاده کند، اما اندازه و پوشش زرهی او به این معنی است که او در اکشن بهتر خواهد بود.
عناصر مبارزه و نقشآفرینی
۲۷. در دورهای که بازی در آن جریان دارد، ژاپنیها از سپر استفاده نمیکنند، بنابراین تجهیزات شما شامل هیچ گزینه دفاعی به غیر از زره شما نمیشود. از طرفی جاخالی دادن و موقعیتیابی بسیار مهم است.
۲۶. به عنوان یک سامورایی، یاسوکه میتواند از سلاح خود برای جلوگیری از حملات ورودی و پری کردن استفاده کند. نائویی میتواند وارد نبرد شود، اما قادر به بلاک کردن حملات یا پری نیست و در عوض میتواند ضربات دشمن را دیفلکت. یوبیسافت تفاوت بین پری و دیفلکت کردن را روشن نکرده است، اما ممکن است که پریها ضد حملات را فعال کنند، در حالی که دیفلکت یک تاکتیک برای فرار باشد.
۲۴. زرههای دشمن دارای نوعی سیستم دوام هستند و در حین مبارزه شکسته میشوند.
۲۳. تقریبا هر شی در بازی میتواند به صورت پویا توسط سلاحهای شما آسیب ببیند. کاتاناها میوهها را از میان بوتهها و سبدها برش میدهند و علائم دقیقی از خود به جای میگذارند. این در حالی است که سلاحهای سنگینتر، گلدانها را به قطعات ریز خرد میکنند.
۲۲. بسیاری از سلاحهای دقیق از منظر تاریخی که برای استفاده در دسترس هستند شامل کاتانا، کانابو، نیزه، شوریکن، کونای و کوساریگاما میشوند.
۲۱. یاسوکه میتواند از تفنگهای آرکبوس استفاده کند و از فواصل به دشمنان آسیب بزند.
۲۰. هر سلاح درخت مهارت خاص خود را دارد. صرف زمان برای استفاده از یک اسلحه خاص، مهارت شما را با آن افزایش میدهد.
۱۹. شما میتوانید کاتانای خود را از اجزای جمعآوری شده بسازید و آن را شخصیسازی کنید. یک سیستم در بازی همچنین به شما این امکان را میدهد که وسایل خود را طوری تنظیم کنید که دقیقا همانطور که میخواهید نمایش داده شوند.
۱۸. تواناییهای مختلف با یافتن طومارهای نینجا در جهان باز میشوند.
۱۷. نائویی و یاسوکه دارای درختان مهارت و تجهیزات فردی خاص خود هستند، اما ایکسپی، سلاحهای جمعآوری شده و منابع مشترکی دارند.
جهان پویا و فصول
۱۶. بازی Assassin’s Creed Shadows بر اساس نسخه جدید و بهروزرسانی شده موتور بازی Anvil ساخته شده است. این فناوری جدید نورپردازی بهتری را از طریق یک سیستم نورپردازی جدید، مشهای دارای جزئیات بیشتر و غیره امکانپذیر میکند.
۱۵. ارتقای جدید Anvil به سیستم فصلی اجازه داده است که جهان در بهار، تابستان، پاییز و زمستان به شکلهای متفاوتی دیده شود. فصل جاری توسط پیشرفت شما از طریق کمپین به منظور حفظ دقت تاریخی دیکته میشود، اما مرحلههایی وجود دارد که هر دوره برای ایجاد حس اوریجینال بودن طی میکند.
۱۴. هر فصل دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که به گیمپلی مربوط میشود. به عنوان مثال، در بهار و تابستان که گیاهان شکوفه کرده و گل میدهند، بوتهها و علفهای بلندی برای پنهان شدن وجود دارد. در پاییز و زمستان، آن گیاهان میمیرند و بنابراین نقاط پنهان را از بین میبرند. آب نیز در زمستان یخ میزند که از ورود شما به حوضها و برکهها جلوگیری میکند. از طرفی یخهایی روی لبههای پشت بام ایجاد میشوند و در صورت ایجاد مزاحمت میتوانند سقوط کنند و به طور بالقوه جای شما را لو دهند.
۱۳. فصول همچنین بر رفتار شخصیتهای غیرقابل بازی نیز تاثیر میگذارد. در تابستان، ساموراییهای دشمن در جستوجوی شما بوتهها را بررسی میکنند. در زمستان، دشمنان در نزدیکی آتشها و مکانهای گرم میمانند و این مسیرهای جدیدی را برای شما باز میکند.
۱۲. یک سیستم آب و هوایی کاملا پویا شرایط آب و هوایی مناسب را بر اساس منطقه و فصل فراهم میکند. آب و هوایی مانند مه عمیق، بادهای شدید و برف بر دید و صدای دشمن تاثیر میگذارد. در این میان طوفان فرصتی برای پوشاندن رد پای شما فراهم میکند.
۱۱. جهان دارای یک سیستم بومشناسی با جزئیات شگفتآور است. به عنوان مثال، در بهار، وزش باد گردههایی را که توسط درختان تولید شدهاند، به حرکت درآورده و یک اکوسیستم واقعی را تکرار میکند.
۱۰. نقشه بازی از نظر اندازه شبیه به نقشه موجود در اساسینز کرید اوریجینز است و بخش مرکزی ژاپن را بازسازی میکند.
۹. این نقشه به مناطقی بر اساس استانهای تاریخی واقعی ژاپن، از جمله ایگا (خانه شینوبیها)، آریما (محل نبرد بزرگ) و اومی (منطقه مهم از نظر کشاورزی) تقسیم شده است.
۸. در این اثر نقاط Sync نمادین بازمیگردند، اما تغییراتی در آن ایجاد شده است. صعود به قله دیگر تعداد زیادی آیکون را روی نقشه شما ترسیم نمیکند و همچنین دید در حال چرخش از بالای منطقه را فعال نمیکند. درعوض، از این نقطه نظر میتوانید منطقه را برای نقاط مورد علاقه برجسته بررسی کرده که پس از بازگشت به زمین، میتوانید آنها را نیز بررسی کنید. یوبیسافت ابراز تمایل کرد که این بار آیکونهای کمتری وجود خواهد داشت و بنابراین به نظر میرسد که این یکی از راههای تحقق آن باشد. خوشبختانه، با وجود این تغییر جزئی، نقاط ذکر شده همچنان به عنوان عناصری برای سفر سریع (Fast Travel) در نقشه عمل میکنند.
۷. بازی در زمان شکوفایی شهرنشینی، تجارت و جنگ جریان دارد. این امکان را برای ارائهی طیف وسیعی از مکانها، از جمله شهرها، مناطق تجاری، زمینهای کشاورزی و قلعههای عظیمی که در مقیاس دنیای واقعی ارائه شدهاند، فراهم میکند. فراتر از این مناطق مسکونی، کوهها و جنگلها نیز مطابق انتظار وجود خواهند داشت.
ترورها و ماموریتها
۶. Shadows دارای یک کمپین غیر خطی است که عمدتا روی اهداف قتل متمرکز شده است. یوبیسافت اعلام کرده که شما آزاد خواهید بود که این اهداف را به هر ترتیبی از میان بردارید.
برخی از اهداف به سادگی در جهان پرسه زده و شما ممکن است به طور طبیعی به آنها برخورد کنید، بدون اینکه ابتدا آنها را تعقیب کرده باشید. برخی دیگر نیازمند بررسی بیشتر و برنامهریزی هستند.
۵. در حالی که کمپین هنوز روی اهداف متمرکز است، استودیوی سازنده امیدوار است که با استفاده از نکاتی برای سوق دادن بازیکنان به مسیر درست به جای اینکه مستقیما به آنها بگوید کجا باید بروند، استقلال بیشتری را برای بازیکنان فراهم کند.
۴. بیشتر ماموریتهای اصلی را میتوان با یاسوکه یا نائویی تکمیل کرد که امکان آزادی انتخاب رویکرد را در گیمپلی فراهم میکند. با این حال، هر دو شخصیت همچنین ماموریتهای خاص خود را دارند که فقط توسط آنها قابل بازی است.
۳. ماموریتهای جانبی و فعالیتهای جهان باز فراتر از کمپین اصلی نیز در دسترس هستند. شما همچنین میتوانید قلعهها، معابد، زیارتگاهها و غیره را کشف کنید.
۲. شما میتوانید یک شبکهی جاسوسی ایجاد کنید و عوامل شما میتوانند به ماموریتهایی برای جمعآوری اطلاعات در مورد اهداف شما اعزام شوند.
۱. یک مخفیگاه وجود دارد که شما و متحدانتان میتوانید در آن جمع شوید و برای ماموریتها آماده شوید.
بازی Assassin’s Creed Shadows در ۲۵ آبان برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری ایکس و اس و رایانههای شخصی عرضه خواهد شد.
منبع: IGN