نشستهای خبری روز هفتم؛ «خروج» قریبیان، خشم حجازیفر
روز هفتم جشنواره فیلم فجر ۹۸ روز جمعه ۱۸ بهمنماه با اکران فیلمهای سینمایی «لباس شخصی»، «خروج» و «آتابای» در پردیس ملت برگزار شد.
در روز هفتم شاهد اکران فیلم نیکی کریمی تنها کارگردان زن سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بودیم. همچنین از جمله حواشی نشستهای خبری روز گذشته میتوان به خداحافظی فرامرز قریبیان از دنیای بازیگری اشاره کرد. قریبیان در نشست خبری نسبت به خارجشدن فیلم از آرای مردمی اعتراض کرد و سانسهای فوقالعاده اکران خروج را نشاندهنده استقبال مردم از فیلم دانست.
در پایان روز هفتم فیلم سینمایی روز بلوا هم از میان آثار برتر آرای تماشاگران حدف شد و ۶ فیلم «آبادان یازده ۶۰»، «دوزیست»، «شنای پروانه»، «مغز استخوان»، «درخت گردو» و «روز صفر» به عنوان فیلمهای برتر از نگاه تماشاگران سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تا روز جمعه اعلام شدند.
فیلم سازمان اوج از تاریخ حزب توده
نشست خبری فیلم «لباس شخصی» به کارگردانی امیر عباس ربیعی با حضور کارگردان، حبیب والینژاد (تهیهکننده)، مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، ماه منیر بیطاری، مجید پتکی (بازیگران)، هاشم مرادی (مدیر فیلمبرداری)، مهدی سعدی (تدوینگر)، جواد مطوری (جلوههای ویژه بصری) و با حضور آرش خوشخو (منتقد)، با اجرای محمود گبرلو جمعه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، ربیعی در ابتدای این نشست گفت: برای این فیلم زحمت زیادی کشیده شده و سه سال پژوهش آن زمان برد و ۶ ماه درگیر تولید بودیم.
در ادامه ربیعی درباره سکانسهای حذف شده فیلم توضیح داد: حدود سه سکانس و شش دیالوگ از فیلم حذف شده است. دلایلش را نمیتوانم بگویم. فشارهایی از درون برای حذف این سکانسها بود اما این فشارها از طرف سازمان اوج و تهیهکننده نبود.
والینژاد هم در این باره توضیح داد: اگر آن سکانسها را حذف نمیکردیم به زمان فیلم لطمه میخورد. در این فیلم سانسوری از سوی هیچ نهادی صورت نگرفت.
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره شباهت بازی نقش اول فیلم به بازی نوید محمدزاده گفت: قیاس بازیگر نقش اول فیلم من با نوید محمدزاده باعث خوشحالی ماست. کاراکتر مهدی نصرتی شبیه به کاراکترهایی است که نوید محمدزاده ایفا کرده است.
نصرتی هم درباره حضور خود در «لباس شخصی» توضیح داد: من دوست ندارم شبیه هیچ بازیگری باشم و این نوع بازی را برای این نقش انتخاب کردم. به جزئیات این نقش فکر کردم و برای رسیدن به شخصیت تمرین زیادی کردم. از دوستان میخواهم کمی صبور باشند دیگر انتخابهای من در بقیه فیلمها را ببینند و بعد درباره بازی من نظر بدهند.
ربیعی درباره استفاده از جلوههای بصری فیلم و تداوم فیلمسازی اش درباره سوژههای سیاسی گفت: خیابان انقلاب ما کاملا دکور و پرده سبز است. من به سوژههای سیاسی و این ژانر علاقهمندم. این روند را از فیلمهای کوتاهم شروع کردهام و در آینده هم علاقه به ساخت فیلم در این فضا دارم.
ربیعی درباره همراهی حاتمیکیا با این پروژه گفت: ابراهیم حاتمیکیا دیر به پروژه پیوست و در بازنویسی و کارگردانی به ما کمک کرد و من ممنون او هستم. من میخواستم با توجه به سوژه فیلم پیش زمینهای نسبت به بازیگرانم وجود نداشته باشد و البته هزینه کمتری درباره بازیگران بدهم. همچنین قصدم معرفی بازیگران جدید به سینما بود. چرا باید حلقه انتخاب بازیگر محدود به چند نفر باشد. یکی از کارکردهای جشنواره فیلم فجر باید معرفی بازیگران جدید باشد.
دانش بهزادی درباره ایفای نقش خود در «لباس شخصی» گفت: من بعد از بیست سال بازی در تئاتر، میترسیدم که برای پذیرش این نقش پا پیش بگذارم. اما آقای ربیعی را میشناختم و خوشحالم که با این فیلم به سینما معرفی شدم.
قریبیان قهر کرد
نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمیکیا با حضور کارگردان، حبیبوالینژاد (تهیهکننده)، فرامرز قریبیان، پانتهآ پناهیها، سام قریبیان، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفینیا، محمد فیلی (بازیگران)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، محمد برادران (جلوههای ویژه بصری)، مجیدعلی اسلام (طراح صحنه)، با حضور خسرو نقیبی (منتقد) و با اجرای محمود گبرلو عصر امروز جمعه هجدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر در ابتدای نشست قریبیان با اشاره به این موضوع که بعد از فیلم «گناهکاران» به جشنواره فیلم فجر نیامده است گفت: من برای دفاع از فیلم آمدهام.
حاتمیکیا در پاسخ به این سوال که اگر او جای کشاورز فیلم «خروج» بود به رییسجمهور چه میگفت عنوان کرد: هر چقدر سنمان بالاتر میرود فیلمسازی برایمان سختتر میشود، در ۲۰ دقیقه اول فیلم تمام حرفم را بیان کردم و مشکلات را نشان دادم.
سام قریبیان درباره نقش خود در این فیلم عنوان کرد: بازی در این نقش فرصتی بود که حاتمیکیا برایم به وجود آورد. کمی نگران بودم زیرا ما در فیلم پدر و پسر نبودیم و ممکن بود این موضوع برای مخاطب باورپذیر نباشد. بعد از ۲۶ سال دوباره توانستم رو به روی دوربین حاتمیکیا بایستم و از او بابت این انتخاب متشکرم.
پانتهآ پناهیها هم در پاسخ به این سوال که آیا نگران شباهت این نقش به نقشی که در فیلم «نفس» ایفا کرده نبوده است، تصریح کرد: من همیشه برای بازی در یک نقش نگرانم و نتیجه تمام فیلمهایی که تا به حال در آن نقشآفرینی کردم همیشه برایم ترسناک بوده و هست. امیدوارم شما از حاصل فیلم «خروج» راضی بوده باشید.
فرامرز قریبیان هم درباره حضور در این فیلم گفت: من نقشهای معترض را دوست دارم به این دلیل که خودم هم یک معترض هستم. در پرونده کاریام در نقشهای معترض زیادی ایفای نقش کردهام و «خروج» بهترین آنهاست. من خود در حال حاضر یک «بخشی» هستم.
حاتمیکیا در پاسخ به چرایی ساخت چنین فیلمی در دولت دوازدهم عنوان کرد: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات میافتد و من باز هم به همین شکل فیلم میسازم. از سال ۸۹ تحقیقاتم را برای ساخت «خروج» شروع کردم .در این سالها ایدهای که برای فیلمم میخواستم شکل نمیگرفت اما در این دوره توانستم آن را بنویسم و بسازم.
حاتمیکیا در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دریافت سیمرغ دارد یا خیر تصریح کرد: آنقدر در طول ۳۵ سالی که در سینمای حرفهای کار میکنم فیلم ساختهام که توجه نشدن به فیلمهایم برایم عادی است و هیچ مشکلی هم ندارم. به فیلم «پیراهن یوسف» یا «چ» اصلا توجهی نشد. همه چیز به داورانی که در این دوره حضور دارند بستگی دارد زیرا تصمیمگیری دست آنهاست.
او همچنین درباره اینکه چرا فیلم «خروج» در آرای مردمی نیست گفت: ای کاش بعدا هیئتی تشکیل شود و از کسانی که کارت در دستشان است تحقیق شود، این بار مهندسی به ظاهر ساده اما در اصل پیچیدهای انجام شده است، همه چیز را به زمان ارجاع میدهم زیرا تنها زمان است که نشان میدهد کدام فیلم در تاریخ و اذهان مردم میماند.
وی ادامه داد: گناه ما کارگردانها چیست که فیلم میسازیم، برای ما دادگاه تشکیل میشود. برای چه بعضی از دوستان تا این حد بیحیا هستند؟ علی حاتمی از دنیا رفت الان جای او پر شده است؟ از اذیت کردن ما لذت میبرید؟ از این فضا دلخورم. «خروج» بیستمین فیلم من است و هرسال در نشست خبری جشنواره حضور پیدا میکنم اما هر سال بدتر از سال بعد میشود.
فرامرز قریبیان در بخش دیگری از نشست با اشاره به این که همیشه دوست داشته با یک فیلم اینچنین از سینما خداحافظی کند و مصمم به این کار است، گفت: در سالهای اخیر اصلا در جشنواره شرکت نمیکردم اما به خاطر اتفاقاتی که روزهای پیش افتاد و مطالب مثبتی که از سمت منتقدان خواندم و برایم جالب بود، تصمیم گرفتم به جشنواره بیایم و به هر سوالی که پرسیده شود، پاسخ دهم.
او در ادامه گلایههایی از اتفاقات پیش آمده در جشنواره سالهای گذشته سر داوریاش در دوره سی و دوم و بعد، جلوگیری از اکران فیلم ۳۶۰ درجه (ساخته سام قریبیان و به تهیهکنندگی خودش) مطرح کرد.
حاتمیکیا در واکنش به قهر فرامرز قریبیان از سینما بیان داشت: فاصله گرفتن قهرآمیز آقای قریبیان از سینما غمانگیز است. امیدوارم ایشان این حرف را خیلی جدی نزده باشند. زیرا حضور او برای جوانان درس است و میتواند نکات و راههای جدید به آنها نشان دهد.
آتابای؛ فیلم تنها کارگردان زن جشنواره
نشست خبری فیلم «آتابای» به کارگردانی و تهیهکنندگی نیکی کریمی با حضور کارگردان ، هادی حجازیفر (نویسنده و بازیگر)، جواد عزتی، دانیال نوروش، مهلقا مینوش، یوسفعلی دریادل، امید حسینی، لیلی نظری، معصومه ربانینیا (بازیگران)، سامان لطفیان (مدیر فیلمبرداری)، اصغر نژاد ایمانی (طراح صحنه و لباس)، کامران کیانارثی (صدابردار) و حسین جمشیدی گوهری (تدوینگر) با حضور شاهین امین (منتقد) و اجرای محمود گبرلو جمعه هجدهم بهمنماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در این نشست، هادی حجازیفر در رابطه با حادثهای که برای او در طول فیلمبرداری «آتابای» اتفاق افتاد، گفت: حادثه قلبی که من در این فیلم دچار آن شدم به خاطر استرس کار بود و در یک روز که همه چیز خوب پیش میرفت این مشکل پیش آمد.
او که علاوه بر بازی به عنوان فیلمنامهنویس در این پروژه حضور داشت درباره چگونگی شکلگیری قصه توضیح داد: زمانی که سر سریال ممنوعه بودیم قرار بر این شد بازیگران، نقش خود را بازنویسی کنند. نیکی کریمی لطف کرد و بعد از دیدن کار من طرحش را مطرح کرد. زمان شروع کار من از او خواستم که طرحی بنویسم و نهایتا این همکاری در زمینه فیلمنامهنویسی شکل گرفت.
اوادامه داد: برای شکل گرفتن نقش «آتابای» نزدیک به یک سال در مورد این نقش باهم گفتوگو کردیم. ایده اصلی داستان مرتبط با کتاب علی اشرف درویشیان بود.
نیکی کریمی هم در ارتباط با طرح فیلم گفت: داستان فیلم یکی از داستانهایی بود که در نوجوانی به اسم «فصل نو» خوانده بودم و ذهنم را بسیار درگیر کرده بود. پس از گفتوگو با درویشیان این فیلمنامه را نوشتیم که البته فیلمنامه نهایی نسبت به آن داستان کوتاه بسیار تغییر کرد. من و هادی حجازیفر در فیلمنامه هم نظر بودیم و در زمان ساخت فیلم برای به وجود آوردن فضای فیلم بسیار دعوا کردیم. روح کار برای من بسیار مهم است.
او در ارتباط با موسیقی فیلم و انتخاب حسین علیزاده به عنوان آهنگساز گفت: به این دلیل که حسین علیزاده آذری است و به این منطقه اشراف داشت از ابتدا تنها گزینه من برای ساخت موسیقی فیلم «آتابای» بود.
کریمی همچنین با بیان اینکه در فیلم «آتابای» درباره اسطورهها صحبت میکنیم بیان داشت: برای ما این موضوع که زن داستان را به زور شوهر دادند اهمیتی نداشت، بلکه ماجرای جیران که نسل جدیدی از زنان محلی آن منطقه است و میخواهد به آرزوها و خواستههایش برسد و از سد جامعه مرد سالار عبور کند، مهم بود.
حجازیفر در ارتباط با گویش فیلم گفت: هر مشکلی که به لهجه فیلم وارد شود مسئولیتاش با من است. او همچنین در ارتباط با نقش جواد عزتی توضیح داد: از زمانی که کاراکتر یحیی وارد داستان شد جواد عزتی برای این نقش مدنظر بود. جواد در این فیلم کار عجیبی کرده و بسیار عالی ظاهر شده است . او برای این فیلمنامه بسیار تلاش و لهجهاش را به درستی ادا کرد.
جواد عزتی که نقش «یحیی» را در فیلم بازی کرده بود نیز گفت: امشب برای بار اول بود که فیلم را دیدم و به نظرم بسیار یکدست بود. برای ایفای درست نقش «یحیی» و درآمدن لهجه ترکی بسیار زیر ذرهبین حجازیفر بودم که بتوانم لهجه ترکی را به خوبی صحبت کنم.
حجازیفر در بخشی از نشست که جنجالبرانگیز شد در پاسخ به خبرنگاری که به استفاده از زبان ترکی در فیلم اعتراض کرده بود گفت: افکارت فاشیستی است. او ادامه داد: هیچکس حق توهین به زبان ترکی را ندارد و طبق قانون اساسی ادبیات ترک باید در دانشکده ترک تدریس شود. افکار جداییطلبانه محصول نگاههای فاشیستی است که برخی از منتقدان و خبرنگاران سینما به اینگونه فیلمها دارند.