اوج گرفتن در فضا با کمک بادبان خورشیدی در ماموریت لایت‌سیل ۲

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فضاپیمای لایت‌سیل ۲

فضاپیمای لایت‌سیل ۲ (LightSail 2) در حال حاضر همچون یک کشتی که با بادبان‌های برافراشته در حال حرکت در دریاست در فضا اوج می‌گیرد. فضاپیمایی که تنها نیرویی که به آن وارد می‌شود حاصل برخورد فوتون‌های خورشید به بادبان خورشیدی آن است.

روز گذشته مسئولان شرکت Planetary Society از موفقیت ماموریت لایت‌سیل ۲ خبر دادند. این فضاپیما در روزهای اخیر و پس از برافراشته شدن بادبان‌هایش در حال افزایش ارتفاع در مدار زمین است.

فضاپیمای لایت‌سیل ۲ هفته‌ی گذشته بادبان‌های خورشیدی خود را باز کرد. مدار این فضاپیما در چهار روز اخیر و تنها با کمک نور خورشید حدود دو کیلومتر افزایش ارتفاع داشته است.

به این ترتیب فضاپیمای لایت‌سیل ۲ به اولین فضاپیمایی تبدیل شد که با موفقیت در مدار زمین از بادبان خورشیدی استفاده کرده است. این فضاپیما پس از ماموریت ایکاروس (IKAROS) آژانس فضایی ژاپن دومین تست موفق بادبان خورشیدی است.

فضاپیمای لایت‌سیل ۲ بیش از یک ماه پیش و سوار بر موشک فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت. حدود یک هفته پیش نیز بادبان‌های این فضاپیما باز شد. هدف از انجام این ماموریت بررسی و آزمایش نحوه‌ی عملکرد بادبان خورشیدی است.

بادبان خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

فوتون ذره انتقال‌دهنده‌ی امواج الکترومغناطیس است. با این که جرم سکون فوتون صفر است اما می‌تواند مقدار بسیار کمی تکانه را با خود منتقل کند. بنابراین با برخورد فوتون‌ به بادبان خورشیدی نیروی کوچکی به فضاپیما منتقل می‌شود که می‌تواند باعث حرکت فضاپیما در مسیر مخالف خورشید شود.

مهم‌ترین مزیت استفاده از این نیروی محرکه این است که دیگر نیازی به حمل سوخت توسط فضاپیما نیست. بنابراین فضاپیما می‌تواند برای مدتی طولانی و بدون نیاز به سوخت در فضا حرکت کند.

به این ترتیب و با دومین آزمایش موفق بادبان خورشیدی می‌توان انتظار داشت که مسیری تازه برای انجام سفرهای فضایی روباتیک باز شود. مزایای استفاده از بادبان خورشیدی به گونه‌ای است که امکان انجام سفرهای طولانی را فراهم می‌کند و شاید منجر به ماموریت‌هایی شود که تا پیش از این ممکن نبود.

عکس کاور: نمای جذاب بادبان‌های فضاپیمای لایت‌سیل ۲ و سیاره زمین.

Credit: The Planetary Society



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما