AMD از پردازنده های دسکتاپ Zen 5 رونمایی کرد؛ هشدار جدی به اینتل

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
پردازنده‌های دسکتاپ AMD

AMD به تازگی و در جریان در جریان برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۴ از پردازنده های دسکتاپ Zen 5 در ۴ مدل مختلف رونمایی کرد؛ ۴ پردازنده‌ای که خبری از مدل اقتصادی بین آن‌ها نیست.

پردازنده های دسکتاپ جدید AMD از خانواده Granite Ridge هستند و شامل دو مدل رایزن ۵، رایزن ۷ و دو مدل رایزن ۹ می‌شوند. بدین ترتیب اقتصادی‌ترین گزینه در این خانواده در واقع به خودی خود یک پردازنده قدرتمند به حساب می‌آید که می‌تواند میانرده‌های اینتل را به راحتی به چالش بکشاند.

نکته مثبتی که درباره این پردازنده‌ها وجود دارد، علاوه بر پیشرفت‌های چشمگیری که در مقایسه با نسل قبل داشته‌اند، پشتیبانی‌شان از همان سوکت قبلی AM5 است. بدین ترتیب کاربران مجبور نخواهند بود برای استفاده از آن‌ها پلتفرم خود را تغییر دهند.

پردازنده های دسکتاپ Zen 5 شرکت AMD

نام پردازنده رایزن ۹ ۹۹۵۰X رایزن ۹۹۰۰X رایزن ۷ ۹۷۰۰X رایزن ۵ ۹۶۰۰X
تعداد هسته / رشته ۱۶ هسته و ۳۲ رشته ۱۲ هسته و ۲۴ رشته ۸ هسته و ۱۶ رشته ۶ هسته و ۱۲ رشته
فرکانس پایه و فرکانس بوست ۴.۳ تا ۵.۷ گیگاهرتز ۴.۴ تا ۵.۶ گیگاهرتز ۳.۸ تا ۵.۵ گیگاهرتز ۳.۹ تا ۵.۴ گیگاهرتز
حافظه کش ۸۰ مگابایت ۷۶ مگابایت ۴۰ مگابایت ۳۸ مگابایت
PCIe Gen 5
توان طراحی حرارتی ۱۷۰ وات ۱۲۰ وات ۶۵ وات

AMD مثل همیشه ادعاهای زیادی درباره پردازنده های دسکتاپ خود مطرح کرده است؛ این شرکت مدعی شده بهترین پردازنده از این سری یعنی رایزن ۹ ۹۹۵۰X قادر است در اجرای بازی‌ها به صورت کلی ۴ تا ۲۳٪ در مقایسه با پردازنده فوق‌العاده قدرتمند اینتل یعنی Intel Core i9 14900K عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. در زمینه تولید محتوا که AMD چند سالی هست عملکرد خوبی در این بخش ارائه می‌دهد، برتری رایزن ۹ به Core i9 به چیزی حدود ۷ تا ۵۶٪ می‌رسد.

پردازنده های دسکتاپ Zen 5 شرکت AMD

همه‌ی این پیشرفت‌ها در حالی است که طبق گفته‌های AMD، پردازنده‌های دسکتاپ جدید این شرکت در مقایسه با قبل حدودا ۳۰% مصرف انرژی کمتری دارند. این یعنی کاربر می‌تواند بدون نگرانی از بابت تولید گرمای زیاد و افت توان، به فرکانس بالاتری دست پیدا کند.

این تمام ماجرا نیست. به گفته‌ی AMD، پردازنده های دسکتاپ جدید که مبتنی بر ریز معماری جدید Zen 5 هستند، در مقایسه با نسل قبل یعنی Zen 4 در فرکانس ثابت، حدودا ۱۶٪ عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

پردازنده های دسکتاپ Zen 5 شرکت AMD

این پردازنده‌ها از فناوری‌های مختلفی اعم از وای‌فای ۷، USB 4 و حافظه‌های رم با فناوری DDR5 پشتیبانی می‌کنند. کاربران می‌توانند از تیر ماه تا مرداد ماه امسال به این تراشه‌ها رسما دسترسی داشته باشند. متأسفانه AMD هنوز قیمت این پردازنده‌ها را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود طی روزهای آتی این اتفاق رخ دهد.

AMDمنبع:



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما