نگاهی به گذشته و آیندهی Bend Studio؛ از سایفون فیلتر تا دیز گان
Bend Studio با ۲۹ سال تجربه در ساخت بازیهای ویدیویی، میراثی غنی از خود در صنعت بازی به جای گذاشته است. از سری مشهور و نمادین سایفون فیلتر (Siphon Filter) گرفته تا Resistance: Retribution ،Uncharted: Golden Abyss و Days Gone، این استودیو همواره تلاش کرده تا بازیهای باکیفیتی را برای بازیکنان خود فراهم کند که تاثیری ماندگار از خود بگذارند. این استودیو به تازگی لوگوی جدیدی برای خود انتخاب کرده است.
طبق گفتهی استودیو، این لوگو تصویری از تاریخ، مکان و سبک کاری آن را نشان میدهد. جالب است بدانید که استودیو بند واقع در پایهی کوههای زیبای کسکیدز در مرکز اورگان، سبک زندگی منحصربهفردی را برای کارکنان خود فراهم کرده و این رشته کوهها در وسط لوگوی آنها قابل مشاهده است. در واقع اعضای استودیو پس از یک روز کاری در دفتر، میتوانند از ماجراجویی در طبیعت لذت ببرند.
۱۹۹۳؛ شروع کار استودیو
این استودیو در سال ۱۹۹۳ با نام Blank, Berlyn and Co شناخته میشد. این شرکت چندین بازی پازل محور را برای Apple Newton منتشر کرد که از بین آنها میتوان به Dell Crossword Puzzles ،Motil و Columbo’s Mystery Capers اشاره کرد. مدت کوتاهی پس از آن، کریستوفر ریس (Christopher Reese)، رئیس فعلی استودیو در آن زمان استخدام شد که این در نهایت به انتشار اولین نسخه از سری بازیهای ورزشی که با Live Action Football در سال ۱۹۹۳ روی رایانههای شخصی شروع شد، کمک کرد. پس از این، این شرکت تصمیم گرفت که تکامل یابد و وارد دنیای بازیهای کنسولی شود.
۱۹۹۵: ورود به دنیای سهبعدی
در سال ۱۹۹۵، بنیانگذاران شرکت، نام آن را به Eidetic تغییر دادند. اندکی بعد، تیم توسعهی هشت نفرهی استودیو اولین بازی سهبعدی و کنسولی خود با نام Bubsy 3D را منتشر کرد. از منظر فنی Bubsy 3D یکی از معدود بازیهای پلیاستیشن بود که با وضوح بالاتر و میزان فاصلهی دید بیشتر نسبت به رقبا عرضه شد. اولین بازی Eidetic این شرکت را در رادار سونی قرار داد. این بازی به نوعی ثابت کرد که استودیوی سازنده میتواند یک بازی روی کنسول پلیاستیشن جدید نیز توسعه دهد. بازی بعدی سایفون فیلتر (Siphon Filter) بود.
۱۹۹۹؛ اولین ماموریت گیب لوگان
سایفون فیلتر یک بازی اکشن تیراندازی سوم شخص و مخفیکاری است که مامور ویژهای با نام گیب لوگان (Gabe Logan) در آن نقشآفرینی میکند. بازی مدت کوتاهی پس از متال گیر سالید منتشر شد و جایگاه خود را در ژانر مخفیکاری تثبیت کرد. Bend Studio به خاطر بازیهای اکشن سوم شخص خود شناخته میشود و DNA آن ابتدا در سایفون فیلتر دیده شد. در آن بازی زوایای دوربین با حرکت بازیکن در اطراف موانع در ماموریتها یا هنگام کاور گیری در پشت ساختمان سازگار است. در حین کاور گیری، سر گیب نیز به نوعی نامرئی میشد و به بازیکن برتری جزئی نسبت به دشمن میداد.
در این بازی همه چیز حول محور مجموعهی وسیعی سلاحها و ابزارها است و گزینههای متعددی را در اختیار بازیکن قرار میدهد تا از طریق ترکیبی از اکشن و مخفیکاری، مراحل را تکمیل کند. محبوبترین در میان آنها، Air Taser بود. این یک سلاح منحصربه فرد بود که گلولههایی بینهایت داشت و میتوانست که به دشمنان الکتریسیته وارد کند و حتی آنها را به آتش بکشد. این سلاح به گونهای طراحی شده بود که گزینهای را در زمانی که مهمات آنها کم بود یا تمام شده بود، در اختیار بازیکن قرار میداد و در هنگام مخفیکاری مؤثر بود. سایفون فیلتر آغاز یک دوران جدید برای استودیو بود.
تیم توسعه به خاطر این بازی که در فوریهی ۱۹۹۹ در قفسههای فروشگاهها مشاهده شد، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و اعضای آن از هشت نفر به سیزده نفر رسید. پس از موفقیت Siphon Filter، سونی Eidetic را در سال ۲۰۰۰ خریداری کرد و نامی را که امروز میشناسید یعنی Bend Studio به آن داد.
۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷؛ میراث سایفون فیلتر
در طی هفت سال، Bend Studio شش بازی از سایفون فیلتر را روی سه پلتفرم پلیاستیشن عرضه کرد. با انتشار Siphon Filter: The Omega Strain، این سری به کنسول پلیاستیشن ۲ منتقل شد و دیگر اثری از نسخههای جدید آن روی پلیاستیشن ۱ مشاهده نشد.
در سال ۲۰۰۶، Siphon Filter: Dark Mirror تیم توسعه را به عرضهی بازی روی پلیاستیشن پرتابل (PSP) سوق داد و پس از آن Siphon Filter: Logan’s Shadow و Siphon Filter: Combat Ops نیز روی این کنسول دستی منتشر شدند. البته گفتنی که نسخههای Dark Mirror و Logan’s Shadow پس از انتشار، روی پلی استیشن ۲ نیز در دسترس قرار گرفتند.
در هر صورت فرمول سایفون فیلتر از طریق داستان، طراحی، گیمپلی و فناوری به تکامل خود ادامه داد و با هر نسخه، ماموریت های منحصربهفرد بیشتری وجود داشت که چالشها و پازلهایی جدید را برای بازیکن فراهم میکرد. در نسخهی Dark Mirror، جزئیات گرافیکی و تنوع به طرز چشمگیری بهبود یافته است. لباسهای هر کدام از شخصیتها دارای جزئیات زیادی بود و همین جزئیات در محیط های مختلف بازی نیز قابل مشاهده بود. تیم سازنده از جزئیاتی نظیر رد پا در برف گرفته تا ابرهایی از گرد و غبار در بازی بهره برد و در واقع از قابلیت سختافزار پلیاستیشن پرتابل نهایت استفاده را برد و نشان داد که این پلتفرم قادر به انجام چه کارهایی است.
تیم توسعه در ادامه با پایان حماسی خط داستانی گیب لوگان در نسخهی Logan’s Shadow، سطح این سری را بار دیگر بالا برد. Logan’s Shadow نقطهی اوج مجموعه بود و کنترلهایی روان، عناصری بهبود یافته در گیمپلی و سیستم چند نفرهی عمیقی که از Dark Mirror وام گرفته بود را به نمایش میگذاشت. گفتنی است که Bend Studio آن را بهترین نسخه از سری سایفون فیلتر میداند.
۲۰۰۹؛ شروع مسیری جدید
پس از گذشت تقریبا ۱۰ سال، Bend Studio فراتر از سری سایفون فیلتر رفته و Resistance: Retribution را برای پلیاستیشن پرتابل توسعه داد. Resistance یک قهرمان جدید به نام جیمز گریسون (James Grayson) را معرفی کرد. گریسون بلافاصله با ژاکت شیک خود به محبوب طرفداران تبدیل شد که این برای بازیکنانی که کمپین جذاب تک نفره را به پایان رسانده، معنای عمیقتری دارد. در این بازی، استودیو تخصص خود را در ساخت بازیهای اکشن سوم شخص برای ساخت اثری اول شخص به کار برد. کنترلهای بازی با قابلیتهای اضافه شده مانند Aim Assist، بهبود بخشیده شدند.
یکی از بهترین المانهای پیادهسازی شده در Resistance: Retribution، سیستم چند نفرهی آن در پلیاستیشن پرتابل بود که ما را یاد بازیهای چند نفرهی پلیاستیشن ۳ میانداخت. این بخش یک تجربهی عمیق حداکثر ۸ نفره را برای بازیکنان فراهم کرد. هدف استودیو در واقع این بود که کیفیت کمپین تک نفره را گرفته و آن را با سیستم آنلاین ادغام کند که در این راه موفق بود.
۲۰۱۲؛ آنچارتد
طبق گفتهی اعضای استودیو، آنها همیشه از مرزهای محدودیت سختافزاری عبور میکنند تا تجربیات منحصربهفردی را برای بازیکنان خود به ارمغان بیاورند. با Uncharted: Golden Abyss، استودیو بند یکی از چندین استودیوی پلیاستیشن بود که در نمایش قابلیتهای پلیاستیشن ویتا مشارکت داشت و به شکلگیری این دستگاه قابل حمل کمک کرد.
این بازی همچنین به استودیو فرصتی داد تا مهارتهای خود را در موشن کپچر بهبود بخشد. در واقع در طول فرآیند توسعه، فناوری موشن کپچر همچنان جدید بوده و از اعضای استودیوی ناتی داگ Naughty Dog و تیم جلوههای بصری پلیاستیشن کمک گرفته شده است.
۲۰۱۹؛ دیز گان
اولین آیپی اوریجینال استودیو پس از سایفون فیلتر، دیز گان (Days Gone) است که جاهطلبانهترین بازی این استودیو نیز به شما میرود. پس از عرضهی Uncharted: Golden Abyss روی پلیاستیشن ویتا، تیم سازنده چالش بزرگ بعدی خود یعنی ایجاد یک جهان باز پویا با سیستمهای متنوع که قرار بود روی پلیاستیشن ۴ عرضه شود را پذیرفت. طبق گفتهی استودیو، در بازی وجود موتور سیکلت یک تغییر بزرگ در نحوهی رویکرد آنها به کل بازی بوده است. چگونه حرکت از نقطهی A به نقطهی B، موانع موجود در مسیر، مسیرهای فرعی و غیره تعدادی از سوالاتی بوده که پاسخ به آن در حین توسعهی جهان عظیم بازی ضروری بوده است.
از طرفی یکی از بزرگترین ویژگیهای دیز گان که در ابتدا سروصدای زیادی به پا کرد؛ وجود گروههای بزرگ از زامبیها بود. این گروههای عظیم محدودیتهای پلیاستیشن ۴ را کنار زده، تعداد قابل توجهی از دشمنان را در یک زمان روی صفحه نمایش داده و در عین حال پیشرفت استودیو در هوش مصنوعی را نشان دادند. وقتی در سال ۲۰۱۶ دیز گان به جهان معرفی شد، بزرگترین گروه زامبیهای بازی به بازیکنان نمایش داده شد و این بلافاصله توجه آنها را به خود جلب کرد و در این بین سوالاتی از نحوهی مواجهه با آنها گرفته تا میزان سرگرمکنندگی را در آنها برانگیخت.
۲۰۲۲؛ ایندهی استودیو
Bend Studio در بیانیهای در مورد آیندهی این استودیو بیان کرده است:
اول از همه میخواهیم از بازیکنانمان به خاطر تمام حمایتهای آنها در طول این سالها تشکر کنیم. از سری سایفون فیلتر گرفته تا دیز گان، عشق و علاقهی شما به بازیهای ما همچنان الهامبخش ما برای خلق تجربیات جدید برایتان بوده است. ما هر اثری که توسعه دادهایم را به عنوان نشان افتخار با خود حمل میکنیم. نشانی که نشان دهندهی دستاوردهای گذشتهی ما است و آیندهای حتی بهتر را میسازد.
لوگوی جدید Bend Studio آغازی بر آیندهی این استودیو است. ما قول میدهیم که در ادامه بازیهای باکیفیتی را برای شما به ارمغان بیاوریم؛ بازیهایی که قصد دارند تا تاثیری جاودانه بر جای بگذارند. امروز، ما هیجان زده هستیم که یک سری اخبار در مورد پروژهی فعلی خود به اشتراک بگذاریم. ما در حال حاضر در حال کار روی یک آیپی جدید هستیم که شامل بخش چند نفره است و بر اساس سیستمهای جهان باز دیز گان ساخته می شود. با این حال یک دنیای کاملا جدید را برای شما به ارمغان میآورد که برای ساخت آن بسیار هیجانزده هستیم و نمیتوانیم برای نمایش آن در زمان مناسب منتظر بمانیم.
منبع: PlayStation.Blog