ویروس مرس، حاجیان را تهدید می‌کند

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

این ماه، دو میلیون مسلمان برای انجام مناسک حج به مکه می‌روند. مثل هر تجمع دیگر انسان‌ها، خطر بیماری‌های مسری آن‌ها را تهدید می‌کند. ویروسی به نام «مرس» (Mers) ممکن است در بین حاجیان امسال شایع شود.

ویروس مرس اولین بار در سال ۲۰۱۲ بین حاجیان شایع شد. همچنان کم و بیش بیماران مبتلا به ویروس مرس دیده می‌شوند. این ویروس تا به حال جان ۵۰۰ نفر را گرفته است. نگرانی از آن‌جا بیشتر می‌شود که حاجیان مبتلا به ویروس، هنگام بازگشت به خانه، بیماری را به کشورهای خود می‌برند. کشورهایی که بعضی از آن‌ها بسیار دوردست هستند. مثلا اوایل امسال، ویروس مرس به کره‌ی جنوبی رسید و از ۱۸۵ نفر بیمار، ۳۶ نفر را کشت.

هفته‌ی گذشته، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: «این‌بار شیوع بیماری، خیلی نزدیک به شروع مراسم حج رخ می‌دهد. بسیاری از حاجیان از کشورهایی هستند که بهداشت ضعیفی دارند. شیوع اخیر این بیماری در کره‌ی جنوبی نشان داد که وقتی ویروس مرس در یک محیط جدید شایع می‌شود، پتانسیل زیادی برای گسترش دارد و می‌تواند سلامت جامعه‌ را تهدید کند.»

کشور عربستان سعودی، آمادگی خوبی برای مقابله با بیماری‌هایی که پس از مراسم حج شایع می‌شوند دارد. سخنگوی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «آن‌ها کلینیک‌هایی تخصصی را به طور اختصاصی برای ویروس مرس در نظر گرفته‌اند. مسئولان بهداشتی عربستان، حواسشان حسابی به مراسم حج معطوف است.»

او این‌طور ادامه می‌دهد که حاجیان باید از افرادی که نشانه‌های بیماری مثل آنفلوانزا دارند دوری کنند. بعلاوه هرگونه علامتی را حتما به پزشک گزارش بدهند و زمانی که عطسه و سرفه می‌کنند، جلوی دهان و بینی خود را بگیرند. در ضمن، حتما از تماس با شترها دوری کنند؛ چرا که شترها کمک زیادی به انتقال بیماری می‌کنند.

نکته‌ی بد این‌جاست که این ویروس دارای دوره‌ی نهفتگی دو هفته‌ای است. بدین معنی که وقتی وارد بدن یک فرد می‌شود، دو هفته طول می‌کشد تا علائم آن ظاهر شود. به همین دلیل مسئولان بهداشتی کشورهایی که حاجی‌ها به آن‌ها برمی‌گردند، باید حواسشان را به این موضوع جمع کنند.

سازمان بهداشت جهانی همچنین هشدار داده که حاجیان مبتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های مضمن ریوی یا کسانی که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است، باید پیش از سفر به مکه با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: Newscientist



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما