همه چیز درباره‌ی ۷ فیلم اکران نوروزی ۱۴۰۱؛ عطش تماشای «لامینور» مهرجویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

اکران نوروزی در سینمای ایران گل سرسبدی است که بیشتر کارگردانان خواهان اکران فیلم‌شان در این بازه زمانی هستند. اما دو سال است که به واسطه‌ی شیوع ویروس کرونا این گل سرسبد پژمرده شده است و خبری از شلوغی و هیاهو برای تماشای فیلم‌ها نیست.

امسال با واکسیناسیون گسترده‌ی مردم این امیدواری وجود دارد که باز هم سینمای ایران در اکران نوروزی جانی تازه بگیرد. اعلام فیلم‌هایی که در سال نوروز ۱۴۰۱ رنگ پرده‌ی سینما را به خود می‌بینند، ترکیبی جذاب از فیلم‌های سینمایی را رقم زده که هر علاقه‌مندی را برای رفتن به سالن‌های تاریک سینما وسوسه می‌کند.

در اکران نوروزی ۱۴۰۱، شش فیلم به روی پرده خواهند رفت و از کارگردان باتجربه‌ای مثل داریوش مهرجویی تا کارگردانان فیلم اولی مثل کاظم دانشی در آن حضور دارند. همانند هر سال سعی شده تنوع ژانری در فیلم‌ها رعایت شود که همین موضوع سینما رفتن در روزهای نوروز را کاری جذاب می‌کند. در ادامه نگاهی به این فیلم‌ها انداخته‌ایم و احتمال موفقیت‌شان در گیشه و دلایل دیده شدن‌شان در بین مردم را بررسی کرده‌ایم.

۱. لامینور

جشنواره‌ی فیلم فجر 39

  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: علی نصیریان، عزت‌الله رمضانی‌فر، علی مصفا، سیامک انصاری

برای سینمادوستان چه خبری بهتر از اینکه داریوش مهرجویی با یک فیلم جدید به سینما برگشته است. برگ برنده‌ی اکران نوروزی ۱۴۰۱ حضور «لامینور» مهرجویی است و قطعا نام مهرجویی مخاطبان زیادی را به سینما می‌کشاند. مهرجویی با آن سابقه‌ی درخشان و طولانی در سینمای ایران یک برند مهم به شمار می‌رود. تعداد فیلم‌های خوب او بقدری است که سخت است از میان «هامون»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «اجاره‌نشین‌ها»، «مهمان مامان» و چندین فیلم دیگر بهترین فیلم مهرجویی را انتخاب کرد.

«لامینور» در یکی، دو سال گذشته هم به عنوان یکی از گزینه‌های اکران نوروزی مطرح بوده ولی شرایط کرونایی کشور باعث شده تا رضا درمیشیان به عنوان تهیه‌کننده فیلم، خیلی جدی پیگیر اکران فیلم نباشد. مهرجویی این فیلم را شش سال پس از «اشباح» کارگردانی کرد و طرفداران این فیلمساز امیدوارند که کارگردان مورد علاقه‌شان به همان سبک فیلمسازی قدیمش بازگشته باشد.

مهرجویی «لامینور» را در سال ۱۳۹۸ ساخت و از ارسال فیلم به جشنواره‌ی فیلم فجر هم امتناع کرد تا فیلم تا به امروز هیچ اکران عمومی‌ای نداشته باشد. در چنین شرایطی که هنوز کسی فیلم را ندیده بحث‌ها درباره‌ی داستان و کیفیت فیلم بسیار است.

لامینور، به معنای اولین گام و آکوردی که هنرجویان گیتار فرا می‌گیرند. این فیلم درباره یک نوازنده دختر است. سازندگان «لامینور» علاقه زیادی به فاش کردن داستان فیلم نداشته‌اند و به گفتن همین چند کلمه بسنده کرده‌اند. طبق چیزهایی که شنیده شده، «لامینور» به نوعب در امتداد فیلم «سنتوری»‌ است. پوستر فیلم که عکس دختری نوازنده را در حال نواختن سنتور نشان می‌دهد بیشتر این شائبه تقویت می‌شود که این فیلم حال و هوایی شبیه به «سنتوری»‌ دارد.

با وجود حضور مهرجویی در اکران نوروزی، «لامینور» را باید برگ برنده‌ی این اکران دانست. بودن فیلمی از کارگردان باتجربه‌ای مثل مهرجویی هم برای علاقه‌مندان جدی سینما و هم برای عموم مردم اتفاق خیلی جذابی است که می‌تواند بسیاری را به سینماها بکشاند.

۲. مرد بازنده

فیلم مرد بازنده

  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی

محمدحسین مهدویان را باید پرکارترین فیلمساز سینمای ایران بدانیم. او هر سال یک فیلم می‌سازد و در آن میانه‌ها نیز یک سریال یا مستندی را کارگردانی می‌کند. مهدویان هنوز فیلم اکران نشده‌ی «شیشلیک» را دارد و گمان بسیاری بر اکران این فیلم در اکران نوروزی بود ولی آمدن «مرد بازنده»‌ به سینماها نیز می‌تواند خبر خوبی برای طرفداران سینمای مهدویان باشد.

مهدویان، کارگردانی تجربه‌گراست که تا به الان با فیلم‌هایش چندین ژانر سینمایی را تجربه کرده است. او از ژانر جنگی به سینمای اجتماعی و سپس به ژانر کمدی حرکت کرده و «مرد بازنده»‌ نیز مطابق با ژانر جنایی-معمایی ساخته شده تا تجربه‌گرایی‌های این کارگردان همچنان ادامه داشته باشد.

مهدویان با ساخت سریال «زخم کاری» بر محبوبیتش در میان عموم مردم افزود. سریال خوش‌شاخت او، هنگام پخش طرفداران زیادی پیدا کرد و برخی آن را بهترین سریال شبکه‌ی نمایش خانگی در چند سال اخیر می‌دانند. همین محبوبیت مهدویان سبب شد تا تمام سانس‌های «مرد بازنده» در سینماهای مردمی در زمان جشنواره پر شود. این استقبال مردم از تازه‌ترین فیلم مهدویان، نشانی از عطش بالای علاقه‌مندان به فیلم‌هایش دارد.

«مرد بازنده» که خیلی سریع و در یک بازه زمانی یکی، دو ماهه ساخته و به جشنواره فرستاده شد، نقدهای مثبتی از سوی منتقدان نگرفت تا همگان این فیلم را یک قدم رو به عقب برای خالقش بدانند. جایزه نگرفتن فیلم از جشنواره فجر نیز مهم تائیدی بر کیفیت نه چندان بالای فیلم زد.

با وجود حاشیه‌هایی که برای فیلم در زمان جشنواره و پس از آن به وجود آمد، «مرد بازنده» قابلیت کشاندن مردم به سینما را دارد و یکی از فیلم‌های پرفروش اکران نوروزی خواهد بود. هرچند «مرد بازنده» در مقایسه با دیگر فیلم‌های مهدویان ضعیف‌تر است ولی می‌تواند مخاطبش را تا پایان با خود همراه کند.

۳. علفزار

  • کارگردان: کاظم دانشی
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه

«علفزار»‌ جزو پدیده‌های جشنواره‌ی فیلم فجر امسال بود. این فیلم در ۱۳ رشته نامزد شد و چهار سیمرغ از جشنواره برد که اتفاق خیلی خوبی برای سازندگانش است. کمتر کسی فکر می‌کرد یک کارگردان فیلم اولی، فیلمی تا این حد مهیج بسازد. بهرام رادان تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده دارد و قطعا با شناخت نسبت به توانایی‌ها دانشی، این مسئولیت را به او واگذار کرده است.

«علفزار» که ایده‌اش را از حادثه‌ای واقعی گرفته، شروعی کوبنده دارد و در ادامه با یک روایت اصلی و چند خرده روایت پیش می‌رود. فیلم به عنوان یک فیلم دادگاهی، تعلیق و هیجان خوبی در ابتدای راه خود دارد و با پیچیدگی داستان تماشاگرش را به وجد می‌آورد ولی در پایان‌بندی دچار ضعف می‌شود. با وجود ضعف‌های فیلم، باز هم باید «علفزار»‌ را یکی از فیلم‌های خوب جشنواره‌ی فجر امسال بدانیم.

بازی بازیگران فیلم به ویژه پژمان جمشیدی و صدف اسپهبدی چشم‌نواز است. اسپهبدی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و بسیاری هم معتقد بودند که جمشیدی لایق گرفتن جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اصلی مرد بوده است؛ جایزه‌ای که در نهایت به امین حیایی برای بازی در «برف آخر»‌ رسید.

دانشی به عنوان اولین فیلمش، با دست گذاشتن روی سوژه‌ای حساس، ریسک بزرگی کرد؛ چرا که پرداختن به چنین سوژه‌های ملتهبی،‌ حاشیه‌هایی را برای فیلمساز به دنبال دارد. «علفزار» چه از زمان اکران در جشنواره و چه در زمان اختتامیه، توانست نگاهها را به سوی خود جذب کند و قطعا یکی از فیلم‌های پرفروش اکران نوروزی خواهد بود.

۴. موقعیت مهدی

برندگان جشنواره فجر 1400

  • کارگردان: هادی حجازی‌فر
  • بازیگران: هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور

هادی حجازی‌فر پس از چهره شدن با فیلم جنگی «ایستاده در غبار»، این بار خودش در مقام کارگردان یک فیلم جنگی قرار گرفت. حجازی‌فر که از عالم تئاتر قدم در سینما گذاشته، در طول سال‌های نه چندان زیاد فعالیتش، چهره‌ای نام‌آشنا و حرفه‌ای از خودش ساخته است.

«موقعیت مهدی» تصویری از زندگی شهید مهدی باکری را به تصویر می‌کشد، اثری که در کنار فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی آن هم ساخته شده است. در این فیلم با روایتی اپیزودیک از زندگی شهید باکری سروکار داریم که از زمان ازدواج تا شهادت را در برمی‌گیرد.

ساختن فیلم جنگی در سینمای ایران به دور از کلیشه‌های رایج کار سختی است. اینکه کارگردان بتواند فیلمی جنگی بسازد تا با اقبال عمومی مواجه شود کار مهمی است که هر فیلمسازی از عهده‌اش برنمی‌آید. شاید «ایستاده در غبار» جزو معدود فیلم‌های سینمایی‌‌ای بود که هم جاذبه‌های سینمایی لازم را داشت و هم می‌توانست مخاطب را پای فیلم بنشاند.

حجازی‌فر با درکی درست از این موضوع توانسته فیلم مخاطب‌پسند و تماشایی خلق کند که هم روایت‌گر زندگی یکی از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس باشد و هم تماشاگرش را تا پایان فیلم همراه خود بکشاند. این اتفاق مهمی در سینمای ایران است که باید به فال نیک گرفت.

شخصیت‌پردازی درست و کارگردانی خوب حجازی‌فر از «موقعیت مهدی»‌ یک فیلم شاخص ساخته است. این فیلم در کنار جذب مخاطب عادی سینما،‌ می‌تواند قشری از جامعه که کمتر علاقه‌مند به سینما رفتن دارند را برای تماشای فیلم به سینما بکشاند.

۵. روز صفر

نقد فیلم روز صفر

  • کارگردان: سعید ملکان
  • بازیگران: امیر جدیدی، ساعد سهیلی، سینا شفیعی، تینو صالحی

«روز صفر»‌ از فیلم‌های باقی‌مانده جشنواره‌ی فیلم فجر در سال ۹۸ است که هنوز رنگ اکران به خود ندیده است. شرایط کرونایی کشور موجب شد تا فیلم‌های زیادی در این چند سال پشت خط اکران بمانند که «روز صفر» هم یکی از آنهاست.

فیلم سعید ملکان در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بازخورد خوبی از سوی داوران گرفت و با دریافت پنج سیمرغ، رکوددار دریافت بیشترین تعداد سیمرغ از جشنواره شد. داستان فیلم در مورد نحوه و چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط وزارت اطلاعات ایران است و چنین سوژه‌ای برای مخاطبان ایرانی جذابیت زیادی خواهد داشت.

اکران «شبی که ماه کامل شد» که تا حدودی بخشی از فعالیت‌های عبدالمالک ریگی را نشان می‌داد، موجب آشنایی بیشتر مردم با این چهره شده است. حالا سینمای ایران که علاقه‌ی زیادی به این تروریست پیدا کرده، سراغ روایت دیگری از زندگی‌اش رفته و جریان دستگیری او را بازگو می‌کند.

امیر جدیدی نقش اصلی فیلم را برعهده دارد و این موضوع برای طرفداران این بازیگر خبر خوبی است. «روز صفر» یکی فیلم اکشن خوش‌ساخت است و علاقه‌مندان به این ژانر را می‌تواند جذب سینما کند. سوژه هم که برای مخاطب ایرانی جذابیت دارد و یکی از دلایل دیگر جهت دیده شدن فیلم به شمار می‌رود.

«روز صفر» شاید در رقابت با دیگر فیلم‌های اکران نوروزی شانس کمی به جهت جذب مخاطب داشته باشد، اما حضورش تنوع ژانری خوبی را در میان فیلم‌ها به وجود می‌‌آورد. اکرانش را در نوروز به فال نیک می‌گیریم.

۶. شادروان

شادروان

  • کارگردان: حسین نمازی
  • بازیگران: رضا رویگری، بهرام ابراهیمی، سینا مهراد، گلاره عباسی

حضور «شادوران» در میان فیلم‌های اکران نوروزی کمی عجیب به نظر می‌رسید. چرا که فیلم در زمان جشنواره بازخورد مناسبی از سوی تماشاگران و منتقدان دریافت نکرد و به نظر می‌رسید در موقعیتی دیگر به نمایش درآید. به نظر می‌رسد چند موقعیت‌ کمدی سبب شده تا فیلم را اکران نوروزی جای دهند. نبود فیلمی کمدی در این لیست کمی توی ذوق می‌زند که تصمیم بر این بوده که خلا را با «شادروان» پر کنند.

حسین نمازی پیش از این فیلم یک درام اجتماعی به نام «آپاندیس» را کارگردانی کرده بود و حالا رفتن سراغ سوژه‌ای با لحن و زبان طنز برای او ریسک به حساب می‌آید. اگرچه «آپاندیس» در جشنواره فجر سال ۹۵ پذیرفته نشد ولی پس از اکران عمومی‌اش نقدهای خیلی مثبتی از سوی منتقدان گرفت.

اما این بار منتقدان روی خوشی به فیلم نمازی نشان ندادند تا «شادروان» یکی از فیلم‌های معمولی جشنواره‌ی امسال باشد. «شادروان» که در فیلمنامه و داستان ضعف‌های زیادی دارد، می‌خواهد با به وجود آوردن چند موقعیت کمیک و با درآوردن فضایی ابزورد از مخاطبش خنده بگیرد.

تنها شانس برای دیده شدن «شادروان» همین پخش در زمان اکران نوروزی بود که حالا با محقق شدن چنین امری، عباس نادران به عنوان تهیه‌کننده فیلم می‌تواند به جذب مخاطب و بازگشت سرمایه‌اش امیدوار باشد. البته اگر سرمایه‌ای از جیب تهیه‌کننده خرج شده باشد!

۷. قدغن

  • کارگردان: مجید مافی
  • بازیگران: سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد

هر وقت نام حسین فرح‌بخش را به عنوان تهیه‌کننده یا کارگردان در اثری می‌بینیم، ناخودآگاه ذهن‌مان به سوی فیلم‌هایی با سبک و سیاق فیلمفارسی می‌رود. فرح‌بخش با وجود انتقادات زیادی که به سینمایش وارد است، ولی از معدود تهیه‌کنندگانی است که از جیبش برای فیلمی که می‌سازد هزینه می‌کند و با رانت سرمایه فیلمش را از نهادها و سازمان‌های عمومی نمی‌گیرد.

«قدغن» دومین همکاری فرح‌بخش و مافی است. همکاری قبلی‌شان با نام «تکخال» داستانی کمدی و عاشقانه داشت. اما برخلاف تصور این بار خبری از یک فیلم کمدی نیست و طبق گفته‌ی فرح‌بخش «قدغن» یک ملودرام اجتماعی مهیج است و داستانی واقع‌بینانه از مسائل روز جامعه را روایت می‌کند. اینکه چطور تهیه‌کننده و کارگردان تصمیم می‌گیرند در عرض یک سال از یک فیلم کمدی به یک ملودرام اجتماعی برسند هم از آن اتفاقات جالب است.

آنچه که کارنامه‌ی فیلمسازی کارگردان و تهیه‌کننده نشان می‌دهد، «قدغن» در رقابت با دیگر فیلم‌های اکران نوروزی شانسی برای دیده شدن ندارد. حتی از وجود ستاره‌های سینما هم بهره نبرده تا از این طریق به جذب تماشاگر امیدوار باشد. هر چه هست،‌ تلاش‌های فرح‌بخش برای اکران فیلمش در نوروز ۱۴۰۱ جواب داده تا شورای صنفی «قدغن» را جزو فیلم‌های اکران نوروزی قرار دهد. به هرحال سینمای ایران مناسباتش را در پشت پرده دارد که ما از آن بی‌خبریم.



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۳ دیدگاه
  1. محمدجوادصدیق

    شیشلیک کو پس

  2. حسین

    به نظر من روز صفر از همشون شانس بیشتری داره برای جذب مخاطب،چون هم بازیگرای خوبی داره،هم اکشنه و ژانر محبوبی داره و هم موضوع جذابی داره

  3. امیر

    پس شیشلیگ قرار نیست اکران بشه؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما