کاهش استرس پشت فرمان؛ هدف جدید مهندسان برای طراحی خودروهای آینده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

استرس و نگرانی، یکی از مسائل و مشکلات دایمی زندگی امروزه انسان‌هاست و کمتر کسی را می‌توان یافت که روزش را بدون استرس، ترس یا نگرانی پشت سر بگذارد. از سوی دیگر، رفت و آمد انسان‌ها نسبت به گذشته، بسیار بیشتر شده و آن‌ها زمان قابل توجهی را در خودرو سپری می‌کنند. از این رو، محققان تصمیم گرفتند تا کابین خودرو را به محیطی خوشحال و سالم تبدیل کرده و تمرکز راننده را در حین رانندگی، افزایش دهند. هدف این تلاش‌ها، بهبود سلامت روانی رانندگان و به تبع آن، بهبود سلامت کلی جامعه است.

یکی از شرکت‌های پیشگام در این امر، خودروسازی کره‌ای هیوندای است. این شرکت در نمایشگاه CES 2017، مفهوم کابین پویا و سلامتی را ارایه کرد. در این مدل، با استفاده از فناوری‌های بیومتریک، اندازه گیری علائم حیاتی و ردیابی چشم، وضعیت روحی و استرس راننده به طور دایم مورد ارزیابی و پالایش قرار می‌گیرد. این مدل به طور خودکار، براساس تحلیل وضعیت روحی راننده، دمای کابین را کم یا زیاد می‌کند، یا آن‌که تغییراتی در موسیقی اعمال می‌کند. این سیستم حتی قادر است بوی کابین را برای تحت تاثیر قرار دادن راننده و جلب توجه او، زیاد یا کم کند یا تغییر دهد.

دیگر شرکت کره‌ای، یعنی کیا موتورز، حاصل همکاری‌های خود با Affectiva AI tech را به نمایشگاه CES امسال آورد. سیستم ارایه شده از سوی کیا، حالات شناختی و عاطفی پیچیده راننده را با استفاده از دوربین‌ها و میکروفن‌های قرار گرفته در کابین خودرو، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. خروجی این تحلیل، تشخیص میزان استرس، خستگی و حواس پرتی سرنشینان خودروست. برخی از ویژگی‌هایی که کیا آن‌ها را ارایه کرده، در محصولات ولوو یا سوبارو دیده شده‌اند، اما هنوز قادر به نظارت بر احساسات فرد نیستند.

از سوی دیگر، آلمانی‌ها به راحتی بازی را به رقبای آسیایی خود واگذار نمی‌کنند. در اوایل امسال، مرسدس بنز کلاس A مدل ۲۰۱۹، عنوان امن‌ترین اتومبیل سال را به خود اختصاص داد. این خودرو علاوه بر نظارت دایمی بر حالات روانی و احساسات راننده، مفهوم چشمه آب گرم طبیعی درون خودرو را به طور عملی ارایه داد. مشخصه‌هایی همچون نشاط، راحتی و سرحال بودن راننده با استفاده از نورپردازی داخلی، دمای کابین و موسیقی در کابین مرسدس بنز A200‌ ایجاد شدند، تا سرنشینان احساس بهتری از بودن درون خودرو داشته باشند. حتی می‌توان گزینه‌ای را در تنظیمات صندلی فعال کرد که کنترل جریان خون در مسافرت‌های طولانی را تحت نظر گرفته و کنترل می‌کند.

دیگر ابزارها، نظیر سیستم تناسب اندام که مرسدس S‌ کلاس مورد استفاده قرار گرفته، در نوع خود جالب هستند. این گجت‌های پوشیدنی، به طور دایمی سلامت جسمی راننده را در داخل و خارج خودرو مورد بررسی قرار می‌دهند. تمامی ویژگی‌های گفته شده، برای پیاده سازی نیازمند دخالت انسان هستند. بنابراین مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این سیستم‌های پیچیده به طور خودکار فعال شوند. هدف تمامی این سیستم‌ها، تربیت رانندگانی پرانرژی، شاد و با دقت است، تا میزان حوادث رانندگی به حداقل برسد.

شرکت نوآور ژاپنی، یعنی سوبارو، در این زمینه صاحب سبک است. این شرکت در خودروهای تولیدی، از سیستم تشخیص چهره استفاده می‌کند. این سیستم علاوه بر تحت نظر گرفتن حالا چهره راننده، تا زمانی که مالک اصلی خودرو یا افراد تایید شده بر روی صندلی راننده قرار نگیرند، اجازه حرکت به خودرو نخواهد داد. مهم‌ترین دغدغه خودروسازان در بکارگیری این سیستم‌ها، مسایل مربوط به حریم شخصی افراد است. آیا تمامی رانندگان اجازه دسترسی به چهره خود را خواهند داد؟ آیا آن‌ها مایل‌اند تا احساسات و عواطف‌شان، به طور منظم توسط سنسورها و دوربین‌ها مورد نظارت قرار گیرد؟ به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، خواه یا ناخواه مجبور خواهیم شد انسان‌هایی شاد و پرانرژی در خودروهایمان باشیم.

منبع: AUTOCAR



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

یک دیدگاه
  1. سعید

    خوشب حالشون. همه اینها از این موضوع نشات می گیره که زندگی واسشون ارشمنده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما