۱۰ فیلم نئو نوآر برتر از بدترین تا بهترین بر اساس امتیاز IMDb

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
فیلم های نئو نوآر

بهترین فیلم‌های نئو نوآر با اشاره به تمام جنبه‌های ژانر اصلی، پیچ‌و‌تاب مدرنی را به داستان‌ها و شخصیت‌های خود اضافه می‌کنند. نوآر ژانری است که اغلب در درام‌های جنایی دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ دیده می‌شود، که با بدبینی و توجه شگفت‌انگیز به گوشه‌های تاریک روان انسان همراه بوده است. در این مطلب ۱۰ تا از بهترین فیلم‌های نئو نوآر یا نوآر مدرن را بر اساس بالاترین امتیاز در IMDb نام بردیم.

اخیرا این ژانر در قالب نئو نوآر یا فیلم نوآر مدرن احیا شده است. این فیلم‌ها عناصر موضوعی کلیدی و تکنیک‌های سینمایی را از فیلم‌های قدیمی در اواسط قرن بیستم وام گرفته‌اند و آن‌ها را در فیلم‌های معاصر به نمایش گذاشته‌اند که هم برای علاقه‌مندان به ژانر و هم برای مخاطبان عام جذابیت دارد.

۱۰. رانندگی (Drive)

رانندگی

  • کارگردان: نیکولاس ویندینگ رفن
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کری مولیگان، برایان کرانستون
  • محصول: ۲۰۱۱
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

رایان گاسلینگ در نقش راننده‌ای بی‌نام در فیلم فوق‌العاده جذاب و خشونت‌آمیز نئو نوآر رانندگی بازی می‌کند. او مردی کم‌حرف و بدلکاری در هالیوود است که به عنوان راننده‌ای حرفه‌ای با گروهی خلافکار کار می‌کند. عاشقانه‌های تازه‌ی او با همسایه‌اش، و همچنین رابطه‌ی کاری او با روسای مافیای محلی، هر دو هنگامی که یکی از ماموریت‌های فرارش به شدت اشتباه پیش می‌رود، به خطر می‌افتد.

سبک تکرار نشدنی رانندگی با پالت رنگی نئون ملایم، موسیقی متن سبک دهه‌ی ۸۰ و لحظاتی از خشونت انفجاری کامل شده است. بازیگر طنز آلبرت بروکس به خاطر بازی ترسناکش در نقش سردسته‌ی خلافکارها مستحق دریافت نامزدی اسکار بود و فیلم رانندگی یکی از نمونه‌های درجه یک ژانری است که زمینه‌های جدیدی را شکوفا می‌کند.

۹. شبگرد (Nightcrawler)

شبگرد

  • کارگردان: دان گیلروی
  • بازیگران: جیک جیلنهال، ان کیوساک، بیل پاکستون
  • محصول: ۲۰۱۴
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

جیک جیلنهال در نقش لوییس بلوم مرموز و خطرناک در فیلم شبگرد به کارگردانی و نویسندگی دان گیلروی محصول ۲۰۱۴ بازی می‌کند. او در دنیای تبه‌کاران لس‌آنجلس به گشت و گذار می‌پردازد و به عنوان یک روزنامه‌نگار مستقل صحنه‌های جنایت را ثبت می‌کند.

او خیلی زود عزم خود را برای دستیابی به یک عکس عالی جزم می‌کند، تا آنجا که وارد بازی خطرناکی می‌شود. شبگرد همواره و از ابتدا تا جایی که ضدقهرمان ما کاملا به شخصیتی شرور تبدیل می‌شود، دلهره‌آور است.

۸. جاده‌ی مالهالند (Mulholland Drive)

جاده ی مالهالند

  • کارگردان: دیوید لینچ
  • بازیگران: نائومی واتس، لورا هرینگ، جاستین ثرو
  • محصول: ۲۰۰۱
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

جاده‌ی مالهالند اثر سوریال دیوید لینچ محصول سال ۲۰۰۱  فیلمی است بی‌شباهت به فیلم‌های دیگر. نائومی واتس در نقش یک بازیگر بلندپرواز هالیوود بازی می‌کند که به خاطر فراموشی در یک حادثه و پس از رفتن به خانه‌ی عمه‌اش در تلاش است تا هویتش را پیدا کند و در این بین درگیر معمای تاریکی می‌شود.

جاده‌ی مالهالند مانند بسیاری از کارهای لینچ، توضیحات ساده و حتی خلاصه‌ی طرح را نادیده می‌گیرد. تا به امروز، تماشاگران بر سر این هستند که آیا کل فیلم سکانسی رویایی است یا نه. هرچند آنچه که اکثر مخاطبان بر سر آن توافق دارند این است که عملکرد نائومی واتس فوق‌العاده است و لحن فیلم به طور مداوم وهم‌آور و گاهی وحشتناک می‌شود.

۷. شهر گناه (Sin City)

شهر گناه

  • کارگردان: فرانک میلر، رابرت رودریگز، کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: بروس ویلیس، میکی رورک، کلایو اوون
  • محصول: ۲۰۰۵
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

شهر گناه در سال ۲۰۰۵ توسط نویسنده‌ی مستقل بزرگ رابرت رودریگز و فرانک میلر، که نویسنده‌ی رمان گرافیکی فیلم هم هست ساخته شد. این فیلم یک گلچین جنایی است که با تاریکی و خشونت پوشانده شده و مملو از گروه‌های فوق‌العاده‌ی دلال‌ها، روسپیان، پلیس‌های کثیف و پارتیزان‌ها است.

این فیلم مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و در باکس آفیس به عنوان یک فیلم کامیک بوکی با درجه‌ی R عملکرد خوبی داشت. مباحثات مربوط به دنباله‌ی آن فراوان بود، اما تا ۹ سال بعد هیچ گاه به نتیجه نرسید و تقریبا مورد استقبال قرار نگرفت.

۶. جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Men)

جایی برای پیرمردها نیست

  • کارگردان: جوئل کوئن، اتان کوئل
  • بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین
  • محصول: ۲۰۰۷
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

اولین فیلم برادران کوئن، دهشت زده (Blood Simple)، در نوع خود نمونه‌ی خوبی از نئو نوآر است. اما تماشاگران به حق جایی برای پیرمردها نیست را دوست دارند، یک فیلم بی‌عیب و نقص در مورد تعقیب خونین غارت ۲ میلیون دلار باقیمانده از معامله‌ی مواد مخدر.

علاوه بر یک فیلم تعقیب و گریز هیجان‌انگیز و عالی ساخته شده، این یک مراقبه در مورد سرنوشت، کفر و مرگ است. نمونه‌ای کمیاب و مثال زدنی، با طنز شیطانی. این فیلم بهترین مثال از نوآر مدرن است.

۵. دختر گمشده (Gone Girl)

دختر گمشده

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: بن افلک، رزاماند پایک، نیل پاتریک هریس
  • محصول: ۲۰۱۴
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۱ از ۱۰

دختر گمشده به کارگردانی دیوید فینچر اقتباسی از رمان گیلین فلین به همین نام است. این فیلم شامل همه‌ی عناصر کلاسیک فیلم نوآر است: یک راز تاریک، یک زن اغواگر خطرناک و یک احساس ترس مداوم که بر هر سکانس حاکم است.

مانند تمامی فیلم‌های فینچر، دختر گمشده مملو از سبک بصری، شنیداری و موزون است. این یک فیلم شرورانه است که در آن افراد شرور کارهای وحشتناکی انجام می‌دهند و عمدتا آن را نادیده می‌گیرند که تمامی این‌ها دختر گمشده را به یک نمونه‌ی کامل از نوآر مدرن تبدیل می‌کند.

۴. محرمانه لس‌آنجلس (L.A. Confidential)

محرمانه لس آنجلس

  • کارگردان: کرتیس هنسن
  • بازیگران: کوین اسپیسی، راسل کرو، گای پیرس
  • محصول: ۱۹۹۷
  • امتیاز متاکریتیک: ۹۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

مجموعه‌ای از قتل‌ها که توسط سه پلیس لس‌آنجلسی و هر کدام با انگیزه‌ها و خط مشی خاص خود پیگیری می‌شود. کورتیس هنسون گروه فوق‌العاده‌ای را در این فیلم بی‌نهایت سرگرم کننده‌ دور هم می‌آورد که به نتایج خیلی خوبی هم منجر می‌شود. این فیلم نامزد نه جایزه‌ی اسکار، از جمله بهترین فیلم سال شد.

برای فیلمی در چنین ژانر شگفت‌انگیزی مانند محرمانه لس‌آنجلس، جلب توجه اسکار، گواهی بر موفقیت بی چون و چرای آن است. با وجود اینکه بیش از ۲۰ سال پیش ساخته شده است، اما تا به امروز دیدنی و جذاب باقی مانده است.

۳. مخمصه (Heat)

مخمصه

  • کارگردان: مایکل مان
  • بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، وال کیلمر
  • محصول: ۱۹۹۵
  • امتیاز متاکریتیک: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

آل پاچینو و رابرت دنیرو نمادین هر دو در فیلم پدرخوانده؛ قسمت دوم (The Godfather: Part II) بازی کردند، اما به دلیل زمان‌بندی فیلم، هرگز با هم در یک صحنه ظاهر نشدند. مخمصه به عنوان اولین فیلمی بود که این دو با یکدیگر ملاقات می‌کردند و حتی در اینجا، آن‌ها کمتر از ۱۰ دقیقه در کنار هم دیده شدند.

با این وجود، این یک فیلم زیبا و جذاب دزد و پلیسی است که هم منتقدان و هم تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد. این فیلم تقریبا سه ساعته است، اما هیچ لحظه‌ی کسل کننده‌ای در آن وجود ندارد.

۲. یادگاری (Memento)

یادگاری

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: گای پیرس، کری‌ان ماس، جو پانتئلیانو
  • محصول: ۲۰۰۰
  • امتیاز متاکریتیک: ۸۰ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰

گای پیرس در فیلم یادگاری کریستوفر نولان، به عنوان مردی که حافظه‌ی کوتاه مدتش را از دست داده و تصمیم دارد ماجرای قتل همسرش را حل کند بازی می‌کند. مانند بسیاری از کارهای نولان، بسیار هوشمندانه است و با دقت کار شده است.

بدون لو دادن پایان داستان به جرات می‌توان گفت که یادگاری پایان خوشی ندارد. دنبال کردن آن مثل حل کردن یک راز سرگرم کننده است، اما جذابیتش با حل شدن معما از بین می‌رود. عناصر تاریک فیلم و پایانی نابخشودنی، آن را به یک فیلم قابل توجه در فهرست نئو نوار تبدیل کرده است.

۱. هفت (Seven)

هفت

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • بازیگران: کوین اسپیسی، برد پیت، مورگان فریمن
  • محصول: ۱۹۹۵
  • امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰

کاملا منصفانه است که یک سبک‌شناس متعهد و ماهر مانند دیوید فینچر دو فیلم در این لیست داشته باشد. فیلم دوم او، هفت محصول سال ۱۹۹۵، دو کارآگاه را در تعقیب یک قاتل زنجیره‌ای دنبال می‌کند که جنایاتش را از روی هفت گناه بزرگ کتاب مقدس شبیه‌سازی می‌کند.

به این ترتیب، فیلم تقریبا یک نمونه‌ی خود ارجاعی از فیلم نوآر مدرن است. هرچقدر فرضیه‌ی فیلم در ابتدا تا میانه پیچیده و شیطانی باشد، در سکانس‌های پایانی هنگامی که قاتل دستگیر می‌شود  پیچیدگی دو چندان می‌شود. هفت یک ژانر کلاسیک است که هنوز بعد از ۲۵ سال همچنان جذاب و ستودنی است.

منبع: screenrant



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴ دیدگاه
  1. Ali

    باسلام،تعریف این ژانر خیلی طولانیه ولی من به طور خیلی خلاصه خدمتتون عرض می کنم:

    ژانر نوآر یکی از زیر مجموعه های سبک های جنایی هست، با این تفاوت که فیلم های نوآر معمولاً فضایی بسیار تاریک دارند و معمولاً پایان خوشی ندارند

  2. علی

    یکی دقیق بفهمونه فرق این ژانر با جنایی چیه؟ و دقیقا چه اِلمان هایی یه فیلم رو تبدیل به نوآر میکنه؟

  3. شاه داود

    اگر فیلم های بی معنی مارول بود الان ده نفر خودشونو اینجا کشته بودند

    1. امیر

      حق

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما
X