پرچم پرچم‌داران پایین آمده!

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
پرچمدار

تا چند سال قبل، همه‌چیز ساده‌تر بود. پنج سال پیش، فقط یک آیفون وجود داشت، یک «پام پری» (Palm Pre)، یک نوکیا N8 و یک اکسپریا X10. گوشی پرچم‌دار هر یک از شرکت‌های مطرح کاملا مشخص بود. اما از سال ۲۰۱۱ موج عظیم تلفن‌های هوشمند اندرویدی به راه افتاد؛ تا آن‌جا که دیگر امروز ایده‌ی یک گوشی پرچم‌دار، معنای خود را از دست داده. بهترین گوشی شرکت ال‌جی کدام است؟ G4 یا V10. در مورد سامسونگ چه‌طور؟ گلکسی S6 پرچم‌دار این شرکت است یا نوت ۵؟ کدام آیفون را به‌عنوان پرچم‌دار گوشی‌های اپل به رسمیت بشناسیم؟

‌‌

در دنیای امروز هر یک از سازندگان تلفن‌های هوشمند به این نتیجه رسیده‌اند که نباید دستگاه‌های‌شان را فقط در یک اندازه تولید کنند. حالا گوگل دو گوشی نکسوس دارد: نکسوس کوچک‌تر ۵X و بزرگ‌تر ۶P. مایکروسافت هم یک لومیا ۹۵۰ دارد و یک نسخه‌ی بزرگ‌تر ۹۵۰XL. درحالی‌‎که اپل، سامسونگ و موتورولا هم پیش‌تر این سیاست را برگزیده بودند، سونی هم به این رویکرد روی خوش نشان داده و پرچم‌داران خود را در اندازه‌های مختلف به بازار عرضه می‌کند.

گوشی های سونی

با بلوغ هر چه بیشتر تلفن‌های هوشمند، مفهوم یک دستگاه واحد به‌عنوان پرچم‌دار یک شرکت، کم‌کم معنای خود را از دست می‌دهد. برای این شرایط، دو عامل اصلی را می‌توان متصور شد: نرم‌افزار و سخت‌افزار. واقعیت این است که دوران سیستم‌های عامل متنوع، تمام شده. نه از سیستم عامل Palm webOS خبری است و نه بلک‌بری دیگر آن بلک‌بری سابق است. همه‌چیز شده iOS و اندروید! این دو سیستم عامل برنده، روزبه‌روز به هم شبیه‌تر می‌شوند. اما موضوع فقط مربوط به بخش نرم‌افزاری دستگاه‌ها نیست. سخت‌افزار گوشی‌ها هم خیلی به هم شبیه شده‌ است. این‌روزها تقریبا هر تلفن هوشمندی که می‌بینیم، صفحه نمایش فوق‌العاده‌ای دارد، نمایشگر لمسی‌اش بی‌نقص است و به کیفیت ساخت‌اش ایرادی نمی‌توان گرفت. حتی پای حسگر اثر انگشت، دوربین‌های پرسرعت و بسیاری از مشخصه‌های پیشرفته‌تر به تلفن‌های هوشمند چینی هم باز شده. در مورد ویژگی‌هایی صحبت می‌کنیم که تا یک سال پیش فقط در پرچم‌داران شرکت‌های قدر دیده می‌شد.

ما با تعریف جدیدی از تنوع روبه‌رو هستیم. نرم‌افزارها و سخت‌افزارها خیلی شبیه به هم شده‌اند؛ در عوض، مجموعه‌ای متنوع و قدونیم‌قد از گوشی‌های مرغوب و مشابه پیش روی خریداران قرار گرفته.

این موضوع، شرایط را برای سازندگان تلفن‌های هوشمند پیچیده کرده است. آن‌ها حالا باید محصولات‌شان را در یک بازار توسعه‌یافته و فوق‌العاده رقابتی راهی بازار کنند. اما ظاهرا شرکت‌‌ها نمی‌خواهند به این سادگی‌ها گود را خالی کنند. مثلا لنوو با یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی در «وایب P1» سعی می‌کند در این بازار تکراری، به‌نوعی خود را شاخص نشان دهد.

1

اوضاع برای تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند حقیقتا سخت شده است؛ اما خب، مشتریان نباید از این شرایط ناراضی باشند. از آن‌جایی‌که شاخص‌شدن در چنین بازار رقابتی‌ای سخت شده، شرکت‌های سازنده تلاش می‌کنند با بالابردن گزینه‌های پیش روی کاربران، جایگاه خود را تثبیت کنند. برخی شرکت‌ها هم کاملا به‌صورت خودتخریبی عمل می‌کنند. شاید مثال این موضوع را بتوانید در رقابت سنگین شرکت‌های چینی در پایین آوردن قیمت ببینید. با همه‌ی این‌ها، هنوز بازار تلفن‌های هوشمند به‌خاطر همین رقابت پیچیده، رشد عجیبی را تجربه می‌کند.

تا دیروز همه به دنبال قاتل آیفون می‌گشتند؛ اما دیگر شرایط مثل قبل نیست. همه‌ی شرکت‌ها دستگاه‌های فوق‌العاده و نسبتا مشابهی می‌سازند. گویا اصطلاح «قاتل آیفون» هم مثل کلمه‌ی «پرچم‌دار» بی‌معنی شده.

بعد از معرفی اولین آیفون در سال ۲۰۰۷، هر گوشی داغی که معرفی می‌شد، عده‌ای از آن به‌عنوان «قاتل آیفون» نام می‌بردند. زمان نشان داده که هیچ‌یک از آن‌ها قاتل آیفون نبوده‌اند. گویا اصطلاح قاتل آیفون هم مثل کلمه‌ی پرچم‌دار بی‌معنی شده است. ساده‌تر بگوییم: دیگر آیفونی باقی نمانده که قرار باشد برای‌اش قاتلی پیدا کنیم. الان ما با چندین آیفون طرف هستیم؛ از بزرگ و گران تا کوچک و مقرون‌به‌صرفه. رقبای آیفون‌ها هم یکی‌دوتا نیستند. در وضعیت فعلی، شما بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های دستگاه‌های پرچم‌دار را با تنوع زیادی در بازار می‌بینید.

تنوع گوشی

خرید یک تلفن هوشمند در سال ۲۰۱۵ از خرید آن در سال ۲۰۱۰، بسیار پیچیده‌تر شده. احتمالا اول از همه سیستم عامل را انتخاب می‌کنید و سپس بر اساس اندازه، متریال مورد استفاده، رنگ، رم، حافظه‌ی داخلی و البته قیمت، گوشی موردنظرتان را انتخاب می‌کنید. شاید هم خیلی ساده به غریزه‌تان اعتماد کنید و با انتخاب همان تلفنی که در ابتدا جذب‌تان کرد، خریدتان را انجام دهید. نکته این‌جاست که دیگر مثل ۵ سال پیش، گوشی افتضاحی وجود ندارد. «مایکروسافت کین» (Microsoft Kin) و «بلک‌بری ترچ» (BlackBerry Torch) به تاریخ پیوسته‌اند؛ حذف تاریخی‌شان هم به خاطر این بود که به‌اندازه‌ی کافی خوب نبودند. حذف آن‌همه تنوع عجیب‌وغریب در نرم‌افزار و سخت‌افزار را می‌توان نوعی تکامل تلفن‌های هوشمند در نظر گرفت. حالا جای آن تنوع را چیز دیگری گرفته. انتخاب‌های خریداران بیشتر شده. آن‌ها می‌‌توانند گوشی‌های مشابه ازلحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار را در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف خریداری کنند.

دوران تلفن‌های هوشمند پرچم‌دار به‌سر رسیده است. گوشی‌ها از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خیلی شبیه به هم شده‌اند. انتخاب بهترین گوشی و زدن برچسب «گوشی پرچم‌دار فلان شرکت» دیگر ناممکن شده است. نمی‌شود یک گوشی پرچم‌دار انتخاب کرد؛ چون اکثر گوشی‌ها خیلی خوب هستند. در شرایط فعلی انتخاب بهترین گوشی، بیش از هر چیزی به سلیقه‌ و نگرش خریدار بستگی دارد. باوجود این همه گوشی عالی، چه کسی دیگر پرچم‌دار می‌خواهد؟

‌‌‌‌   ‌‌

منبع: The Verge

 



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۵ دیدگاه
  1. سعید

    ولی خدایی در نظر بخوایم بگیریم ، سونی که همش داره تکراره مکررات میکنه و خیلی خسته کننده و یکنواخت داره پیش میره ،
    از طریفی اپل هم همچنان قیمت بالا ( ولی خدایی کیفیت بالاست قبول دارم!)
    ولی این وسط به نظرم اونایی که به دنبال برندهای نو پا میرن و پرچم دارای اونا رو امتحان میکنند پیروزند…;)

  2. رضا

    درود

    به نظر من کسی بین این برندها گیر میکنه که اطلاعات و آگاهی کاملی از نرم افزار و سخت افزار گوشی ها نداره یا کار کردن با یک سیستم عامل رو بلد نیست و براش سخته, فکر میکنه این نقطه ضعف گوشی هست, من خودم چون تعمیرکار گوشی هم هستم و داخل اکثر این گوشی ها رو دیدم هزینه برای چیزی میکنم که ارزش زحمتی که کشیدم برای بدست آوردن اون پول رو داشته باشه, شاید هزینه بیشتری بکنم ولی برندی باشه که اونم برای مشتریش ارزش گذاشته باشه با بهترین کیفیت حتی تو کوچکترین جزئیات در نتیجه البته نظر شخصی من هست و کاملا سلیقه ای فقط و فقط آیفون, اینم تو پرانتز بگم که همه کاری هم باهاش میکنم هر چیزیم که بخوام دانلود میکنم باهاش به بهترین شکل و بالاترین لذت استفاده, موفق باشید.

  3. Ali Reza

    فوق العاده زیبا نوشته بودید
    من که لذت بردم ♥♥♥♥

  4. WonderMan

    دوست عزیز اگه میبینی قیمت ایفون تغییری نمیکنه قیمت گوشی های اندرویدی میاد پایین دلیل بر برتری ایفون نیست !!!!! دلیل داره !!!
    ۱- اولا که قیمت گوشی های اندرویدی ابتدای ورودش به بازار ایران به لطف دلال ها حتی تا یک میلیون هم افزایش قیمت داره که بعد از گذشت یکی دو ماه قیمتش تازه نزدیک به قیمت واقعی میشه که حدود ۱ تومن افت قیمت داره
    ۲-بعد از مدل خوردن گوشی یعنی وقتی که مثلا S6 میاد جای S5 رو میگیره خود کمپانی سازنده قیمت گوشی قبلی و مدل های قبلی تر رو پایین میاره چراکه با این کار هم مدل های قبلی که تولید شده فروش میره هم امار فروشش میره بالا و گوشی رو دستشون نمیمونه ولی اپل این کار رو نمیکنه و قیمت مدل های قبلیش رو پایین نمیاره شما بهترین گوشی های اندرویدی رو توی ۲-۳ سال بعد از ورودش با قیمت کاملا مناسب میتونین بخرین که با ایفونی که قیمتش دو برابره برابری میکنن
    ۳-اگه کسی افت قیمت براش مهم باشه اصلا پول رو لوازم الکترونیکی نمیده چون هرچی که بخری بعد چند سال افت میکنه قیمتش
    یک مثالش هم بگم که بیشتر بدونین
    Galaxy S3 اول ورودش به بازار برای پسر داییم خریدم به قیمت ۱.۶۵۰.۰۰۰ تومن کم کم افت کرد افت کرد و الانم بعد از گذشت چندین سال اصلا تولید نمیشه دیگه و S3 neo تولید شد که شما میتونین با ۶۵۰.۰۰۰ نو این مدل رو تهیه کنین یعنی گوشی ای که ۱.۶۵۰ خریده بودیم طی ۳.۵ سال از ۱.۶۵۰ به ۶۵۰ رسید یعنی الان بخواد بفروشه ۴۰۰ نهایت بخرن !
    اما این دلیل نمیشه که S3 از iPhone 4 یا iPhone 4S خیلی داغون تره !!!!!

    شما روی گوشی اپل ۶ برابر قیمت واقعی گوشی پول میدین
    بعدشم اگه خیلی به اپل مینازین برید یک تحقیق کنین که قطعات داخلی گوشی iPhone 6 رو کدوم شرکت ها میزنن ! ببینید چنتاش کار اپله ؟
    نمونه بگم مثلا
    صفحه نمایش مال شارپ و الجی !
    لنز و دوربینشم ساخت اپل نیست !
    مودم داخلش هم ساخت اپل نیست !
    رم و حافظه داخلیش هم ساخت اپل نیست !
    کلا هیچیش مال اپل نیست
    کلا هیچی به هیچی !!!!
    اپل فقط مونتاژ میکنه و یک سیستم عاملش ساخت خودشه که از نظر بهینه بودن عالیه و از نظر اجرای برنامه ها عالیه اما درکل هیچوقت سیستم عاملش به کاملی اندروید که open source هست نیست شما همه کار میتونین با گوشی اندرویدی بکنین برای مثال هرنوع فرمتی رو میتونین از ایترنت دانلود کنین ولی با iOS همچین کاری نمیتونین کنین !
    درکل سیستم عامل اندروید به اندازه پولی که روی گوشی اندروید میدی بهت امکانات میده ولی iOS در قبال پولی که براش پرداخت میکنین امکانات بسیار کمتری داره یکیشم همون OTG اندروید که خیلی ارزش داره
    تنها برندی که اکثر قطعاتش رو خودش میزنه برند سامسونگ هست که پردازنده – رم – حافظه داخلی – صفحه نمایش – باتری و . . ‌‌ ‌رو خودش تولید میکنه
    یعنی اپل دقیقا کار برند های چینی رو داره میکنه ! فقط مونتاژ !

    1. غزنوی

      کاملن موافقم.

    2. Unkown

      بییییییییگ لایک

  5. Farid

    خیلی سادست که بتونیم حدس بزنیم چه شرکتی در آینده قدرتو به دست میگیره.اول میگم طرفدار چیم ‌.مایکروسافت.ولی به همه ی شرکتا به جز چینیا واقعا علاقه دارم.ولی وقتی همه ی گوشی ها از لحاظ نرم افزارو سخت افزار و طراحی نزدیک بشن فقط یه فاکتور میمونه.قیمت.و هوآوی داره گوشی هاشو فول امکانات و ارزونتر از بقیه میده بیرون.مطمئنا اگه همینجور ارزون کار کنه خیلی از شرکتا دیگه چیزی برای گفتن ندارن

  6. حمید

    مطلب خوبی بود. من یکی از عاشقان و دلدادگان و مدهوش شدگان دیجی کالا نیستم اما اخبارش رو خیلی دوست دارم و مقالاتش رو دنبال میکنم وبنظرم به درستی دیجی کالا روی این بخش برای تکمیل بیزینس خودش حساب جدی باز کرده. ایشالا روزی که دیجی کالا به برند مایکروسافت و گوشی های لومیا روی خوش نشون بده مشتریش میشم و بقیه رو هم هدایت میکنم، اما از دیجی کالا بعیده این اتفاق… فعلا سود سایت تو هواوی و سامسونگ و فلای و ایناس، و البته اپل!
    الانم متعجب ناک شدم از دیدن اسم مایکروسافت و مدل های جدیدش! واسه همین نطقم باز شد! D:
    پیروز باشید

  7. محمد

    گوشی فقط سونی و اپل

    1. Unkown

      هه هه.

  8. Kaveh

    مخالفم هر تحلیل گری باید بدونه ۲کوشی با سخت افزار مشابه حتی یکسان از ۲شرکت متفاوت عمل کرد یکسانی ندارن علبته نویسنده منظور ش به تور مستقیم این نبود ولی این استنبات ازش میشه به هر حال کلمه پرچم دار واسه پر کردن دهنه و معادلش میشه بالارده باشه (هنوز افرادی هستند که متوجه تفاوتها بشن)

  9. ندا

    ممنون. بنظرم خرید گوشی واقعا سلیقه ایه …

  10. marshal

    این کشور چین نمی دونم چی کار می کنه که در این حد گوشی هاش به فروش می رن.هواوی دهن ملت تلفن ساز رو سرویس کرده.

  11. WoNDeRMAn

    فقط میتونم بگم برید گوشی Elephone Vowney رو ببینید – با قیمتی بسیار عالی و مشخصاتی که فوق العاده هستند – چین داره کلا بازار رو تو دستش میگیره حتی تبلت هایی دارن میزنن که رو دست مایکروسافت سرفیس ها دارن بلند میشن ! حیف که فقط تو ایران بی کیفیت ترین برند های چینی وارد میشه و شاهد برترین برند های با کیفیت چینی تو بازار نیستیم نظیر Elephone – Xiaomi – Meizu – Teclsat -Onda و کلی برند معروف دیگه که هیچ کدوم از محصولاتشون بطور رسمی تو بازار ایران نیست ولی برند هایی که اصلا نمیدونید از کجا اومدن و چی هستن تو بازار پیدا میشه برند هایی با نام های عجیب و غریب ! نمیدونم چرا دیجیکالا اقدام نمیکنه که برند های مطرح چینی رو محصولاتشون رو بیاره خصوصا شرکت TECLAST که تبلت هاش بی نظیرن خصوصا ۲-۳ مدل آخرش Teclast X1 Pro 4G و Teclast X16 power و Teclast X2 Pro

  12. kamyar

    منظورتون نگاه منتقدانه است دیگر . یا نگاه نقادانه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما