۹۵ درصد استودیوهای حال حاضر مشغول ساخت یا عرضهی بازی سرویس محور هستند
گزارش جدیدی از کمپانی Griffin Gaming Partners میگوید که ۹۵ درصد از سازندگان بازی در حال توسعه یا آماده برای انتشار یک بازی سرویس محور هستند.
این گزارش ۲۰۲۳ که با مشارکت Rendered VC تهیه شده، ۵۳۷ استودیو را از سراسر جهان مورد بررسی قرار داده است. در میان استودیوهای بررسی شده، ۶۶ درصد موافق بودهاند که عناصر سرویس محور برای موفقیت طولانی مدت یک بازی ضروری هستند. این نظرسنجی عناصر سرویس محور را به عنوان ریتمی از بهروزرسانی منظم برنامهریزی شده برای یک بازی تعریف میکند. این گزارش خاطرنشان میکند که توسعهی بازیهای سنتی دو تا سه سال طول میکشد، در حالی که ساخت آثار سرویس محور بیش از پنج سال زمان میبرد.
توسعهی چند ساله بازی فرآیندهای تولیدی را تشکیل میدهد که در نظر گرفته شده است تا چند نقطه عطف کلیدی را در آنچه که اساسا مانند یک مدل آبشاری است، ارائه دهد. با این حال، تولید بازیهای سرویس محور به یک برنامهریزی منظم و تنظیم پارامترهای مختلف بازی بستگی دارد تا تجربهی بازیکن را در عین طراحی و به کارگیری ویژگیهای جدید بهبود بخشد.
این گزارش همچنین اعلام کرده که تیمهای سازندهی آثار سرویس محور خواهان انتشار سریعتر محتوا هستند. گفتنی است که در سرتاسر صنعت، تیمهای سرویس محور، برنامههای تولید ایدهآل خود را به صورت دو هفته یک بار تا ماهانه برای بهروزرسانی محتوای بازی گزارش کردهاند. در هر صورت به نظر میرسد که در زمینهی توسعهی بازی که معمولا چندین سال طول میکشد، برنامههای تولید آثار سرویس محور با سرعت فوقالعاده خطرناکی در حال حرکت هستند.
بازی سرویس محور نوعی بازی ویدیویی است که به گونهای طراحی شده است که به طور مداوم با محتوا، ویژگیها و رویدادهای جدید در مدت زمان طولانی بهروز شود. این آثار برخلاف بازیهای سنتی هستند که معمولا به صورت کامل منتشر میشوند و پس از راهاندازی محتوای اضافی کمی دریافت میکنند. بیشتر بازیهای سرویس محور فقط به صورت آنلاین قابل تجربه هستند یا دارای یک بخش آنلاین مفصل هستند. اینگونه بازیها اغلب از مدلهای کسب درآمد متنوعی مانند اشتراک، تراکنشهای ریز یا بتل پس استفاده میکنند.
منبع: Gamesindustry.biz