آکیرا توریاما چگونه بهترین طراحی شخصیت بازی را در تاریخ ماندگار کرد؟
تأثیر آکیرا توریاما (Akira Toriyama) بر رسانههای مانگا و انیمه، به لطف دکتر اسلامپ و دراگون بال، بسیار زیاد بود. توریاما علاوه بر جهانهای تخیلی گسترده و سبک بصری خاص خود، یک طراح شخصیت درخشان بود و اسلایم (Slime) سری دراگون کوئست که عالیترین طراحی شخصیت در بازیهای ویدیویی است را ایجاد کرد.
توریاما با اسلایم، یک ایدهی ساده را به یک نماد بصری قدرتمند تبدیل کرد که برای نزدیک به چهار دهه موفق بوده است. طراحی معمولی این هیولا الهامبخش مد، طرح مبلمان، غذا، لوازم الکترونیکی خانگی و صدها محصول دیگر شده است. اسلایم اولین حضور خود را در اولین نسخه از سری دراگون کوئست در سال ۱۹۸۶ تجربه کرد. این کرهی آبی یا نارنجی یکی از اولین دشمنانی است که بازیکنان در بازی دراگون کوئست با آن مواجه میشوند. آنها بازمه هستند، اما در ابتدا تصور میشد که ترسناک باشند. یوجی هوری (Yuji Horii)، خالق این سری نقشآفرینی، میگوید اسلایم از سری Wizardry از کمپانی Sir-Tech الهام گرفته شده است که یک سری بازی نقشآفرینی کلاسیک است که هیولاهای لزجی را به نمایش میگذارد.
بیشتر بخوانید: آکیرا توریاما، خالق سری بزرگ دراگون بال درگذشت
هوری در سال ۲۰۱۰ در مصاحبهای با شبکهی MTV گفت:
من واقعا به بازی Wizardry روی رایانههای شخصی علاقهمند بودم و این جایی بود که اسلایم را از آن الهام گرفتم. من در حال ایجاد طرحی ساده از اسلایم بودم و و آن را نزد آقای توریاما بردم که طراحی کاراکتر را انجام میداد و او آن را به اسلایمی تبدیل کرد که امروزه میشناسیم.
در یادداشتهای هوری در مورد اسلایم در آن زمان آمده که بیشکل و ژله مانند اس و خود را به صورت مردم میچسباند و آنها را تا حد مرگ خفه میکند. هوری در مصاحبهای در سال ۲۰۰۷ به آیجیان گفت:
در ابتدا وقتی ایدهی اسلایم را به توریاما دادیم تا تصویری از آن بکشد و آن را به یک هیولای مناسب تبدیل کند، ما آن را به عنوان یک تودهی لجن تصور میکردیم، اما وقتی او با آن هیولای قطرهای برگشت، با خود گفتیم که این عالی است. این بخشی از قدرت توریاما برای گرفتن چیزی شبیه به لجن و استفاده از تخیلش برای تبدیل آن به یک شخصیت عالی بود.
جالب است بدانید که توریاما تنها با استفاده از چند شکل و خط ابتدایی، حس حجم و رطوبت را به اسلایم بخشید. چشمان درشت و دایرهای شکل و لبخند آن حالتی خالی و بیهدف به آن میبخشد و ظاهرش آن را برای خدمت به عنوان یک همراه شاد در یک پارتی ایدهآل میکند. عناصر اصلی اسلایم، یعنی شکلهای سادهی آن، مشابهی سادگی حاکم بر میکی موس والت دیزنی است. از آنجایی که آنها از عناصر طراحی دایرهای تشکیل شدهاند، یادآوری و ترسیم سریع همهی آنها آسان است.
طراحی اسلایم به طور کامل توسط توریاما و دیگر هنرمندان در چهار دهه گذشتهی بازسازی و دگرگون شده است. به عنوان مثال برای دراگون کوئست ۲، توریاما نسخههای متفاوتی از اسلایم از جمله Healslime که شبیه چتر دریایی بود و Bubble Slime ایجاد کرد که مورد دوم بیشتر به ریشههای این شخصیت و طرحهای ابتدایی آن نزدیک است. از طرفی چهارمین نسخه از دراگون کوئست، King Slime را برای ما به ارمغان آورد. همانطور که اسلایم تکامل یافت، به قهرمان بازیهایی مانند Dragon Quest Heroes: Rocket Slime و انیمیشن Dragon Quest: Your Story تبدیل شد.
اسکوئر انیکس (Square Enix)، ناشر سری دراگون کئست، اکنون انواع کالاهای الهام گرفته از اسلایم، از جمله میزهای قهوه، بین بگ، ساعت شنی و سینی را به فروش میرساند. از طرفی شاهد انواع پوشاک با طرح اسلایم نیز هستیم. جالب است بدانید که یک کنترلر بازی نیز با طرح اسلایم ساخته شده است که با نام هوری ابتدا برای پلیاستیشن ۲ منتشر شد و بعدها برای نینتندو سوییچ و پلیاستیشن ۴ نیز ارائه شد و میتوان گفت که زیباترین و کم ارگونومیکترین گیم پد جهان است.
ساختههای توریاما، به ویژه دراگون بال و دکتر اسلامپ، برای نسلها الهامبخش طرفداران و دیگر هنرمندان خواهد بود. میراث این هنرمند مانگا همچنین در اسلایم به عنوان نماد سری دراگون کوئست که او به خلق آن کمک زیادی کرد، ماندگار خواهد بود. در نهایت برای لذت بردن از کارهای توریاما در سری دراگون کوئست میتوانید آرتبوک Dragon Quest Illustrations: ۳۰th Anniversary Edition را تهیه کنید.
منبع: Polygon
بیشتر بخوانید: دراگون بال: معرفی مانگاها، انیمهها، بازیها و جهان دراگون بال (به مناسبت درگذشت آکیرا توریاما)