عجیب‌ترین اتفاقات پرتکرار فیلم‌های سینمایی ۲۰۲۱

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
فیلم های ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ برخی از فیلم‌ها با دربر داشتن مضامینی تکرار شونده تعجب بینندگان را برانگیختند. شیوع جهانی کرونا در مارس ۲۰۲۰ باعث تعطیلی انبوه سینماها و تولید شد و اکران‌ها یا به تعویق افتادند یا به سیستم استریم منتقل شدند یا به جریان رسانه‌های دیجیتال خانگی نقل مکان کردند و فیلم‌های برتر پایان سال منتقدان نیز تا حدودی پراکنده به نظر می‌رسیدند.

سال ۲۰۲۱ چندان مطابق انتظارات ثبات‌بخش نبود اما به هر حال، سینماها نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از بهبود شرایط گیشه بروز دادند (به‌ویژه با فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست») و دعوای حقوقی اسکارلت جوهانسون با دیزنی نیز زنگ خطری برای استودیوهایی بود که از لغو اکران‌های سینمایی سود می‌بردند. با این وجود، بی‌ثباتی بر وضعیت همچنان حاکم است و همان‌طور که سال ۲۰۲۱ با تهدید یک گونه جدید کرونا که اختلالات بین‌المللی را تهدید می‌کرد، آغاز شد، باز هم با یک گونه جدید به پایان می‌رسد.

با این وجود، رویدادهای دو سال گذشته تمایل ذاتی هالیوود به ارائه موارد عجیب و غریب را کمرنگ نکرده است. صنعت سینما در اغلب اوقات بسیار عجیب است اما همه‌گیری کرونا این خصلت‌ و ماجراجویی‌ها را برجسته‌تر کرده است. در این کسب‌وکار که ‌ترندها بسیار سریع تغییر می‌کنند، جای تعجب نیست که در طول ۱۲ ماه گذشته، مضامین تکرار شونده سینمایی جدیدی مطرح شده باشند.

سال گذشته فاکتورهایی مانند تغییر بدن کاراکترها، بازیگران ناشناخته مجموعه هری پاتر و پدر شدن پدرو پاسکال در راس ترندها قرار داشت. سال ۲۰۲۱ سال بازیگرانی خاص، گجت‌های قاتل و کاراکترهای مشابه جان ویک بود.

فیلم‌هایی که عضلات تیموتی شالامی را سوژه تمسخر قرار می‌دهند

سینما

تیموتی شالامی یکی از پرکارترین بازیگران سال ۲۰۲۱ بود که چندین فیلم پرفروش تصاویری از عضلات نحیف او داشتند. این ستاره نوپا امسال در «تل‌ماسه»، «گزارش فرانسوی» و «بالا را نگاه نکن» ظاهر شد و میزبان یک شب از برنامه زنده شنبه شب بود و در آینده، نقش معتبر ویلی وانکا را بازی خواهد کرد که همه این موارد در نهایت سال خوبی را برای او رقم زدند و امیدواریم که این موفقیت‌ها، برای بعضی از جوک‌هایی که به واسطه اندام او در فیلم‌ها ساختند، تسلی خاطر باشد.

«تل‌ماسه» آغازگر این مضمون بود. در قسمتی از این فیلم، پل آتریدس با بازی شالامی توسط پل آیداهو (با بازی جیسون موموآ) آموزش می‌بیند و آیداهو اشاره‌ای به رشد عضلات بازوی شاگردش می‌کند. پل با هیجان از او می‌پرسد: «واقعا؟». دانکن در پاسخ یک «نه» صریح می‌گوید و قهرمان داستان را به خاطر نداشتن عضلاتی مثل آکوامن یا کال دروگو مسخره می‌کند. جالب این‌جاست که فیلم «گزارش فرانسوی» نیز از این مضمون پیروی کرد و در قسمتی از آن و جایی که خانم کرمنتز با بازی فرانسیس مک‌دورمند وارد حمام زفیرلی می‌شود، شالامی به او می‌گوید: «لطفا چراغ را خاموش کنید، من از عضلاتم خجالت می‌کشم.»

به نظر می‌رسد تیموتی مشکلی با این شوخی‌ها نداشته باشد و همچنین بعید است که دنیس ویلنوو و وس اندرسون با هم برای طراحی این دیالوگ‌ها هماهنگ کرده باشند اما صحبت از مبحث روانی شرمساری از بدن (بادی شیمینگ) مطرح است و هالیوود به نوعی به این کلیشه مضر دامن می‌زند.

صداپیشگی کریس پرت

سینما

کریس پرت به خاطر نقش‌های طنزآمیز یا کاریزماتیک خود در «پارک‌ها و تفریحات»، «نگهبانان کهکشان» و «دنیای ژوراسیک» محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرد اما داستان این بازیگر به‌عنوان یک چهره عمومی، کمی متفاوت‌تر است. پرت هرگونه ارتباط بین اعتقادات مذهبی خود و سازمان‌های ضد دگرباشان جنسی را انکار می‌کند اما وقتی در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان صداپیشه دوست‌داشتنی‌ترین قهرمان دوران کودکی مردم معرفی شد، واکنش‌های آنلاین منفی مردم بر علیه او دوچندان شد.

پرت در ماه سپتامبر، به‌عنوان صداپیشه رسمی شخصیت ایتالیایی دلخواه مخاطبان، ماریو در فیلم‌ «ماریو» معرفی شد که یک انیمیشن بر اساس ماجراهای این بازی ویدیویی است. این انتخاب به مذاق طرافداران خوش نیامد و تهیه‌کنندگان مجبور شدند در دفاع از پرت صحبت کنند اما اوضاع در ادامه آشفته‌تر شد، چرا که در ماه نوامبر اخباری مبنی بر انتخاب پیتر کویل برای صداپیشگی گارفیلد در فیلم سینمایی جدید «گارفیلد» منتشر شده بود اما پس از مدتی، این نقش به پرت سپرده شد. طولی نکشید که میم‌های «کریس پرت دوران کودکی تو را خراب می‌کند» مثل بمب شروع به پخش شدن کردند و از آن پس هر انیمیشنی به شکلی طعنه‌آمیز با این جمله مواجه می‌شد که «آیا کریس پرت صداگذاری شخصیت اصلی این اثر را بر عهده دارد؟»

دستگاه‌های قاتل

سینما

داستان‌های هشداردهنده درباره فناوری اصلا جدید نیستند و از «ترمیناتور» گرفته تا «دکتر هو» در دهه ۶۰ میلادی همه به ما هشدار می‌دهند که زندگی‌مان را کورکورانه به دست ماشین‌ها نسپاریم اما اگر از الکسا بپرسید یا گوشی هوشمندتان را از جیب خود بیرون بیاورید و برای جست‌وجویی سریع وارد گوگل شوید، خواهید دید که هنوز فیلم‌های زیادی با همین پیام قدیمی منتشر می‌شوند.

سال ۲۰۲۱ دو فیلم با چنین موضوعاتی به نام‌های «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» و «ران اشتباه می‌کند» دارد. در اولی، یک مدیر عامل حریص با جایگزینی سیستم عامل فراگیر خود با یک نسخه ارتقایافته جدید (پال)، به نوعی یک آخرالزمان را آغاز می‌کند. پال از آن‌جا که دستگاه‌های خانگی در سراسر جهان به هم متصل هستند، زمین را به راحتی فتح می‌کند. «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» هشداری درباره سلطه تکنولوژی است و به مخاطبان پیغام می‌دهد که گجت‌ها را جایگزین ارتباطات انسانی نکنند. «ران اشتباه می‌کند» نیز به مضمون مشابهی می‌پردازد. در این فیلم، هر کودک یک ربات خاص دارد که توسط شرکتی به نام حباب ساخته شده است. بارنی، شخصیت اصلی داستان با یک مدل معیوب از این ربات‌ها به نام ران دوست می‌شود. ربات‌ها در سراسر جهان ناگهان به سلاح‌هایی مرگبار تبدیل می‌شوند. بارنی از ران در برابر کارمندان شرکت حباب که قصد دارند ران را از چرخه خارج کنند دفاع می‌کند و در همین حین نسبت به خطرات کمال‌گرایی دیجیتالی آگاه می‌شود.

۲۰۲۱ – سال شخصیت‌های مشابه جان ویک

سینما

«جان ویک» در سال ۲۰۱۴ آرام‌آرام خود را در سینما جا داد و ژانر اکشن را برای مخاطبان مدرن تعریف کرد و کیانو ریوز را در بزرگ‌ترین موج محبوبیت خود از زمان «ماتریکس» قرار داد. سپس عوامل سازنده با ساخت دو دنباله که به طور معجزه‌آسایی نسخه اصلی را ادامه دادند، جهان را شگفت‌زده کردند. فرنچایز «جان ویک» در هر فیلم به روند موفقیت‌آمیز خود ادامه داد و انتظار می‌رفت که باقی فیلم‌ها نیز از این سبک تقلید کنند و سال ۲۰۲۱ اوج این تقلید بود که در آن، شاهد موارد متعددی از شخصیت‌های مشابه جان ویک بودیم.

باب اودنکرک در «هیچ‌کس» به نویسندگی درک کولستاد و تهیه کنندگی دیوید لتیچ بازی کرد که هر دو نفر در «جان ویک» نقش داشتند. مری الیزابت وینستد بازیگر نقش اول «کیت» بود. کارن گیلان هم در «میلک‌شیک باروتی» اسلحه به دست گرفت و «اکستریم» نیز اساسا همان داستان و وقایع «جان ویک» بود که در اسپانیا روایت می‌شد. فرمول ظاهرا ساده‌گرایانه «جان ویک» استودیوها را به این فکر انداخت که شخصیت‌های مشابه جان ویک می‌توانند به موفقیتی مشابه دست یابند اما فقط «هیچ‌کس» بود که با تحسین نسبی منتقدان و تماشاگران همراه شد و تا حدودی همان DNA جان ویک را به اشتراک گذاشت.

فیلم‌هایی درباره‌ی یک معضل همه‌گیر

سینما

همان‌طور که احتمالا شنیده‌اید، کرونا دردسرهای زیادی برای فیلم‌سازان در سال ۲۰۲۰ ایجاد کرد و این کشمکش‌ها در تمام فیلم‌های سال ۲۰۲۱ مشهود است. در برخی مواقع، خط داستانی که قبل از شیوع کرونا برنامه‌ریزی شده بود در واقع باید تغییر می‌کرد. هیچ چیزی به طور رسمی تأیید نشده اما شایعه شده است که حتی فیلم «زمانی برای مردن نیست» هم درگیر این موارد بوده است. ماموریت نهایی دنیل کریگ به‌عنوان جیمز باند یک ویروس نانوربات معروف به هراکلس دارد اما مجموعه‌ای از ناهماهنگی‌ها در طی داستان نشان می‌دهد که این ویروس در ابتدا یک تهدید بیولوژیکی بوده که در واکنش مستقیم به رویدادهای دنیای واقعی به یک ویروس سرایت‌کننده رباتیک تغییر یافته است.

برخلاف «زمانی برای مردن نیست»، تام هنکس تأیید کرده است که تغییرات فیلم «فینچ» صرفا به دلیل کرونا صورت گرفته‌اند. میگل ساپوچنیک (کارگردان) در مصاحبه‌ای گفت که پایان‌بندی «فینچ» (با توجه به بیماری فینچ در فیلم و ابتلای هنکس به کرونا در زندگی واقعی) برای جلوگیری از ناامیدی مردم، اینگونه تنظیم شده است. در همین حال، تام هالند هم فاش کرد که «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» نیز در اصل در مسیر یک داستان بسیار متفاوت قرار داشت تا این که کرونا موجب شد تا این فیلم قبل از «دکتر استرنج‌ در چندجهانی دیوانگی» فیلم‌برداری شود. در زمینه آثار تلویزیونی هم شایعه شده بود که سریال‌ «شاهین و سرباز زمستان» یک داستان فرعی درباره همه‌گیری دارد اما این گزارش‌ها و شایعه‌ها توسط کارگردان سریال، کاری اسکوگلند رد شده‌اند.

تاثیر کرونا بر فیلم‌ها نه تنها در خطوط داستانی، بلکه در محدودیت‌های تولید هم احساس می‌شود. این موضوع در تلویزیون واضح‌تر است (زامبی‌های «مردگان متحرک» واقعا فاصله‌گذاری اجتماعی را خوب رعایت می‌کنند!) اما حتی فیلمی مانند «مرد عنکبوتی» هم به گونه‌ای ویرایش شده است تا محدودیت‌های همه‌گیری را پنهان کند. متأسفانه طرفداران سینما باید به این تغییرات عادت کنند.

پیش‌درآمد‌های کاملا غیرضروری 

سینما

پیش‌درآمدهای غیرضروری مطمئنا منحصر به سال ۲۰۲۱ نیستند اما این سال در واقع آثار بیشتری در این زمینه داشت. «کروئلا» با بازی اما استون در نقش شخصیت شرور نمادین «۱۰۱ سگ خالدار»، یکی از این موارد بود که نقدهایش چندان بد نبودند اما تعداد کمی از افراد به این اشاره کردند که اصلا چه لزومی به ساخت چنین داستان پس‌زمینه تلخی از این شخصیت وجود داشت که حتی با انیمیشن کلاسیک دیزنی نیز مطابقت ندارد. در فیلم «قدیسان نیوآرک»، در سپتامبر شاهد بازگشت مورد انتظار کاراکترهای سریال «سوپرانوز» بودیم اما این اثر باعث شد تا طرفداران از انتظار طولانی مدت خود پشیمان شوند. داستان سال‌های جوان‌تر تونی با نقدهای سردی روبه‌رو شد و کاملا غیرضروری بود.

«ارتش دزدان» در ماه اکتبر در نتفلیکس منتشر شد و با وجود اینکه یک اثر خوب در ژانر اکشن و سرقت‌محور بود اما به همان اندازه با «ارتش مردگان» زک اسنایدر ارتباط داشت که سریال «داونتون ابی» با آن ارتباط دارد. سپس «کینگزمن» سال سخت پیش‌درآمدها را تکمیل کرد و نقدهای اولیه این اسپین‌آف جنگ جهانی اول، آن را بدترین اثر در مجموعه‌ «کینگزمن» می‌دانستند.

با انتشار «کروئلا» و تصاویر اولیه از حضور فوق‌الذکر تیموتی شالامی در نقش ویلی وانکا، به نظر می‌رسد که یک گرایش عجیب و غریب در حال ظهور است که به موجب آن، شخصیت‌های محبوب قدیمی، کاراکتری مشابه جوکر پیدا می‌کنند. امیدواریم که این الگو با پایان یافتن سال ۲۰۲۱ تمام شود.

ارجاعات احمقانه مرتبط با «جنگ ستارگان» در فیلم‌های دیگر

سینما

«جنگ ستارگان» یکی از بزرگ‌ترین آثار تأثیر‌گذار بر فیلم‌سازان جوان و مشتاق است. بنابراین سایر آثار کهکشانی خواه ناخواه ارجاعاتی به این حماسه دارند . با این وجود، در سال ۲۰۲۱ دیزنی در واقع از در اختیار داشتن مالکیت شرکت لوکاس‌فیلم استفاده کرد و ارجاعات آشکار و پشت سر هم جنگ ستارگان را در مجموعه‌ای از پروژه‌های کاملا نامرتبط جا داد. فیلم «جاودانگان» دنیای سینمایی مارول دو نمونه از ارجاعات اصلی «جنگ ستارگان» داشت (کتاب رنگ آمیزی پسر فاستوس و جت کینگو). فیلم «لایتیر» هنوز اکران نشده اما تریلر آن کمابیش نشانگر یک انیمیشن به سبک «جنگ ستارگان» است که سیاره‌ای شبیه داگوبا و درویدهایی شبیه لوکاس را به نمایش می‌گذارد. سریال «چه می‌شود اگر…؟» دیزنی‌پلاس هم پر از ارجاعات «جنگ ستارگان»، از جنگنده‌های ایکس‌وینگ گرفته تا نگهبانان و اولتران‌هایی است که با دشمنان مبارزه می‌کنند. در نهایت، فیلم «مرد آزاد» را داریم که در قسمتی از آن، رایان رینولدز یک شمشیر با نور آبی را با موسیقی پس‌زمینه معروف جان ویلیامز از غلاف بیرون می‌کشد.

ما قبلا در آثار دیگر هم شاهد ارجاعاتی به «جنگ ستارگان» بوده‌ایم اما در اصل، هر موضوع و نکته‌، مکان و زمان خاص خودش را دارد. فیلمسازان قبلا از طریق پیام‌های پنهان و مخفی در درون فیلم‌های مرتبط خود، به جورج لوکاس ادای احترام می‌کردند اما سال ۲۰۲۱ ارجاعاتی آشکارتر و البته احمقانه‌تر به این حماسه بزرگ داشت.

منبع: Screenrant



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

یک دیدگاه
  1. رضا

    بابا چه کاریه اسم فیلمارو ترجمه می کنید
    ادم اصلا نیمفهمه کدوم فیلم رو میگین
    کم مونده بود بیاین بگین کرولا مشابه فعل cruel است
    پس بیاین ترجمه کنیم ظالمانا :||||||

    دو ساعت داشتم تو ذهنم میگفتم خدایا قدیسان نیویورک داشتیم امسال بعد با سرچ فهمیدم فیلم
    The Many Saints of Newark
    خواهشا اسم فیلمارو ترجمه میکنید معادل اینگلیسی اون رو هم جلوش بنویسید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما