ورود پردازندههای مشابه اپل به دنیای گیمینگ (به زودی)
به طور کلی در دنیای گیمینگ به مک بوک و سیستمهای اپل توجه کمی میشود. در ابتدای سال ۲۰۰۵ میلادی بود که اپل تلاش کرد تا وارد دنیای گیمینگ شود ولی نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و به همین دلیل تصمیم گرفت به طور کلی از آن کناره گیری کند. نکته اینجاست که سیستمهای اپل پتانسیل بسیار زیادی دارند و به همین دلیل است که احتمال دارد سیستمهای دیگر نیز از آنها الگو بگیرند.
سیستمهای مک برای مدت زیادی با پردازندههای اینتل (Intel) تولید میشدند. تا این که در سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت اپل تصمیم گرفت تا سری پردازندههای جدید خود یعنی سری ام (M) را معرفی کند. پردازندههایی که در عین مصرف بسیار بهینه، یک مشکل اساسی داشتند. اینکه معماری آنها به طور کامل با سیستمهای ویندوز تفاوت داشت و در نتیجه برنامهها و بازیها باید با یک سیستم متفاوتی طراحی میشدند.
مشکلات دستگاههای اپل برای گیمینگ
پردازندههای سری ام اپل طراحی آرم (ARM) دارند. به این شکل که معماری آنها به طور کلی با سیستمهای اینتل و انویدیا متفاوت بوده و به نوعی میتوان گفت که نسخه بزرگ شده پردازندههای موبایل هستند. این باعث میشود که این پردازندهها نه تنها طراحی بسیار بهینهای داشته باشند بلکه در مقدار برق کم، قدرت زیادی هم داشته باشند. چیزی که در پردازندههای دیگر به ندرت وجود دارد.
در نتیجه اگر یک بازی بخواهد روی سیستم اپل اجرا شود باید از ابتدا از سیستم آرم پشتیبانی کند یا اینکه از طریق یک سری نرم افزار ترجمه روی سیستم آرم کار کند که روی عملکرد بازی تأثیر خواهد گذاشت. نکته اینجاست که اپل از یک سیستم ترجمه به نام روزتا ۲ (Rosetta 2) استفاده میکند. سیستمی که عملکرد خوبی داشته و میتواند به خوبی برنامههای مختلف را ترجمه کند.
روزتا ۲ بیشتر برای برنامههای کاربردی و تولید محتوا استفاده میشود و در نتیجه برای گیمینگ کاربرد چندانی ندارد. در زمینه گیمینگ لایههای ترجمه دیگری مثل واین (Wine) وجود دارند. از طرفی موارد دیگری مثل ویسکی (Whisky) هم وجود دارند که رایگان و منبع باز (Open Source) هستند. نکته اینجاست که ویسکی از لحاظ عملکردی چندان ثبات ندارد. این در صورتی است که واین عملکرد بهتری دارد ولی برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کرد.
یک برنامه دیگر به نام پرللز (Parallels) هم وجود دارد. این برنامه یک سیستم عامل ویندوز مجازی را روی سیستم مک شما اجرا میکند ولی نکته اینجاست که این نسخه از ویندوز برای سیستم آرم طراحی شده و در نتیجه همچنان مشکلات خاص خود را دارد.
سیستم عامل مک بازی زیادی ندارد
نکته مثبت اینجاست که یک نسخه از استیم برای سیستم عامل مک وجود دارد. از طرفی دو بازی دروازه بالدور ۳ (Baldur’s Gate 3) و استاردو ولی (Stardew Valley) برای آن بهینه شده است ولی تعداد عناوین بهینه سازی شده برای مک چندان زیاد نیستند. در نتیجه همچنان مشکل عدم وجود بازی برای مک وجود دارد.
اگر شما لیست عناوینی که برای ویندوز بهینه شدهاند را با لیست بازیهای مک بوک مقایسه کنید، متوجه یک اختلاف گسترده خواهید شد. به دلیل اینکه سیستمهای مک هرچه هم تلاش کنند به اندازه سیستمهای ویندوزی با یک کارت گرافیکی جدا در زمینه بازی قدرت نخواهند داشت. نکته جالب اینجاست که حتی بنچمارکهای گیمینگ هم روی مک وجود ندارند و در نتیجه نمیتوان به راحتی عملکرد این سیستمها را سنجید.
به همین دلیل بهتر است که از روشهای دیگر و بهتر برای بررسی و مقایسه سیستمها استفاده کرد. برای مثال بنچ مارک ۳DMark روی استیم برای مک بوک وجود دارد. در ابتدای اجرای برنامه امکان دارد که مشکلاتی وجود داشته باشد ولی در کل تجربه خوبی را به کاربر ارائه میدهد. به همین دلیل با استفاده از این بنچ مارک و بخش حیات وحش (Wild Life) در بنچمارک ۳DMark عملکرد سیستمهای مک بررسی شد.
دقت کنید که بنچ مارک حیات وحش برای دستگاههای همراه طراحی شده است. به همین دلیل وقتی روی سیستم مک با ام ۳ اجرا شد توانست عملکرد ۵۰ فریم بر ثانیه داشته باشد. این در صورتی است که اگر شما این بنچ مارک را روی RTX 3060 اجرا کنید، حدود ۱۰۰ فریم را مشاهده خواهید کرد که نزدیک به دو برابر قدرت پردازنده ام ۳ اپل است.
اگر شما عملکرد ام ۳ را با یک کارت گرافیکی جدا مقایسه کنید، چندان جالب نیست ولی وقتی بحث به مقایسه میان این پردازنده و پردازندههای همراه دیگر مثل کوالکام یا اینتل میرسد، ام ۳ عملکرد جالبی دارد. به این شکل که با مصرف برق کمتر عملکرد بهتری دارد که در ادامه به آن بیشتر خواهیم پرداخت.
یکی از نکات مثبت سیستمهای مک این است که توانایی اجرای برنامههای iOS را دارد. به این شکل که این دستگاه به راحتی میتواند برنامههای آیپد و آیفون را اجرا کند و یک تجربه کنسولی جالب را در اختیار کاربران قرار دهد. برای مثال دروازه بالدور ۲ که برای آیپد وجود دارد به راحتی روی مک بوک ام ۳ اجرا شده و عملکرد بسیار خوبی هم دارد. بحث اینجاست که هرچه شما به عناوین مدرنتر نزدیک میشوید، مشکلات هم بیشتر میشوند.
بازیهای آیفون و آیپد روی مک وجود دارند
اینطور که به نظر میرسد برای اینکه یک بازی هم برای آیپد و آیفون و هم برای مک در دسترس باشد، شرکت سازنده نیاز به تلاش زیادی ندارد. به این شکل که تنها باید چند کد را تغییر داده و یک درخواست از اپل بکند. بسیاری از بازیهای بسیار خوب آیپد و آیفون روی مک موجود نیستند و مشکل هم همینجاست. بازیهای موجود روی مک یا خیلی ضعیف هستند و یا بسیار قدیمی هستند. همین موضوع باعث شده که گیمینگ روی این پلتفرم به نظر بیهدف برسد.
نکته جالب اینجاست که از زمانی که شرکت اپل سخت گیریها را روی ساخت شبیهسازها (Emulators) کم کرده، تعداد این برنامهها بسیار زیاد و استقبال بسیار خوبی هم از آنها شده است. در نتیجه این برنامهها همواره در صدر جدول دانلود قرار داشته و کاربران مک به شدت به آنها علاقه دارند.
اپل بخش گرافیکی پردازنده ام ۳ را نسبت به ام ۲ بهتر کرده است. به این شکل که پردازنده گرافیکی نه تنها قدرت بیشتری داشته بلکه چندین توانایی مثل ری تریسینگ را نیز دریافت کرده است. مشکل اینجاست که ما همچنان در بخش پردازندههای گرافیکی داخلی پردازنده قرار داریم. به همین دلیل همچنان قدرت این پردازندهها چندان زیاد نیست.
زمانی که شما یک بازی سنگین مثل مترو اگزودوس (Metro Exodus) را اجرا کنید، اصلا در آن ری تریسینگ وجود ندارد. از طرفی این بازی در حالت مدیوم و رزولوشن ۱۰۸۰p خوب اجرا میشود ولی اگر شما تلاش کنید حالت را به High تغییر دهید، بازی با مشکل مواجه میشود. برای مثال در بخش Two Colonels که بازی افکتهای بسیار زیادی دارد، نرخ فریم بازی بین ۳۰ تا ۵۰ است. این عدد برای یک تجربه شبیه به کنسولهای بازی بسیار خوب است.
بازی رزیدنت اویل ۴ (Resident Evil 4) به طور کامل پشتیبانی شده در فروشگاه برنامه مک وجود دارد. شما میتوانید این بازی را در حالت High اجرا کنید ولی در برخی سطوح یک لرزش عجیب وجود دارد. علت این اتفاق هم سیستم ارتقاء تصویر MetalFX است. نرخ فریم رایج در این بازی ۵۰ است ولی از لحاظ پشتیبانی از کنترلر رزیدنت اویل ۴ در مک عملکرد فوقالعادهای دارد. به حدی که از تمامی کنترلرهای مختلف پشتیبانی کرده و برای همه برنامه ریزی دارد.
بازی رزیدنت اویل ۴ عملکرد بسیار خوبی روی سیستم مک دارد ولی چند مشکل وجود دارد. اول اینکه شما باید حتماً سیستم ذخیره ابری iCould را برای ذخیره فایلهای بازی فعال کنید که چندان جالب نیست. همینطور اینکه پشتیبانی بازی برای مانیتورهای خارجی چندان خوب نیست و نمیتوان به راحتی از آن در شرایط خاص استفاده کرد.
شرکت فرال (Feral) تعدادی از بازیها را برای سیستم مک بهینه کرده است. برای مثال بازی سایهی توم ریدر (Shadow of the Tomb Raider) عملکرد بسیار خوبی روی سیستم مک داشته و نرخ فریم خیلی خوبی یعنی بین ۳۵ تا ۴۵ دریافت میکند. نکته مثبت هم اینجاست که این نرخ فریم ثابت بوده و مشکل چندانی در زمینه اجرا در این بازی وجود ندارد.
نکات مثبت گیمینگ با مک
نکته جالب در مورد برخی بازیها در سیستم مک این است که شما میتوانید میزان رم کارت گرافیکی را تعیین کنید. پردازنده ام ۳ از یک مقدار رم ثابت و مشترک بین بخش گرافیکی و پردازنده اصلی استفاده کرده که باعث سرعت بالای آن میشود. مشکل اینجاست که اگر رم شما ۸ باشد، کارت گرافیکی ظرفیت بسیار کمی خواهد داشت و اصلاً برای بازی مناسب نیست. این در صورتی است که اگر رم شما ۱۶ باشد، میتوانید ۸ گیگابایت آن را به کارت گرافیکی بدهید و همچنان فضای بسیار خوبی برای پردازنده اصلی وجود داشته باشد.
شرکت فرال چندین بازی استراتژی و توتال وار (Total War) را برای مک عرضه کرده است. در نتیجه شما میتوانید تعدادی از بهترین عناوین استراتژی را با نرخ فریم بالا روی مک تجربه کنید ولی باید کمی در آن تغییر ایجاد کنید. بحث اینجاست که این حضور روی مک باعث شده که تغییر در تنظیمات، در عملکرد بازی اثر زیادی بگذارد. به همین دلیل اگر شما سطح گرافیکی بازی را افزایش دهید، نرخ فریم به طرز عجیبی کاهش پیدا میکند.
یکی از مشکلاتی که در بازی دروازه بالدور ۳ وجود داشت سرعت لود و اجرای بازی بود. به این شکل که این بازی در حالت مدیوم روی دستگاه به خوبی اجرا میشود ولی سرعت لود شدن صحنهها در آن کم است. این مشکل بیشتر به سمت حافظه جامد دستگاه میرود که اگر شما از مک بوک ایر ام ۳ استفاده کنید، با این مشکل بیشتر روبرو خواهید شد. همینطور اینکه نرخ فریم کلی بازی دروازه بالدور ۳ در دستگاه مک با پردازنده ام ۳ بین ۲۰ تا ۳۰ فریم متغیر است که برای این سیستم عدد بدی نیست.
حرف آخر درباره گیمینگ با مک
نکته اینجاست که گیمینگ با مک چیز بی هدف و بدون نتیجهای نیست. نکته اینجاست که این پردازنده به نسبت اینکه از پردازنده گرافیکی داخلی استفاده میکند، عملکرد خوبی داشته و توانایی اجرای عناوین مختلف را دارد. معماری آرم به زودی برای دستگاههای ویندوزی هم عرضه خواهد شد. شرکت کوالکام قصد دارد که پردازندههای خود را با این سیستم طراحی به زودی عرضه کند و وارد دنیای پردازندههای کامپیوتر شود.
نکته اینجاست که سیستم آرم به زودی در تمامی دستگاهها وجود خواهد داشت و بهبود هم پیدا خواهد کرد. همینطور اینکه اکثر شرکتها روی آن سرمایه گذاری کرده و به دنبال پیشرفت این سیستم هستند به دلیل اینکه بسیار بهینه است. در حال حاضر خرید یک سیستم مک برای گیمینگ اصلاً منطقی نیست. شاید در آینده این موضوع تغییر کند و سیستم مک و آرم پیشرفت بیشتری بکنند ولی در حال حاضر اگر شما برای گیمینگ یک مک بوک بخرید، تجربه خوبی نخواهید داشت.
منبع: PCGamer