هر آنچه از اپل مک پرو ۲۰۲۲ می‌دانیم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
مک پرو

اپل در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که طی دو سال، روند مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سمت بهره‌گیری از تراشه‌های اختصاصی این شرکت برای کامپیوترهای مک تا حد زیادی تکمیل می‌شود. و حالا بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در سال جاری میلادی کامپیوترهای اپل تا حد زیادی استفاده از پردازنده‌های اینتل را کنار می‌گذارند. در این میان مک پرو یکی از مهم‌ترین کامپیوترهای اپل است که همچنان از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کند ولی قرار است در آینده‌ی نزدیک نسل جدید آن با تراشه‌ی اپل از راه برسد. در ادامه به طور مختصر و مفید به تمام ویژگی‌های لو رفته از این کامپیوتر جذاب و قدرتمند می‌پردازیم.

طراحی

مک پرو

گفته می‌شود اپل روی دو مدل جدید مک پرو کار می‌کند. مدل نخست جانشین مستقیم مک پرو ۲۰۱۹ با همان طراحی خاص و ماژولار است ولی مدل دوم از بدنه‌ی کوچک‌تر و جمع‌وجورتری بهره می‌برد. مک پرو بزرگ‌تر همچنان با قاب فولادی ضد رنگ و محفظه‌ی آلومینیومی راهی بازار می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد به راحتی قطعات مختلفی را از درون این کیس بردارند یا اضافه کنند. هیچ صحبتی برای تغییر معماری حرارتی مطرح نشده و ظاهرا همان نیم‌کره‌های سه‌بعدی به هم پیوسته برای مدیریت گرمای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدل دوم هم ظاهرا از نظر ظاهری تا حدی به مدل فعلی شباهت دارد ولی از نظر ابعاد بدنه نصف آن خواهد بود. این یعنی همچنان بدنه‌ی آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی کارشناسان بر این باور هستند که کامیپوتر موردنظر برای طرفداران Power Mac G4 Cube حس نوستالژی ایجاد می‌کند.

مک پرو

یکی دیگر از افشاگران به نام جان پروسر که در زمینه‌ی انتشار شایعات اپل سابقه‌ی ضد و نقیضی دارد، اعلام کرده که مدل کوچک‌تر از نظر ظاهری مانند ۳ تا ۴ مک مینی قرار گرفته روی هم خواهد بود.

مک پرو

تراشه‌های اپل سیلیکون

مارک گارمن، تحلیلگر مشهور خبرگزاری بلومبرگ، مدعی شده که مدل بزرگ‌تر مک پرو بار دیگر با پردازنده‌های اینتل معرفی می‌شود ولی مدل کوچک‌تر از تراشه‌ی ساخت اپل بهره می‌برد. اگرچه اپل در حال ساخت تراشه‌های بسیار قدرتمند است، اما ظاهرا این تراشه‌ها هنوز از نظر پردازشی رقیب قدرتمندی برای پردازنده‌های سری Xeon اینتل محسوب نمی‌شوند. از سوی دیگر باید به نگرانی‌های مربوط به با سازگاری نرم‌افزاری هم اشاره کنیم. به همین خاطر اپل قصد دارد دو مدل مک پرو را با تراشه‌های اینتل و ساخت خود عرضه کند تا نیازهای تمام کاربران حرفه‌ای پوشش داده شود.

تراشه اپل

ظاهرا اپل قصد دارد برای مدل کوچک‌تر مک پرو از دو چیپست استفاده کند. یکی از این چیپست‌ها دو برابر توان M1 مکس و دیگری ۴ برابر توان این تراشه را ارائه می‌دهد. ظاهرا تراشه‌ی نخست از پردازنده‌ی مبتنی بر ۲۰ هسته و پردازنده‌ی گرافیکی ۶۴ هسته‌ای بهره می‌برد. تراشه‌ی دومی هم با پردازنده‌ی ۴۰ هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲۸ هسته‌ای ارائه خواهد شد. در رابطه با مک پرو مبتنی بر اینتل هم احتمالا پردازنده‌های سری Lake SP مورد استفاده قرار می‌گیرند که نسل سوم Xeon Scalable محسوب می‌شوند.

تاریخ معرفی

طبق گزارش‌های منتشر شده، ظاهرا در ماه ژوئن ۲۰۲۲ (حوالی تیر ۱۴۰۱) از این دو کامیپوتر رونمایی خواهد شد. ممکن است اپل در جریان کنفرانس WWDC از این دو سیستم رونمایی کند ولی در فصل پاییز آن‌ها را عرضه کند تا توسعه‌دهندگان برای بهینه‌سازی برنامه‌های مختلف به منظور بهره‌گیری از نهایت توان سخت‌افزاری آن‌ها وقت کافی داشته باشند.

منبع: MacRumors

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما