شخصیتهای بهترین انیمیشنهای ۲۰۲۱ چگونه طراحی شدند؟
برخی از انیمیشنهای امسال که جزو مدعیان اصلی فصل جوایز هستند، به ما میگویند که چگونه چهرهی یک کاراکتر بازتابی از درون اوست و زمینههای موضوعی را که فیلم در آنها به مکاشفه میپردازد، قوت میبخشد. از انیمیشن «لوکا» گرفته تا انیمهی ژاپنی «بل»، طراحان شخصیتهای اصلی این فیلمها، از منابع الهام خود سخن میگویند. یکی از آنها نگاهی داشته به لباسهای سنتی رایج در کشور کلمبیا و دیگری سعی کرده است تا با بزرگنمایی و اغراق در طراحی اجزای چهره، ویژگیهای اخلاقی شخصیت محوری داستان را به تصویر بکشد. هر منبع الهام یا تحقیقاتی که باشد، طراحان سعی میکنند تا با طراحی بصری ویژه برای این کاراکترها، روحی انسانی در کالبد این شخصیتهای فانتزی بدمند.
شخصیت لوکا
انیمیشن لوکا (محصول دیزنی و پیکسار)
دیانا مارسیلیزه، کارگردان هنری شخصیتهای این فیلم، نقش اصلی این انیمیشن را به عنوان فردی سرراست، بازیگوش و گویا توصیف میکند که مثالهایی از اشکال توپر و نسبتهای ظاهری غلوشده در او به چشم میخورد، خیلی شبیه به چیزهایی که در نقاشی بچهها پیدا میشود. او میافزاید که شخصیت لوکا، نشان کنجکاوی است و به همین خاطر چشمان او بزرگتر از هر شخصیت دیگری در فیلم است. به علاوه، چوبینچاپهای ژاپنی، نقشههای قدیمی و آنتیک و موزاییکها، ترسیمهای علمی، عروسکها و هنر فولک از مواد لازمی بودند که الهامبخش چهرهها شدند. «شما هیچ خط کاملا مستقیم یا الگوهایی با فواصل معین و متداول را در طراحی شخصیتهای ما پیدا نخواهید کرد. حتی مقیاسهای هیولای دریایی ما، با دقت زیادی تنظیم شده است تا بینظمی موزون در اندازه و جایگاه داشته باشد».
شخصیت میرابل مادریگال
انیمیشن افسون (محصول دیزنی)
در انیمیشن «افسون» که اتفاقاتش در کشور کلمبیا رخ میدهد، قهرمان فیلم یعنی میرابل که صداپیشگی او را استفانی بیاتریز بر عهده دارد، تنها عضو خانوادهی مادریگال است که هیچ استعداد و قدرت جادویی ندارد. یکی از طراحان تولید این اثر یعنی لورلای بووه دربارهی چهرهی او میگوید: « ما با یک دامن الهامگرفتهشده از لباسهای سنتی کلمبیایی شروع کردیم. آن را با طرح گلدوزی پوشاندیم تا بینقص و دستدوز به نظر برسد. مشابه چیزی که شما در آلبوم عکس یک دختر ۱۵ ساله پیدا میکنید. نمادهای مختلفی را برای دامن خلق کردیم تا نشانگر هر یک از اعضای خانواده و انعکاسی از عشق میرابل به هر یک از آنها باشد». میرابل عینک هم میزند که وجه مهمی از چهرهی اوست. بووه میگوید: «یکی از اصلیترین زمینههای موضوعی فیلم، مآلاندیشی است. اینکه چگونه دیدگاههای مختلف میتواند بر روی یک رابطه تاثیر بگذارد و شخصیت اصلی ما عینک به چشم میزند که انتخابی تعمدی است و این چشمانداز را تقویت میکند».
شخصیت کیتی میچل
انیمیشن میچلها در برابر ماشینها (محصول نتفلیکس)
کارگردان و یکی از نویسندههای این انیمیشن یعنی مایک ریاندا میگوید: «دانشآموز نوجوان مدرسهی فیلم که اسمش کیتی است، باید به همان اندازه که درونش گیرا و بیپروا و جسور است، چهرهاش نیز بیانگر این ویژگیها باشد». انیماتورها از نوع پوشیدن لباس او به عنوان راهی برای نشاندادن خلاقیتش استفاده کردند. ریاندا میگوید: «کیتی در تلاش است تا با مردم ارتباط بگیرد و دیده شود. پس لباسهای او مثل یک فانوس دریایی است که مردم را به سوی خودش میکشاند. چه این کار با نکات مخفی فیلم باشد مثل جورابهای او که نشانی از الگوهای قالی فیلم «درخشش» است یا دکمههای رنگینکمانی او که به دیگران میگوید دارای چه تمایلاتی است». او میافزاید که طراح صحنه لیندسی اولیوارس با خلق معنای واقعی اینکه یک نوجوان خلاق چگونه باید باشد، درست به هدف زد. کسی که همزمان در جستوجوی صدای هنرمندی خود و ارتباط گرفتن با دیگران است.
شخصیت رایا
انیمیشن رایا و آخرین اژدها (محصول دیزنی)
این انیمیشن که در جهان فانتزی الهام گرفته شده از آسیای جنوب غربی به نام کوماندرا اتفاق میافتد، داستان دختری به نام رایا را دنبال میکند، شاهزادهی مبارز جوانی که لباسش علاوه بر کاربردیبودن، باید اصیل هم باشد. تحقیقات این فیلم، شامل حضور مشاورانی است که نحوهی شکلگیری آسیای جنوب غربی را راستیآزمایی میکنند و از طرفی، سفرهای تحقیقاتی به کشورهای لائوس، اندونزی، تایلند، ویتنام، کامبوج، سنگاپور و مالزی است. پل فلیکس، طراح تولیدی این پروژه در این باره میگوید: «تیم از پارچهها و سبکهای قابلتنفس که از لباسهای آن منطقه الهام گرفته شده بود، بهره گرفت و به ترکیب بالاتنهی سابای و شلوارهای دهوتی رسید و به او اجازه داد تا به شکل باورپذیری در جنبش و حرکت باشد». مشارکت یک انسانشناس اهل لائوس به نام استیو آرونساک نیز در طراحی لباس موثر بود که از قضا او سرپرستی تیم راستیآزمایی اصالت داستان را نیز بر عهده داشت.
شخصیت یوناس پوئر راسموسن
انیمیشن گریز (محصول نئون و پارتیسیپانت)
نویسنده و کارگردان این اثر در مستند انیمیشنی خود به شکلی کسی ظاهر میشود که دارد با یک پناهندهی افغانی به نام امین مصاحبه میکند. راسموسن دربارهی تصمیم خود برای نمایش پرسونای سینماییاش به شکل یک فرد بلوند میگوید: «من واقعا میخواستم تا کنتراستی بین خودم و امین شکل دهم. گریز داستان امین است و میخواستم که از همان ابتدای کار، این مسئله واضح باشد. از طرفی امین میخواست ناشناس باشد. از آنجایی که من کسی هستم که فیلم را به صورت عمومی نمایش میدهم، فکر کردم که اگر بلوند باشم، خوب و خوشایند است و راه زیرکانهای است که نشان میدهد مردم آن گونه که در فیلم به نظر میرسند، در زندگی واقعی به آن شکل نیستند».
شخصیت ران
ران اشتباه رفته است (محصول استودیوی فاکس قرن بیستم)
ژان فیلیپ واین، یکی از کارگردانان این انیمیشن میگوید: «هدف از طراحی رباتهای شخصی این بود تا حس به یادماندنی محصولات تولیدی شرکتهای اپل یا گوگل را ایجاد کند. اما از طرفی رباتها باید بهترین دوست یک بچه نیز میبودند. ما به این ایده رسیدیم که کل ربات، یک صفحهی نمایش است که میتواند پوستههای متفاوتی از نوع پوستههای انیمیشنی زیبا داشته باشد». واین دربارهی طرز برخورد ران میگوید: «رانی که درست کار نمیکند، کاملا به پایهایترین حالت خود عریان شد تا واقعا نبود نرمافزار خودش را نشان دهد. این به ما فرصتهای متعددی داد تا از پیکسلهای معیوب او و حرکات نامنظمش، یک دلقک واقعی بسازیم. ما نمیتوانستیم جلوی خودمان را بگیریم تا به کاراکتر قدیمی کریپی (شخصیت سنجاق) در نرمافزار مایکروسافت ورد اشاره نکنیم که همیشه تلاش میکرد تا با خوشرویی و به شکلی آزاردهنده به کاربر کمک کند».
شخصیت بل و سوزو
انیمهی بل (محصول جیکیدز)
مامورو هوسودا، نویسنده و کارگردان نامزد جایزهی اسکار، با انیمهی امسال خود یعنی بل، شخصیت سوزو را به تصویر میکشد، دختر ۱۷ سالهی خجالتی روستایی که وقتی وارد جهانی مجازی به اسم «یو» میشود، یک شبه تبدیل به خوانندهی مطرح بینالمللی میشود. هوسودا دربارهی لباس بل میگوید: «هدف این بود تا نقشی جهانیتر از چشمانداز زیبایی ترسیم شود، به همین دلیل، لباسی غیرواقعی و موی صورتی انتخاب شد. لباس توسط طراحان مختلف و یک طراح مد به اسم کونیهیکو موریناگا طراحی شد که در گذشته، تجربهی طراحی برای کلکسیون پاریس برند آنریالج را داشت. این طراحیهای غیر واقعی است که حس قوی و قدرتمندی از زیبایی را نشان میدهد».
منبع: Hollywood Reporter
دوستان طراح شخصیت ها ایرانی نبوده طراح صحنه یعنی خونه ها و اینا بوده
لینک صفحه انیمیشن گریز را لطفا قرار دهید چون تو اینترنت نمیتونم پیداش کنم…
من رفتم که این انیمیشن ها ببینم 🤔🤔
رایا و مبرابل طراح ایرانی داشتن از چهره ها معلومه
میرابلی خیلی بامزست.احتمالا طراحش حرفه ای بوده چون قشنگ کشیدتش
من طرفدار میرابل و رایا هستم
رایا و میرابل طراحشون ایرانی بوده
بله کارگردان و طراح اصلیه دیزنی
واقعا؟؟؟
برگاممممم
این مقاله یه نقص داره میچل ها علیه ماشین ها ساخت سونی پیکچرز انیمیشنه و تنها نقشی که نتفلکس توش داشته منتشر کردنش بوده لطفا تو مقاله هاتون دقت کنین
از کجا اینارو بلد بودی؟🧐💙