عبور از سد خونی مغز؛ یک قدم نزدیک‌تر تا درمان بیماری‌های مغزی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

سد خونی مغزی یا Blood brain barrier، محدوده‌ای در مغز است که نمی‌گذارد مواد اضافی وارد این عضو شوند. این مانع، از ماده‌ی خاکستری مغز و سلول‌های عصبی محافظت می‌کند. سد خونی مغزی فرق بین دارو و تهدیدات خارجی را هم نمی‌داند. یعنی پزشکان تا به امروز با سد خونی مغز و نحوه‌ی تزریق دارو به مغز مشکل داشته‌اند.

تکنیک کشف شده فعلا تنها روی یک داوطلب آزمایش شده است.

پزشکان بیمارستان Sunnybrook شهر تورنتو توانسته‌اند برای مدتی کوتاه، سد خونی مغزی را توسط امواج فراصوت باز کنند. این مدت٫ به قدری کافی است که بگذارد پزشکان داروهای شیمی‌درمانی را به مغز برسانند.

سد خونی مغزی به‌قدری سخت‌گیر است که حتی نمی‌گذارد آنتی‌بادی‌های خود بدن از آن عبور کنند و مانع بیماری‌هایی مثل آلزایمر شوند. دکتر «کولرو هینینن» (Kulervo Hynynen)، مدیر علوم پزشکی مرکز Sunnybrook درباره‌ی کشف‌شان گفته است: “این پیشرفت جدید به ما اجازه می دهد تا بتوانیم مقدار بیشتری از داروها را در مغز استفاده کنیم.” تکنولوژی استفاده شده به دکترها اجازه خواهد داد تا با بیماری‌هایی مثل سرطان یا پارکینسون بهتر مقابله کنند.

تکنولوژی فراصوت کاربردهای متفاوتی در پزشکی دارد. برای مثال با استفاده از آن از دستگاه گردش خون عکس‌برداری می‌شود. روش جدید هم برای تزریق دارو به مغز، بی‌خطر و کاملا قابل کنترل به نظر می‌رسد. پزشکان با استفاده از MRI به مغز تشعشات فراصوت می‌فرستند. این امواج، پارگی‌هایی در سد خونی مغزی به وجود می‌آورند و می‌گذارند که داروها از آن عبور کنند. سد خونی مغزی سپس در ۱۲ ساعت آینده خودش را ترمیم می‌کند.

تکنیک کشف شده فعلا تنها روی یک داوطلب آزمایش شده است. پزشکان امیدوارند تا پس از امتحان آن روی ۹ بیمار دیگر، استفاده از آن را شروع کنند.

منبع: Engadget



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما