۱۰ نکتهی جالب دربارهی دنیای مس افکت که نمیدانستید
سهگانهی مس افکت و داستان اصلی آن که حول ماجراجوییهای فرمانده شپرد و نبرد او با ریپرها میچرخید، در سال ۲۰۱۳ با عرضهی آخرین بسته الحاقی بازی سوم به پایان رسید. سالها بعد، استودیوی بازیسازی بایوور با انتشار مس افکت: اندرومدا فصلی جدید در تاریخ این مجموعه بزرگ علمی-تخیلی باز کرد، دنیاپردازی ظریف و وسیع نسخهی چهارم به هیچوجه نتوانست همان حس هیجان و مشارکت را در مخاطبان برانگیزد.
شاید به همین دلیل است که سهگانه مس افکت در دنیای بازیهای ویدیویی جاودانه شده. حال با عرضه نسخه ریمستر شده تحت عنوان Mass Effect: Legendary Edition که چندماه پیش برای رایانه شخصی و کنسولهای نسل هشتم عرضه شد، عده زیادی از طرفداران و علیالخصوص مخاطبهای جدید به جهان خلاقانه و خارقالعاده کهکشان راه شیری پا میگذارند و حماسه شپرد و همراهانش را باری دیگر زنده میکنند.
به همین بهانه، با خود گفتیم که به سراغ دنیاپردازی مس افکت، فراتر از روایت خطی بازیهای آن، برویم و از دل آن یک سری از حقایق ناگفته یا ناملموس را استخراج کنیم. قول میدهم که این نکات آنقدر زیرپوستی هستند که حتی ممکن است برای طرفداران پروپاقرص که دهها بار سهگانه را به پایان رساندهاند تازگی داشته باشد، پس با ما همراه شوید.
۱۰. موی بور در جهان مس افکت رو به انقراض است
بله، درست خواندید. در کتاب مس افکت: رولیشن (Mass Effect: Revelation) نوشتهی درو کارپیشین، گفته میشود که ژن موی بور در دنیای کهکشان راهشیری تقریبا منقرض شده است. دلیل اصلی این موضوع ویژگی پسرفتی ژنهای بور است که در اوایل قرن بیستویکم به یک جنجال رسانهای تبدیل شده بود. بر اساس گزارشی ساختگی از سازمان بهداشت جهانی، این مطلب به اصطلاح علمی هشدار داد که ژن موی بور تا سال ۲۰۲۲ منقرض میشود.
اما چندی بعد مشخص شد که نه تنها این گزارش ساختگی بوده، بلکه ژن رنگ مو هیچ ویژگی شاخصی برای پسرفت ندارد. شاید این هم یک شوخی از جانب مس افکت باشد، اما اگر برایتان سوال است که این نکته بخصوص و نه چندان مهم را از کجا میدانیم، در نظر بگیرید که کتابهای مس افکت سالهای قبل از زندگی شپرد را به تصویر میکشند و اطلاعات زیادی دربارهی جهان خیالی آن به طرفداران پر و پا قرص میدهند.
۹. پایان بازی قرار بود بسیار تاریکتر باشد
بسیاری از طرفداران مس افکت از مرگ شپرد در انتهای بازی سوم ناراحت شدند و از بایوور بخاطر اتخاذ این تصمیم انتقاد کردند. البته یکی از پایانهای بازی شپرد را زیر آوار سیتادل در حال نفس کشیدن نشان میدهد، اما واقعیت این است که پایان اولیه و فراموششدهی مس افکت ۳ بسیار تاریکتر از چیزی بود که در محصول نهایی دیدیم.
در ابتدا قرار بود همه همراهان شپرد از گاروس گرفته تا تالی و لیارا و… در کنار فرمانده شپرد در نبرد نهایی با ریپرها کشته شوند یا جان خود را برای شکست دادن این موجودات ماشینی بیرحم فدا کنند. خوشبختانه بایوور در نهایت نظرش را عوض کرد و بسیاری از شخصیتهای دوستداشتنی ما فرصت این را پیدا کردند که در دنیای رهانیده شده از ریپرها به زندگی خود ادامه دهند.
۸. گاروس قرار نبود معشوقهی شپرد باشد
گاروس یکی از بهترین شخصیتهای مس افکت است و شاید خیلیها بر این باور باشند که همتایی ندارد. اما چه به گاروس بهعنوان یک سرباز، دوست یا معشوقه نگاه میکنید، باید در نظر داشته باشید که بایوور در ابتدا قرار نبود به این شخصیت نقش بیشتری در روایت بدهد. طرفداران وقتی متوجه شدند که از میان همه همراهان در مس افکت ۱ نمیتوانید با گاروس وارد رابطه شخصی شوید، اینترنت را با روایتهای ساختگی و طراحیهای خود پر کردند. این باعث شد تا بایوور گاروس را در بازیهای بعدی به یکی از معشوقههای شپرد مونث تبدیل کند.
۷. آریا یک دختر دارد
طرفداران مس افکت آریا را بهعنوان یک تبهکار چند صد ساله میشناسند که بر قلمروی امگا (یک ایستگاه فضایی در منظومه ترمینوس) حکمفرمایی میکند. اما به نظر میرسد که این نابغه جنایتکار و خفنی که از مس افکت ۲ و دیالسی «امگا» میشناسیم، عنوان مادر بودن را هم به رزومه بلندپروازانه خود اضافه کرده است.
از این نکته جالب برای اولین بار در رمان مس افکت: انتقام (Mass Effect: Retribution) رونمایی شد. نام این دختر لیسل است و بدون اینکه بخواهیم داستان او را اسپویل کنیم، باید گفت که این فرزند ناخلف نقش مهمی در روایت تصرف ایستگاه امگا توسط سربروس دارد.
۶. قرار بود «ایلوسیو من» دشمن اصلی داستان باشد
ایلوسیو من (Illusive Man) اولین بار در مس افکت ۲ خودی از خود نشان داد؛ آن هم بهعنوان سردمدار سازمانی مخوف و تروریستی به نام سربروس. با اینکه در ابتدا ایلوسیو من خود را در جایگاه قهرمان انسانیت نشان میداد، در مس افکت ۳ فهمیدیم که قدرت و طمع چشم او را کور کرده است.
همانطور که میدانید، جنگ علیه ریپرها در بازی سوم بسیار دردناک و تراژیک است، به گونهای که این نژاد مرموز تقریبا تمام تمدنهای کهکشان راه شیری را تا مرز نابودی میکشانند. با همه اینها، در ابتدا قرار بود که ایلوسیو من دشمن اصلی بازی باشد و در نهایت بزرگترین چالش شپرد در پرده پایانی داستان به حساب بیاید. نویسندههای بایوور وقتی دیدند که این رویارویی بیش از حد شبیه به کشمکش سارن (Saren) در بازی اول است، تصمیم خود را عوض کردند.
۵. فرمانده شپرد، صداگذار ورچای اعصابخوردکن!
یکی از اعصابخوردکنترین نژادهای کهکشان راه شیری که در مس افکت به آن برخورد میکنید موجودات قبیلهنشینی به نام ورچا هستند. ورچا را اولین بار در ایستگاه امگا بهعنوان گروهی از مزدورهایی میبینیم که زیر نظر آریا فعالیت میکنند. اما اگر صدای این موجودات چندشآور برای شما هم آزاردهنده و غیرقابلتحمل است، باید بدانید که صداگذار همه ورچا و مسؤول همه صداهای عجیبوغریب آنها کسی نیست جز مارک میر، صداگذار فرمانده شپرد مذکر!
۴. سارن داستان تراژیکی دارد
همه طرفداران مس افکت سارن را بهعنوان یک تورین خائن میشناسند که کنترل خود را به ریپرها داده بود و از همه فرمانهای آنها پیروی میکرد. اما در کتاب «رولیشن» میفهمیم که سارن در ابتدا یک مأمور ویژه بود که به پروژه هوش مصنوعی اتحادیه (نیروی نظامی انسانها) نفوذ کرد. در همانجا بود که سارن با یک شیء مرموز متعلق به ریپرها ارتباط برقرار کرد و فرایند شستشوی مغزی خود را کلید زد.
این نه تنها یک تحلیل بسیار عمیق بر شخصیت سارن است، بلکه به یکی از تئوریهای محبوب طرفداران مس افکت دربارهی فرمانده شپرد دامن میزند. قبل از پایان یافتن سهگانه، خیل عظیمی از بازیکنان معتقد بودند که ریپرها به صورت مخفیانه در حال کنترل رفتار و تصمیمهای فرمانده شپرد هستند و این حقیقت قرار است در نبرد نهایی فاش شود. البته شایان ذکر است که خود بایوور هم نشانههایی از این تئوری را در سه بازی خود پخش کرده است، اما در نهایت فهمیدیم که این فرضیه واقعیت ندارد.
۳. جیمز وگا ابتدا در یک انیمیشن به داستان اضافه شد
جیمز وگا یکی از همراهان جدید در بازی مس افکت ۳ است که در جریان حمله ریپرها به سیاره زمین به تیم شپرد ملحق میشود. اما باید بدانید که اولین بار وگا را در انیمیشن مس افکت: پاراگون دیدیم. اولین رویارویی او با دشمنان انسانیت در کهکشان راهشیری مبارزه با کلکتورهایی بود که به مستعمره فِل پرایم (Fehl Prime) حمله کرده بودند. در همینجاست که جیمز وگا میفهمد که برای به پایان رساندن مأموریت خود شاید مجبور شود هرآنچه را که برایش عزیز است فدا کند و این همان ویژگی شخصیتی است که از او در بازی سوم میبینیم.
۲. واکنشهای آلرژیک ورچا و آساری
آیا تا به حال از خود پرسیدهاید که دنیاپردازی مس افکت و جزئیات سازنده آن چقدر دقیق است؟ بگذارید جواب این سؤال را با یک نکته خندهدار و واقعی به شما ارائه کنیم؛ اگر یک ورچا و یک آساری با هم تولید مثل کنند، فرزند آنها به صورت خودکار به لبنیات آلرژی خواهد داشت.
در ادامه شاید از خود بپرسید که اصلا چه نیازی به دانستن چنین چیزی داریم؟ مس افکت است، دیگر!
۱. شپرد مرد یا شپرد زن؟ مسأله این است
در سهگانه مس افکت میتوانید در نقش شپرد مرد یا زن به ماجراجویی بپردازید. هر کدام از این شپردها در شخصیت ویژگیهای مشابه و صفات متفاوتی دارند که تجربه هر بازی را به نوع خود منحصربهفرد میکند. حال در فضای روایی، بسیاری از طرفداران به دنبال دستیابی به این پاسخ هستند که کدام یک از این شپردها، شپرد اصلی و واقعیست.
حتی اگر به کمپین تبلیغاتی دو بازی اول توجه کنید، میبینید که شپرد مرد حضور بسیار قابلتوجهتری نسبت به معادل زن خود دارد. اما واقعیت این است که بایوور در ابتدا شپرد را بهعنوان یک شخصیت زن طراحی کرده بود اما در نهایت تصمیم گرفت که نمایندگی داستان حماسی خود را به یک قهرمان مرد بدهد. با اینکه بازیکنان میتوانند بین این دو انتخاب کنند، شخصیت اصلی دو بازی، حداقل از حیث تبلیغاتی، شپرد مرد است اما نسخهی زن هم در بازی سوم خودی از خود نشان میدهد.
این حقایق تنها گوشهای از دنیای وسیع مس افکت است که میتواند ماهها شما را در خود غرق کند. اگر شما هم نکات جذاب این چنینی در رابطه با دنیای علمی-تخیلی و خیالی کهکشان راه شیری در اثر جرمی دارید، حتما در کامنتها با ما در میان بگذارید.
امیر حسین کجاست؟