تحلیل و تفسیر رویدادهایی که در پایان فاینال فانتزی ۷ ریبرث رخ می‌دهند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۸ دقیقه
Final Fantasy 7 Rebirth

فاینال فانتزی ۷ ریبرث داستانش پس از پایان ریمیک شروع می‌شود اما داستان به شکل جالبی پیشروی زیادی ندارد. ما شاهد یک فصل کلیدی از بازی اورجینال هستیم اما در کل شما فاینال فانتزی ۷ ریبرث را با سوال های بیشتر به اتمام می‌رسانید. ما تقریباً از زمان به پایان رساندن ریبرث به بخش نهایی آن فکر کردیم و چندین بار بازی را تکرار کردیم و با ریمیک کراس رفرنس انجام دادیم تا بتوانیم این پایان را به خوبی تحلیل و درک کنیم. از این رو این مقاله شامل نظریه پردازی و تحلیل پایان داستان می‌شود و آنچه که در ادامه مطالعه می‌کنید ممکن است به طور حتم در بازی سوم رخ ندهد زیرا اسکوئر از عمد پایان ریبرث را مبهم و باز طراحی کرده است.

هشدار خطر لوث شدن داستان و پایان بازی فاینال فانتزی ۷ ریبرث

آیا اریث در فاینال فانتزی ۷ ریبرث می‌میرد؟ خوب… دیدگاه شما چیست؟

اگر به دنبال جوابی ساده و سرراست به بازسازی یکی از معروف‌ترین سکانس‌های مرگ در بازی‌های ویدئویی بودید من برایتان خبر بدی دارم: هیچ‌چیزی که به این اندازه در سری ریمیک مهم و برجسته است جوابی ساده ندارد. به‌عنوان‌مثال ما سکانس مرگی که در بازی اورجینال نشان داده می‌شود نمی‌بینیم. در لحظات آخر، کلاود موفق می‌شود ماسامونه ی سفیروث را دفع کرده و آن را به گوشه‌ای پرتاب کند و در عوض کشتن اریث، شمشیر بر روی زمین محراب پایتخت فراموش شده فرومی‌رود اما در نهایت اریث خونین نشان‌داده‌شده و می‌میرد. اریث در جایی که به نظر می‌رسد ترازی معنوی است پدیدار شده تا به کلاود در نبرد پایانی علیه سفیروث کمک کند. او سپس ناپدید شده و وقتی کلاود را دوباره در پایتخت فراموش شده می‌بینیم جسد بی‌جان اریث نمایش داده می‌شود. دیگران بالای سر او گریه می‌کنند ولی وقتی کلاود او را به آغوش کشیده و از او می‌خواهد چشمانش را باز کند اریث چشمانش را باز می‌کند.

بعداً پس از اینکه جسد او دفن می‌شود اریث دوباره پدیدار می‌شود اما فقط برای کلاود. او می‌تواند اریث را ببیند و با او صحبت کند اما برای سایرین این‌طور نیست. رد ۱۳ به نظر می‌رسد می‌تواند حضور اریث را حس کند ولی همچنان در سوگ مرگ اوست. سکانس‌های پایانی بازی اریثی را نشان می‌دهد که هیچ‌کس به جز کلاود نمی‌تواند ببیند. آیا این نتیجه وخیم‌تر شدن وضعیت روانی شکننده کلاود است یا آیا او هنوز در انکار وقایع رخ‌داده است؟ آیا این واقعه معنای دیگری دارد؟

تمامی اینها از عمد به‌صورت مبهم باقی گذاشته شده‌اند ولی سرنخ‌هایی در فاینال فانتزی ۷ ریبرث و ریمیک پنهان شده‌اند که ایده خوبی از آنچه که در حال رخ‌دادن است را به ما می‌دهد.

این یک داستان مولتی‌ورسی است و به سگ‌ها مربوط می‌شود

سفیروث: «شاهد ماهیت حقیقی واقعیت باش. وقتی که مرزهای سرنوشت از هم دریده شوند جهان‌های جدید متولد می‌شوند.»

در پایان فاینال فانتزی ۷ ریمیک وقتی مشخص شد زک از حملات نیروهای شینرا که باید او را می‌کشت جان سالم به در برده است به ما یک سرنخ کوچک داده می‌شود که این اتفاق در یک جهان موازی رخ‌داده است: تصویری از Stamp، سگ شگون نمای کودک پسند شینرا با این تفاوت که در «جهان زک» این استمپ نژاد سگ فرق دارد. استمپ نه تنها شگون نمای نیروهای نظامی شینراست بلکه شگون نمای جهان‌هایی است که فاینال فانتزی ۷ ریمیک و ریبرث در آن رخ می‌دهند. این نشانه به خوبی پنهان شده است اما اگر به محیط اطرافتان توجه کنید متوجه می‌شوید که این بازی در چند جهان مختلف جریان دارد و یک راه تشخیص این جهان‌ها استمپی است که در سکانس‌ها نشان داده می‌شود.

۱- جهان بیگل

«جهان اصلی» که کلاود و همراهانش در آن نشان داده می‌شوند دارای استمپ بیگل است. این شگون نما در بازی فاینال فانتزی ۷ ریمیک به‌دفعات نشان داده می‌شود و سازندگان می‌خواهند که به آن توجه کنید. این استمپ در پیش‌زمینه ماجراجویی آنها در فاینال فانتزی ۷ ریبرث نیز پدیدار می‌شود.

۲- جهان تریر

جهان زک در ابتدای بازی استمپ تِریر دارد. این سگ را می‌شود در ریمیک در سکانس نمردن زک  یک پاکت چیپس با تصویر این سگ از مقابل صفحه عبور می‌کند دید. این اولین سرنخ بزرگ، به جز زنده‌ماندن زک، است که حاکی از آن است که یک مولتی‌ورس ایجاد شده است.  تریر باری دیگر در ریبرث سروکله‌اش پیدا می‌شود. وقتی زک دارد بین نجات‌دادن جان بیگز یا کلاود تصمیم می‌گیرد او در جهان تریر است زیرا گرافیتی این سگ بر روی دیوارهای میدگار پشت سر او قابل رویت هستند.

وقتی زک تصمیم می‌گیرد به ساختمان اصلی شینرا برود تا راه‌حلی برای درمان کلاود پیدا کند او در جهان تریر باقی می‌ماند و می‌شود آن را از طریق استمپی که پشت سر او در ساختمان شینرا قرار دارد تأیید کرد. این زک در آنجا باری دیگر با نیروهای شینرا روبه‌رو می‌شود که یادآور سکانس کلاود بر روی جی بایک در ریمیک بود. سرنوشت او نامشخص است.

در زمان نوشتن این مقاله در نسخهٔ مورداستفاده قرار گرفته از بازی یک استمپ تریر در ناحیه جونون پیدا شده است. من مطمئن نیستم آیا این مورد در آپدیت‌های بعدی برطرف شده است یا خیر اما باتوجه‌به اینکه تنها همین مورد مشاهده شده با سایر بخش‌های بازی در تضاد است. خصوصاً که در بخش جهان باز بازی قرار دارد و نه در یک کات‌سین.

۳- جهان پاگ

ما سپس یک زک را می‌بینیم که تصمیم می‌گیرد بیگز را نجات دهد. وقتی بیگز نشان داده می‌شود او دارد همان نوع چیپس دارای سمبل استمپ را می‌خورد که در خانهٔ جسی (بیگل) و زنده‌ماندن زک (تریر) در فاینال فانتزی ۷ ریمیک دیده می‌شود اما در اینجا بر روی چیپس عکس یک پاگ قرار دارد. جهان پاگ عمر طولانی ندارد. بیگز تیرخورده و کشته می‌شود و زک تصمیم می‌گیرد با سربازان مقابله نکند و در عوض از صحنه فرار می‌کند. سرنوشت او نامشخص است. انشعاب به نظر زمانی رخ‌داده که زک بین نجات‌دادن زک و کلاود تصمیم می‌گیرد. در جهان تریر در داخل تونل وقتی زک به‌سوی مسیری می‌رود که کلاود را نجات دهد یک نور رنگین کمانی مسیر سمت چپی را که او انتخاب نمی‌کند را فرامی‌گیرد که نشان می‌دهد جهان‌ها در حال انشعاب هستند. این می‌تواند همچنین حاکی از تأثیرگذاری اریث باشد. وقتی اریث پورتال‌هایی را باز می‌کند ما اثر رنگین کمانی مشابه را می‌بینیم.

۴- جهان شیبا

یک زک سوم نیز در این سکانس وجود دارد. زکی که نمی‌تواند تصمیم بگیرد. به نظر می‌رسد به کلیسای واقع در سکتور ۵ بازگشته است و با خودش در حال صحبت است: «کلاود… بیگز… یا اریث. من چطوری باید تصمیم بگیریم؟» در این لحظه جانی از مقابل او رد می‌شود. او از حرکت می‌ایستد تا به زک نگاه کند و در مرکز فریم قرار دارد به این معنا که باید به او توجه کنید. جانی یک عروسک استمپ در دست دارد. یک استمپ به شکل شیبا اینو.

این جهان به نظر می‌رسد بر اثر تصمیم‌نگرفتن زک به وجود آمده است. پیش از اینکه این نسخهٔ زک بتواند کاری کند، سفیروثی که می‌تواند در بین جهان‌ها حرکت کند سر می‌رسد و او را به خلأ بین جهان‌ها می‌فرستد. این ظاهراً زکی است که از آن خلأ توسط اریث «نجات پیدا می‌کند» و در نبردهای پایانی فاینال فانتزی ۷ ریبرث حضور دارد.

۵- جهان اسپیتز

پس از رویدادهای معبد باستانیان، به نظر می‌آید هوشیاری کلاود و اریث جهان بیگل به کلاود و اریث در کما رفته‌ای که در طول بازی در کنار زک می‌بینیم منتقل می‌شود. هرچند به نظر نمی‌رسد در جهان تریر باشیم زیرا در زاغه‌نشین‌های این جهان و وقتی که کلاود و اریث آب‌نبات می‌خرند استمپ اسپیتز نشان داده می‌شود. در پایان این بخش در جهان اسپیتز، اریث این جهان متریای هولی خود را به کلاود می‌دهد و او را در همان زمانی که سفیروث پیدا می‌کند تا بکشد به جهان بیگل برمی‌گرداند. البته مرگ اریث نشان نمی‌دهد و در نتیجه سرنوشت او نیز نامشخص است.

مرز بین جهان‌ها اکنون مرتباً در حال شکسته‌شدن هستند

آنچه که به‌وضوح مشخص است این است که مرزهای بین جهان‌ها بسیار نازک شده است. مرزهایی که تا پیش‌ازاین غیرقابل‌نفوذ بودند. مشخص نیست چه چیزی باعث وقوع این پدیده شده است، شاید کار سفیروث باشد و یا شاید شکست‌خوردن Whisper Harbinger در پایان فاینال فانتزی ۷ ریمیک. دلیل آن به اندازهٔ اینکه واقعیت موجود این است اهمیت ندارد. اکنون چندین جهان به طور فعال در داستان حضور دارند. در ادامه به موارد پرش میان جهان‌ها و شکستن مرزها در ریبرث اشاره می‌کنیم:

  • پس از رویدادهای معبد باستانیان، کلاود و اریث جهان اصلی از جهانی که در بخش قبلی به‌عنوان جهان اسپیتز به آن اشاره شد سر در می‌آورند، جهانی که در مرز نابودی است. کلاود به نظر می‌رسد که در کنترل بدن نسخهٔ دیگر در این جهان است و شاید این مورد دربارهٔ اریث نیز صادق باشد. این جهان در  آستانهٔ مرگ است و مردم دارند از روزهای پایانی خود لذت می‌برند.
  • در پایان سکانس جهان اسپیتز اریث به‌صورت فیزیکی یک پورتال زیر پای کلاود باز می‌کند و او را به جهان بیگل می‌فرستد و به او کمک می‌کند پیش از سررسیدن سفیروث از آن جهان خارج شود.
  • در جهان شیبا، زک با سفیروث بیرون کلیسای سکتور ۵ روبه‌رو می‌شود. سفیروث به نظر می‌رسد در حال رفتن به کلیسا برای حمله به اریث این جهان است همان‌طور که در جهان اسپیتز می‌بینیم. با یک ضربه از شمشیرش و تعدادی زمزمه او پورتالی به خلأیی که زک در آن می‌افتد باز می‌کند. زک سپس از این خلأ نجات داده می‌شود و در میدان مبارزهٔ Final Destination مانند در کنار کلاود جهان بیگل قرار می‌گیرد. با اینکه این می‌تواند یک رؤیا باشد در پایان بازی زک می‌گوید «خیلی حس واقعی بودن داشت» تا بخواهد رؤیا باشد. آنچه که ما نمی‌دانیم این است که در چه جهانی قرار داریم.

  • پس از شکست‌خوردن از کلاود و زک، سفیروث باری دیگر جهان‌هایشان را جدا می‌کند و می‌گوید: «همان‌طور که جهان‌ها به هم می‌پیوندند از هم نیز جدا می‌شوند.» کلاود در همان جا باقی می‌ماند اما زک دوباره به خلأ فرستاده می‌شود.
  • زک سپس از خلأ خارج شده و به بخش بریده شده‌ای از کلیسای سکتور ۵ می‌رسد که هیچ‌چیز دیگری پیرامون آن قرار ندارد. آسمان در حضور یک گوی آتشین/پورتال یا به‌احتمال زیاد شهاب‌سنگ نورانی شده است. گویی در پایان این جهان هستیم و هیچ‌چیز باقی نمانده است. زک در آنجا با فرم دیگری از سفیروث مبارزه می‌کند.
  • به نظر می‌رسد سفیروث بر تمامی جهان‌ها سیطره دارد. در بیگل، همراهان کلاود با او مبارزه می‌کنند. کلاود با او در فضای «مقصد نهایی» مانند مبارزه می‌کند. زک در پایان جهان با او مبارزه می‌کند. صدماتی که به سفیروث در یک جهان وارد می‌شود در دیگر جهان‌ها انعکاس پیدا می‌کند. در بیگل، تیم وقتی که کلاود و زک یکی از شاخ‌های Sephiroth Reborn را می‌برند متوجه این تغییر می‌شوند زیرا شاخ او در جهان بیگل در حین مبارزه در پایتخت فراموش شده نیز از جا کنده می‌شود و آنها اشاره می‌کنند که گویی «کسی دارد کمکشان می‌کند» تا بجنگند.

  • زک و کلاود انگار می‌توانند حضور یکدیگر را علی‌رغم قرارداشتن در مکان‌هایی متفاوت و «جداشدن» به دست سفیروث حس کنند و حتی می‌توانند با هم Synergy Attack اجرا کنند.
  • پس از اینکه سفیروث شکست می‌خورد به نظر می‌رسد زک به پایان واقعی جهانش رسیده است و در مرز نابودی قرار دارد. او آماده است اما زمزمه‌های سفید اطرافش پدیدار شده و یک پورتال زیر پایش باز شده و او را از جهان در حال نابودی بیرون می‌برند.
  • مدتی بعد زک دوباره در کلیسای سکتور ۵ که ظاهراً در جهانی دیگر قرار دارد به هوش می‌آید. برای اینکه بدانیم این‌جهانی است باید تا زمان انتشار بازی سوم صبر کنیم. آیا ممکن است این جهان بیگل باشد؟ آیا او بالاخره در یک جهان با دیگر شخصیت‌ها قرار دارد؟ زک با خودش می‌گوید: «چه کسی گفته که جهان‌ها دوباره نمی‌توانند با هم متحد شوند.» این جمله دیالوگ پایانی او در بازی است.

شکاف پدیدار شده در آسمان منادی پایان است

سفیروث: «سیاره چندین جهان را در برمی‌گیرد که دائماً در حال باز شدن هستند. بعضی به‌سرعت از بین می‌روند و سایرین باقی می‌مانند. بااین‌حال بادوام‌ترین این جهان‌ها سرنوشتی جز ناپدیدشدن ندارد.»

در بخش مقدمهٔ داستان زک در  A World Apart در جهان تریر ما می‌بینیم که در آسمان شکافی دیده می‌شود. شکافی بزرگ در جهانی که بالای سر میدگار قرار دارد. می‌شود از اعمال افراد پیرامون زک به این نتیجه رسید که این پایان جهان است. مردم در زاغه‌نشین‌ها غصهٔ کارهایی که انجام ندادند را می‌خورند یا سعی دارند کارهایی که می‌خواهند را پیش از پایان جهان انجام دهند.

در جهان پاگ که مستقیماً از جهان تریر منشعب می‌شود بیگز اشاره می‌کند که تمامی رآکتورهای ماکو خشک شده‌اند و لایف استریمی باقی نمانده است. سیاره در لحظات پایانی عمرش قرار دارد. وقتی اریث و کلاود در جهان آسمان زخمی اسپیتز پنهان شده‌اند سفیروث به اریث می‌گوید: «پس اینجا قایم شده بودی، در جهانی که سرنوشتش را پذیرفته است.» این جهان نیز در آستانه فروپاشی است. وقتی کلاود از جهان اسپیتز نجات داده شده و به جهان بیگل باز می‌گردد سفیروث در بین دو جهان اطلاعاتی مرموز در باره وضعیت در اختیار بازیکن قرار می‌دهد. از حرف‌های من به این نتیجه رسیدم که وقتی جهان‌های می‌میرند به‌نوعی از لایف استریم مولتی‌ورسی باز می‌گردند همان‌طور که در همین جهان‌ها وقتی کسی می‌میرد روح او به لایف استریم باز می‌گردد.

یک چیز در این میان به‌وضوح مشخص است. تمامی جهان‌های محکوم به فنا یک نقطهٔ اشتراک دارند: شکاف موجود در آسمان که ما را به مورد بعدی می‌رساند…

کلاود، دیوار زمزمه‌ها، آسمان و «روح» اریث

در پایان فاینال فانتزی ۷ ریبرث کلاود حرفی که اریث به او در جهان در حال مرگ اسپیتز می‌زند را برای همراهانش تکرار کرده و به آنها می‌گوید به آسمان نگاه نکنند. وقتی آنها به آسمان نگاه می‌کنند آسمانی عادی را می‌بینند اما وقتی کلاود به آسمان نگاه می‌کند او می‌تواند شکافی که در دیگر جهان‌ها پدیدار شده بود را ببیند.

این می‌تواند چند معنا داشته باشد. یک، به این معنی است که جهان اصلی بیگل اکنون در خطر قرار دارد اما این مسئله با آنچه که در داستان فاینال فانتزی ۷ ریبرث می‌بینیم همخوانی ندارد. در تریر، اسپتز و پاگ مشخص است که همه می‌توانند شکاف موجود در آسمان را ببینند و می‌دانند که نشان‌دهنده پایان روزهایشان در جهان است. پس منطقی نیست که فقط کلاود می‌تواند شکاف را ببیند. این مسئله به مردن اما نمردن اریث نیز برمی‌گردد. برای درک آن ما باید به پایان فاینال فانتزی ۷ ریمیک رجوع کنیم.

کلاود و دیوار زمزمه‌ها

در بخش پایانی ریمیک بر روی بزرگراه میدگار کلاود و همراهانش با دیواری از زمزمه‌ها روبه‌رو می‌شوند و با ردشدن از آن وارد یک «تکینگی» شده و فرصت آن را دارند که سرنوشتشان را تغییر دهند. با شکست زمزمه این احتمال وجود دارد که کلاود و همراهانش باعث به‌وجودآمدن رخدادهای مولتی‌ورسی که در ریبرث می‌بینیم شده‌اند. مهم‌تر از آن در پایان فاینال فانتزی ۷ ریمیک تیم به همراه یکدیگر از این دیوار عبور کرده پس از اینکه اریث از توانایی‌هایش استفاده کرده و زمزمه‌ها را «آرام» می‌کند. در ریبرث، دیوار زمزمه‌ها به شکلی مشابه در درگاه ورودی به پایتخت فراموش شده پدیدار می‌شود و از تیم در رسیدن به اریث که در حال دعاکردن است جلوگیری می‌کند. در ریبرث اریث همراه شما نیست و امکان آرام‌کردن زمزمه‌ها وجود ندارد. در نهایت با تلاش‌های کل تیم یک پورتال باز می‌شود و فقط کلاود از آن می‌تواند عبور کند. اگر منطق این دیوار مشابه همتای خود در فاینال فانتزی ۷ ریمیک باشد پس فقط کلاود می‌تواند از اینجا به بعد آینده‌ای جدید را رقم بزند زیرا تنها او از پس زمزمه‌ها عبور کرده است که سعی دارند رخ‌دادن یک سری از رویدادها را حفظ کنند. وقتی اریث «کشته می‌شود» دیوار زمزمه‌ها فرومی‌ریزد و دیگر اعضای تیم به کلاود ملحق می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، اگر رد ۱۳ در ریمیک بر روی بزرگراه باقی می‌ماند و وارد تکینگی نمی‌شد او در کنار دیگر اعضای گروه در آینده تغییر کرده ریبرث دیده نمی‌شد. او این کار را کرد پس در اینجا حضور دارد اما از طرف دیگر کلاود از سایرین جدا می‌شود. برت حتی منطق دیوار زمزمه‌ها در ریمیک را پس از رسیدن به دیوار زمزمه‌ها در پایتخت فراموش شده تکرار می‌کند تا به بازیکنان یادآوری کند «قوانین» چه هستند.

پس آیا اریث واقعاً می‌میرد؟

در طول سکانس مرگ اریث، بازی بین صحنه‌هایی از یک اریث خون‌آلود و اریثی که مجروح نشده تغییر می‌کند. ما حتی تکه‌هایی از حرف‌زدن کلاود بدون صدا می‌بینیم که به نظر می‌رسد دارد سخنان دردناکش در بازی اورجینال را تکرار می‌کند. وقتی تیم سر می‌رسد از واکنش آنها مشخص است که دارند بدترین نسخهٔ رویدادها را می‌بینند: اینکه اریث مرده است.

احتمال آن وجود دارد آنچه که ما بینیم تفاوت بین دیدگاه اعضای تیم که از دیوار عبور نکردند و دیدگاه ناقص کلاود است که از دیوار عبور کرده و شمشیر سفیروث را دفع کرده است. یک سرنخ دیگر در نبرد با Jenova Lifeclinger دیده می‌شود. وقتی این مبارزه شروع می‌شود تمامی اعضای تیم با نوار Limit Break پر وارد نبرد می‌شود اتفاقی که هرگز رخ نمی‌دهد. این نشان‌دهندهٔ وضعیت روحی تشدید شده آنهاست که در نتیجهٔ دیدن مرگ دوستشان رخ‌داده است. تتسویا نومورا در گذشته نیز به این مسئله اشاره کرده و گفته بود که در بازی اورجینال می‌خواستند این کار را اجرایی بکنند اما قادر نبودند. کلاود اما با نوار Limit Break خالی وارد مبارزه می‌شود که نشان‌دهندهٔ آن است که او اتفاقات را آن‌طور که همراهانش دیده‌اند ندیده است.

به نظر می‌رسد در کل عدم تطابقی بین آنچه که کلاود و اعضای تیمش می‌بینند وجود دارد. در ابتدا وقتی که کلاود به اریث نزدیک می‌شود ما سکانس را از زاویه دید او می‌بینیم جایی که تمام اعضای تیم دور اریث را گرفته‌اند، تیفا و یوفی روی زمین کنارش زانو زده و گریه می‌کنند. وقتی تیم تنهاست، بدون کلاود، زمزمه‌ها نیز وجود ندارند. وقتی این سکانس از زاویه دید کلاود نشان داده می‌شود زمزمه‌های سفید دارند دور جسد اریث می‌چرخند. علاوه بر این وقتی تیم دور اریث را گرفته‌اند و زمزمه‌ها دیده نمی‌شوند، او به پهلو دراز کشیده است. وقتی کلاود به او نزدیک می‌شود او در حالت طاق‌باز قرار دارد. با ورود به نبرد آخر، کلاود او را به‌صورت طاق‌باز روی زمین می‌گذارد.

سپس به‌سرعت بدون اینکه کسی کنار برود بازی بر روی کلاود تمرکز می‌کند که ناگهان تنهاست و فقط زمزمه‌ها در کنار او و بدن اریث حضور دارند. او اریث را در آغوش گرفته و از او می‌خواهد بیدار شود. اریث بیدار می‌شود و آنها به یکدیگر لبخند می‌زنند ولی در کات بعدی ما شاهد رویداد پس از دفن کردن او در آب هستیم که به طور مستقیم در ریبرث نشان داده نمی‌شود. حرکتی که به نظر می‌رسد برای مبهم‌تر کردن قضیه انجام شده است.

در پایان بازی وضعیت چنین است: کلاودی که می‌تواند دو چیز را دیگران نمی‌توانند ببیند می‌بیند: اریثی که زنده مانده و شکاف آسمان. علاوه بر این اریث اکنون با او به طور آزادانه درباره رویدادهای آینده صحبت می‌کند و به متوقف کردن شهاب‌سنگ اشاره می‌کند که تاکنون دربارهٔ آن صحبت نشده است.

معنای این گفتگو بین کلاود و اریث کاملاً نامشخص باقی می‌ماند اما یک احتمال این است که کلاود نیز به‌نوعی در جهان‌ها حضور دارد و در یک جهان وجود دارد که اریث در آن زنده مانده است (که طبق منطق از پیش تعیین شده به اندازهٔ کافی واگرایی هست که باعث ایجاد شکاف در آسمان شود و پایان جهان را رقم بزند) و در جهانی در کنار دوستانش که اریث در آن مرده است.

 

دیگر خطوط داستانی در پایان بازی

لحظات پایانی فاینال فانتزی ۷ ریبرث چند رویداد دیگر را نشان می‌دهد که ظاهراً به معمای مرگ اریث مرتبط نیستند اما از اهمیت برخوردارند:

کلاود متریای سیاه را در اختیار دارد

در سکانس پایانی بازی کلاود متوجه می‌شود که هنوز هم متریای سیاه در اختیارش قرار دارد. این یک تغییر در مقایسه با بازی اورجینال است. با اینکه تیم آن را در بازی اورجینال پس می‌گیرد این اتفاق تا زمان رسیدن به Whirlwind Maze رخ نمی‌دهد. این مسئله نشان‌دهنده تغییری در مسیر پیشروی داستان است اما ابعاد آن خیلی گسترده است. در نهایت کلاود در بازی سوم متریای سیاه را به سفیروث می‌دهد که باعث احضار شهاب‌سنگ می‌شود.

دو متریای سفید یا یک دگردیسی

در پی رویدادهای مولتی‌ورسی بازی، اریث پیش از «مرگش» یک نسخهٔ کامل و «کارا»ی متریای سفید/هولی را از نسخهٔ خودش در جهانی دیگر دریافت می‌کند که برای دعاکردن مورداستفاده قرار می‌گیرد و سپس از محراب پایتخت فراموش شده به پایین می‌افتد. اریث نسخهٔ «خالی» متریای سفید را به کلاود می‌دهد که هنوز در پایان بازی در اختیار اوست. کارگردانی این صحنه مبهم است اما این متریای سفید یا به متریای سیاه تبدیل می‌شود یا کلاود هر دو را در اختیار دارد. اگر دگردیسی در اینجا رخ نداده باشد به این معناست که ممکن است دو نسخه از قدرتمندترین متریاهای جهان وجود داشته باشند: اریث از یک هولی (پر) استفاده کرد و کلاود هولی دیگر (تهی) را دارد. با اینکه سفیروث متریای سیاهی را که در معبد به او داده شد در اختیار دارد حال به نظر می‌رسد کلاود نسخهٔ دیگری از آن نیز در دست دارد.

سفیروث و ووتای

تا اینجای کار، خط داستانی ووتای صرفاً یک خط داستانی فرعی بود اما سکانس‌های پایانی بازی گلن که در تمام طول بازی روفوس را دربارهٔ حمله به ووتای تحریک می‌کند به سفیروث تغییر شکل دهد. مشخص است که جنگ ووتای یکی دیگر از عناصر کلیدی بازی سوم است درحالی‌که این بخش، بخشی اختیاری و جزئی در بازی اورجینال بود. در طول ریبرث سفیروث دربارهٔ برداشت انرژی و احساسات منفی برای کمک‌کردن به نقشه‌اش صحبت می‌کند و چه چیزی بهتر از جنگ انرژی و احساسات منفی می‌تواند تولید کند؟ اکنون مشخص است که در کنار برنامه‌های دیگرش، سفیروث سعی دارد جنگی بین شینرا و ووتای به راه بیندازد.

زمزمه‌های سیاه‌وسفید

در فاینال فانتزی ۷ ریمیک، زمزمه‌ها تنها رنگ سیاه داشتند و به نظر می‌رسید ناظران نسبتاً «خنثی» رویدادها هستند و سعی دارند تایم لاین شناخته شده در فاینال فانتزی ۷ را حفظ کنند. در ریبرث دو نوع زمزمه حضور دارند. زمزمه‌های سیاه‌وسفید.

زمزمه‌های سیاه مستقیماً تحت کنترل سفیروث هستند و در کل در دفعات محدودی که پدیدار می‌شوند رفتار بدخواهانه‌تری از خودشان نشان می‌دهند. زمزمه‌های سفید به نظر سعی دارند سرنوشت را دست‌نخورده نگه دارند اما رفتارشان کمتر تهدیدآمیز است. برای ما وضعیت بیشتر این‌طور به نظر می‌رسد که زمزمه‌های سفید متحدان اریث و تحت کنترل او هستند و زمزمه‌های سیاه تحت کنترل سفیروث. در چندین بخش از بازی ما زمزمه‌های سیاه‌وسفید را نبرد با یکدیگر می‌بینیم و در پایان بازی زمزمه‌های سیاه نشان داده می‌شوند که در حال مبارزه با دو WEAPON جدید هستند. مشخص است که نقش زمزمه‌ها هنوز در داستان به پایان نرسیده است.

تاینی برانکو پرواز می‌کند

در کات‌سین پایانی بازی کلاود و همراهانش را می‌بینیم که در حال تعمیر تاینی برانکو هستند. در بازی اورجینال برانکو پس از سقوط دیگر هرگز پرواز نمی‌کند. این یک تغییر بزرگ به‌حساب می‌آید زیرا به این معناست که تیم می‌توانند از طریق هوا سفر کنند و به‌تمامی بخش‌های سیاره دسترسی داشته باشند.

منبع: RPGsite

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما