۹ بازی که تجربهشان نیازمند قلم و کاغذ و یادداشتبرداری است
شاید بتوان این ژانر را ژانری بیرقیب قلمداد کرد. بازیهایی که بهتر است آنها را با یادداشتبرداری تجربه کرد معمولاً شامل نوعی راز و معما یا کشیدن سمبلها و اشکال عجیب میشوند که بهراحتی نمیشود از طریق رایانه آنها را ترسیم کرد. علاوه بر این ممکن است این بازیهای شامل ریاضی، نقشه یا طیف متنوعی از فهرستها شوند. در این وضعیت نشستن مقابل رایانه شخصیتان بهتنهایی کافی نیست. بعضیاوقات باید از یک ورق و خودکار استفاده کنید. در این مقاله ما ۹ بازی را معرفی خواهیم کرد که بهتر است آنها را با نوت برداری تجربه کنید.
۹. Tunic
نوستالژی را میشود به دو طریق تجربه کرد: یکی با مسرت و دیگری با دژمانی.
Tunic نوستالژی را با مسرت بخشی انجام میدهد. این بازی به شما جهانی را ارائه میدهد که در آن تمامی قوانین و مهارتها سریعاً توضیح داده نمیشوند. در عوض این توضیحات بهصورت صفحاتی مانند یک بازی SNES اندکاندک به شما عرضه میشود. اگر مثل من باشید غریزهٔ نوت برداریتان فعال میشود و تئوریها و ایدههایتان، نام آیتمهایی که نیاز دارید و جاهایی که باید به آن بروید را روی یک ورق مینویسید. شاید حتی سعی کنید تعدادی از هیروگلیفهای مرموز بازی را رمزگشایی کنید. آیا فکر میکنید این کار لزومی ندارد؟ یک مدت بازی را کنار بگذارید و دوباره به سراغ آن بروید آنوقت میبینید که چطور گیج و سردرگم میشوید.
۸. Her Story
برای یک بازی معمای جنایی که بر روی استفادهٔ شما از یک موتور جستجوی پلیس سالخورده محوریت دارد کاملاً منطقی است که خودتان هم دستبهقلم شوید و اطلاعات مهم را یادداشت کنید. با خواندن و مشاهده کلیپهای مصاحبه مشکوک از یک زن نگران شما در نقش یک کارآگاه قرار میگیرید و باید اطلاعات و کلمات کلیدی را وارد دیتابیس قدیمی پلیس بکنید، دور اسامی شخصیتهای دیده نشده خط بکشید و بین آنها ارتباط برقرار کنید.
۷. Stardew Valley
داشتن یک لیست کارهایی که باید انجام شود برای یک بازی ویدئویی از علائم و نشانههای خنگ بودن نیست بلکه اعتراف صادقانهٔ شخصی است که اساساً میفهمد بازیهای ویدئویی چه هستند و همواره چه بودهاند: وظایف پر رنگ و لعاب
ویکیها و فداکاریهای نویسندگان راهنماها، به شما راهحل دیگری برای انجاموظیفهٔ دفترداری سختگیرانهٔ Stardew Valley ارائه میدهد (دیگر لازم نیست کادوی موردعلاقهٔ پم را بهخاطر داشته باشید وقتی اینترنت برای شما آن را حفظ کرده است). بههرحال باید معترف شد که حس رضایتبخش قوی ای در کشف و ضبط این اطلاعات وجود دارد. اکثر افراد از دستهبندی همه چیز در گروههای مختلف لذت میبرند.
بخوانید: مصائب یکنفره بازی ساختن؛ داستان ساخت درهی استاردو (خون، عرق و پیکسلها)
۶. Crusader Kings 3
من یک لیست از کارهایی که باید در Crusader Kings 3 انجام دهم نیز تهیه کردهام. از موارد حاضر در این لیست میتوانم به «نمیر»، «ایرلند آزاد نشده هرگز رنگ صلح را نخواهد دید» و «آرامش خودت را حفظ کن» اشاره کنم.
بخوانید: چرا Crusader Kings 3 از بهترین بازیهای استراتژی تاریخ است؟
۵. Fez
برای گروه سنی به خصوصی (حدود ۳۵ سال) استفاده از دفتریادداشت برای ثبت موقعیت اشیای مشخص در یک بازی خاطرهای شیرین بهحساب میآید. بازی Fez این خاطره را با استفاده از جلوههای بصری رترو برای شما زنده میکند و سپس لایه جدیدی به آن اضافه میکند. نگاه کن، اینجا چند سمبل عجیب دیده میشوند ولی تعدادی از آنها ظاهری متفاوت دارند؟ به نظر میرسد به یک خودکار بیک و کاغذ A4 که از پرینتر کش رفتهاید نیاز دارید.
۴. بازیهای Zachtronics
منطق چیست؟ ساعتها چطور کار میکنند؟ رایانهها چرا صدا میدهند؟ اینها همگی اسراری باستانی هستند و هرگز معمایشان حل نشده است. بااینوجود، تجربه یک بازی Zachtronics به معنای تسخیرکردن روح یک مکانیک آبدیده است که عزم خود را جزم کرده تا جواب این نوع سؤالها را پیدا کند. شما اکثر اوقات مشغول وصل سیمها به یکدیگر و برنامهریزی دستوری بدون استفاده از نوشتههای طولانی هستید.
اما هر چند وقت یکبار پازلی به شما داده میشود که نیازمند یک نقشه است مثل روندنمایی که بر پشت یک مقوا درج شده است. Zachlikes شما را مجبور نمیکنند از همان ابتدای کار دستبهقلم شوید. آنها در آغاز شما را کمکم به منطق مکانیسمهای خود عادت میدهند تا اینکه به یکباره به پازلی برمیخورید که نمیتوانید تصویر شفافی از آن در ذهنتان رسم کنید پس به دنبال دفتر و خودکاری میگردید تا این خطوط و اشکال و ارقام را بر روی آن بنویسید تا به راهحل برسید درست مثل یک کیمیاگر.
۳. Hollow Knight
یک نمونهٔ دیگر از اینکه نمیدانید دارید چهکار میکنید پس دستبهقلم شده و با جزئیات تمامی مناطقی که زیر پا گذاشتید و تمامی باسهایی که شکست دادهاید را یادداشت میکنید. نه؟ شما چنین نمیکنید؟ خوب اشکالی ندارد، من باید بگویم که حافظهٔ یک ماهی قرمز را دارم.
بخوانید: بررسی بازی Hollow Knight
۲. Heaven’s Vault
شما میتوانید این بازی ماجراجویی باستانشناسی را بدون اینکه خیلی به زبان عجیبی که هرچند وقت یکبار سروکلهاش پیدا میشود توجه کنید به پایان برسانید. فقط کافی است بر روی گزینهها کلیک کنید و به پیشروی ادامه دهید اما در عوض اطلاعات ارزشمندی را از دست میدهید. گردآوری تدریجی دیکشنری کوچکی از عبارتهای دگرجهانی به همه چیز در این بازی معنای بیشتری میبخشد و حس یادگیری زبان دیگری را در شما زنده میکند.
بهعنوانمثال خطخطیهای عجیب غریبی که به معنای «رودخانه» است به «چیز – خیس – بالا – حرکت» ترجمه میشود و این رودخانه «جریان» ندارد ولی «آب – حرکت – میدهد». ترس «مرگ – دانستن» و عشقورزیدن «زندگی – نگهداشتن» است. دستکم اینها معانی هستند که من در لغتنامهام نوشتهام که در پایان بازی به ۱۸ صفحه رسیده بود.
۱. Elden Ring
یکبار کسی در اینترنت گفت: «الدن رینگ با دفتر و خودکار بازی کن». کس دیگری که به نظر میرسید بر حسب اتفاق از آن گوشهٔ اینترنت رد میشد در جواب گفت: «ای نادان تک زی.» تماشاگر سومی گفت: «یادداشتبرداری او را مسخره نکن» که احتمالاً جوکی بیش نبود؛ تشخیص جدی یا شوخی بودنش سخت است. آواتار صامت هرجومرج دیگری اضافه کرد: «این دفتریادداشت من است» و تصویری از نقاشی گواش Starscourge Radahn به همراه خطاطی الفی را ضمیمهٔ پیامش کرد. وی افزود «فقط یک خطخطی است». فرد دیگری با نوشتهٔ UI/UX در بیوگرافیاش «اگر طراحی مأموریت بهدرستی انجام شده بود نیازی به دفتریادداشت نداشتی.» دیگری در پاسخ گفت: «مهارتت در کشیدن شوالیههای آبرنگی را بهتر کن بیعرضه» اما مشخص نبود طرف صحبتش با چه کسی است.
یک کاربر دیگر به جمع اضافه شد: «این دفتر من است» و به شکلی طعنهآمیز لینکی به راهنماهای الدن رینگ Fextralife ضمیمه کرد. کاربر بعدی گفت: «هر چند وقت یکبار از خانهات برو بیرون» او در پنج سال اخیر روزیده بار در اینترنت مشغول دادزدن افکار و نظرات خود بوده است. تمامی اشخاص بالا اکانتهای من هستند و من باید به چیز مهمی اعتراف کنم. هرکس که نامهای رانی، رنالا، راداگان، رادان و رایکارد را میشنود و میتواند بدون هیچ نوشتهای به یاد بیاورد کی به کیست باید برای ناسا کار کند نه اینکه مشغول جمعکردن ۹۹ Rowa Fruit باشد.
منبع: Rockpapershotgun