۱۰ فیلم تماشایی دربارهی جوانان نیویورکی و سبک زندگیشان که باید ببینید
نیویورک یکی از زندهترین شهرهای دنیا و پایتخت فرهنگی ایالات متحدهی آمریکاست. سبکزندگی مردم نیویورک شبیه هیچکدام از شهرهای دیگر جهان نیست. با وجود اینکه صنعت فیلمسازی آمریکا بیشتر در ساحل غربی و هالیوود بنا شده و داستانهایش در آنجا میگذرد، جریانی دیگر از فیلمسازی هم وجود دارد که در قلب ساحل شرقی به دنبال خلق داستانهایش است. فهرست فیلمهایی دربارهی جوانان و فیلمهایی که روحیهی نیویورکی را رواج میدهند بر هم منطبق کردیم و به فهرست زیر رسیدیم. این جوانان درگیر مسائل مختلفی مثل مواد مخدر، جنسیت و بیکاری هستند. در لیست زیر، ۱۰ فیلم برتر را که دربارهی جوانان نیویورکی و سبکزندگی آنها است، معرفی میکنیم.
۱) فرشتگانی با چهرههای کثیف (Angels with Dirty Faces)
- محصول: ۱۹۳۸
- مدت زمان: ۹۷ دقیقه
- کارگردان: مایکل کورتیز
- بازیگران: جیمز کگنی، هامفری بوگارت، پت اوبرین و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۷٫۹ از ۱۰
منطقهی «هلز کیچن» در منهتن که زمانی ناامن بود، سناریوی مناسبی برای ملودرام کلاسیک گانگستری مایکل کورتیز است. اگرچه داستان این فیلم با جفت شدن یین و یانگ جیمز کاگنی و پت اوبراین بهعنوان دوستان دوران کودکی که مسیرهای بسیار متفاوتی را در بزرگسالی در پیش گرفتهاند (به ترتیب گانگستر و کشیش) تعریف شده است، اما مسیر فیلم یک جورهایی توسط مجموعهای بازیگران جوان که در آن ظاهر میشوند و ایفای نقش میکنند دزدیده شده است.
ماندگارترین فیلم در مجموعه فیلمهای آگاهانه اجتماعی برادران وارنر با بازی بچهها، «فرشتگانی با چهرههای کثیف» در نسخهی ۱۹۹۰ «تنها در خانه»، در قالب «فرشتگانی با ارواح کثیف» (نمونه دیالوگ: «بقیهش مال خودت، ای حیوان کثیف!» به طور به یاد ماندنی تقلید شد.
۲) فراری کوچولو (Little Fugitive)
- محصول: ۱۹۵۳
- مدت زمان: ۸۰ دقیقه
- کارگردان: موریس انگل، ریموند آبراشکین و روث اورکین
- بازیگران: ریچی اندروسکو، ریچارد بروستر، وینفرد کاشینگ و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۷٫۵ از ۱۰
«فراری کوچولو» فیلمی است که آدام لئون در مصاحبههایش از آن بهعنوان یکی از مهمترین تأثیرگذاران بر فیلم Gimme the loot یاد کرد. این فیلم یک درام درخشان و مملو از شفقت است. پسر بچهی ۷ سالهای که فریب خورده و تصور میکند که برادر بزرگتر خودش را کشته، از خانه فرار میکند و ۲ روز پیاپی و پردردسر را در سواحل و گذرگاههای ساحل کنی آیلند در بروکلین میگذراند. و همهی اینها در حالی است که برادر بزرگترش (که مسؤول ترساندن او بوده و باعث فرارش شده بوده) دنبالش میگردد تا پیش از بازگشت مادرشان او را به خانه بازگرداند.
این فیلم که بازنمایی روشنی از خردسالی و جوانی میدهد، در سال ۱۹۵۴ نامزد جایزهی اسکار برای بهترین فیلمنامه در فیلم داستانی شد. اما در سالهای بعد، بهدلیل در دسترس نبودن، اندکی از کانون توجهها خارج شد. با این حال، این فیلم همیشه از جایگاه والایی نزد جامعهی منتقدین سینما برخوردار است. بهطوری که فرانسوا تروفو از آن بهعنوان یکی از الهامبخشان کلیدی فیلم «۴۰۰ ضربه» یاد میکند و خاطرنشان میکند که: «موج نوی ما هرگز بهوجود نمیآمد، اگر موریس انگل جوان آمریکایی نبود. ما با وجود این فیلم، نحوهی تولید مستقل را در دست داریم.» همچنین انتشار نسخهی blu-ray آن در سالهای اخیر، باعث جلوی چشم آمدن دوبارهاش شده.
۳) سایهها (Shadows)
- محصول: ۱۹۵۹
- مدت زمان: ۸۷ دقیقه
- کارگردان: جان کاساویتس
- بازیگران: لیلا گلدونی، بن کاروترز، هیو هارد و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۷٫۲ از ۱۰
فیلم «سایهها» که اولین فیلم جان کاساویتس است، تمام ویژگیهایی که او را به یک فیلمساز مهم تبدیل میکند را در خود دارد. ما در این فیلم با بداههپردازی و شفقت بینهایت و فوریتی که در فیلمهای او بهیاد داریم مواجه هستیم. این فیلم روایت سه خواهر و برادر سیاهپوست است که در اوایل دههی ۲۰ زندگی و دوران آشوب خود به سر میبرند و با شهر مواجه میشوند.
این فیلم خاکی که با همت خانواده و دوستان و کمکهای مالی حامیانش تأمین بودجه شد، در مکانهای مختلفی مقل آپارتمان ود کاساوتیس، پارک مرکزی، میدان تایمز و باغ مجسمههای موزهی هنرهای مدرن نیویورک فیلمبرداری شد و بهشکل حیرتآوری، تداعیکنندهی نیویورک تحت سلطهی نسل بیتیهاست. شما تقریبا میتوانید بوی دود را در تمام صحنهها حس کنید و الکلی را نفوذکرده در تمام شیارهای فیلم ببینید. فیلم «سایهها» از این حیث که به موضوع عاشقانههای بین نژادی که هنوز در زمان آیزنهاور تابو محسوب میشد، قابل توجه است.
۴) سلحشوران (The Warriors)
- محصول: ۱۹۷۹
- مدت زمان: ۹۰ دقیقه
- کارگردان: والتر هیل
- بازیگران: مایکل بک، جیمز رمز، دبورا ون والکنبرگ و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۷٫۶ از ۱۰
«اینها لشکر شب هستند. آنها ۱۰۰هزار نیروی قویاند. بهازای هر نیروی پلیس، ۵ تا از آنها وجود دارد. آن ها میتوانند ادارهی شهر نیویورک را برعهده بگیرند.» این شعار فیلم پرزرقوبرق والتر هیل، واکنش بسیاری از مردم نگران را برانگیخت. با این حال، اگر آن دسته از مردم فیلم را تماشا میکردند نه با یک خط مقدم اعزامشده، که با یک بازی تیاتری با لباسهای عجیبوغریب روبهرو میشدند.
«سلحشوران» تا امروز بابت سیاستهای جنسی واپسگرایانهای که در خود پیش میگیرد، لطمات بسیاری خورده. اما بهلطف کارگردانی دقیق هیل و لوکیشن خیرهکننده و داستانش، در وضعیت خوبی قرار گرفته.
۵) شهرت (Fame)
- محصول: ۱۹۸۰
- مدت زمان: ۱۳۴ دقیقه
- کارگردان: آلن پارکر
- بازیگران: لی کورری، جن آنتونی ری، دبی آلن و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۶٫۶ از ۱۰
آلن پارکر، کارگردان بریتانیایی در یک انحراف رادیکال نسبت به لوکیشن و مضمون فیلم پیشین خود، یعنی فیلم «قطار سریعالسسیر نیمهشب» که وقایع آن در یک زندان ترکی میگذرد، فیلم «شهرت» را ساخت. او در این فیلم اپیزودیک، توجه خود را به دانشآموزان دبیرستان هنرهای نمایشی نیویورک در منهتن معطوف میکند.
فام که بهواسطهی این فیلم جایزهی اسکار برد و برخورد صادقانهای با موضوعاتی از جمله نژاد، طبقه و جنسیت انجام داد، مجموعهی تلویزیونی محبوب خود را تولید کرد. این مجموعه اسپینآفی بود که در لسآنجلس رخ میداد. او در سال ۲۰۰۹ یک بازسازی سینمایی هم انجام داد. گرچه «شهرت» از نظر تاریخی قدیمی شده، اما همچنان یکی از جذابترین فیلمهاییست که جوانان جاهطلب را در محیط شهری بهتصویر میکشد.
۶) تعطیلات همیشگی (Permanent Vacation)
- محصول: ۱۹۸۰
- مدت زمان: ۸۰ دقیقه
- کارگردان: جیم جارموش
- بازیگران: کریس پارکر، لیلا گستیل، سارا درایور و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
در نقطهی مقابل جاهطلبی غمانگیز «شهرت»، اولین فیلم جیم جارموش قرار میگیرد. این فیلم نوید روی کار آمدن یک مؤلف جدید را میدهد؛ فیلمسازی با قیافهی خشک و بیروح. این فیلم ۱۶ میلیمتری که ثمرهی یک پروژهی پایانی در دانشگاه نیویورک است، کریس پارکر را در نقش یک هیپستر کنجکاو بهتصویر میکشد که در اطراف نیویورک پرسه میزند و با تناقضاتی در آنجا روبهرو میشود. تماشای این فیلم که پرترهای سرد از جابهجایی روانی و فضاییست، یک تجربهی آسان نیست اما بدون شک اثر متمایز یک فیلمساز متمایز در حد و اندازهی جیم جارموش، مهم و قابل و تماشاست.
تعطیلات همیشگی با فیلم «دانتان ۸۱» از ادو برتوگولیو که به زندگی نقاش نواکسپرسیونیست آمریکایی، ژان میشل باسکیا، میپردازد نوعی ارتباط دارد. این ۲ فیلم با هم تماشا میشوند.
۷) نبرد استایلها (Style Wars)
- محصول: ۱۹۸۴
- مدت زمان: ۶۹ دقیقه
- کارگردان: تونی سیلور
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۸٫۱ از ۱۰
مستند کمترشناختهشدهی «نبرد استایلها» بیشتر به ریشهها و پیچیدگیهای اجتماعی سیاسی خردهفرهنگ هیپهاپ تمرکز دارد و به سه شاخهی اصلی آن یعنی گرافیتی، موسیقی و رقص میپردازد. سازندگان فیلم به طور قابل ستایشی متعهد هستند که به بچههای سیاهپوست و اسپانیایی تبار که بر صحنه تسلط داشتند، صدایی برای جاهطلبیها و ناامیدیهایشان بدهند، و ضدیتی را که مقامات با آن فرهنگ استقبال کردند، برجسته کنند.
شهرداران نیویورک در دهههای ۱۹۷۰ و ۸۰ بهشکل پیدرپی با گرافیتی مبارزه کردند. یک صحنه خارقالعاده نشان میدهد که چگونه ایرنه کارا و جین آنتونی ری، ستارههای فیلم «شهرت»، توسط شهردار وقت، اد کخ، برای بازی در یک آگهی تبلیغاتی ضد گرافیتی انتخاب شدند. این فیلم همچنین نشان میدهد که والدین هم دقیقا با فرهنگ هیپهاپ همراه نبودند. بخشی تأثیرگذار و سرگرمکننده بر رابطهی پرتنش بین یک مادر بدخلق و پسر هنرمند گرافیتیآرتیست سرکشش تمرکز دارد.
«نبرد استایلها» با موسیقی متن فوقالعاده و تدوین عالی توسط سام پولارد (که بعدا با اسپایک لی در یکی دیگر از کلاسیکهای نیویورک به نام «کار درست را انجام دهید» در سال ۱۹۸۹ همکاری کرد) یک پرترهی شهری ضروری است؛ سراپا عاشق شهرش و سرشار از حکایت و جزئیات.
۸) بچهها (Kids)
- محصول: ۱۹۹۵
- مدت زمان: ۹۱ دقیقه
- کارگردان: لری کلارک
- بازیگران: کلوئی سویگنی، روساریو داوسون، جاستین پیرس و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۷ از ۱۰
«بچهها» نام فیلم جنجالی لری کلارک است که فیلمنامهاش را هارمونی کورین نوشته. هارمونی کورین در آن زمان تنها ۱۹ سال داشته و گویا این اثر را تنها ۲۴ ساعت پس از اولین ملاقات با لری کلارک در میدان واشنگتون منهتن نوشته و شهر نیویورک را بهعنوان آبریزگاهی از نهیلیسم جوانی، نارضایتی و خشونت به تصویر میکشد. خامی عامدانهای که عنوان فیلم دارد، سرنخی دربارهی تباهی درون اثر به ما میدهد.
۹) بزرگکردن ویکتور وارگاس (Raising Victor Vargas)
- محصول: ۲۰۰۲
- مدت زمان: ۸۸ دقیقه
- کارگردان: پیتر سولت
- بازیگران: ویکتور راسوک، جودی مارته، کریستال رودریگز و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۷٫۲ از ۱۰
پیتر سولت فیلم «بزرگکردن ویکتور وارگاس» را بر اساس فیلم کوتاه خود (که نامش را با ادای احترام به گروه هیپهاپ نیویورکی دولاسول انتخاب کرده بود) ساخت. این فیلم پیتر سولت توانست حکایت جذابی را پیرامون ویکتور، یک شخصیت کاریزماتیک که در منطقهای تحت سلطهی دومینیکنها در منهتن زندگی میکند، خلق کند.
این فیلم که با تصاویری از لوکیشنهای خاطرهانگیر در قطع ۱۶ میلیمتر و با رعایت دقیق آداب و رسومها و خصایل جامعه ساخته شده، هم نسبتا دستکم گرفته شده و هم تأثیر مشهودی بر فیلم «Gimme the loot» داشته.
۱۰) اثاثیهی کوچک (Tiny Furniture)
- محصول: ۲۰۱۰
- مدت زمان: ۹۹ دقیقه
- کارگردان: لنا دانهام
- بازیگران: لنا دانهام، جمیما کرکه، لوری سیمونز و…
- امتیاز کاربران IMDbبه فیلم: ۶٫۲ از ۱۰
مانند تعطیلات دائمی جیم جارموش، اولین اثر لنا دانهام (که آن زمان ۲۴ سال داشت) هم خبر از ظهور یک استعداد جسور جدید میدهد. البته که فیلم دانهم بسیار گرمتر و خندهدارتر از فیلم جارموش است. این کمدی اپیزودیک، داستان آئورا (دانهام) را روایت میکند که بهتازگی از کالج در رشتههی هنرهای لیبرال غرب میانه فارغالتحصیل شده و به اتاق زیرشیروانیاش در بازمیگردد. او خیلی زود بهعنوان یک مهماندار در رستورانی مشغول به کار میشود و در حالی که تلاش میکند خودش را کشف و تعریف کند، با ۲ مرد خندهدار خودشیفته وارد ارتباط میشود.
پس از «اثاثیهی کوچک»، دانهام به شبکهی اچبیاو رفت و سریال «دختران» را در آنجا داشت. البته این سریال بدون بحث و جدل نبوده و انتقادات زیادی مبنی بر وجود یا عدم وجود نژادپرستی بر آن وارد شده. با این حال، صداقت و استعداد دانهام در آن قابل ردیابی است.
منبع: BFI