نقدها و نمرات اساسینز کرید میراژ منتشر شد؛ بازگشت خوب به ریشهها
پس از سه سال وقفه، سری بازی مشهور اکشن، ماجراجویی و مخفیکاری یوبیسافت با عنوان اساسینز کرید میراژ (Assassin’s Creed Mirage) به ریشههای خود باز میگردد. این بازی ماجرای یک اساسین جوان به نام بسیم را دنبال میکند که در خیابانهای خطرناک دوران طلایی بغداد پرسه میزند. حال با انتشار بازی، نقدهای آن نیز به طور رسمی منتشر شدهاند که طی این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.
دفتر یوبیسافت در بوردو فرانسه (Ubisoft Bordeaux) نقش اصلی را در توسعهی بازی برعهده داشته است. جالب است بدانید که میراژ در ابتدا قرار بود به عنوان یک بستهی الحاقی برای اساسینز کرید والهالا منتشر شود اما یوبیسافت تصمیم گرفت که آن را به یک اثر ۲۰ ساعتهی مستقل تبدیل کند. بررسیهای مختلفی از بازی منتشر شده اما بیشتر آنها مثبت هستند. طبق نقدها میتوان گفت که بازی بهتر از نسخههایی مانند یونیتی است اما بدون شک چندان بهتر از همتایان جهان باز خود نیست.
گیماسپات (GameSpot) / 6 از ۱۰
جوردن رامی (Jordan Ramee) از رسانهی گیماسپات، با اشاره به اینکه بازی با تمرکز مجدد بر مخفیکاری و سرگرم کردن کسب اطلاعات در مورد تاریخ شهر، به اصول اولیهای باز میگردد که مجموعه را برای اولین بار تعریف کرد اما اذعان میکند که یک لیست ضعیف از شخصیتها آن را از رسیدن به اوج نسخههای اولیه باز میدارد، او میگوید:
اساسینز کرید میراژ یک پیش درآمد برای والهالا است که تنها با آگاهی از آنچه که بسیم بعدها در زندگی تبدیل میشود، میتواند یک قوس روایی جذاب را برای او بیان کند. از طرفی حداقل نیازی به درک دایرهالمعارف اساسینز کرید ندارید تا رشد بسیم از یک دزد خیابانی جوان به یک اساسین وظیفهشناس و یک کارآگاه حقیقتجو را درک کنید. در این میان مأموریتهای ترور و شخصیتهای نهچندان جالب اگرجه تجربهی کلی را مختل میکنند اما تأکید بر مخفیکاری و شهری غنی از تاریخ، یک گیمپلی سرگرمکننده را ایجاد کرده است.
آیجیان (IGN) / 8 از ۱۰
جارت گرین (Jarrett Green) از آیجیان بیان کرده که بازی در بازگشت به ریشههای سری کار عجیب و غریبی انجام نداده است:
اساسینز کرید گامهای مهم و ناقص زیادی برای بازگشت به ریشههای خود برمیدارد و با اینکه هیچ کار خاصی که قبلا انجام نشده، انجام نداده است، تمرکز و تعهد به مأموریتهای سریع و مخفیکاری در اکتشاف احساسی را در بازیکن ایجاد میکند که نسخههای قبلی نقشآفرینی سری قادر به انتقال آن نبودند.
لوداوت (The Loadout) / 9 از ۱۰
کایل ویلسون (Kyle Wilson) از لوداوت، داستان بسیم را یکی از جذابترین روایتهایی که در بازیها تجربه کرده، شمرده است:
من با اتمام اساسینز کرید والهالا، با اینکه میدانستم که بسیم قرار است در نهایت به چه چیزی تبدیل شود اما همچنان از اتفاقی که میافتد، متعجب و شوکه شدم. این یکی از درگیرکنندهترین روایتهایی است که از زمان آثاری نظیر رد دد ریدمپشن ۲ و گوست آو سوشیما تجربه کردهام.
گیمزرادار (GamesRadar) / 4 از ۵
سم لاوریج (Sam Loveridge) از گیمزرادار بیان کرده که یوبیسافت در مورد وعدههایی که در مورد بازی داده صادق بوده است:
یوبیسافت بوردو دقیقاً همان چیزی را که وعده داده بود، انجام داده است. اساسینز کرید میراژ یک ماجراجویی جمعوجور و مخفیکاری است که هر کسی را که بخواهد سر و صدا کند، مجازات کرده و این کار را در دنیایی انجام میدهد که کاوش و تعقیب شدن در آن همواره لذتبخش است.
ویجیسی (VGC) / 4 از ۵
جوردن میلر (Jordan Middler) از ویجیسی بازی را بازگشتی شایسته به ریشهها دانسته است:
بزرگترین نقطه قوت اساسینز کرید میراژ این است که میل به خطی بودن داشته و روی ارائه یک بازی که از بسیاری جهات شبیه بازسازی یک بازی اساسینز کرید از سال ۲۰۱۰ است، تمرکز دارد.
گیم اینفورمر (Game Informer) / 8 از ۱۰
مت میلر (Matt Miller) از رسانهی گیم اینفورمر، این بازی را یکی از جذابترین نسخههای اخیر سری میداند:
نگرانیها در مورد پایانبندی به کنار، من همچنان اوقات فوقالعادهای را در کوچهها و کاخهای باستانی بغداد سپری کردم. همه چیز عالی نیست اما فلسفهی طراحی فشردهتر باعث شده تا شاهد یکی از جذابترین نسخههای اخیر این مجموعه باشیم.
گیمر (TheGamer) / 3 از ۵
جو پارلوک (Joe Parlock) به طور کلی بازگشت بازی به ریشهها را تحسین کرده اما باگهای متعدد و داستان سطحی را مورد نقد قرار داده است:
میراژ میتواند همان احساساتی را که در سال ۲۰۰۷ هنگام پرسه زدن در شهر عکا (اساسینز کرید ۱) برای اولین بار داشتم، برانگیزد. در اینجا یک اثر سندباکس مخفیکاری بسیار عالی وجود دارد اما چند مأموریت عالی نمیتواند باگهای مکرر، شهر بیجان، سیستم مبارزهی نه چندان جذاب و هدر رفتن شهره آغداشلو را در یکی از سطحیترین داستانهای این سری جبران کند. در واقع استفاده از نوستالژی تنها زمانی ارزشمند است که اثری خلق کنید که بهتر از قبل باشد اما اساسینز کرید نمیتواند روی دست سهگانهی اتزیو بلند شود.
بازی اساسینز کرید میراژ هم اکنون روی کنسولهای نسل هشتم و نهمی پلیاستیشن، ایکسباکس و رایانههای شخصی در دسترس است. این اثر تا این لحظه موفق شده تا از مجموع ۷۹ نقد منتشر شده، نمرهی متای ۷۷ را در وبسایت متاکریتیک بدست آورد.
میتوانید در ادامه برخی نمرات داده شده به بازی را ببینید.
- GameGrin: نمرهی ۱۰ از ۱۰
- PlayStation Universe: نمرهی ۹ از ۱۰
- Screen Rant: نمرهی ۸ از ۱۰
- Wccftech: نمرهی ۸ از ۱۰
- Game Informer: نمرهی ۸ از ۱۰
- VG247: نمرهی ۸ از ۱۰
- GameSpot: نمرهی ۶ از ۱۰
- Guardian: نمرهی ۸ از ۱۰
- IGN: نمرهی ۸ از ۱۰
- VGC: نمرهی ۸ از ۱۰
- +GamesRadar: نمرهی ۸ از ۱۰
- Eurogamer Poland: نمرهی ۸ از ۱۰
- Hardcore Gamer: نمرهی ۸ از ۱۰
- God is a Geek: نمرهی ۷.۵ از ۱۰
- Destructoid: نمرهی ۷.۵ از ۱۰
- The Loadout: نمرهی ۹ از ۱۰
- VideoGamer: نمرهی ۷ از ۱۰
- Gamer.no: نمرهی ۷ از ۱۰
- The Enemy: نمرهی ۸ از ۱۰
- The Games Machine: نمرهی ۸.۳ از ۱۰
- Gamereactor UK: نمرهی ۸ از ۱۰
- Push Square: نمرهی ۷ از ۱۰
- VideoGamer: نمرهی ۷ از ۱۰
- PC Games: نمرهی ۷ از ۱۰
- Siliconera: نمرهی ۶ از ۱۰
- TheGamer: نمرهی ۶ از ۱۰
- Slant Magazine: نمرهی ۵ از ۱۰