پوست اروپایی‌ها چگونه سفید شد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

بیشتر ما ممکن است فکر کنیم که مردم اروپا از ابتدا پوست خیلی سفیدی داشته‌اند. ولی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که پوست روشن و یک سری ویژگی‌های دیگر مثل قد بلند و توانایی هضم قند شیر، صفات نسبتا تازه‌ای در میان مردم امروزی اروپا هستند. نتیجه‌ی این تحقیق در ۸۴ امین نشست سالیانه‌ی انجمن انسان‌شناسان آمریکا ارائه شد و نشان داد مردمی که ۸۰۰۰ سال پیش در اروپا زندگی می‌کردند، دست کم از نظر رنگ پوست به کلی با ساکنان امروزی اروپا متفاوت بودند.

در یکی دو سال اخیر، پژوهشگران به بررسی ژنوم انسان‌هایی که هزاران سال پیش زندگی می‌کردند پرداخته‌اند و طی این تحقیقات، توجه ویژه‌ای به ریشه‌ی مردمان اروپا داشته‌اند. آن‌ها بخش‌هایی کلیدی از DNA بقایای ۸۳ انسان باستانی که در سایت‌های تاریخی مختلف اروپا پیدا شده بودند را بررسی کردند. دانشمندان طی این مطالعه دریافتند که اروپایی‌های امروزی، نتیجه‌ی مهاجرت و ترکیب دست کم سه جمعیتی هستند که ۸۰۰۰ سال پیش به صورت جداگانه به اروپا مهاجرت کردند. این سه جمعیت، شکارچی-جمع‌آورنده و کشاورز بوده‌اند. طبق نتایجی که از این مطالعه بدست آمده، مشخص شده که احتمالا زبان هندو اروپایی در نتیجه‌ی مهاجرت گسترده‌ی جمعیتی گله‌دار به نام «یامنایا» (Yamnaya) در ۴۵۰۰ سال پیش به اروپا رسیده است.

همین پژوهش اطلاعات بسیار جالبی هم درباره‌ی انتخاب طبیعی و تغییرات ژنتیکی هزاران ساله‌ی مهاجران به اروپا ارائه می‌دهد. به خصوص ژن‌هایی که به صفات بسیار مفید ختم شدند و توانستند در طول ۸۰۰۰ سال گذشته کاملا در اروپا غالب شوند. «ایان متیسون» (Iain Mathieson) از دانشگاه هاروارد با مقایسه‌ی ژنوم اروپایی‌های باستانی با ژن‌های اروپایی‌های کنونی که از «پروژه‌ی ۱۰۰۰ ژنوم» بدست آمده، پنج ژن تغییر یافته بر اثر انتخاب طبیعی را پیدا کرد که با تغییر نوع تغذیه و رنگدانه‌های پوست در ارتباط هستند.

دانشمندان می‌گویند شکارچی-جمع آورندگان اروپایی که ۸۰۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند، نمی‌توانستند قند موجود در شیر را هضم کنند. جالب این‌جاست که حتی کشاورزان اولیه‌ی اروپایی هم نمی‌توانستند این کار را انجام دهند. کشاورزانی که ۷۸۰۰ سال پیش از مناطق شرقی نزدیک اروپا به این قاره آمدند و همچنین گله‌داران یامنایا که ۴۸۰۰ سال پیش از مناطق استپی به اروپا مهاجرت کردند، فاقد ژن LCT بودند. این ژن اجازه می‌دهد که انسان‌های بالغ بتوانند قند موجود در شیر را هضم کنند. تقریبا از ۴۳۰۰ سال پیش معده‌ی اروپایی‌ها با لاکتوز شیر سازگار شد.

تصور بر این است که «انسان هوشمند» (Homo sapien) از آفریقا به دیگر نقاط جهان مهاجرت کرد.

تصور بر این است که انسان هوشمند «Homo sapiens» از آفریقا به دیگر نقاط جهان مهاجرت کرده است.

ولی قضیه‌ی رنگ پوست اندکی پیچیده‌تر است. به نظر می‌رسد که سفید شدن رنگ پوست اروپایی‌ها از مناطق مختلف و به صورت مستقل از هم شروع شد. دانشمندان توانستند سه ژن مجزا پیدا کنند که می‌توانند رنگ پوست را روشن‌تر کنند. بدین ترتیب مهاجرانی که ۸۰۰۰ سال پیش به اروپا آمدند پوستی کاملا تیره‌تر از اروپایی‌ّهای امروزی داشتند. انسان‌های هوشمندی که ۴۰ هزار سال پیش از آفریقا مهاجرت کردند و به اروپا آمدند پوست تیره داشتند چرا که پوست تیره برای زندگی در عرض‌های جغرافیایی پایین و آفتاب زیاد مناسب‌تر است. ولی این پوست تیره نه تنها در اروپا به کار نمی‌آمد، بلکه ضرر هم داشت. تحقیقات جدید می‌گویند که حدود ۸۵۰۰ سال پیش، شکارچی-جمع‌آورندگان اولیه در اسپانیا، لوکزامبورگ و لهستان هم پوست‌‌های تیره‌ای داشته‌اند. آن‌ها فاقد نسخه‌های دو ژن SLC24A5 و SLC45A2 که به روشن‌شدن رنگ پوست می‌انجامید، بودند.

ولی در شمال اروپا اوضاع فرق می‌کند. دانشمندان بقایای هفت انسان باستانی را که ۷۷۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند از سایت باستانی «موتالا» (Motala) پیدا کردند و فهمیدند که هر دو نسخه‌ی ژنی که به داشتن پوست روشن می‌انجامد، یعنی SLC24A5 و SLC45A2 را دارند. آن‌ها همچنین یک ژن سوم به نام HERC2/OCA2 هم یافتند. این ژن باعث می‌شود فرد چشم آبی و موی بلوند داشته باشد.

نخستین کشاورزانی که از شرق نزدیک به اروپا آمدند، هر دو ژن پوست روشن را داشتند. وقتی که با شکارچی-جمع‌آورندگان بومی تولید مثل کردند، یکی از ژن‌های پوست روشن آن‌ها در اروپا پخش شد. بنابراین مردمان اروپای مرکزی و جنوبی هم پوست‌های سفیدتری پیدا کردند. نسخه‌ی دیگر این ژن یعنی SLC45A2 ابتدا کمتر منتشر شد ولی از ۵۸۰۰ سال پیش انتشار آن هم قوت گرفت.

پوست تیره در عرض‌های جغرافیایی نزدیک به استوا که تابش آفتاب زیاد است یک مزیت به حساب می‌آید. ولی در اروپا منجر به کاهش جذب نور فرابنفش خورشید و در نتیجه تولید ویتامین D می‌شود.

پوست تیره در عرض‌های جغرافیایی نزدیک به استوا که تابش آفتاب زیاد است یک مزیت به حساب می‌آید. ولی در اروپا منجر به کاهش جذب نور فرابنفش خورشید و در نتیجه تولید کمتر ویتامین D می‌شود.

دانشمندان در این مقاله به بررسی صفات پیچیده‌تر مثل قد بلند هم پرداختند. بلند قد بودن در نتیجه‌ی عملکرد ژن‌های مختلف بوجود می‌آید. آن‌ها فهمیدند که انتخاب طبیعی از ۸۰۰۰ سال پیش، چند نسخه‌ ژن متفاوت مربوط به قد بلند را در اروپای شمالی برگزیده است. مهاجرت یامنیاها در ۴۸۰۰ سال پیش هم این ژن را گسترش داد. یامنیاها بیشترین پتانسیل ژنتیکی قد بلند را در میان همه‌ی جمعیت‌های دیگر داشتند. دانشمندان این موضوع را با اندازه‌گیری قد اسکلت آن‌ها دریافتند. در سوی مقابل، انتخاب طبیعی برای مردمانی که ۸۰۰۰ سال پیش در ایتالیا و اسپانیا زندگی می‌کردند قد کوتاه‌تر را پسندیده بود. احتمالا به این دلیل که دمای این مناطق نسبت به محل زندگی یامنیاها کمتر بود و البته‌ تغذیه‌ی خوبی هم نداشتند.

این پژوهش مشخص نمی‌کند چرا این ژن‌ها این‌قدر تحت تاثیر انتخاب طبیعی قرار گرفتند. ولی «نینا یابلونسکی» (Nina Jablonski) از دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «برای ژن رنگ پوست، بهترین نظریه افزایش تولید ویتامین D است.» مردمی که در عرض‌های جغرافیایی بالا زندگی می‌کنند به اندازه‌ی کافی نور فرابنفش خورشید را برای تولید ویتامین D دریافت نمی کنند. بنابراین انتخاب طبیعی دو راه‌حل ژنتیکی پیش پای آن‌ها گذاشت. یکی اینکه پوست آن‌ها روشن شود تا فرابنفش بیشتری جذب کنند و دیگری اینکه با لاکتوز شیر سازگار شوند تا بتوانند قند و ویتامین D موجود در شیر را هضم کنند. انسان‌شناسی ژنتیکی به نام «جورج پری» (George Perry) از دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید که این کار چگونگی  تغییر پتانسیل‌های ژنتیکی هر فرد طبق رژیم غذایی و سازگاری با محل زندگی‌اش را نشان می‌دهد. او ادامه می‌دهد: «ما اکنون تصویر دقیق‌تری از اینکه انتخاب طبیعی چگونه کار می‌کند داریم.»

منبع: ScienceMag



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۵۶ دیدگاه
  1. دختر پارسی

    جالبه ایرانی ها به ویژه فارسی زبانان و حتی آذری ها ریشه خودشون را به اروپا و غرب ربط میدن. در حالی هست که کشور ما خودش ریشه داره از نظر نژادی و تمدنی. لطفا در این باره هم یک مقاله بنویسید.

  2. شهریار

    انسان هموساپین یا خردمند دویست هزار سال پیش از آفریقا خارج شده و وارد شبه جزیره عربستان شده وبعد چند هزار سال وارد شام شده وحدود صدو بیست هزار سال وارد آناتولی وقفقاز واروپای شرقی شده وقسمتی هم بطرف هند وشرق آسیا رفتن وآنهایی هم که به شرق اروپا رفتن قسمتی هم بعد سالیان به طرف کوه های اورال وسیبری رفتن،واین مهاجرتها در طول تاریخ مرتب تکرار شده وبعضی جوامع که به هم نزدیک بودن زبانهای نزدیک وخویشاوندی شکل دادن وبعضی جوامع دور وایزوله زبانها وخانواده زبانهای جدایی شکل دادن وب مرور زبان گفتاری مختص به خود را دارا شدن که با زبان گروه های مهاجر جدا شده طی چندین هزار سال تفاوتهای فراوانی پیدا کرده،علاوه بر انسان خردمند،انسانها نئاندرتال هم وجود داشته که نسبت به انسان خردمند وماقبل تاریخ وانسان خردمند امروزی دارای جثه وفیزیولوژی بزرگی بوده ودارای پیشانی کوتاه وبرآمده وفکهای پهن وچانه ضعیف وکوچک بوده وقد بلند ودست وپای قوی وبزرگ بوده واین نوع اتسان نیز از قبل از انسان خردمند از آفریقا خارج شده وخود روبه اروپا وشمال آسیا وآسیای میانه رسانده ولی بدلایل نامعلومی نسل این نوع انسان بعد هزاران سال منقرض شده ولی در دی ان ای انسان امروزی چهار درصد از خصوصیات وژنهای این نوع بشر وجود دارد یعنی این فرضیه هست که این دو نوع انسان در طول تاریخ باهم آمیزش جنسی داشته اند وحتی یک نوع بیماری ویروسی که در زنان باعث سرطان رحم میشود اچ پی وی A بنا به تحقیقات دانشمندان از روی نمونه استخوان ودندان این نوع انسان،از نئاندرتالها به انسان خردمند منتقل شده وتا به امروز ادامه پیدا کرده واین بیماری در قاره آفریقا کمتر دیده میشود ودر صورت وجود داشتن هم از نوع c و B حالت خفیف وبدون خطر این بیماری است ودانشمندان دلیلش را حضور کم نئاندرتالها در قاره آفریقا وآمیزش کم با انسان خردمند موجود در آفریقا میدانندچون نئاندرتالها با مهاجرت از آفریقا دیگر جمعیت نئاندرتالی وجود نداشت یا کم بود تا این دونوع باهم وآمیزش کنند،البته ژن این نوع انسان در انسان انروزی آفریقا هم هست ولی نسبتش به انسانهای اورآسیا کمتر است.خلاصه نسل بشر از آفریقا پا به آسیا وبعد به کل کره زمین گذاشته وتمام تغییرات ظاهری طی سالیان دراز اتفاق افتاده این هشت هزار هم غلط است چون در هشت هزار سال پیش انسان یواش یواش بطرف یکجا نشینی و مدنیت پیش میرفت ومراحل تکامل وغار نشینی وحرکت ومهاجرت برای غذا رو کم کم کنار می گذاشت.

    1. «m/

      قبل از ںٔادرتال ها انسان های راست قامت در آسیا زندگی می کردند و بعضی میگویند که انسان امروزی از آن منشعب شد

  3. ابی

    درود، نظریه مهاجرت انسان مدرن از آفریقا دیگه رد شده، چون آثار انسان مدرن با ۵۷ هزار سال در خرم آباد کشف شده و آثار کشاورزی در زاگرس و کردستان، طبق تحقیقاتت جدید مهاجرت از غرب ایران و زاگرس به آناتولی و سپس به اروپا صورت گرفته، این مورد چنان مستند هست که اروپاییان فرار به جلو‌کردن که جایگاه ایران رو پررنگ نکنند و گفتن مهاجرت از ایران به اند هم صورت گرفته، شباهت نامهایی کهن در ایتالیا و بین ژرمنها و اقوام باستانی زاگرس اینو ثابت میکنه، این‌مورد چنان سروصدا کرده که بعضی گفتن بعد از این نباید گفت زبان هند و اروپایی، بلکه باید گفت زبان شاخه ایرانی، چون مهاجرت از ایران صورت گرفته و زبان گسترش یافته

    1. Fazii

      😂😂 کرد است دیگر
      دوست عزیز کردها گندمی پوست هستن اروپاییا سفید پوست

  4. مهرداد

    این مطلب هم خوبه بدونید:
    نژاد پلیدین
    نژاد پلیدین از نظر ظاهری بسیار به بشر شبیه است این نژاد نژادی صلح طلب بوده که درطول تاریخ در موارد زیادی به انسان کمک کرده است وحتی باسایرنژادها جهت حفاظت ازنوع بشر درگیرشده.‍ نژاد پلیدیان یا نوردیک

    قد بین ۲ تا ۲٫۵ متر
    موهای بلوند و چشم های آبی
    بسیار شبیه انسان
    زیبایی ظاهری و بدنی از ویژگی های این‌ نژاد است‌
    از‌ کهکشان همسایه آندرومدا می آیند
    بسیار پیشرفته از نظر تکنولوژی
    از نژادهای باستانی و خیرخواه که در طول زمان به انسان کمک های فراوان کرده‌اند.

    نوردیک به نژادهای شمال اروپا اسکاندیناوی (نروژ ، سوئد ، هلند،فنلاند ، دانمارک و …) و محدوده شمال آلمان اطلاق میشود که دارای موهای بلوند و چشمهای آبی و قد کشیده هستند.
    پلیدیان ها یکی از نزدیکترین نوع نژادهای فرازمینی به ما هستن با حدود ۵۰۰سال نوری فاصله.
    منبع:سایت اینفو

    1. زارعی

      شما مهرداد اسعدی نیستی؟

  5. مهرداد

    نژاد سفیدپوست اروپایی از تبار ژرمن و سلت از نژاد فرشتگان است.ولی دو فرضیه است اول اینکه سفیدپوستان اروپایی نژاد فرا زمینی ان یا اینکه در تارخ تکامل از دسته های دیگر راست پایان جلو تر افتاده اند و متکامل تر شده اند.در تاریخ نژاد آفریقایی ها و یک تعداد نژاد های دیگر که در میلیون ها سال پیش منقرض شدند از نظر تکامل چهره و مغز بسیار ضعیفند.
    ربطی هم به تغذیه یا انتخاب طبیعی یا آب و هوا نداره تاثیر این عوامل جنس نژاد رو تغییر نمیده.نمونش هم اسکیموها که با اینکه در سیبری و قطب شمال زندگی میکنند رنگ پوستشون زرده و چشمان سیاه دارند. در آمریکا به خاطر شرایط طبیعی همین اسکیمو ها از زردپوست به سرخپوست تبدیل شدند اما جنس نژادشون کاملا به هم شباهت داره و تغییر نکرده.

    1. سامان

      مناطق برفی که اسکیمو ها در ان زندگی می کنن سرد و خشک و افتابی هست و نور فرابنفش زیادی به پوستشون میرسه و مصرف ماهی در بینشون زیاده و پیشینه زندگیشون در اون مناطق در حد اینکه به تغییر نژاد برسه نیست

  6. منیره رها نادری

    نژاد سفید یا نژاد خالص اریایی نژاد فرشته ای فرازمینی است که در دیگر سیارات به نژآد های مختلف بین هم تقسیم استند .
    نژاد المونسی یا نژاد شیطان نیز فرازمینی است با مشخصات بینی بلند رنگ چشم سیاه ،‌میشی یا نصواری موی سیاه و نصواری که با همه نژاد ها در طول تاریخ ترکیبات نژاد ساخت.
    نژاد انوناکی ها نسل آدم و حوا مردمان عادی عرب و اسیا استند، که انها را متخصصین علم ژنتیک فرازمینی ها ( انوناکی )‌ از ترکیب نژآد انسانهای اولیه ای تاریخ با نژاد انوناکی خلق نمودند، اما فرشته نژاد خالص اریایی مردمان سفید پوست اروپا و نژآد شیطان یا المونسی را از دیگر سیارات با خود به زمین اوردند.
    نژاد سومریان و نژاد سیاه پوست ها را نیز انوناکی ها با دست کاری ژنتیک طی مراحل تکاملی خلق نمودند.
    نژاد سرخ پوستها نیز میگویند از دیگر سیارات به زمین اورده شدند.
    نژاد مغول نیز فرازمینی است.
    نژاد انسانها عظیم الجثه نژاد های متمدن امروزی از بین بردند چون انها انسانها رامیخوردند.

    1. yasin

      چی میخونی!!!!!!!اینارو از کجا اوردی تورو خدا؟؟؟؟نژاد فرازمینی!!!!کامل علم و دانش و شستی بردی برای این حرفات چه مدارک و منابعی داری اخه؟؟؟؟؟تورو خدا هرچی از هرجا میخونین باور نکنید

    2. مهرداد

      بله بخش هاییش درسته ولی خب تردید زیاده.در مورد اون دوستمون هم که تصور میکنند این صحبت ها سندیت علمی ندارد باید گفت که در علم هم فرضیه زیاده و حقیقت تاریخ و نژاد های انسان ها هنوز در هاله ی ابهامه و دانش بشر از علم ژنتیک هم هنوز خیلی عقبه پس این فرضیه ی دوستمون هم در حد فرضیه میشه پذیرفت.نظریات داروین هم با این موضوع در تناقض نیست. داروین هم تاکید کرده که یک سری راست پایان (انسان تبار) از یک سری های دیگه پیشی گرفتند و تاریخ تکامل همه ی دسته های راست پایان یکسان نبوده.وجود تمدن های پیشا تاریخی همچون آتلانتیس هم که از تمدن امروز بشری هم جلوتر بوده یکی از نشانه های فرازمینی ها است.

  7. محمد كهندل

    من دنبال جواب سوالی بودم که در جستجو به مطالب شما رسیدم،سوالم این بود که از چه زمان و چگونه ژن سفید پوست بوجود امد،میدانیم که در ابتدا همه انسانها سیاه پوست بودند و در افریقا می زیستند
    زمانش رو فهمیدم که در حدود ٨٠٠٠ سال پیش به این طرف به مرور رخ داده ولی اینکه دقیقا چطور و چگونه به جواب قانع کننده ای نرسیدم جز اینکه انتخاب طبیعى باعث این اتفاق بوده است

  8. مهران احمدی

    سلام خسته نباشید من از نژاد اروپاییها خوشم میاد ولی به نژادهای دیگر احترام میگذارم و همه انسان‌اند. اروپاییها از نظر فرهنگ و نژاد و زیبایی و بهداشت و آموزش و انسانیت و کمک رسانی و مهربانی و خوش قلبی بهتر از ما هستند ولی متواضع و فروتن هستند و ادب و شعور دارند و به ادیان و انسانهای دیگر با هر نژاد احترام میگذارند.

    1. ا

      برای حرف هاتون مدرک هم دارید؟

  9. مهران احمدی

    من هم دوست داشتم قیافه سفید و موهای بور و چشم روشن داشتم قدم که بلند است تغذیه مادرم فکر کنم خوب نبود و شرایط آب و هوایی ایران گرم و خشک است فکر کنم برای همین مردم زود صمیمی میشوند که من دوست ندارم ولی واقعا نژاد اروپایی زیبا است .

  10. محمدمصدق

    سلام
    من دانشجوی پزشکیم وایناخوب میدونم تغییرژن ب سختی اتفاق می افته ودرزم اگ هم اتفاق بیفته نمیتون ب این شدت همه قاره اروپارادرگیرکن اگ اینطوری ک شمامیگید ی فاجعه ژنی ک امکان داره دوباره پیش بیادب نظرمن رنگ پوست وب سختی رنگ چشم ب محیط وخوراک اون هابستگی داره البته رنگ چشم نوزادب خوراک مادرش دردوران رویانی واین ک ژن چشم رنگی بودن پدرومادرش هست ولی قدبلنداشایدبتونم بگم درست چون اکثریت ادم هاناگهان قدبلندمیشن ولی ب این ک تغییرژن دریک قاره اتفاق بیفته امکانش کم یاهرگزب این شدت اتفاق نمی افته

    1. محمد كهندل

      معمای اصلی اینه که چطور ژن های مربوط به رنگ سفید پوست یا ژن قد بلند بوجود میاد؟!
      بهتر بگم..وقتی محیط زندگی به شکلی است که بدن نیاز به ویتامین د و نور بیشتر خورشید دارد چطور ژن های مربوطه بوجود میان که بعد در اثر انتخاب طبیعی به نسل های بعد انتقال پیدا کنن!؟ایا این ژن ها فقط در اثر جهش های تصادفی پدیدار می شوند!؟و چون در ان محیط بکار می ایند و باعث بقای فرد میشوند به نسل بعد انتقال یافته و پخش میشوند!
      شاید حلقه گمشده دیگری در این میان باشد که علم هنوز موفق به رمز گشایی ان نشده باشد..

  11. ابراهیمی

    جالب بود مهدی…

  12. امیر پرموته

    خسته نباشید وتشکر فراوان از سایت خوبتون ، من بیشتر درگیر طراحی قشنگ سایتتون هستم می خواستم بدونم با چه زبان برنامه نویسیش کردین .

    1. محمد

      جالب بود! اگه واقعا از زبان های برنامه نویسی اطلاع خیلی خیلی اندک هم داشته باشی حتی از شیوه url دادنش هم میتونی زبانشو تشخیص بدی. این شیوه سوال پرسیدن هم فکر میکنم فقط در هموطن پاره ی تن مشاهده بشه که بدون هیچ اطلاعی طوری برخورد کنیم که انگار از اون موضوع اطلاع کامل داریم.

    2. امید

      اینم سوال داره، دکمه f12 را بزن بهت میگه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما