فیلم ترسناک «ما»؛ اثر جدید جردن پیل منتقدان را به تحسین واداشت
فیلم ترسناک ما (Us) جدیدترین اثر جردن پیل کارگردان فیلم «برو بیرون» (Get Out) که جمعه هفته گذشته در فستیوال «جنوب از جنوب غربی» (South by Southwest) مشهور به SXSW اکران شده و قرار است دوم فروردین ۱۳۹۸ به شکل عمومی اکران شود توسط منتقدان مورد بررسی قرار گرفته و تمام نقدها بر این فیلم مثبت بوده است.
«ما» دومین فیلمی است که پیل در کارنامه کاریاش کارگردانی میکند. برو بیرون، اولین فیلم این کارگردان که مورد تمجید عموم منتقدان قرار گرفت، در مراسم اسکار ۲۰۱۸ موفق شد در چهار رشته از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه اسکار شده و نهایتا جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را به خود اختصاص دهد. برو بیرون در کنار موفقیت میان منتقدان و جشنوارهها، در حوزه فروش نیز با فروش بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در مجموع از نظر تجاری نیز فیلم موفقی در نظر گرفته میشود.
به گفته پیل در فیلم جدیدش یک جهان و یک هیولای جدید ترسناک خلق شده است. پیل پیشتر به این موضوع نیز اشاره کرده بود که هیولاها و داستانهای ترسناک بهترین راه جامعه برای درک عمیقتر حقایق و مواجهه با ترسها است.
«ما» داستان زوج سیاهپوستی را روایت میکند که با فرزندانشان به خانه ساحلی خود رفتهاند اما حضور سرزده و ناخوانده افرادی ناشناس آرامش آنها را در هم میریزد. لوپیتا نیونگو (شناخته شده بخاطر بازی در فیلمهایی چون پلنگ سیاه، ۱۲ سال بردگی و جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد) در کنار وینستون دوک (با سابقه حضور در آثاری چون پلنگ سیاه و انتقامجویان: جنگ ابدیت) از جمله بازیگران اصلی جدیدترین فیلم ترسناک جوردن پیل هستند.
از مجموع ۱۴ نقدی که در هر حال حاضر بر این فیلم نوشته شده است نمره متای ۸۲ به دست آمده و هر ۱۴ نقد نوشته شده نیز مثبت هستند.
در ادامه چند نمونه از این نقدها را بررسی میکنیم:
سایت راجر ایبرت – مونیکا کاستیلو
نمره متا: ۱۰۰
درست مثل فیلم سینمایی «درخشش» [فیلمی ترسناک ساخته استنلی کوبریک]، فیلم ترسناک ما اثر جدید و فوقالعاده جردن پیل را هم میتوان از راههای مختلفی تفسیر کرد.
هر تصویر را میشود به عنوان نشانهای از آنچه قرار است اتفاق بیافتد یا جایگزینی از چیزی بیرون قصه اصلیِ فیلم تعبیر کرد. فیلم پیل که توسط او کارگردانی، نوشته و تهیه شده از دسته فیلمهایی است که باید چندین بار دیده شود و در هر بار تماشا رازهای جدیدی را افشا میکند؛ در واقع به شما چیزهایی را نشان میدهد که بار قبل به آن توجه نکرده بودید.
اریک کوهن – ایندی وایر
نمره متا: ۹۱
یک تریلر درخشان که مجموعهای از لحظات ترسناک درجه یک دارد و با ارجاعاتی فرهنگی تزیین شده؛ ارجاعاتی که به اواخر دهه ۱۹۸۰ برمیگردند.
در نظر بگیرید که فیلمی چون «بازیهای مسخره» (Funny Games) با فیلمهای وحشت جسمی کراننبرگ و تعلیق آثار هیچکاک ترکیب شود. با در نظر گرفتن اینها شاید نصف مسیر تصور کردن فیلم را رفته باشید.
جاستین چانگ – لس آنجلس تایمز
نمره متا: ۹۰
یک بار دیگر، کارگردان از قابلیتهای کمدی استفاده کرده تا به یک توازن هنری بیرحمانه میان ترس و نشاط برسد. «ما» هنرنمایی استادانه تنش کمیک و رهایی احساسات غریزی است. فیلمی که از خندههای سرکوبشده ما علیه خودمان استفاده میکند و به یادمان میآورد که خندیدن، جیغزدن از ترس و اندیشیدن لذتهای متضادی نیستند.
جان دیفور – هالیوود ریپورتر
نمره متا: ۸۰
فیلم را میشود بوضوح اثر یک نویسنده-کارگردان جاهطلب در نظر گرفت که به نوعی وارث راد سرلینگ (فیلمنامه نویس آثاری چون مجموعه تلویزیونی «منطقه نیمهروشن») است.
فیلم گرهها، طعنهها و طنزهای خود را دارد … و در کنار آن با جسارتی بیشتر نسبت به فیلم اول لحظاتی واقعا خندهدار درون فیلم گنجانده شده است. گرچه میشود احتمال داد فیلم ترسناک ما به دلیل گونه و ژانری که در آن ساخته شده موفقیت تجاری محدودتری را نسبت به اثر اول تجربه کند اما تاثیر آن بر مخاطب عمیق است.
پلیلیست – رایان الیور
نمره متا: ۷۵
فیلمی ترسناک با کارگردانی نرم و روان که میتواند عموم مخاطبان را راضی کند. فیلمی موثر، به طرز وحشتناکی مهیج و بسیار سرگرمکننده.
فیلم پیل از آن دسته فیلمهایی است که تا دههها بعد درباره آن بحث و جدال خواهند کرد. احتمالا ۳۰ سال دیگر که همه چیز بیشتر به سوی هرج و مرج مطلق پیش برود، فیلم ترسناک ما را به عنوان اثری پیشگویانه در نظر خواهند گرفت. اما به هر حال آنچه فعلا میشود درباره فیلم گفت این است: شگفتانگیز، کمی دیوانهکننده و اثری سرگرمکننده.