۸ فیلم آدام مککی از بدترین تا بهترین (از جمله بالا رو نگاه نکن)
آدام مککی از حدود ۲۰ سال پیش به ساخت فیلمهای بلند روی آورده و از همان فیلمهای اولیه خود به موفقیتهای بزرگی دست یافته است. پروژههای او از نظر زمان و ژانر (از بیوگرافیک گرفته تا طنز) بسیار متفاوت هستند.
مککی برای اولین بار به عنوان نویسنده برای اسانال (برنامه زنده شنبه شب) که در سال ۱۹۹۵ و زمانی که او ۲۵ ساله بود شروع شد، فعالیت خود را آغاز کرد. او در ابتدا ایده صحنههای نمادین متعددی از جمله طرح محبوب «بیدار شو و لبخند بزن» را مطرح کرد که الهامبخش چندین پروژه بعدی او شد. مککی یک سال بعد در سال ۱۹۹۶ به عنوان نویسنده اصلی ترفیع گرفت و تا سال ۲۰۰۱ در این سمت باقی ماند. او هرگز به عنوان بازیگر جلوی دوربین ظاهر نشد اما حرفه کارگردانی خود را با چندین فیلم کوتاه آغاز کرد.
- بالا را نگاه نکن؛ معرفی شخصیتهای فیلم پرستارهی آدام مککی
- بالا رو نگاه نکن؛ منتقدان کمدی جدید لئوناردو دیکاپریو را ستایش میکنند
- چگونه جلوی فاجعهی فیلم «بالا رو نگاه نکن» را در واقعیت بگیریم؟
مککی پس از حضور در اسانال، با ویل فرل، یکی از همکارانش آغاز به کار کرد و آنها استودیو گری سانچز را راهاندازی نمودند تا فیلمهای کمدی بسازند. این دو همچنین در سال ۲۰۰۷ یک سایت کمدی را با کمک یکدیگر راهاندازی کردند. مککی در نویسندگی بسیاری از فیلمها و سریالهای محبوب فرل مشارکت داشته اما او فقط هشت فیلم بلند را کارگردانی کرده است که بد نیست هر کدام را با هم بررسی و رتبهبندی کنیم.
۸. گوینده ۲: افسانه ادامه دارد (Anchorman 2: The The Legend Continues)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: ویل فرل، استیو کارل، پل راد
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
«گوینده ۲: افسانه ادامه دارد» داستان ران برگندی را از سر میگیرد که پس از اتفاقات فیلم اول، اعتبار و محبوبیت خود را از دست داده است. ران پس از ارتقاء جایگاه ورونیکا و اخراج خودش از شبکه خبر مشهور شهر نیویورک، به سندیگو بازمیگردد تا به عنوان مجری در اولین شبکه خبر ۲۴ ساعته جهان فعالیت کند. «گوینده ۲» که تقریبا ۱۰ سال پس از فیلم اصلی ساخته شد، بازنمایی بدون الهام همه عناصر نمادین فیلم اول است. این فیلم آشکارا شوخیهای اصلی فیلم اول و برخی از موفقترین صحنههای آن را بازسازی میکند و داستان را به سطح جدیدی از لودگی و بیهودگی میرساند. فرل اخیرا بازی در فیلم «الف ۲» را به دلیل ترس از ضعیف بودن آن رد کرد. به همین خاطر تمایل او برای حضور در «گوینده ۲» عجیب و شگفتآور است. این فیلم صرفا داستان فیلم اول را ادامه میدهد و صادقانه باید گفت که اگر این دنباله ساخته نمیشد، یاد و خاطرات فیلم اصلی به شکلی بهتر در ذهنها میماند.
۷. اون یکیها (The Other Guys)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: ویل فرل، مارک والبرگ، اوا مندس
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰
«اون یکیها» یک فیلم پلیسی و دوستانه است که در آن، ویل فرل و مارک والبرگ در نقش دو افسر پلیس شهر نیویورک با هم بازی میکنند. این دو با توجه به سابقه بیکفایتی خود، پشت میز نشستهاند و کارهای اداری انجام میدهند اما تصمیم میگیرند برای پس گرفتن جایگاه خود، در یک پرونده جنجالی همکاری کنند. هماهنگی والبرگ و فرل ضعیف است و خیلی زود تحتالشعاع راک و ساموئل ال جکسون قرار میگیرد که فقط در چند دقیقه اول فیلم ظاهر میشوند. بیشتر طنز فیلم ناشی از شلوغی و ریتم سریع و هرج و مرج آن است و به همین دلیل، این اثر جزو ضعیفترین آثار حرفه کاری مککی محسوب میشود. حضور کوتاه مایکل کیتون و چندین بازیگر دیگر جزو تنها ویژگیهای مثبت این فیلم هستند.
۶. شبهای تالادگا: افسانه ریکی بابی (Talladega Nights: The Ballad Of Ricky Bobby)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: ویل فرل، جان سی ریلی، ساشا بارون کوهن
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
- امتیاز راتن تومیتوز: ۷۱ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
«شبهای تالادگا: افسانه ریکی بابی»، در یک همکاری دیگر بین مککی و فرل، داستان راننده خیالی نسکار، ریکی بابی را روایت میکند. بابی و همتیمیاش، کال نیتون جونیور (با بازی جان سی ریلی)، در رتبه اول قرار دارند تا این که یک رقیب جدید وارد میشود و در حرفه و دوستی آنها اختلاف ایجاد میکند. «شبهای تالادگا» آغازگر همکاریهای بعدی بین فرل و ریلی شد و به نوعی سنگ بنای حرفه هر دو بازیگر را بنا نهاد. داستان کاملا مضحک است اما رابطهی فرل و ریلی، بار فیلم را در لحظات بیهوده آن به دوش میکشد. آنها یکی از دوستداشتنیترین زوجهای کمدی آمریکا هستند. محبوبیت این فیلم حتی باعث شد که یک راننده واقعی نسکار پایانبندی «شبهای تالادگا» را در طول یک مسابقه واقعی کپی و اجرا کند.
۵. معاون (Vice)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: کریستین بیل، استیو کارل، سم راکول
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
«معاون» یک اثر بیوگرافیک نیمهطنز است که داستان آن بر چهل و سومین معاون رئیس جمهور ایالات متحده، دیک چنی تمرکز دارد. این فیلم داستان چنی را از مدت کوتاهی پس از حضورش در دانشگاه ییل تا دوران حضورش در دولت بوش و پس از آن دنبال میکند. اجرای کریستین بیل در نقش چنی با توجه به اضافه وزن زیاد این بازیگر و گریم سنگین او، واقعا چشمگیر است. این فیلم نامزد هشت جایزه اسکار شد که یکی از آنها را برای بهترین گریم و آرایش مو از آن خود کرد. «معاون» علیرغم تمجیدها، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و نقدهای متوسطی از منتقدان و تماشاگران دریافت کرد.
۴. برادران ناتنی (Step Brothers)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: ویل فرل، جان سی ریلی، کاترین هان
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰
فیلم «برادران ناتنی» از محبوبیت و هماهنگی زوج ویل فرل و جان سی به طور کامل استفاده کرد. این مردان میانسال هنوز در خانه زندگی میکنند و مجبور میشوند با والدینشان که با هم ازدواج کردهاند کنار بیایند. «برادران ناتنی»، فرل و ریلی را در بهترین فرم آنها به تصویر میکشد و بیشتر لحظات خندهدار فیلم مستقیما از رابطه غیرمعمول آنها نشات میگیرد. پیوند کودکانه این دو نفر مضحک و جالب است و کاملا با سبک این دو بازیگر همخوانی دارد و بازیگران مکمل نیز دارای استعداد بالایی در زمینه طنز هستند. این فیلم حتی تا به امروز نیز طرفداران زیادی دارد و یکی از نمادینترین فیلمهای حرفه مککی و فرل است.
۳. گوینده: افسانه ران برگندی (Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: ویل فرل، کریستینا اپلگیت، پل راد
- تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
- امتیاز راتن تومیتوز: ۶۶ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
«گوینده: افسانه ران برگندی» اولین فیلم بلند به کارگردانی مککی و در واقع خاطرهانگیزترین فیلم اوست. ران برگندی، گوینده افسانهای اخبار در دهه ۷۰ میلادی، از این ترس دارد که حرفهاش تحتالشعاع همکارش ورونیکا کورنینگ استون قرار بگیرد. ویل فرل و استیو کارل برای اولین بار در کنار پل راد و دیوید کوچنر به عنوان اعضای تیم خبری کانال ۴ در کنار یکدیگر بازی میکنند. فرل به عنوان بازیگر اصلی فیلم در بهترین فرم خود قرار دارد و یکی از برجستهترین بازیهای دوران کاریاش را ارائه میدهد. بازیگرانی که اعضای تیم خبری ران برگندی را تشکیل میدهند، باورنکردنی هستند و هر کدام شخصیتی متمایز با طنزی منحصر به فرد را به نمایش میگذارند. «گوینده» پر از لحظات نمادین و یکی از به یادماندنیترین فیلمهای تمام تاریخ است.
۲. بالا رو نگاه نکن (Don’t Look Up)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: لئوناردو دیکاپریو، جنیفر لارنس، تیموتی شالامی
- تاریخ انتشار: ۲۰۲۱
- امتیاز راتن تومیتوز: ۵۵ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
«بالا رو نگاه نکن» جدیدترین فیلم آدام مککی و یکی از جاهطلبانهترین فیلمهای اوست. دو دانشمند متوجه برخورد قریبالوقوع یک سیارک با زمین میگردند و برای متقاعد کردن سیاستمداران و رسانهها درباره این واقعه، راهی ماموریتی خاص میشوند. این فیلم در کل تمثیلی از اثرات گرمایش جهانی و واکنش ضعیف جامعه جهانی در قبال آن است. بازیگران ستاره فیلم، اجراهایی به یاد ماندنی ارائه میدهند و پیام ملموس و قابل توجه داستان، «بالا رو نگاه نکن» را بدون شک به تاثیرگذارترین فیلم در کارنامه مککی تبدیل میکند.
۱. رکود بزرگ (The Big Short)
- کارگردان: آدام مککی
- بازیگران: کریستین بیل، رایان گاسلینگ، برد پیت
- تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
- امتیاز راتن تومیتوز: ۸۹ از ۱۰۰
- امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰
«رکود بزرگ» داستان گروهی از افراد واقعی را دنبال میکند که از یکی از بدترین فروپاشیهای اقتصادی در تاریخ ایالات متحده بهره میبرند. مایکل بوری، کارشناس وال استریت، اندکی قبل از سقوط بازار مسکن در سال ۲۰۰۷، این رکود قریبالوقوع را پیشبینی کرد و بیش از ۱ میلیارد دلار در شرطبندی برای وامهای مسکن مبتنی بر بازار سرمایهگذاری کرد. بری و همکارانش در نتیجه این سرمایه گذاری، پس از فروپاشی بازار، نزدیک به ۳ میلیارد دلار به جیب زدند. «رکود بزرگ» نامزد پنج جایزه اسکار شد و یکی از آنها را برای بهترین فیلمنامه اقتباسی به خانه برد. این فیلم نسبت به «معاون»، در زمینههای کمتری نامزد اسکار شد اما داستان پیچیده و خوب آن همراه با اجراهای برجسته بازیگران ستاره، این اثر را به موفقترین پروژه آدام مککی تا به امروز تبدیل میکند.
منبع: screenrant
اگه فیلم بالا رو نگاه نکن صرفا در مورد گرمایش جهانی ساخته شده بود چطور حتی نامزد اسکار بهترین فیلم هم شد وقتی خیلی فیلم های بقا و فاجعه بهتر داریم ؟ واضحه فیلم انتقاداتی سیاسی و اجتماعی داشت که به مزاج بعضی خوش خنده های متظاهر و حتی فعال اجتماعی در آمریکا خوش نیومد