۱۰ انتظاری که از بازی چندنفرهی الدن رینگ داریم
یکی از بزرگترین غافلگیریها در رویداد گیم اواردز ۲۰۲۴، رونمایی از تریلر بازی Elden Ring Nightreign بود. رئیس استودیوی فرامسافتور (FromSoftware)، هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki)، پیشتر اعلام کرده بود که برای مدتی طولانی هیچ بستهی الحاقی یا دنبالهای برای الدن رینگ منتشر نخواهد شد. البته ظاهرا او به دقت از کلمات خود استفاده کرده زیرا Nightreign نه یک بستهی الحاقی است و نه یک دنباله، بلکه یک بازی مستقل با تمرکز بر حالت چندنفرهی کوآپ است.
بازیکنان بلافاصله پس از شنیدن این خبر هیجانزده شدند، اما با انتشار اطلاعات بیشتر در مورد بازی، برخی از طرفداران به دلیل تغییرات بزرگ موجود در این بازی جدید، کمی در مورد آن شک و تردید پیدا کردند. به نظر میرسد که سبک بازی کاملاً متفاوت از سایر آثار فرامسافتور خواهد بود و بازیکنان باید به بازی وارد شوند و به مدت سه روز درون بازی شخصیت خود را تقویت کنند تا یک باس قدرتمند را شکست دهند. حال در اینجا به تمامی انتظاراتی که از این بازی جدید داریم، خواهیم پرداخت.
۱۰. سیستم کوآپ بهبود یافته
سیستم چندنفرهی کوآپ در بازیهای فرامسافتور از دیمونز سولز گرفته تا الدن رینگ، تقریباً به یک شیوه عمل کرده است. بازیکنان میتوانند دیگران را به دنیای خود فرا بخوانند یا به دنیای دیگری احضار شوند تا با یکدیگر منطقهای را کامل کنند و یک باس را شکست دهند. کسانی که میخواهند کل بازی را به صورت کوآپ تجربه کنند، بدون استفاده از مادها، باید مدام دیگر بازیکنان را احضار کنند. از آنجا که Nightreign به عنوان یک بازی کاملاً کوآپ در حال توسعه است، سیستم چندنفرهی آن باید کاملاً متفاوت باشد.
به جای اینکه بازیکنان دیگر را به دنیای خود احضار کنند، به نظر میرسد که بازیکنان در ابتدای هر مسابقه، همزمان با همتیمیهای خود وارد بازی میشوند. با این حال، هنوز سؤالاتی در مورد نحوهی عملکرد این سیستم در بازی وجود دارد. بازیکنان بدون شک میخواهند که بتوانند لابیای بسازند تا دوستان خود را دعوت کنند و با هم به جستوجوی مسابقه بپردازند، نه اینکه به صورت تصادفی با دیگران همتیمی شوند. در حالی که مسابقات تصادفی حتماً در بازی وجود خواهد داشت، آزادی عمل برای دعوت دوستان، یک بخش ضروری است که باید در Nightreign گنجانده شود.
۹. باسهای متفاوت
فرامسافتور به دلیل خلق باسهای نمادین و دشوار در بیشتر آثار خود شهرت دارد. فارغ از دیگر جزئیات بازی، این یکی از مواردی است که طرفداران همواره از این استودیو انتظار دارند. بازیکنان انتظار دارند با مبارزات چالشبرانگیزی مواجه شوند و از طراحیهای منحصربهفرد رئیسها شگفتزده شوند. Nightreign باید این سنت را ادامه دهد، زیرا این موضوع مهمترین چیزی است که طرفداران به دنبال آن خواهند بود. تریلر رونمایی از بازی، چندین باس جدید را نشان داده که بازیکنان باید در طول بازی با آنها روبهرو شوند. یکی از باسها به طور خاص شامل یک سری سگهای آتشین است که بازیکنان باید با آنها مبارزه کنند. طرفداران در حال حاضر برای این باس هیجانزده هستند، زیرا هم جالب به نظر میرسد و هم با ماهیت Nightreign همخوانی دارد. به عنوان یک بازی چندنفره، بازیکنان این فرصت منحصربهفرد را خواهند داشت که با باسهایی مبارزه کنند که برای سه بازیکن طراحی شدهاند. در نهایت اگرچه باسهای جدیدی در انتظار بازیکنان هستند، اما تریلر همچنین چهرههای آشنایی را نشان میدهد که ممکن است موجب نگرانی شود.
۸. دوری از تکرار مکررات
یکی از نکات مهم در تریلر اولیهی بازی این بود که بسیاری از باسهای بازیهای قبلی فرامسافتور در این بازی حضور دارند. از The Nameless King از بازی دارک سولز ۳ گرفته تا The Centipede Demon از دارک سولز ۱ و Duke’s Dear Freya از دارک سولز ۲ همگی در این بازی ظاهر میشوند. در حالی که ممکن است این باسها به عنوان ادای احترامی به آثار قدیمیتر در نظر گرفته شوند، اما ممکن است همچنین نشانهای از استفاده مجدد از داراییها برای اضافه کردن محتوای بیشتر به بازی باشد. گفته شده بود که دنیای الدن رینگ کاملاً جدا از دیگر بازیهای فرامسافتور است، اما حضور این باسها برخی از گیمرها را در مورد صحت این اظهارات دچار سردرگمی کرده است. از تریلر مشخص است که این باسها فقط از لحاظ ظاهری شبیه نیستند، بلکه برخی حملات آنها دقیقاً مانند نسخههای قبلیشان هستند. بازی باید به اندازهی کافی محتوای جدید ارائه کند تا تجربهای نو به بازیکنان بدهد، نه اینکه بازیکنان را مجبور کند محتوایی را بازی کنند که قبلاً تجربه کردهاند. مطمئناً باسهای جدیدی برای مبارزه وجود خواهند داشت، اما بازیکنان در حال حاضر نگران نسبت باسهای جدید به باسهای قدیمی و همچنین تعداد کلی باسها هستند. با توجه به اخبار مداومی که منتشر میشود، باید به زودی پاسخ این سوالات روشن شود.
۷. تجربهای تصادفی
یکی از عناصر اصلی گیمپلی که برای بازی تبلیغ شده، تصادفی بودن هر دور از بازی است. بازیکنان در هر دور وارد شدن به بازی، دنیا، دشمنان و تجهیزاتشان به صورت تصادفی تعیین میشوند. این امر باعث شده تا هواداران سوالاتی در مورد میزان واقعی تصادفی بودن بازی مطرح کنند. فرامسافتور اشاره کرده است که بازیکنان میتوانند باس نهایی را در شب سوم انتخاب کنند، اما هنوز مشخص نیست که قبل از آن چه اتفاقی میافتد. ممکن است هر انتخاب فقط تعداد مشخصی متغیر برای هر باس نهایی داشته باشد و همه چیز هم کاملاً تصادفی نباشد. البته برای اینکه بازی مدت طولانیتری برای بازیکنان تازه بماند، تصادفی بودن کامل بازی میتواند هر دور را به تجربهای کاملاً متفاوت از دورهای قبلی تبدیل کند و هر بار که بازیکنان وارد بازی میشوند، حس تازگی به آنها بدهد.
۶. طراحی مراحل جذاب
از زمان انتشار دارک سولز، فرامسافتور به خاطر طراحی فوقالعادهd مراحل بازیهایش مورد تحسین قرار گرفته است. از جذابیت بصری گرفته تا ارتباطات پیچیده بین جهانهای بازی، فرامسافتور موفق شده دنیاهایی خلق کند که تنها با قدم زدن در آنها داستانی را برای بازگویی دارند. حال Nightreign به دلیل طراحی خاص خود با یک معضل جالب روبرو است. بازیکنان انتظار دارند که فرامسافتور همانند بازیهای قبلیاش دنیایی جذاب خلق کند اما تصادفی بودن دنیای این بازی ممکن است با داستان کلیای که بازی میخواهد روایت کند، هماهنگ نباشد. با این حال، با توجه به رویکرد فرامسافتور در قبال داستان بازیهایش، این ناهماهنگیها میتوانند سوالاتی را برای بازیکنان ایجاد کنند و به نوعی به عمق داستان بازی کمک کنند.
۵. رازهایی برای کشف کردن
یکی از جادوییترین جنبههای بازی الدن رینگ جستوجو در سرزمینهای میانه و کشف رازهایی در جهان است. کاوش کردن بخش مکمل مبارزه در الدن رینگ است. در حالی که به نظر میرسد Nightreign مبارزات الدن رینگ را دارد، باید کاوشهای مشابهی هم در خود داشته باشد. هر بار که بازی میکنید ممکن است نقشه به طور تصادفی تغییر کند، اما همچنان رازهایی برای کشف کردن در دنیا وجود خواهد داشت. جنبهی تصادفی بودن نقشه باعث میشود بازیکنان هر بار که بازی را شروع میکنند، به دنبال کشفیات جدیدی بگردند. با رمز و رازهای جدیدی برای پیدا کردن و رازهایی که باید فاش شوند، به احتمال زیاد داستان بیشتری وجود دارد که بازیکنان به تجزیه و تحلیل و بحث دربارهی آن میپردازند.
۴. سؤالات و پاسخهای جدید
روش استودیوی فرامسافتور در روایت داستانهایشان، طرفداران را برای بیش از یک دهه شیفتهی خود کرده است. این استودیو در ایجاد سوالاتی برای بازیکنان و ارائهی پاسخ به اندازهی کافی که باعث شود خود بازیکنان به نتیجهگیری برسند، بسیار ماهر است. الدن رینگ هم از این قاعده مستثنی نیست و بستهی الحاقی Shadow of the Erdtree به برخی از این سوالات پاسخ میدهد اما همچنان برخی ابهامات را در داستان باقی میگذارد. این بازی جدید نیز باید همین مسیر را دنبال کند چرا که بسیاری از طرفداران مشتاقند بدانند چه تغییرات جدیدی این ماجراجویی تازه را خلق کردهاند. طرفداران به دنبال پاسخی برای برخی سوالات قدیمی خواهند بود، اما همچنین سوالاتی جدید را ایجاد خواهند کرد که میتوانند بحثها و نظریهپردازیهای آنلاین را برای سالها شکل دهند.
۳. سلاحهای خلاقانه
الدن رینگ تنها به خاطر بزرگی دنیای خود یک بازی عظیم نیست، بلکه به دلیل تعداد زیادی از تجهیزات و سلاحهایی که در دسترس بازیکنان است نیز بزرگ به حساب میآید. آزمایش و ساخت سبکهای منحصربهفرد یکی از دلایل اصلی ارزش تکرار بالای بازی است و بازیکنان انتظار دارند تجربهای مشابه را در Nightreign داشته باشند. اضافه شدن آرت برای سلاحها به سیستم مبارزه عمق بیشتری میبخشد و حتی بیشتر از آنچه که نیاز بود، پیش میرود. بازیکنان در این بازی جدید انتظار دارند که همان مجموعهی گسترده سلاحهای الدن رینگ را مشاهده کنند و حتی فراتر از آن. تریلر بازی نشان داده است که سلاحهای جدیدی وجود خواهد داشت یا حتی سبکهای مبارزهای که ممکن است بازیکنان را به یاد بازیهای دیگر بیندازد. ممکن است بازی سلاحهایی شبیه به سلاحهای دوکارهی بازی بلادبورن یا ابزار شینوبی بازی سکیرو داشته باشد.
۲. پشتیبانی کافی
برخی از بهترین بخشهای هر بازی فرامسافتور در محتوای دانلودی آنها پیدا میشود. از زمان Artorias of the Abyss در دارک سولز ۱، فرامسافتور نشان داد که میداند چگونه با محتوای اضافی یک بازی را بهبود ببخشد. The Old Hunters ،Ringed City و Shadow of the Erdtree همگی به عنوان بهترین بستههای الحاقی در تاریخ بازیهای ویدیویی شناخته میشوند. اگر Nightreign حتی تا حدودی به اندازهی الدن رینگ موفق باشد، به احتمال زیاد بازی محتوای دانلودی خواهد داشت. حتی ممکن است که بازی برای سالها پشتیبانی شود. با اینکه فرامسافتور اعلام کرده است که این بازی یک اثر سرویس محور نخواهد بود، همچنان این احتمال وجود دارد که محتوای متعددی به بازی اضافه شود.
۱. موسیقیهای خارقالعاده
موسیقی بازیهای فرامسافتور اغلب تحتالشعاع جنبههای دیگر بازیها قرار میگیرد، اما همچنان یکی از بخشهای اساسی هویت این استودیو است که هر نسخه را زنده میکند. برخی از تمهای موسیقی معروف میتوانند بازیکنان را به سرعت به همان حالت احساسی که اولین بار هنگام شنیدن آن تجربه کردهاند، بازگردانند. Nightreign باید فراتر از بازسازی آهنگهای قدیمی عمل کند و قطعات جدیدی خلق کند. به عنوان مثال موسیقی لودویگ در بلادبورن یک مبارزهی ساده با یک باس را به یک نبرد حماسی برای بقا تبدیل میکند که احساس ترس و شکوه را دل بازیکن برمیانگیزد. موسیقی گوین از دارک سولز به خوبی نشان میدهد که لرد سیندر چقدر از شکوه و عظمت خود فاصله گرفته است. در واقع فرامسافتور اغلب تنها با موسیقی، داستان را روایت میکند و Nightreign باید تلاش زیادی کند تا انتظارات بازیکنان را برآورده کند و کاری کند که موسیقیهایش در میان بحثهای بازیکنان شنیده شود.
منبع: CBR