۱۰ بازی ترسناک که با الهام از واقعیت ساخته شده‌اند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۳ دقیقه
بازی ترسناک

اینکه چه چیزی ترسناک در نظر گرفته می‌شود، از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین ژانر ترسناک جنبه‌های زیادی دارد که از روی آن بازی‌های مختلفی نیز ساخته شده است. در بازی‌های ترسناک، برای رسیدن به انتها باید انواع ترس‌های مختلف را شجاعانه تحمل و بعضا دفع کنید. بسیاری از چیز‌هایی که به طور گسترده ترسناک تلقی می‌شوند، تا آنجا که ما می‌دانیم فقط در داستان‌های فانتزی وجود دارند. با این حال حوادث ترسناک بی‌شماری وجود دارد که در دنیای واقعی اتفاق افتاده است و مکان‌هایی وجود دارند که باعث ایجاد احساس ترس در مردم می‌شوند. با اینکه بیشتر بازی‌های ترسناک به عناصر فراطبیعی و علمی تخیلی وابسته هستند اما برخی از آن‌ها از رویداد‌ها و مکان‌های واقعی الهام می‌گیرند. حال در این مقاله به ۱۰ بازی ترسناک با الهام از واقعیت خواهیم پرداخت.

۱۰. بازی ترسناک Cursed Mountain

تهیه‌کننده: Deep Silver / سازنده: Sproing Interactive
سال انتشار: ۲۰۰۹
پلتفرم: Wii, PC

بازی Cursed Mountain

متاسفانه ناپدید شدن یا تلف شدن افراد هنگام کوهنوردی به هیچ وجه چیز غیرمعمولی نیست، به خصوص اگر در مورد قله‌های بلندی مانند اورست حرف بزنیم. مردی به نام راینولد مسنر (Reinhold Messner) نه تنها توانست به تنهایی قله‌ی اورست صعود کند، بلکه بدون کپسول اکسیژن این کار را انجام داد که یک شاهکار باورنکردنی است. مسنر در آثار مختلفی حضور داشته و به طور مستقیم در بازی Cursed Mountain به آن اشاره شده است. او یکی از کوهنوردانی است که آنتاگونیست اصلی بازی در کنار بری بیشاپ و ادموند هیلاری با آن‌ها به قله صعود کرده است. این داستان از این الهام گرفته شد که مسنر برادر کوهنورد خود، گانتر را به طرز غم‌انگیزی از دست داد، در حالی که آن‌ها با هم از کوه پایین می‌آمدند.

با این حال اوضاع در بازی کمی فراطبیعی می‌شود. با کشف یک حقیقت شوم توسط اریک یا همان شخصیت اصلی، محیط کوهستانی به‌ سرعت عجیب و غریب می‌شود. ناپدید شدن برادر اریک با نفرینی مرتبط است که ارواح ناآرام و موجودات هیولایی را روی کوه ر‌ها کرده است. همانطور که اریک به قله صعود می‌کند، نه تنها باید با محیط خشن بلکه با وحشت‌هایی که در کمین است نیز مبارزه کند. بازی عناصر کاوش، حل معما و مبارزه را با هم ترکیب می‌کند. بازیکنان در شیب‌های یخی حرکت کرده، پازل‌های محیطی را حل می‌کنند و با هیولاهای مختلف روبرو می‌شوند.

۹. بازی ترسناک The Dark Pictures: Little Hope

تهیه‌کننده: Bandai Namco / سازنده: Supermassive Games
سال انتشار: ۲۰۲۰
پلتفرم: PS4, PC, Xbox One, PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch

بازی The Dark Pictures: Little Hope

هر چقدر هم که در عصر حاضر محاکمه‌ی جادوگران برای شما عجیب و احمقانه به نظر برسد، در روزگار قدیم یک امر واقعی بود. محاکمه‌های جادوگران قرن هفدهم سیلم از مشهورترین محاکمه‌ها محسوب می‌شود، اما موارد دیگری نیز وجود داشت، از جمله مواردی که در شهر اندوور انجام شد. اگرچه داستان‌ Little Hope در یک شهر خیالی اتفاق می‌افتد، اما این شهر در ایالت ماساچوست است، جایی که محاکمه‌ی جادوگران زیادی در آنجا اتفاق افتاد. این بازی ترسناک بین دوره‌های زمانی مختلف حرکت می‌کند که یکی از مهمترین آن‌ها دهه‌ی ۱۶۹۰ است، یعنی زمانی که محاکمه‌ی جادوگران در سیلم اتفاق افتاد.

بازی ماجرای چهار دانشجو و استادشان را دنبال می‌کند که در شهر متروکه‌ای سرگردان شده‌اند. همانطور که آن‌ها ناامیدانه برای فرار جست‌وجو می‌کنند، با چشم‌انداز‌های وحشتناک از گذشته مواجه می‌شوند. گیم‌پلی بازی حول محور انتخاب‌های مهمی می‌چرخد ​​که بر روایت و سرنوشت شخصیت‌ها تاثیر می‌گذارد. هر تصمیمی، از گزینه‌های گفت‌وگوی به ظاهر بی‌اهمیت گرفته تا رویداد‌های سریع (QTE)، می‌تواند پیامد‌های ماندگاری داشته باشد. شما در طول داستان پنج شخصیت را کنترل می‌کنید که هر کدام اسرار و آسیب‌پذیری‌های خاص خود را دارند. به طور کلی بازی با روایت منشعب خود، ارزش تکرار بالایی را ارائه می‌دهد و به صورت کوآپ نیز قابل تجربه است.

۸. Fears To Fathom

تهیه‌کننده: Rayll Studios / سازنده: Rayll Studios
سال انتشار: ۲۰۲۱
پلتفرم: PC

بازی Fears To Fathom

بازی Fears to Fathom یک اثر ترسناک معمولی یست. این بازی به‌ جای روایت‌های بزرگ و جهان‌های پسترده، بر ارائه تجارب فشرده تمرکز می‌کند که وحشت‌هایی را که در موقعیت‌های به ظاهر معمولی در کمین هستند، بررسی می‌کند. در واقع بازی یک اثر ترسناک روانشناختی اپیزودیک است که توسط استودیوی مستقل Rayll ساخته شده است و هر قسمت به عنوان یک داستان مستقل عمل می‌کند که با الهام از داستان‌های ذکر شده توسط افراد واقعی در رددیت ایجاد شده است.

گیم‌پلی بازی حول محور قرار دادن شما به جای افرادی است که در شرایط عجیب گرفتار شده‌اند و در ایجاد تنش و تعلیق از طریق استفاده‌ی استادانه از داستان‌سرایی محیطی برتری دارد. بازی از ترکیبی از کاوش، حل پازل و مدیریت منابع نور استفاده می‌کند تا شما را در حین روایت داستان درگیر خود کند. در حالی که اپیزود‌های مجزا کوتاه هستند و معمولا یک یا دو ساعت طول می‌کشند، اما احساس ناراحتی و ترسی را درون بازیکن پرورش می‌دهد که مدت‌ها پس از پایان هر قسمت در ذهن او باقی می‌ماند. به طور کلی Fears to Fathom برداشتی جالب از ژانر ترسناک است و فرمت اپیزودیک آن به طیف متنوعی از تجربیات اجازه می‌دهد که هر یک ترس منحصر به فردی را بررسی کنند.

۷. Chernobylite

تهیه‌کننده: All in! Games SA / سازنده: The Farm 51
سال انتشار: ۲۰۲۱
پلتفرم: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S

chernobylite

فاجعه‌ی چرنوبیل یک حادثه‌ی هولناک است که در دهه‌ی ۱۹۸۰ اتفاق افتاد و این بازی به شدت به عواقب آن می‌پردازد. در واقع، منطقه اصلی که در آن بازی می‌کنید، یک محیط اسکن شده سه‌بعدی از منطقه‌ی واقعی فاجعه چرنوبیل است. شما در بازی در نقش یک فیزیکدان بازی می‌کنید که قبل از فاجعه در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل کار می‌کرده است. شما ۳۰ سال پس از این حادثه به زمینی رادیواکتیو برمی‌گردید تا نامزد گمشده‌ی خود، تاتیانا را پیدا کنید. همانطور که در محیط بازی کاوش می‌کنید، با ترکیبی از خطرات مختلف روبرو خواهید شد. استاکر‌های نظامی متخاصم، موجودات جهش یافته حاصل از مواد رادیواکتیو و محیط خشن، همگی بقای شما را تهدید می‌کنند.

شما منابعی را برای ساخت سلاح‌ها و تجهیزات پیدا کرده و انتخاب‌های مهمی که بر روایت منشعب داستان تاثیر می‌گذارد، خواهید داشت. هر تصمیمی که در مورد همراهان، ماموریت‌ها و منابع خود می‌گیرید، عواقبی دارد که در طول بازی مشخص می‌شود. در این میان گنجاندن یک کمپ، لایه‌ای از عمق استراتژیک را به بازی اضافه می‌کند. در این پایگاه، می‌توانید آیتم‌هایی بسازید، با همراهان خود تعامل داشته باشید و انتخاب‌هایی داشته باشید که بر وفاداری آن‌ها و به نوبه‌ی خود، نتیجه‌ی بازی تاثیر بگذارد. در نهایت محدودیت همیشگی زمان، لایه‌ی دیگری از تنش را به گیم‌پلی اضافه می‌کند، زیرا تکمیل ماموریت‌ها در یک چارچوب زمانی تعیین شده برای کشف حقیقت در مورد ناپدید شدن تاتیانا و پدیده‌های عجیب و غریبی که منطقه را درگیر کرده است، بسیار مهم است.

۶. بازی ترسناک The Town Of Light

تهیه‌کننده: Wired Productions / سازنده: LKA
سال انتشار: ۲۰۱۶
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch

The Town Of Light

بیمارستان روانی ولترا (Volterra) که به عنوان پناهگاه ولترا نیز شناخته می‌شود، مکانی واقعی در ایتالیا است. این تیمارستان به دلیل بدرفتاری وحشتناک کارکنان با بیماران مشهور شده بود و ۹۰ سال پس از افتتاح تعطیل شد. The Town of Light یک بازی ترسناک روانشناختی است که از این بیمارستان روانی به عنوان محیط خود استفاده می‌کند. در بازی شما در نقش رنه قرار می‌گیرید که زن جوانی است که زمانی به عنوان بیمار در آسایشگاه زندگی می‌کرده است. رنه با بازگشت به ساختمان‌های متروکه، به دنبال کشف خاطرات دوران خود در آنجا است. همانطور که پناهگاه عجیب و در عین حال فرسوده را کاوش می‌کنید، نگاهی از گذشته از طریق داستان‌سرایی محیطی و عکس نوشته‌های تعاملی آشکار می‌شود.

بازی بر روایت‌های تخیلی تکیه نمی‌کند. در عوض، داستان بر شیوه‌ها و درمان‌های واقعی تمرکز می‌کند، بازیکنان با اسناد تاریخی، سوابق پزشکی و صدا‌های ضبط شده مواجه می‌شوند که تصویری نگران‌کننده از یک سیستم مراقبت بهداشتی خراب و عدم درک بیماری روانی بیماران را ترسیم می‌کند. گیم‌پلی بازی حول محور کاوش، حل معما و کنار هم قرار دادن اجزاری گذشته‌ی رنه می‌چرخد. شما در پناهگاه‌های متروکه حرکت خواهید کرد، مناطق پنهان را کشف خواهید کرد و پیام‌های مرموز به جا مانده از بیماران قبلی را رمزگشایی خواهید کرد. در این میان پازل‌ها یک هدف روایی را دنبال می‌کنند و اغلب منعکس‌کننده مبارزات و اضطراب‌های درونی رنه هستند. در نهایت گفتنی است که بازی به دلیل نمایش دقیق تاریخی، کاوش آن در مورد بیماری‌های روانی و فضای منحصر به فردش مورد تحسین قرار گرفته است. با این حال، برخی از منتقدان فقدان عناصر ترسناک سنتی و ریتم آهسته‌ی آن را از مشکلات آن دانسته‌اند.

۵. سری Silent Hill

سایلنت هیل 2

سری بازی‌های سایلنت هیل به خاطر شهر مخوفشان شناخته می‌شوند. شهر مه آلود سایلنت هیل از سری بازی‌های ویدیویی به طور کامل بر اساس یک مکان واقعی نیست. با این حال، توسعه‌دهندگان از یک شهر واقعی آمریکایی به نام سنترالیا در ایالت پنسیلوانیا برای ساخت آن الهام گرفته‌اند. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، سنترالیا، تاریخ غم‌انگیزی دارد. آتش سوزی در یک معدن زغال سنگ متروک در سال ۱۹۶۲ که تا حال حاضر نیز ادامه دارد باعث شد تا شهر به دلیل نگرانی‌های ایمنی تخلیه شود و یک منظره‌ی متروک با ساختمان‌های در حال فرو ریختن و دود برخاسته از شکاف‌های زمین باقی بماند. گفتنی است که جمعیت این شهر به خاطر آتش در ۱۰۰ متری زیر سطح زمین از بیش از ۱۰۰۰ نفر در سال ۱۹۸۱ به ۱۰ نفر در سال ۲۰۱۰ رسید.

۴. بازی ترسناک Kholat

تهیه‌کننده: IMGN.PRO / سازنده: IMGN.PRO
سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch

Kholat

اگر از جنایات مهم دنیای واقعی آگاه باشید، احتمالا در مورد حادثه‌ی گذرگاه دیاتلوف شنیده‌اید، جایی که ۹ دانش‌آموز در سال ۲۰۱۳ به کوه‌های اورال در روسیه رفتند. آن‌ها ظاهرا ناپدید شده بودند، تا اینکه ماه‌ها بعد در شرایط عجیبی پیدا شدند. Kholat یک بازی در سبک ترس و بقا است که شما را وادار می‌کند تا در حالی که شان بین تحقیقات شما را روایت می‌کند، از اتفاقی که برای کوهنوردان ذکر شده افتاده، سر در بیاورید. همانطور که محیط وسیع بازی را کاوش می‌کنید، احساس انزوا و آسیب‌پذیری به سرعت در شما ایجاد می‌شود. فقدان نقشه یا اهداف واضح به تنش می‌افزاید و منعکس‌کننده‌ی سردرگمی احتمالی کوهنوردان محکوم به فنای داستان است.

در این میان بازیکنان باید دمای بدن، گرسنگی و خستگی خود را مدیریت کنند تا در برابر عوامل خشن بازی تسلیم نشوند. فقدان مبارزات سنتی بیشتر بر آسیب‌پذیری تاکید می‌کند و بازیکنان را وادار می‌کند تا به هوش و ذکاوت خود برای حرکت در محیط تکیه کنند. از طرفی بازی اثری نیست که روایت خود را به طور مستقیم ارائه دهد، بنابراین داستان از طریق نوشته‌های پراکنده، پیام‌های رمزآلود و سرنخ‌های محیطی آشکار می‌شود. در نهایت پایان‌های چندگانه، تفاسیر متفاوتی از رویداد‌ها ارائه می‌دهند و این به ارزش تکرار بازی می‌افزاید.

به طور کلی Kholat یک تجربه منحصر به فرد و ناراحت‌کننده است که مدت‌ها پس از پایان ذهن شما را درگیر نگه خواهد داشت. این بازی بر ترس‌های ناگهانی تکیه نمی‌کند، بلکه با استفاده‌ی استادانه از اتمسفر، داستان‌گویی محیطی و معمایی ناراحت‌کننده پیرامون یک تراژدی واقعی، به شدت تکان‌دهنده است. بنابراین، اگر به دنبال یک ماجراجویی هیجان‌انگیز در ناشناخته‌ها هستید، شاید بهتر باشد که سفر در کوه‌های Kholat را انتخاب کنید. فقط به یاد داشته باشید که سرما تنها چیزی نیست که باید از آن ترسید.

۳. Outlast

تهیه‌کننده: Red Barrels / سازنده: Red Barrels
سال انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch

اوت‌لست

پروژه‌ی MKUltra پروژه‌ای بود که توسط سازمان سیا انجام شد و در آن، دارو‌ها و روش‌هایی برای شست‌وشوی مغزی و کنترل ذهن انسان‌ها آزمایش شد. این واقعیت که این یک رویداد واقعی در تاریخ بوده به اندازه کافی نگران‌کننده است، با این حال اوت‌لست از این رویداد‌ها الهام می‌گیرد و آن‌ها را حتی بیش از پیش ترسناک نشان می‌دهد. در این بازی شما به عنوان یک روزنامه‌نگار به درون تیمارستانی پر از بیمارانی فرو می‌روید که تحت آزمایش‌هایی مشابه‌ی آزمایشات MKUltra قرار گرفته‌اند. نیازی به گفتن نیست که آن‌ها همواره تلاش می‌کنند که شما را بکشند. در نتیجه شما باید در حالی که از تمام زندانیان قاتل فرار می‌کنید، تحقیقات را به پایان برسانید. داستان به موضوعات حرص و طمع شرکت‌ها برای آزمایش‌های عجیبو  غریب و عواقب نگران‌کننده اقدامات پزشکی غیراخلاقی می‌پردازد.

درخشش اوت‌لست در تعهد آن به ارائه‌ی وحشت خالص نهفته است. این بازی نبردهای اکشن سنتی را کنار می‌گذارد و بازیکن را وادار می‌کند تا برای فرار از زندانیان تیمارستان به مخفی‌کاری و فرار تکیه کند. بنابراین فقدان گزینه‌های تهاجمی نوعی احساس آسیب‌پذیری دائمی را ایجاد می‌کند و شما را مجبور می‌کند به‌طور ناامیدانه به دنبال مکان‌هایی برای پنهان شدن بگردید و دعا کنید که گرفتار شخصیت‌ها نشوید زیرا تنها چند ضربه شما را از پا می‌اندازد. در این میان بازی به طرز ماهرانه‌ای از تاریکی به عنوان یک ابزار برجسته استفاده می‌کند. شما به شدت به دوربین دید در شب خود برای پیمایش در راهرو‌های پرپیچ و خم تیمارستان متکی هستید، اما حتی نمای محدود آن نیز نمی‌تواند حس ترس را از بین ببرد زیرا هر سایه‌ای یک تهدید بالقوه را پنهان کرده و هر صدایی لرزه بر ستون فقرات شما می‌اندازد. در نهایت گفتنی است که اوت‌لست سفری دلخراش به تاریک‌ترین زوایای تباهی انسان است که برای افرادی که علاقه‌مند به سبک ترس هستند، به شدت پیشنهاد می‌شود.

۲. بازی ترسناک Five Nights At Freddy’s

تهیه‌کننده: ScottGames / سازنده: ScottGames
سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, iOS, Android

Five Nights at Freddy's

عناصر بازی Five Nights at Freddy’s از بسیاری جهات به وضوح یادآور حادثه‌ی اتفاق افتاده در رستوران‌های چاک ئی.چیز (Chuck E. Cheese) است و این تصادفی نیست. الهام‌بخش ربات‌های عروسکی تشنه به خون بازی، یک پرونده‌ی قتل واقعی است که در سال ۱۹۹۳ در آرورا در ایالت کلرادو اتفاق افتاد. پس از تعطیلی شبانه، چهار کارمند رستوران به طرز غم‌انگیزی کشته شدند و یکی به شدت مجروح شد. آن‌ها در حال تمیز کردن رستوران بودند که یکی از کارکنان سابق به آن‌ها شلیک کرد. در این بازی، شما به عنوان یک نگهبان وظیفه دارید تا مطمئن شوید که همه چیز در هر شب از یک پیتزا فروشی به خوبی پیش می‌رود اما وقتی عروسک‌ها زنده می‌شوند، چیزی که واقعا باید نگران آن باشید، خودتان هستید.

در واقع هدف شما در طول شب زنده ماندن تا طلوع خورشید است. شما باید از طریق دوربین‌های امنیتی که در سرتاسر رستوران قرار داده شده‌اند، بر شرابط نظارت کنید و با بستن درها ورودی‌های دفتر خود را مسدود کنید اما شما منبع الکتریسیته‌ی محدودی دارید. در نتیجه تصمیم‌گیری در مورد زمان بستن در‌ها و صرفه‌جویی در مصرف برق، یک تنش دائم را در وجود شما ایجاد می‌کند. از طرفی فقدان موسیقی که تنها با حرکت ربات‌هاو جلوه‌های صوتی آزاردهنده جایگزین می‌شود، تنش را بیشتر می‌کند. روایت بازی از طریق تماس‌های تلفنی مرموز از نگهبان قبلی و پیام‌های مخفی پراکنده در طول بازی آشکار می‌شود. داستان بازی یک تاریخ تاریک از پیتزا فروشی را که شامل ناپدید شدن کودکان و ارواح انتقام‌جوی کودکانی است که در ربات‌ها به دام افتاده‌اند را روایت می‌کند.

این بازی توانست به موفقیت زیادی کسب کند و به خصوص در یوتیوب به شدت محبوب شود. در نتیجه‌ی این موفقیت، نسخه‌های مختلفی از آن تولید شد که هر کدام با استفاده از هسته‌ی گیم‌پلی نسخه‌ی اصلی سرگرم‌کننده و البته ترسناک ظاهر شدند. در نهایت گفتنی است که یک فیلم سینمایی نیز از این سری در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.

۱. Neverending Nightmares

تهیه‌کننده: Infinitap Games / سازنده: Infinitap Games
سال انتشار: ۲۰۱۴
پلتفرم: PC, PS4, PS Vita, iOS, Android, Nintendo Switch

بازی ترسناک

گاهی اوقات، این عوامل خارجی نیستند که الهام‌بخش داستان‌های ترسناک هستند و این در مورد Neverending Nightmares صدق می‌کند. این بازی یک اثر ترسناک روانشناختی است که از مبارزات طراح اصلی بازی با بیماری روانی خود الهام گرفته شده است. همانطور که در صفحه‌ی کیک‌استارتر بازی نیز بیان شده است، سازنده‌ی بازی قصد دارد در این اثر نشان دهد که چگونه نبرد او با اختلال وسواس فکری-اجباری و افسردگی الهام بخش این بازی است. در توضیحات بازی آمده که در کابوس‌های بی‌پایان، پروتاگونیست داستان از یک کابوس بیدار می‌شود. البته بهتر است بدانید که او واقعا هنوز بیدار نشده است و در نتیجه شما باید در دنیای کابوس‌وار حرکت کنید و از موجودات نمادینی که به سمت شما می‌آیند، اجتناب کنید و سعی کنید بفهمید که چه چیزی واقعی است و چه چیزی فقط نمایشی از نبرد‌های درونی شخصیت شما است.

وحشت واقعی بازی نه در ترسناک‌های ناگهانی، بلکه در تصویرسازی و نمادگرایی آزاردهنده‌ی آن نهفته است که از آثار هنرمندی به نام فرانسیس بیکن الهام می‌گیرد. روایت از طریق کاوش و داستان‌گویی محیطی آشکار می‌شود. یادداشت‌های پراکنده و پیام‌های رازآلود، نگاهی اجمالی به گذشته‌ی پریشان شخصیت اصلی و آشفتگی عاطفی او دارد. همچنین پایان‌های متعددی در انتظار بازیکنان است که هر کدام منعکس‌کننده‌ی انتخاب‌های انجام شده در طول بازی و توانایی شخصیت اصلی برای مقابله با شیاطین درونی خود است. به طور کلی Neverending Nightmares به دلیل سبک هنری منحصر به‌ فرد، کاوش در زمینه‌های سلامت روان و فضای ناآرامش مورد ستایش قرار گرفته است، با این حال، برخی از منتقدان گیم‌پلی بازی را تا حدی تکراری می‌دانند.

منبع: The Gamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما