مورچه‌های آتشین، الهام‌بخش ساخت ابرماده

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان دانشگاه جورجیا، با انجام آزمایش‌هایی روی مورچه‌های آتشین، به ویژگی‌های جالب توده‌ی عظیم آنها پی بردند.

“اگر بتوانیم تکنولوژی مرموز مورچه‌ها را بفهمیم، می‌توانیم موادی تولید کنیم که به اندازه‌ی مورچه‌ها مستحکم و قدرتمند هستند.”

دانشمندان موسسه‌ی فناوری جورجیا ماده‌ا‌ی بسیار انعطاف‌پذیر و چندکاربردی کشف کرده‌اند که می‌تواند به اجسام جامد تبدیل شود؛ تحت فشار، بدون شکستن خم شود؛ به آسانی روی آب شناور شود و حتی وقتی که شیئی می‌خواهد از آن رد شود، پراکنده شود. متاسفانه، این اکتشاف کاملا بی‌فایده است زیرا این ابر-ماده‌ی شگفت‌انگیز سراسر از مورچه‌ها تشکیل شده است. یعنی انبوهی از مورچه‌های آتشین کنار یکدیگر می‌توانند خواص بالا را که جزو ویژگی‌های ابر-ماده یا ماده‌ی فعال هستند، داشته باشند.

براساس رساله‌ای که در ژورنال Nature منتشر شده، گروهی از مورچه‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر حجمی از ماده‌ای را تشکیل دهند که می‌تواند به محرک‌های مختلف واکنشی مشابه به یک مایع غلیظ و چسبناک (مثل روغن یا عسل) یا یک ماده‌ی منعطف و کشی (مثل کش) داشته باشند. محققان برای آزمایش، گوله‌ای از این حشرات را به آب انداختند؛ به دنبال آن، مورچه‌ها یک قایق ساختند که می‌توانست هزار مورچه را حمل کند. در آزمایش متفاوتی، دانشمندان اشیایی را در سطلی پر از مورچه انداختند. این اشیا به تدریج در میان این موجودات فرو می‌رفتند، به طوری که انگار این موجودات، نوعی مایع زنده بودند.

این حشرات در برابر اعمال فشار، پاهایشان را قفل کردند و لنگ شدند تا یک سطح ایستا و کش‌دار ایجاد کنند. محققان پی بردند که در چنین شرایطی، مورچه‌ها خود را به مردگی می‌زدند. مورچه‌های لنگ، اما زنده به همان اندازه‌ی مورچه‌های مرده مقاومت نشان می‌دادند.

هدف از انجام این آزمایش‌های مختلف روی مورچه‌ها چیست؟ «دیوید هو»، استاد دانشگاه جورجیا معتقد است که می‌توان از آنها برای ساخت ابر-ماده‌ای با این خواص الهام گرفت. او می‌گوید: “این رویای ماده‌ی فعال است. اگر ما بتوانیم تکنولوژی مرموز مورچه‌ها را بفهمیم، می‌توانیم موادی تولید کنیم که به اندازه‌ی مورچه‌ها مستحکم و قدرتمند هستند.”

منبع: Engadget



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۲ دیدگاه
  1. فرزاد شریف زاده

    خیلی جالب بود

  2. mjk

    خیلی خیلی جالب بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما