هفت روز با دانش (۳۰ شهریور ۹۴)

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

هفته‌ی گذشته نمایشگاه خودروی فرانکفورت برگزار شد و به همین دلیل بسیاری از خبرهای ما درباره‌ی خودروهای این نمایشگاه بود. در ادامه‌ی این خبرهای ماشینی، خبر جالبی هم در رابطه با ورود تاکسی‌های هیبریدی به تهران منتشر کردیم. به غیر از این، نتیجه‌ی مسابقه‌ی بهترین عکس‌های نجومی سال ۲۰۱۵ که رصدخانه‌ی سلطنتی بریتانیا برگزار می‌کند نیز اعلام شد و خبر جالبی هم درباره‌ی بلندپروازی‌های فضایی مدیر عامل آمازون شنیدیم. با ۷ روز با دانش این هفته همراه باشید.

۱. نمایشگاه خودروی فرانکفورت برگزار شد

امسال نیز نمایشگاه خودروی فرانکفورت، که بزرگترین نمایشگاه خودروی جهان به حساب می‌آید در آلمان برگزار شد. در این نمایشگاه شاهد معرفی خودروهای مختلفی بودیم که بعضی از آن‌ها در حد طراحی مفهومی، بعضی دیگر کاملا جدید و بعضی دیگر اندکی قدیمی‌تر بودند. از جمله خودروهای شاخص این نمایشگاه می‌توان به مدل جدیدی از پورشه به نام «میشن E» اشاره کرد که خودرویی تمام الکتریکی است و رقیب مستقیم خودروهای تسلا به حساب می‌آید. خودروی مفهومی جالب توجه دیگری که در این نمایشگاه معرفی شد، بنز IAA بود. از این لینک می‌توانید خبر ۲۰ خودروی برتر نمایشگاه خودروی فرانکفورت را ببینید.

autoshomain

۲. تاکسی‌های هیبریدی به تهران آمدند

در آستانه‌ی آغاز سال تحصیلی، شهردار تهران از یک سری تسهیلات حمل و نقل جدید رونمایی کرد. در این رونمایی‌ها، تصاویر جالبی از تاکسی‌های هیبریدی دیدیم. تاکسی‌هایی که پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر ورود آن‌ها شنیده بودیم. این تاکسی‌ها از نوع تویوتا کمری هستند و از سیستم هیبریدی برق-بنزین بهره می‌برند. این خودروها فعلا فقط در فرودگاه‌ها استفاده می‌شوند و می‌روند که با افزایش در تعداد، به پاک‌‌تر شدن هوای پایتخت کمک کنند. در این لینک می‌توانید خبر مربوط به آن‌ها را بخوانید.

hybridtaxi

۳. مدیر عامل آمازون، موشک‌های فضایی می‌سازد

چند سالی است که بخش عمده‌ای از برنامه‌های فضایی به بخش خصوصی منتقل شده است. از جمله پرچم‌داران برنامه‌های فضایی بخش خصوصی، شرکت «اسپیس ایکس» به مدیریت «ایلان ماسک» است. حالا در رقابت با اسپیس ایکس، «جف بزوس» مدیر عامل شرکت آمازون که حدود یک سالی است شرکت فضایی «بلواوریجینز» (Blue Origins) را تاسیس کرده، می‌گوید که در چند ماه آینده به طور گسترده پرتاب‌های فضایی خود را آغاز می‌کند. البته پیش از این نیز بلواوریجینز یک موشک زیرمداری پرتاب کرده بود. در این لینک می‌توانید خبر مربوط به برنامه‌ی فضایی جف‌بزوس را بخوانید.

blueorigins-5

۴. بهترین عکس‌های نجومی سال ۲۰۱۵ معرفی شدند

رصدخانه‌ی سلطنتی بریتانیا هر سال مسابقه‌ای را برگزار می‌کند که شرکت کنندگان آن، عکاس‌های نجومی از سراسر دنیا هستند. آن‌ها بهترین عکس‌های خود را برای این مسابقه ارسال می‌کنند و در نهایت تعدادی از آن‌ها برگزیده می‌شود تا در نمایشگاه لندن به نمایش در آیند. در ضمن معمولا برای نفرات اول هم جوایز چند هزار پوندی در نظر گرفته می‌شود. امسال نیز برندگان این مسابقه اعلام شدند و عکس‌های زیبای آن‌ها به نمایش در آمده است. در این لینک می‌توانید عکس‌های برگزیده را ببینید و خبر مربوط به مسابقه را بخوانید.

171

۵. جمعیت جانوران دریایی در نیم قرن گذشته نصف شده است

هفته‌ی گذشته یک خبر ناگوار زیست‌محیطی شنیدیم که در آن، طبق تحقیقی که جامعه‌ی جاورشناسی لندن و صندوق جهانی طبیعت انجام داده،‌ از سال ۱۹۷۰ میلادی تا کنون، جمعیت جانورانی که زیر دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند تا ۴۹ درصد کم شده است. علت این نابودی، صید بی‌رویه و تخریب زیستگاه‌ جانوران اعلام شده است. در ضمن کربن‌دی‌اکسید زیادی که در اتمسفر زمین وجود دارد، جذب اقیانوس‌ها می‌شود و در نتیجه آب‌ها اندکی اسیدی‌تر شده‌اند؛ این نیز به نوبه‌ی خود زندگی جانوران زیر اقیانوس‌ها و دریاها را تهدید می‌کند. در این لینک می‌توانید این خبر را بخوانید.

fish-the-sea-animals-iphone-ipad_442345

۶. نقش عربستان سبز در مهاجرت انسان‌ها از آفریقا

طبق آن‌چه در نظریه‌های علمی کنونی گفته می‌شود، انسان هوشمند در آفریقا تکامل یافت و از آن‌جا به دیگر نقاط جهان مهاجرت کرد. تقریبا تنها مسیر مهاجرت انسان هوشمند،‌ از شمال شبه‌جزیره‌ی عربستان بوده است. حالا محققان می‌گویند که در زمان مهاجرت انسان‌ها از آفریقا،‌ شبه‌جزیره‌ی عربستان مثل زمان حال بیابانی نبوده و احتمالا رودخانه‌های زیادی در آن جریان داشته است و کاملا سرسبزتر بوده است. به همین دلیل نیز انسان‌ها توانسته‌اند این مسیر طولانی را پای پیاده طی کنند و به بین‌النهرین و دیگر نقاط جهان برسند. جالب این‌جاست که به دلیل خوش آب و هوا بودن نسبی آن زمان شبه جزیره‌ی عربستان، بسیاری از انسان‌ها همان جا ساکن شده بودند. خبر مربوط به این یافته را می‌توانید در این لینک بخوانید.

143

۷. زیر سطح قمر زحل، اقیانوس آب وجود دارد

تا به حال تصور می‌کردیم تنها قمر منظومه‌ی شمسی که زیر سطحش اقیانوس آب دارد، قمر «اروپا» مشتری است. حالا دانشمندان با استفاده از داده‌های جدید فضاپیمای کاسینی، این نظریه که احتمالا زیر سطح «انسلادوس» قمر زحل نیز اقیانوسی از آب مایع وجود دارد را مطرح کرده‌اند. انسلادوس ششمین قمر بزرگ زحل است و قطر آن فقط ۵۰۰ کیلومتر، یعنی یک‌-دهم قطر بزرگترین قمر زحل، «تایتان» است. برای خواندن این خبر می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

233



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۷ دیدگاه
  1. دستگاه فتوکپی

    very gooood.

  2. رنگ کوره ای

    مثل همیشه عالی.

  3. بخاری گلخانه ای

    بیست!!!

  4. آرایشی بهداشتی

    ممنون. خوب بود.

  5. ماشین آلات

    ممنون. عالی بود.

  6. پالت چوبی

    عالییییییییی بود خسته نباشید

  7. mohamad

    fogholadeh bood..mamnon

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما