مهمترین ژانرهای بازی در سال ۲۰۲۴ که احتمالاً ترند خواهند شد
یکی از چیزهایی که پیشبینی آن در عرصه بازیهای ویدئویی نسبتاً غیرممکن است، روند پیشروی ژانرهای بزرگ و کوچک است. هر سال ژانرهای جدیدی پدیدار میشوند و به شکوفایی میرسند (بازیهای بقای خون آشامی یا وحشت چندنفره) و ژانرهایی که مدتها خبری ازشان نبود به ناگهان به عرصه باز میگردند. همهٔ این رویدادها کاملاً غیرقابلپیشبینی هستند. حال که چند روز بیشتر از ورود به سال جدید میلادی نگذشته است من از همکاران و دوستانم خواستم تا بهترین پیشبینیشان دربارهٔ آینده ژانرهای بازی در سال ۲۰۲۴ به من بگویند. آنها بر این باورند که دنیای شوترهای شخص اول در حال تغییر است، بازیهای نقشآفرینی دوباره به عصر جدیدی وارد میشوند و به نظر میرسد پلتفرم کامپیوتر شخصی اکنون به میزگرد بازیهای مبارزهای راهش را بازکرده است.
زیر ژانر Extraction Shooter به بتلرویال جدید تبدیل میشود
پنج سال پیش یک استودیو که میخواست وارد بازار شوتر شود برای رسیدن به این هدف به سراغ ژانر بتلرویال میرفت اما اکنون بازیهای بتلرویال جدیدی عرضه نشدهاند. در عوض سازندگان مشغول تست پتانسیل زیرشاخهٔ extraction shooter هستند و این ژانر رو به گسترش گذاشته است. سوای از موفقیتهای زودهنگام Escape From Tarkov و Hunt: Showdown، موج اول بازیهای این زیرشاخه در رسیدن به موفقیت ناکام ماندند اما حال که استودیوهای بزرگ با بودجههای بالا متوجه پتانسیل و قدرت این فرمت شدهاند سال ۲۰۲۴ میتواند سال شکوفایی extraction shooter باشد و میتوان آن را یکی از ژانرهای پرطرفدار بازی در سال ۲۰۲۴ پیشبینی کرد. بازی بزرگ جدید بانجی Marathon به این ژانر تعلق دارد. علاوه بر این بازی Arc Raiders که ساخته استودیویی است که مدتی پیش بازی The Finals را عرضه کرد و بازی Exoborne از سازندگان Vampire The Masquerade: Bloodhunt نیز بهزودی عرضه خواهد شد. تنها امید من برای بازیهای extraction shooters در سال جدید این است که به افقهای جدیدی ورای Escape From Tarkov دست یابند. همه این بازیها حتماً نباید بر روی پر کردن یک کیف از غنائم و انجام مأموریتهای مختلف از جانب فروشندگان تمرکز داشته باشد.
عصر پسا دیسکویی بازیهای نقشآفرینی شروع میشود
مدتزمان زیادی طول میکشد تا یک بازی مانند Disco Elysium ساخته شود. یک بازی نقشآفرینی که با تعداد واژگان موجود در آن و کیفیت آنها تعریف شده است. با اینکه ماجراجویی در Sunday Gold بهاحتمال زیاد اولین بازی دیسکو مانند بود ما در سال ۲۰۲۴ میتوانیم به خوبی تأثیر دیسکو الیسیوم بر روی دیگر سازندگان را مشاهده کنیم. به همین خاطر است که میگویم این میتواند یکی از ژانرهای مهم بازی در سال ۲۰۲۴ باشد. در این سال انتظار داشته باشید که چندین بازی نقشآفرینی با میزان مبارزه ناچیز، متونی که در کنار صفحه حرکت میکنند و روایتی که شامل شنیدن صداهایی از درون ذهن پروتاگونیست میشود عرضه شوند. بازی استیم پانک Victoriana of Sovereign Syndicate احتمالاً اولین بازی اینچنینی است که در سال جدید منتشر میشود و بعد از آن بازی فانتزی معمایی Esoteric Ebb شاید در سال جاری عرضه شود اما به نظر من سال ۲۰۲۴ شاهد چند بازی بیشتر در سبک دیسکو الیسیوم خواهد بود و در سال ۲۰۲۷ ما به احتمال زیاد شاهد تعداد قابلتوجهی بازی نقشآفرینی پسا بالدوزر گیت ۳ خواهیم بود که از آن بازی تأثیر خواهند گرفت.
انفجار و محبوبیت بازیهای دنج بسیار عجیب خواهد بود
نبرد برای نامگذاری این گروه از بازیها بالاخره به سرانجام رسید و واژهٔ cozy یا دنج پیروز مبارزه شد. با اینکه هنوز چند روز بیشتر از شروع سال نگذشته است تیمهای بازاریابی متوجه شدهاند که این واژه عنوانی ترندی و بهراحتی قابلجستجو برای بازیهای شبیهساز مزرعه، بازیهای پازل و ماجراجوییهای داستانمحورشان است. ما شاهد بازیهای بیشتری خواهیم بود که خودشان را دنج خطاب میکنند و به همین دلیل تعدادی از این بازیهایی که خودشان را دنج نامیدهاند حال و هوایی عجیب خواهند داشت.
تولیدکنندگان محتوای آنلاین و بازیکنان بهقدری تشنهٔ این دست بازیها هستند که بعید میدانم داشتن گزینههای نامحدود کسی را ناراحت کند. هرچند ممکن است فشارهایی برای مشخصکردن محدودهٔ آنچه که دنج قلمداد میشود و نمیشود صورت بگیرد. البته این نبرد ممکن است شروع نشده به شکست منتهی شده باشد زیرا من چند ویدئو در تیکتاک دیدم که اسکایریم را در قالب یک بازی دنج توصیه کرده بودند.
بازیهای مبارزهای بالاخره بر روی کامپیوتر به شکوفایی میرسند
این بیشتر جنبهٔ امیدواری از سوی من را دارد اما به نظر میرسد رایانههای شخصی به طور روزافزون به منزلگاه تجربهٔ بازیهای مبارزهای تبدیل میشوند. من، دوستانم و بسیاری از بازیکنان حرفهای ژانر این پلتفرم را ترجیح میدهند. ما شاهد تورنمنتهای فراوانی بودیم که استریت فایتر ۶ را بر روی رایانه میزبانی کردهاند که بی شک به لطف عرضهٔ بازیهای بیشتر با عملکرد خوب بر روی پلتفرم به جایگاه مستحکمتری رسیده است. با عرضهٔ تکن ۸ و قابلیت بازی بر روی چند پلتفرم در ماه ژانویه فرصت مناسب دیگری برای درخشش پلتفرم رایانههای شخصی در راه است. بزرگترین معضل بر سر راه رسیدن به پلتفرم مورد انتخاب همه در حال حاضر این است که بردن ده پلیاستیشن مشابه به تورنمنت بسیار راحتتر از بردن ده رایانه با سیستمهای مختلف است که ممکن است به نفع یا ضرر دیگر بازیکنان عمل کند بااینحال بر آمدن از پس این مشکل غیرممکن نیست. به نظر من بازیهای مبارزهای آینده بسیار درخشانی بر روی رایانه شخصی خواهند داشت به چند دلیل: یکی از آنها قابلیت کراس پلی است که به آن اشاره شد. استیم همچنین به محل تست اضافهکردن نتکد به بازیهای قدیمی مبارزهای مانند Guilty Gear Xrd و جان دوباره بخشیدن به این دست بازیها تبدیل شده است. علاوه بر این احتمال بیشتری وجود دارد که بازیکنان رایانه شخصی مانیتورهای باکیفیت کم تأخیر داشته باشند که میتواند در بازیهای مبارزهای که بر روی فریم ریت ۶۰ فریم بر ثانیه قفل شدهاند به نفع آنها عمل کند. همهی اینها این امیدواری را به من میدهد که بازیهای مبارزهای را یکی از ژانرهای بازی محبوب بازیکنان کامپیوتر در سال ۲۰۲۴ در نظر بگیرم.
دو بسته الحاقی بزرگ بازیهای MMO ممکن است ایکاروس آیندهٔ این ژانر شوند
با اینکه مطمئن نیستم MMORPG دوباره به عرصهٔ بازیهای ویدئویی باز میگردد امیدوارم این اتفاق بیفتد. به نظر من آیندهٔ ژانر به عملکرد بستهٔ الحاقی دو غول دوقلوی آن بستگی دارد: فاینال فانتزی ۱۴ و World of Warcraft
در مورد فاینال فانتزی ۱۴، اندواکر الماس درخشان تاج ده ساله داستانسرایی بازی بود در حالیکه Dawntrail قصد دارد سفر کاملاً جدیدی را به همراه تغییرات گرافیکی شروع کند. از طرف دیگر بستهٔ الحاقی WoW با نام The War Within آغازکنندهٔ حماسهٔ Worldsoul خواهد بود که سعی دارد بر روی اعتماد محتاطانه بازیکنان سرمایه گذاری کند که به تدریج در طول Dragonflight به دست آمده است. هر دو بازی ریسک زیادی بر روی این دو بستهٔ الحاقی جدید کرده اند. اگر هر دو یا یکی از آنها به موفقیت برسد، مشکلی پیش نمیآید اما اگر هر دو شکست بخورند احتمال اینکه ژانر در باتلاق گرفتار شود زیاد است. بازیهای عالی دیگر مثل Guild Wars 2 وجود دارند تا بازیکنان به آنها مهاجرت کنند امادر نبود هیچ MMO دیگری به وسعت و عمق این دو بازی در آینده دور یا نزدیک جای تامل دارد که سرنوشت این ژانر به کجا ختم خواهد شد.
بازیهای شهرسازی هم بزرگتر میشوند و هم کوچکتر
ما در میانه عصر شکوفایی بازیهای شهرسازی هستیم و در هر ژانری که فکرش را بکنید بازیهای شهرسازی ریشه دواندهاند: استراتژی، بقا، پازل، دنج و دیگر ژانرها. در سال ۲۰۲۴ ما شاهد توسعه بازیهای شهرسازی به شکل متفاوتی خواهیم بود و احتمالاً بازیهای شهرسازی یکی از همین ژانرهای بازی در سال ۲۰۲۴ باشد که ترند شود. به این شکل که ابعاد شهرها هم گسترش پیدا خواهد کرد و هم کوچکتر خواهد شد تا بازیکنان بتوانند در سطح خیابانی فعالیت بکنند. خبر ساخت بازی شهرسازی Kaiserpunk در ماه نوامبر اعلام شد. در این بازی تولیدات شهر ما صرف پیشبرد جنگ میشود. علاوه بر ساختمان سازی و مدیریت شهر شما باید با جهان، جنگ و دیپلماسی در بیش از صد منطقه دست و پنجه نرم کنید. بازی Manor Lords در ماه آوریل عرضه میشود. در این بازی شما روستایی را میسازید که بخشی از دنیایی بزرگتر است و دیگر نواحی ممکن است به روستایتان حمله کنند.
Pocket City 2 یک بازی موبایل شهرسازی است که سال پیش آن را تجربه کردم. این بازی به شما اجازه میدهد در سطح خیابانی کار کنید و در شهرتان زندگی کنید. شما میتوانید یک خانه بخرید و آن را تزیین کنید. لباس بخرید و در مراسمهای مختلف شرکت کنید و حتی مرکز مراقب از حیوانات تأسیس کنید و سپس از آن حیوانات خانگی بگیرید. به نظرم ما امسال شاهد بازیهای شهرسازی اینچنینی خواهیم بود که علاوه بر اجازه مدیریت شهر از چشمانداز هوایی به شما اجازه میدهد در ابعاد کوچکتر نیز به شهرتان رسیدگی کنید و در کنار سایر شهروندان زندگی کنید.
منبع: PC Gamer