۹ دلیل که طرفداران بلادبورن باید برای بازی Thymesia هیجانزده باشند
رفتار سونی با آیپی بلادبورن در طول سالهای گذشته باعث ناامیدی بسیاری شده است. این بازی اکشن و نقشآفرینی که در سال ۲۰۱۵ توسط توسط استودیوی فرامسافتور (FromSoftware) عرضه شد، به عقیدهی بسیاری یکی از بهترین بازیهای تاریخ در سبک خود است. با توجه به کیفیت بالای این بازی در تمامی جنبهها، بدیهی است که بسیاری از طرفداران دنبالهی آن را درخواست کند.
با این حال، این درخواستها به مدت هفت سال است که توسط سونی و فرامسافتور نادیده گرفته شدهاند و نه تنها شاهد نسخهی دوم آن نبودهایم، بلکه نسخهی رایانههای شخصی بازی نیز همچنان در هالهای از ابهام است. خوشبختانه، زیرژانر سولزلایک در طول سالهای اخیر به شدت رشد کرده است و شاهد بازیهای مختلفی در این سبک بودهایم. اگر مشتاق تجربهای مشابه بلادبورن هستید، به نظر میرسد که بازی نقشآفرینی Thymesia اثر استودیوی OverBorder میتواند تا حدودی شما را راضی کند. در اینجا در مورد دلایل این موضوع صحبت خواهیم کرد.
۹. فضاسازی و اتسمفر
جهان بازی بلادبورن یعنی شهر یارنام (Yharnam)، یکی از دلایلی است که بازی را به تجربهای فراموشنشدنی تبدیل میکند و به طور مشابه، به نظر میرسد که محیط بازی Thymesia نیز بخش مهمی از این اثر خواهد بود. پادشاهی هرمس نه تنها شباهت زیادی به یارنام دارد، بلکه حتی از پیشزمینهی داستانی مشابهی تقریبا برخوردار است. در واقع در منطقهی هرمس، پیشرفتها در یک مقطع خاص، این سرزمین را برای مدتی شکوفا کرده است و از طرفی همان پیشرفتها علت سقوط ناگهانی و فاجعهبار آن هستند.
گفته شده که هنر کیمیاگری زمانی بزرگترین ابزار پادشاهی هرمس بوده و بهعنوان راه حلی برای اکثر بیماریها استفاده میشده، اما بهای آن مطابق انتظار زیاد بوده و باعث طاعون مرگباری در سراسر این سرزمین شده است. حکومتی که زمانی بزرگ و باشکوه بود، حالا هیولاهای مرگباری در مناطق مختلف سرزمین آن پرسه زده و تعداد معدودی که جان سالم به در بردهاند، خود را در خانههای خود حبس کردهاند.
۸. جلوههای بصری خاص
زیباییشناسی ترسناک و گوتیکوار بلادبورن بخش بزرگ دیگری از هویت آن است و به نظر میرسد که Thymesia در این بخش نیز از شاهکار فرامسافتور الهام گرفته است. طبیعتا با توجه به این که جهان هر دو بازی به دلایل مشابهای گرفتار فاجعه شدهاند، این تشابهات در جلوههای بصری نیز اجتنابناپذیر هستند. حال و هوای گوتیک سرزمین هرمس که به دلایل ذکر شده در حال فروپاشی است، ما را به شدت به یاد فضای تاریک و دنیای خاطرهانگیز یارنام میاندازد.
۷. شیوهی روایت داستان
از زمان عرضهی دیمونز سولز و سری دارک سولز، به لطف توانایی و پیشرو بودن فرامسافتور، ژانر سولزلایک سبک بسیار خاصی از داستانسرایی را در پیش گرفته است. سبکی که با نام داستانگویی محیطی شناخته شده و به جای دادن اطلاعات به صورت مستقیم به بازیکن، او را تشویث میکند تا برای فهم بهتر داستان در محیط جستوجو کنند. بنابراین به عنوان یک بازی سولزلایک الهامگرفته از بلادبورن، اصلا تعجبآور نیست که Thymesia نیز از این سبک استفاده میکند. البته پیادهسازی این سبک خاص از روایت داستان به این سادگیها نیست و امیدواریم که استودیوی OverBorder درک خوبی از این روش داشته باشد.
۶. پیشزمینهی داستانی
Thymesia بازیکنان را در قالب یک شخصیت مبتلا به فراموشی با نام کوروس (Corvus) قرار میدهد که با یافتن خطرات خود میتواند اسرار مربوط به گذشته را کشف کند. داشتن آنتاگونیستی که چیزی از گذشتهی خود نمیداند و باید به مرور در مورد آن اطلاعات کسب کند، چیز جدیدی نیست و در بسیاری از بازیها مشاهده شده، با این حال این نوع از داستانها اگر به خوبی روایت شوند، میتوانند به یکی از عوامل جذابیت بازی تبدیل شوند که یکی از راههای آن میتواند درگیر کردن بیشتر بازیکن با محیط از طریق تمرکز بر المانهای کاوش باشد.
۵. پایانهای متعدد
داشتن پایانهای متعدد دیگر تبدیل به شناسنامهی بازیهای سولزلایک شده است و از طرفی یکی از جذابیتهای آن محسوب میشود. Thymesia نیز از این قاعده مستثنا نیست و بر اساس نحوهی بازی، کاوش و تعامل با بخشهای مختلف، در نهایت به یکی از چندین پایان بازی خواهید رسید. هنوز مشخص نیست که بازی دقیقا چند پایان دارد، اما بسته به اینکه چه آیتمهای خاصی را در طول بازی خود به دست آوردهاید یا کدام یک از خاطرات قهرمان داستان یعنی کوروس را مشاهده کردهاید، به یکی از آنها دست پیدا خواهید کرد. در هر صورت به نظر میرسد که این روشی عالی برای تشویق بازیکنان به کاوش بیشتر در بازی و پیدا کردن اسرار آن است.
۴. سیستم طاعون (Plague)
این یکی از المانهای جذاب بازی است که آن را از سایر بازیهای سولزلایک متمایز میکند. همانطور که گفته شد، جهان و داستان بازی پیرامون طاعون و بیماریهای مختلف میچرخد و به نظر میرسد که این موضوع به گیمپلی بازی نیز وارد خواهد شد. در واقع بازیکنان میتوانند با شکست دشمنان خاص و باسهای بازی، بیماریهایی را که به بدنشان هجوم آورده به نوعی دزدیده و از آنها در قالب سلاحهایی مانند داس و چنگال و غیره علیه خودشان استفاده کنند. این یک ایدهی فوقالعاده جذاب به نظر میرسد و باید دید که پیادهسازی آن به چه شکل انجام خواهد گرفت.
۳. مبارزات سریع
یکی از بزرگترین جنبههایی که بلادبورن را از سایر بازیهای سولزلایک متمایز میکند، سرعت مبارزات آن است. این بازی بازیکنانش را تشویق میکند تا بسیار تهاجمیتر از آواتارهای خود در دارک سولز باشند و از شما میخواهد که کمتر از گذشته عقبنشینی کنید. حال به نظر میرسد که Thymesia در این بخش فراتر از بلادبورن عمل خواهد کرد. در واقع با توجه به آنچه که تاکنون از گیمپلی دیدهایم، در بخش مبارزات، این بازی بیشتر شبیه سکیرو است. با ترکیبی از حملات فیزیکی و دور برد، جاخالی، پری و غیره، بدون شک Thymesia شما را به واکنشهای سریع دعوت خواهد کرد.
۲. سطح دشواری بالا
آنچه تاکنون از بازی دیدهایم، قطعا نشان میدهد که تنوع دشمنان یکی از نقاط قوت آن خواهد بود. از دشمنان معمولی و خاص گرفته تا باسهایی که از بیماریها به عنوان سلاح علیه شما استفاده میکنند، به نظر میرسد که بازی نقشآفرینی استودیوی OverBorder قرار است که بیش از چند دشمن چالشبرانگیز را به روانهی شما کند. از طرفی نحوهی حرکت و رفتار این دشمنان نیز احتمالا عامل دیگری است که به ماهیت سریع مبارزات بازی کمک میکند. در هر صورت امیدواریم که استودیوی سازنده بتواند در زمینهی تنوع دشمنان خوب عمل کند زیرا در چنین بازیهایی یکی از عناصر اصلی موفقیت آنها محسوب میشود.
۱. تنوع در ساخت شخصیت
یکی از جنبههای بلادبورن که طرفداران دارک سولز را اندکی ناامید کرده، تنوع در ساخت شخصیت و ارتقای آن است. در حالی که بازیهای سری سولز روی تنوع بیلد (Build) بازیکنان تمرکز دارند و به آنها اجازه میدهند تا شخصیتی را که میخواهند بسازند، بلادبورن از انعطافپذیری کمتری در این بخش برخوردار است که البته این یک نکتهی منفی محسوب نمیشود. در هر صورت اگر به دنبال تجربهای سرگرمکننده در جهانی مشابه بلادبورن با تنوع بالا در ساخت شخصیت مشابه دارک سولز هستید، به نظر میرسد که Thymesia مناسب شما خواهد بود. از طرفی استودیوی سازندهی بازی بارها اشاره کرده که قرار است به بازیکنان آزادی عمل زیادی در ساخت و ارتقای شخصیت خود بدهد.
بازی Thymesia در تاریخ ۱۸ آگوست (۲۷ مرداد) برای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سری و رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
منبع: Gamingbolt