نگاهی به اخراج‌های اخیر Take Two؛ آینده‌ی این شرکت به چه سمتی خواهد رفت؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
کمپانی تیک تو

همانطور که می‌دانید، شرکت «تیک-تو اینتراکتیو» (Take-Two Interactive) در آوریل سال جاری اعلام کرد که تا آخر سال، ۵۸۰ نفر از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. این به هیچ وجه چیز خوبی نبوده و بازتابی ضعیف از مدیریتی است که کسب‌ و کار خود را به گونه‌ای اداره نکرده است که منجر به خراب شدن زندگی صد‌ها کارمند نشود. این در حالی است که تیک-تو تنها چند هفته قبل از خبر اجراح‌ها، استودیوی گیرباکس (Gearbox)، سازنده‌ی سری بوردرلندز، را به قیمت ۴۶۰ میلیون دلار خریداری کرد.

اگر به تنهایی به اخراج‌ها نگاه کنیم، فهمیدن اینکه تیک-تو به چه چیزی فکر می‌کند، چندان هم دشوار نیست. علاوه‌بر مشکلات اقتصادی که حتی سودآورترین شرکت‌ها در صنعت از آن به عنوان دلیلی برای اخراج کارکنان خود استفاده می‌کنند، تیک-تو از این نظر اخیرا سودآور نبوده است. این شرکت هفت فصل متوالی زیان خالص را گزارش کرده است و پیش‌بینی‌ کرده، این ضرر به هشت ماه متوالی نیز خواهد رسید. بنابراین چرا با وجود این مشکلات و فاصله داشتن با عرضه‌ی جی‌تی‌ای ۶، این شرکت خرید ۴۶۰ میلیون دلاری انجام داده است؟

تصاحب گیرباکس توسط تیک تو

خرید گیرباکس فرصت‌طلبانه به نظر می‌رسد؛ فرصتی برای این ناشر برای دستیابی به معامله با یک دارایی ارزشمند. مشکلات اخیر امبریسر گروپ (Embracer Group) به خوبی مستند شده است و با می‌توان آن را به عنوان یک فروشنده با انگیزه در اینجا توصیف کرد. گیرباکس همچنین برای تیک تو که قبلا حقوق انتشار بوردرلندز (Borderlands) را داشت اما اکنون مالک این آی‌پی است و موفقیت این فرنچایز را در آینده کنترل می‌کند، ارزش منحصر به فردی دارد. در واقع این همان معامله‌ای است که انتظار می‌رود تیک تو بدون توجه به وضعیت مالی فعلی خود آن را دنبال کند.

با این حال خرید گیرباکس به معنای افزایش قابل توجهی در تعداد کل کارمندان تیک تو است، چیزی که ظاهرا این ناشر تمایلی به آن ندارد. طبق آمار تعداد کارمندانی که در گیرباکس مشغول به کار بودند، زمانی که این استودیو توسط ایمبریسر در سال ۲۰۲۱ خریداری شد، ۵۵۰ نفر بوده است. در این میان ۵ درصد از تعداد کارمندان تیک تو در امسال اخراج خواهند شد که معادل ۵۸۰ نفر است. هر دوی این آمار و ارقام در حال حاضر قدیمی هستند، به خصوص با توجه به اینکه یک هفته پس از اعلام قرارداد، گیرباکس تعدادی را اخراج کرد. صرف نظر از این، تعداد افرادی که تیک تو با گیرباکس وارد مجموعه‌ی خود کرده با تعداد افرادی که قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی اخراج کند، تقریبا به یک اندازه هستند. شاید این دو چیز آنقدر که ممکن است به نظر می‌رسد مستقیما به هم مرتبط نباشند اما می‌توان گفت که اخراج‌های دسته جمعی نشان‌دهنده‌ی تغییر در رویکرد شرکت برای کاهش هزینه‌ها است.

این سومین برنامه کاهش هزینه تیک تو در ۱۴ ماه گذشته است، اما برای دو ماه اول، مدیرعامل این شرکت، استراوس زلنیک (Strauss Zelnick)، حداقل تمایل خود را برای محدود کردن اخراج کارکنان به دلیل تلاش‌های شرکت برای کاهش هزینه نشان داد. در فوریه ۲۰۲۳ او بیان کرد که انتظار هیچ نوع کاهش گسترده در نیروها ندارد و سعی خواهد کرد که در مورد بررسی هزینه‌‎ها کوشا باشد. همچنین زمانی که تیک تو دومین برنامه کاهش هزینه‌های خود را اعلام کرد، زلنیک به طور مشابه پیشنهاد کرد که شرکت می‌تواند سود مورد نظر را بدون اخراج انبوه پیدا کند و در آن زمان به بهینه‌سازی بازاریابی به عنوان راهی عالی برای اطمینان از کارآمدتر شدن شرکت اشاره کرد. او همچنین در آن زمان گفت که این شرکت فعلا هیچ برنامه‌ای برای اخراج کارکنان ندارد، اگرچه او این اتفاق را نیز رد نکرد. این بدان معنا نیست که شرکت به طور کامل روی اخراج کارکنان خود پوشش گذاشته است زیرا اخراج‌هایی در بخش خصوصی نیز گزارش شده بود.

جی‌تی‌ای 5

این شرکت کاهش کارمندان بخش خصوصی را هدفمند و با کمترین تاثیر بر تیم‌های توسعه‌دهنده‌ی بازی توصیف کرد. بخش ۳۱th Union کمتر از ۱۰ کارمند بود، در حالی که یک فرد اخراج شده از Visual Concepts Austin گفته که آن‌ها در کنار چند نفر از همکارانشان اخراج شده‌اند. همچنین به نظر می‌رسد که Firaxis بیشترین ضربه را خورده است و ۳۰ کارمند خود را پس از انتشار Midnight Suns از دست داده است. با این حال هر دو برنامه کاهش هزینه‌های قبلی در کنار گزارش‌های درآمد اعلام شده بودند. از طرفی تعداد کلی اخراج‌ها به اندازه‌ای نبود که ناشر بتواند دامنه آن‌ها را برای تنظیم‌کننده‌های فدرال فاش کند. در مقابل اخراج‌های اخیر با کمسیون بورس و اوراق بهادار آماریکا به اشتراک گذاشته شده است.

صرف نظر از اینکه حرف او را قبول دارید یا نه، اظهارات زلنیک در مورد دو برنامه اول کاهش هزینه، نشان می‌دهد که این شرکت قصد نداشته به اخراج متوسل شود. از سوی دیگر امید است که شرکت به کارمندانی که قرار است اخراج شوند، هر چه زودتر خبر دهد زیرا کل شرکت ماه‌های آینده را در بلاتکلیفی سپری می‌کند. هر اتفاقی که بیفتد، قرارداد گیرباکس به دلیل این اخراج‌ها جای بحث زیادی دارد، اما فراتر از آن، خرید Zynga در سال ۲۰۲۲ نیز مهم است. همانطور که اشاره شد، تیک تو هفت فصل متوالی زیان خالص را به ثبت رسانده است که برای شرکتی که قبل از آن به طور مداوم سودآور بوده، جای تعجب است. جالب است بدانید که تیک تو از اکتبر ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۲۲، سود خالصی را برای ۱۸ فصل متوالی گزارش کرده بود.

بنابراین چه اتفاقی باعث شده که شرکت به این حال و روز بیفتد؟ یکی از عوامل این اتفاق می‌تواند بسته شدن قرارداد ۱۲.۷ میلیارد دلاری تیک تو برای خرید Zynga باشد. طبق آمار، در همان مدت زمانی که تیک تو در ۱۸ فصل متوالی سود گزارش می‌کرد، زینگا فقط شش بار سود گزارش کرد. جالب است بدانید از هشت فصل بین شروع همه‌گیری و خرید توسط تیک تو، زینگا تنها یک بار موفق به کسب سود شد و در مجموع ۴۵۴ میلیون دلار در این مدت از دست داد.

زینگا

بنابراین تیک تو در حالی که یک شرکت سودآور بود، یک شرکت بزرگ با سابقه طولانی از زیان را با وجود شرایط مطلوب بازار خرید و بلافاصله به ساخت سابقه‌ای طولانی از زیان برای خود روی آورد. با این حال آنچه در تیک تو اتفاق می‌افتد، به وضوح چیزی فراتر از زینگا است. طبق آمار بزرگترین زیان سه ماهه زینگا در طول دوره سودآوری تیک تو بیش از ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. در این میان بزرگترین ضرر سه ماهه تیک تو از زمان خرید زینگا، ۶۱۰ میلیون دلار است. همچنین از شش سه ماهه پس از بسته شدن قرارداد، تیک تو در ۵ مورد از آن‌ها بیش از ۱۵۰ میلیون دلار ضرر داشته است. بنابراین زینگا در اینجا کاملا هم مقصر نیست. کل کسب‌ و کار تیک تو با همه‌گیری نیز دست و پنجه نرم کرده است.

با این حال سخت است بگوییم که چه مقدار از مشکلات تیک تو از چه بخش‌هایی از کسب‌ و کار ناشی شده، زیرا تا حد زیادی درآمد خود را به همان روشی که زمانی که فقط ناشر آثار کنسول و رایانه‌های شخصی بود، گزارش می‌کند. و در حالی که خرید زینگا این شرکت را در تجارت بازی‌های موبایلی نیز وارد کرده است. تیک تو در آخرین گزارش سه ماهه خود خاطرنشان کرد که ۵۲ درصد از درآمد آن از پلتفرم‌های تلفن همراه حاصل شده است. با این حال فراتر از میزان درآمد، تیک تو در حال حاضر چیز زیادی در مورد تلفن همراه نمی‌گوید.

در حالی که نحوه گزارش تیک تو در مورد درآمد روی کنسول و رایانه شخصی کاملا معقول است و این شرکت تمایل دارد آمار فروش واقعی بازی‌ها را به اشتراک بگذارد. اکتیویژن بلیزارد زمانی که کینگ (King) را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد، تغییر مشابهی در کسب و کار خود داشت. یک شبه، این ناشر بازی‌های کنسول و رایانه‌های شخصی با حضور بسیار کمرنگی در موبایل به یکی از ستون‌های اصلی در فضای موبایل تبدیل شد. اما اکتیویژن بلیزارد ارقام استاندارد همه جانبه، درآمد جداگانه، سود عملیاتی و تعداد کاربران فعال بازی‌های موبایلی خود را ارائه می‌کرد و با دنبال‌کنندگان شفاف بود.

تصویری از take two interactive

روش گزارش‌دهی تیک تو در مورد بازی‌هایش فرق دارد زیرا این فقدان بینش در مورد تجارت تلفن همراه این شرکت تنها به تقویت این تصور می‌پردازد که دهه‌ها سعی در ایجاد آن دارد: اینکه تنها چیزی که واقعا برای آن مهم است، سری Grand Theft Auto است. هرچند زلنیک در سال ۲۰۰۷ یعنی مدت کوتاهی پس از پیوستن به این شرکت به عنوان رئیس هیئت مدیره اصرار داشت که تیک تو فقط به جی‌تی‌ای وابسته نیست. با این حال داده‌های اخیر نشان می‌دهد که این شرکت بیش از هر زمان دیگری به نسخه‌ی جدید این سری نیاز دارد تا خود را از مخمصه نجات دهد. بگذریم که این شرکت دارای آثاری نظیر رد دد ریدمپشن، بوردرلندز، بایوشاک، WWE ۲K ،XCOM و غیره فقط در فضای کنسول و کامپیوتر است و در این میان آثار موبایلی زینگا نیز وجود دارد.

ما در نقطه‌ای هستیم که تیک تو می‌تواند یک دهه را بدون نسخه جدید سری جی‌تی‌ای سپری کند و هنوز هم موفق‌ترین دهه در تاریخ خود را تجربه کند. اما از نظر بازار، عملکرد همه آن بازی‌ها و سری‌های دیگر در کنار جی‌تی‌ای حرفی برای گرفتن ندارد، به طوری که علی‌رغم کاهش فروش اخیر و افزایش زیان، سهام تیک تو تا حد زیادی خوب عمل می‌کند زیرا نسخه‌ی جدید سری جی‌تی‌ای در راه است. در حال حاضر، جی‌تی‌ای همزمان غاز طلایی و گلوله نقره‌ای تیک تو است، نوشدارویی بی‌نظیر که می‌تواند قیمت سهام را تقویت کند و کمبوها را در سایر نقاط کسب‌ و کار تیک تو جبران کند. اما انتظارات برای این نسخه حتی بر اساس استاندارد‌های این سری بسیار زیاد است.

بنابراین عرضه‌ی جی‌تی‌ای ۶ به عنوان رویدادی که برخی آن‌‌ را مهم‌ترین اتفاق صنعت بازی می‌دانند، می‌تواند همه چیز را برای تیک تو بهبود دهد اما اگر ضعیف‌تر از انتظارات سرمایه‌گذاران عمل کند، تیک تو ممکن است پشیمان شود که روی دیگر آثار خود به ویژه بازی‌های موبایلی حساس نبوده است.

منبع: Gameindustry.biz

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما