کتاب «سرود کریسمس»؛ داستان شگفتانگیز سفر در زمان
کتاب «سرود کریسمس» از زمان انتشار اولیهاش در سال ۱۸۴۹ به طور مداوم تحت چاپ بوده و برای تئاتر، تلویزیون، سینما و اپرا از آن اقتباسهای زیادی شده است. این اثر اغلب به دلیل بازگرداندن فضای شاد و جشن به فصل تعطیلات در بریتانیا و آمریکای شمالی، پس از دوره غمانگیزی که در طول انقلاب صنعتی پدیدار شد، شناخته شده است.
داستان در شب تاریک و سرد کریسمس آغاز میشود، زیرا ابنزر اسکروچ دفتر خود را برای آن روز تعطیل میکند. با پیشروی داستان و نزدیک شدن به صبح کریسمس، اسکروچ با شخصیتهای فراموش نشدنی مواجه میشود که این داستان را به یک داستان کلاسیک تبدیل میکنند: باب کراچیت، تینی تیم و البته ارواح کریسمس گذشته، حال و آینده.
یکی از کوتاهترین داستانهای دیکنز و مطمئناً معروفترین داستان او، «سرود کریسمس»، اثری عالی است، حتی اگر از قبل داستان را بدانید (که تقریباً همه در دنیای انگلیسی زبان آن را میدانند) و هر یک از دهها فیلم و تئاتر اقتباسی را دیده باشید. پیام «سرود کریسمس» به اندازه کافی ساده است که کودک بتواند آن را درک کند، اما رمان کامل از نظر جزئیات و داستانسرایی غنی است.
روح پاسخ داد: «من زنجیری را که در زندگی ساخته بودم میپوشم.» «من آن را حلقه به حلقه و متر به متر ساختم؛ به میل خودم کمربندش کردم و به میل خودم آن را پوشیدم. آیا الگوی آن برای شما عجیب است؟»
اسکروچ بیشتر و بیشتر میلرزید.
روح ادامه داد: «یا وزن و طول زنجیر محکمی که با خودتان حمل میکنید را میدانید؟» هفت کریسمس قبل به همین سنگینی و بزرگی بود. شما از آن زمان روی آن زحمت کشیدهاید. یک زنجیر سنگین!»
البته شما میدانید که ابنزر اسکروچ کیست. البته شما با باب کراچیت و تینی تیم هم آشنا هستید. البته ما شاهد تقلید و اشارات از سه روح در طول یک قرن و نیم از اولین انتشار این کتاب بودهایم. برخلاف اکثر نقدهای این کتاب، حتی سعی نمیکنم تمام اقتباسهای مختلف فیلم را خلاصه کنم. (ویکیپدیا دهها مورد را فهرست کرده است.) من بسیاری از آنها را دیدهام و شما نیز همینطور. اما چیزی که باید بدانید این است که داستان، صحنهها و تکههایی از دیالوگها و لمس روایی خاص دیکنز دارای نکات ظریفی است که بدون خواندن کلمات اصلی هرگز به آنها دست نخواهید یافت. احتمالاً هر قسمت از داستان در این یا آن اقتباس گنجانده شده است، اما هیچ اقتباسی همه آن را شامل نشده است.
دیکنز بیشتر به خاطر خلق شخصیتهای به یاد ماندنی مشهور است و همچنین از نظر کثرت نقل قولهای موجود پس از شکسپیر در رتبه دوم قرار دارد. ابنزر اسکروچ احتمالاً مشهورترین ساخته او است. «اسکروچ» اکنون یک اصطلاح استاندارد در انگلیسی برای یک فرد بدبخت خسیس و بی شادی است.
«آها!» اسکروچ گفت: «حقهای در کار است!»
برادرزاده اسکروچ، چنان خود را با راه رفتن سریع در مه و یخبندان گرم کرده بود که کل صورتش از شدت تعریق میدرخشید. صورتش گلگون و خوش تیپ بود. چشمانش برق میزد و همراه نفسش بخار بیرون میآمد.
برادرزاده اسکروچ گفت: «منظورتان واقعاً این نیست، مطمئنم؟»
اسکروچ گفت: «منظورم همین بود». «به چه حقی میخواهی شاد باشی؟ چه دلیلی برای شاد بودن دارید؟ شما به اندازه کافی فقیر هستید.»
برادرزاده با خوشحالی گفت: پس بیا. «به چه حقی ناامید هستید؟ چه دلیلی داری که دلتنگ باشی؟ شما به اندازه کافی ثروتمند هستید.»
عمو گفت: «چگونه میتوانم جور دیگری باشم، وقتی در چنین دنیای احمقی زندگی میکنم؟ کریسمس مبارک! کریسمس مبارک! زمان کریسمس برای شما به جز زمانی برای پرداخت قبوض است؟ زمانی برای یافتن خود یک سال پیرتر، اما نه یک ساعت ثروتمندتر. زمانی برای متعادل کردن کتابهایتان. اسکروچ با عصبانیت گفت: اگر میتوانستم ارادهام را عملی کنم، هر احمقی که «کریسمس مبارک» بر لبانش جاری میشد، باید با پودینگ خودش جوشانده شود و با یک چوب مقدس در قلبش دفن شود.»
چیز دیگری که خوانندگان امروزی دیکنز را به خاطر آن به یاد میآورند زنده کردن انگلستان ویکتوریایی است (در واقع، احتمالاً بیشتر آنچه که مردم عادی امروز در مورد انگلستان ویکتوریایی میدانند از رمانهای دیکنز میآید). مانند بسیاری از رمانهای او، سرود کریسمس با هدف اخلاقی نوشته شده است. در حالی که داستان اصلی رستگاری اسکروچ و تبدیل او از انسان تلخ و خسیس به یک خیرخواه مهربان و خیریه است، اسکروچ نماد احساسات انگلستان ویکتوریایی است که دیکنز آنها را میدید، و به ویژه رفتار با فقرا. این دوران زندانها و کارگاههای بدهکاران و تحقیرهای شدید و عمدی برای دریافتکنندگان رفاه عمومی ناچیز بود. اعتقاد مالتوسی ها مبنی بر اینکه غذا دادن به افراد فقیر فقط آنها را تشویق به تولید مثل میکند و در نتیجه افراد فقیر بیشتری ایجاد میکند در اوج محبوبیت بود. از این رو، در حالی که نگرش اسکروچ ممکن است امروز بهطور تکاندهندهای بیرحمانه به نظر برسد، دیکنز فقط کلماتی را در دهان اسکروچ قرار میداد که نشاندهنده آن چیزی بود که بسیاری از مردم معتقد بودند و تنها با برداشتن روکش مقدسی که معمولاً زیر آن پنهان میشد.
اسکروچ پرسید: «آیا زندان وجود ندارد؟»
آقا دوباره قلم را زمین گذاشت و گفت: «زندان زیاد است.»
و خانههای کار اتحادیه؟ اسکروچ پرسید. «آیا آنها هنوز فعال هستند؟»
آقا پاسخ داد: «آنها هستند. هنوز، ای کاش میتوانستم بگویم که نبودند.»
اسکروچ گفت: «تردمیل و قانون فقرا فعال هستند، پس؟»
«هر دو خیلی شلوغ هستند، قربان.»
اسکروچ گفت: «اوه! از آنچه شما در ابتدا گفتید، ترسیدم که چیزی اتفاق افتاده باشد که آنها را در مسیر مفیدشان متوقف کند.» «از شنیدن آن بسیار خوشحالم.»
اما مانند همه داستانهای دیکنز، و در واقع بیش از بسیاری از آنها، شما میتوانید سرود کریسمس را به خاطر خودش بخوانید و لذت ببرید، بدون اینکه نگران زمینه تاریخی آن یا پیام مورد نظر دیکنز باشید. این اثر اول و مهمتر از همه یک داستان رستگاری است. شخصیتپردازی واضح اسکروچ، لحظات دلانگیز و اشکآور با کراچیتها، و عناصر ماوراء طبیعی در قالب ارواح که اسکروچ را تسخیر میکنند، این داستان را به یک افسانه مدرن تبدیل میکند که تا حد زیادی مسئول اختراع کریسمس آنطور که ما میشناسیم است. استعداد دیکنز در نثر توصیفی، برای به تصویر کشیدن شخصیتهای زنده و احساسات قوی، برای مشاهده ماهیت انسان بهطور پرخاشگرانه، انتقادی، و احساساتی، در اینجا به اندازه رمانهای طولانیتر او کاملاً آشکار میشود.
پایان داستان بیشک نشاطآور است، زیرا تغییر ذهنیت اسکروچ بسیار ناگهانی و کامل است، من را به یاد یکی از کمیکهای جک چیک میاندازد که در آن یک کافر مادامالعمر با یک مکالمه تغییر فوری را تجربه میکند. اما دیکنز قصد داشت یک داستان کریسمس را با یک پیام بنویسد، نه یک رمان، بنابراین اگر قوس شخصیت اسکروچ کمی ناگهانی به نظر میرسد، هدف مورد نظر خود را برآورده میکند.
اسکروچ از حرفهایش بهتر بود. او همه این کارها را انجام داد، و بینهایت بیشتر. و برای تینی تیم که نمرده بود، پدر دوم شد. در واقع او تبدیل شد به یک دوست خوب، استاد خوب و مرد خوبی شد. برخی از مردم با دیدن تغییر در او خندیدند، اما او به آنها اجازه داد بخندند و کمی به آنها توجه کرد. زیرا او به اندازه کافی عاقل بود که بداند هرگز در این جهان هیچ اتفاقی نیفتاده است. و چون میدانست که چنین افرادی به هر حال نابینا خواهند بود، فکر میکرد که باید چشمهایشان را باز کند، همانطور که این بیماری در اشکال کمتر جذاب است. در نهایت در دل خودش خندید: و این برایش کافی بود.
او دیگر با روحها رابطه نداشت، اما پس از آن بر اساس اصل پرهیز کامل زندگی کرد. و همیشه در مورد او گفته میشد که او میداند چگونه کریسمس را به خوبی نگه دارد.
خلاصهی داستان «سرود کریسمس»
پیرمردی بداخلاق و خسیسی به نام ابنزر اسکروچ در یک شب سرد کریسمس در خانهاش نشسته است. کارمند او، باب کراچیت، در جلو اتاق میلرزد زیرا اسکروچ از خرج کردن پول برای گرم کردن خانه با زغالسنگ سرباز می زند. برادرزاده اسکروچ ، فرد، عمویش را ملاقات میکند و او را به مهمانی سالانه کریسمس دعوت میکند. دو جنتلمن خوش اخلاق نیز سر میزنند و از اسکروچ برای کمک به خیریه خود کمک میخواهند. اسکروچ با تلخی و بدرویی به بازدیدکنندگان کریسمس واکنش نشان میدهد و با عصبانیت در پاسخ به «کریسمس مبارک» برادرزادهاش، میگوید! «همه اینها فریب است!»
بعداً در همان شب، پس از بازگشت به آپارتمان تاریک و سرد خود، اسکروچ با روح شریک مردهاش، جیکوب مارلی، ملاقات وحشتناکی داشت. مارلی که مات و رنگ پریده به نظر میرسد، داستان تأسف بار خود را نقل میکند. به عنوان مجازات زندگی حریصانه و خودخواهانهاش، روح او به سرگردانی در زمین با زنجیر سنگینی که به پایش قفل شده است، محکوم شده است. مارلی امیدوار است که اسکروچ را از سرنوشت مشابه نجات دهد. مارلی به اسکروچ اطلاع میدهد که سه روح در طول هر یک از سه شب آینده به دیدار او خواهند رفت. پس از ناپدید شدن مارلی، اسکروچ به خواب عمیق فرو میرود.
او لحظاتی قبل از ورود روح سال نو گذشته، که یک شبح عجیب کودکانه با سری درخشان است، از خواب بیدار میشود. این روح اسکروچ را در سفری به گذشته تا کریسمسهای قبلی از سالهای ابتدایی زندگی اسکروچ همراهی میکند. اسکروچ که در همراهی با روح سال گذشته برای دیگران نامرئی میشود، روزهای مدرسه دوران کودکیاش، شاگردیاش نزد تاجری خوشحال به نام فزیویگ و نامزدیاش با بل، زنی که اسکروچ را ترک میکند را میبیند، زیرا شهوتش برای پول، تواناییاش را برای دوست داشتن دیگری را تحتالشعاع قرار داده است. اسکروچ که عمیقاً متأثر شده بود، قبل از اینکه شبه سال نو او را به تختش بازگرداند، اشک پشیمانی میریزد.
روح سال نو فعلی، یک غول باشکوه است که لباسی از خز سبز پوشیده است، اسکروچ را از لندن میبرد تا از کریسمس پردهبرداری کند، همانطور که در آن سال اتفاق خواهد افتاد. اسکروچ خانواده بزرگ و شلوغ کراچیت را تماشا میکند که یک جشن کوچک را در خانه ناچیز خود آماده میکنند. او پسر فلج باب کراچیت، تینی تیم، پسر شجاعی را پیدا میکند که مهربانی و فروتنیاش قلب اسکروچ را گرم میکند. سپس شبح اسکروچ را به مراسم برادرزادهاش میفرستد تا شاهد جشن کریسمس او باشد. اسکروچ این گردهمایی شاد را لذت بخش میداند و از روح التماس میکند که تا پایان جشن بماند. با گذشت روز، روح پیر میشود و به طرز محسوسی پیرتر میشود. در اواخر روز، او دو کودک گرسنه به نامهای نادانی و خواستن را به اسکروچ نشان میدهد که زیر کت او زندگی میکنند. او فوراً ناپدید میشود زیرا اسکروچ متوجه یک چهره تیره و کلاهدار میشود که به سمت او میآید.
روح سال نو آینده، اسکروچ را در دنبالهای از صحنههای مرموز مربوط به مرگ اخیر مردی ناشناس هدایت میکند. اسکروچ بازرگانانی را میبیند که درباره ثروت مرد مرده بحث میکنند، برخی ولگردها وسایل شخصی او را با پول نقد معامله میکنند، و زوج فقیری که از مرگ طلبکار نابخشوده خود ابراز آرامش میکنند. اسکروچ که مشتاق یادگیری درس آخرین بازدید کنندهاش است، التماس میکند که نام مرد مرده را بداند. اسکروچ پس از التماس با روح، خود را در حیاط کلیسا میبیند، روح به قبری اشاره میکند. اسکروچ به سنگ قبر نگاه میکند و از خواندن نام خود شوکه میشود. او ناامیدانه از روح التماس میکند که سرنوشت خود را تغییر دهد و قول میدهد که از روشهای بی احساس و بخل خود چشم پوشی کند و کریسمس را با تمام وجودش گرامی بدارد. اوه او ناگهان خود را به سلامت در رختخوابش میبیند.
اسکروچ غرق در شادی از فرصت زندگی دوباره خود و سپاسگزار از اینکه به روز کریسمس بازگردانده شده است، با عجله به خیابان میرود تا روحیه تازه یافته کریسمسی خود را به اشتراک بگذارد. او یک بوقلمون غولپیکر کریسمس را به خانه کراچیت میفرستد و در مهمانی فِرد شرکت میکند، تا دیگر مهمانان شگفتزده شوند. با گذشت سالها، او به وعده خود وفادار است و کریسمس را با تمام وجودش گرامی میدارد: با تینی تیم به گونهای رفتار میکند که گویی فرزند خودش است، هدایای مجلل برای فقرا فراهم میکند، و با همنوعان خود با مهربانی، سخاوت رفتار میکند.
نگاهی به اقتباسهای سینمایی «سرود کریسمس»
از زمان چاپ کتاب سرود کریسمس تاکنون اقتباسهای مختلف نمایشی، سینمایی و انیمیشن متعددی از آن صورت گرفته است که با استقبال مخاطبان روبرو شدهاند.
انیمیشن سینمایی سرود کریسمس با کارگردانی «رابرت زمیکس» و نقشآفرینی «جیم کری» و «گری اولدمن» در سال ۲۰۰۹ بر روی پرده رفت. بر اساس این داستان در سالهای ۱۹۵۱، ۱۹۸۴، ۱۹۹۲ و ۲۰۰۴ اقتباس سینمایی ساخته شده است.
موزهی چارلز دیکنز بر اساس خانهی نویسنده و حال و هوای دوره و زمانهی او ساخته شده و مراجعین بسیاری دارد. در آن بخشی از دستنوشتههای دیکنز به همراه مجسمههای شخصیتهای داستانی او در معرض دید علاقهمندان قرار گرفته است.
نشر افق کتاب سرود کریسمس را با ترجمهی «محسن سلیمانی» برای گروه سنی نوجوان به زبان فارسی منتشر کرده است.
در بخشی از کتاب «سرود کریسمس» میخوانیم
اسکروچ از خوشحالی فریاد زد: «وای! اینکه علیبابائه. همون علیبابای درست کار پیر. آره، خودشه. یک روز کریسمس که این بچه رو اینجا تنها گذاشته بودند، علیبابا برای اولین بار درست با همین سر و وضع به سراغش اومد. پسربچهی بیچاره. اون دو تا هم که اونجا دارند میرند، ولنتاین و برادرش، اورسون، هستند که توی جنگل زندگی میکرد. اسم اونی که وقتی خواب بود با زیرشلواری، کنار دروازهی دمشق گذاشتنش چی بود؟ نمیبینیش؟ این هم داماد سلطانه که عفریت اون رو سرنگون کرد، همونی که روی سرش ایستاده. حقشه. دلم خنک شد. اصلاً چطور به خودش جرأت میداد با شاهزاده خانم ازدواج کنه؟»
اگر در شهر به گوش همکاران اسکروچ میرسید که او وقتش را برای چنین موضوعاتی صرف کرده و صدای بلند او را هنگام گریه و خنده میشنیدند یا چهرهی هیجانزده و برافروختهی او را میدیدند، حتماً تعجب میکردند.
اسکروچ فریاد زد: «این هم طوطیه، با اون پرهای سبز و دم زردش. یک چیزی هم مثل کاهو بالای سرش سبز شده. اون هم رابین کروزوی بیچاره هست. وقتی از سفر به دور جزیره برگشت، طوطی بهش گفت: «رابین کروزوی بیچاره، کجا بودی؟» رابین کروزوی فکر میکرد داره خواب میبینه اما، خواب نبود. میدونید، صدای طوطی بود. این هم فرایدیه که برای نجات زندگیش به سمت نهر کوچیکی میدوه. آهای! هی!»
اسکروچ سپس با تغییر حالتی سریع که بعید بود چنین کاری انجام دهد از روی دلسوزی برای کودکی خودش گفت: «پسر بچهی بیچاره» و دوباره هقهق به گریه افتاد. اسکروچ دستش را در جیبش فرو برد، نگاهی به اطرافش انداخت و بعد از اینکه با سر آستینش اشکهایش را پاک کرد باخودش گفت: «کاش… اما دیگه خیلی دیر شده.»
دایی پاسخ داد: «چطور نکنم وقتی در دنیای ابلهانی مثل شماها زندگی میکنم؟ کریسمس خوش! دست از این کریسمس خوش بردار! ایام کریسمس برای تو چه دارد جز اینکه وقت پرداختن صورتحسابهاست و آه در بساط نداری؛ وقت این است که بفهمی یک سال پیرتر شدهای اما یک ساعت ثروتمندتر نشدهای؛ وقت حساب و کتابت است در حالی که یک قلم از دخل و خرجت در سرتاسر دوازده ماه آزگار با هم نمیخواند؟» و غضبناک گفت: «اگر دست من بود، میدادم هر احمقی را که “کریسمس خوش”گویان دوره میافتد بیندازند در دیگ پودینگ خودش بجوشد و با یک شاخهٔ راج فرورفته در قلبش او را دفن کنند. حقشان همین است!»
خواهرزاده ملتمسانه گفت: «دایی!»
دایی آمرانه پاسخ داد: «خواهرزاده! کریسمسات را به سیاق خودت جشن بگیر و بگذار من هم به سیاق خودم جشن بگیرم.»
خواهرزادهٔ اسکروچ تکرار کرد: «جشن! اما شما که آن را جشن نمیگیرید.»
اسکروچ گفت: «پس دست از سرم بردار که کاری به کارش نداشته باشم. به حال تو شاید خیلی نافع باشد! تا حالا که خیلی هم نافع بوده است!»
خواهرزاده پاسخ داد: «جسارتاً بگویم خیلی چیزها هستند که شاید از آنها منتفع شده باشم اما سودی عایدم نکرده باشند. کریسمس هم یکی از آنهاست. اما مطمئنم که همیشه وقتی که ایام کریسمس فرا رسیدهــ سوای حرمت نام و منشأ مقدساشــ البته اگر چیزی که به این ایام تعلق داشته باشد قابل تفکیک از این منشأ باشد ــ این ایام را خوش یافتهام: ایام رأفت و گشادهدستی و نیکوکاری و خوشباشی؛ تنها ایامی در تقویمِ درازِ سال که میبینم مردان و زنان گویی بهاتفاق دلهای بستهشان را بیدغدغه میگشایند و به آدمهای فرودستِ خود میاندیشند چنانکه گویی واقعاً همسفران آنها در جادهٔ منتهی به گورشان باشند و نه موجوداتی از نژادی دیگر که عازم مقصدی دیگرند. و بنابراین، دایی، هرچند که هرگز قراضهای طلا یا نقره در جیبم نگذاشته، باور دارم که به حالم نافع بوده است و نافع خواهد بود؛ و میگویم خداوند متبرکش کناد!»
منشی در صندوقخانه ناخواسته کف زد. و چون فوراً دریافت که کار ناشایستی کرده است، سیخی در آتش زد و آخرین جرقهٔ ضعیف را برای همیشه خاموش کرد.
اسکروچ گفت: «یک صدای دیگر از تو یکی بشنوم، میتوانی کریسمسات را با بیکارشدن جشن بگیری.» و رو به خواهرزاده کرد و ادامه داد: «سخنران بسیار قهاری هستید، آقا. تعجبم از این است که چرا نمیروید نمایندهٔ مجلس بشوید.»
«عصبانی نباشید، دایی. بیایید دیگر. فردا شام بیایید خانهٔ ما.»
اسکروچ گفت که او را خواهد دید ــ بله، واقعاً گفت. تا ته عبارت را بر زبان آورد و گفت که او را خواهد دید، در آن تهتَهها.
خواهرزادهٔ اسکروچ فریاد زد: «آخر چرا؟ چرا؟»
اسکروچ گفت: «چرا ازدواج کردی؟»
«چون عاشق شدم.»
اسکروچ غرولند کرد: «چون عاشق شدی!» پنداری تنها چیزِ مسخرهتر از «کریسمس خوش» در جهان همین باشد. «روز بهخیر!»
«نه، دایی، چون قبل از این اتفاق هم به دیدن من نمیآمدید. چرا حالا این را بهانهٔ نیامدنتان میکنید؟»
اسکروچ گفت: «روزبهخیر.»
«من از شما هیچچیزی نمیخواهم؛ هیچ توقعی از شما ندارم؛ چرا نشود که با هم دوست باشیم؟»
اسکروچ گفت: «روز بهخیر.»
منابع: LiveJournal, SparkNotes