شنل نامرئی ساخته شد؛ مثل شنل هری‌ پاتر

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققان کالیفرنیایی، شنل فوق-نازکی ساخته‌اند که می‌تواند روی جسمی سه‌بعدی قرار گیرد و آن را شبیه سطحی تخت نمایش دهد. یا اینکه روی جسمی با رنگ‌های متفاوت قرار داده شود و کاری کند که رنگ‌های‌اش شبیه به سطح زیری شوند.

شنل نامریی کننده‌ی جدیدی اختراع شده است که اجسام را به چشم افراد، تخت نشان می‌دهد.

این شنل نامرئی‌کننده توسط هزاران نقطه‌هایی که در اندازه‌ی نانو هستند کار می‌کند. این نقطه‌ها، مثل آنتن‌هایی برای دریافت نور هستند. زمانی که نور روی شنل می‌افتد، نقطه‌ها نور بازتاب شده را طوری تغییر می‌دهند که جسم، تخت به نظر می‌رسد.

«شانگ ژانگ» این دستگاه جدید را در دانشگاه کالیفرنیا ساخته است. او درباره‌ی اختراع‌اش می‌گوید: «برای اولین بار است که می‌توانیم اجسام را نامرئی کنیم. این پروژه‌ی جدید حتی نامرئی کردن انسان را هم ممکن خواهد کرد.»

البته این نامرئی کردن محدودیت‌هایی دارد. قرار نیست مثل شنل هری پاتر شخصی را کاملا از دید مخفی کند. این سطح جدید، می‌تواند اجسام را تخت یا به شکل دیگری نشان دهد؛ آن هم فقط زمانی که از روبرو به آن نگاه شود. می‌توان مدلی بزرگ از آن را پوشید و نامرئی شد، اما اگر با تکان خوردن، همه چیز از بین می‌رود.

این ایده قبلا به‌صورت یک آیتم در بازی «متال گیر: سفیر صلح» هم دیده شده بود. در این بازی این امکان وجود داشت تا با استفاده از Stealth Mat در مقابل یک دیوار ایستاد و خود را از دید دشمنان پنهان کرد.

MGS2

پوسته‌ی نامریی شونده‌ای که ژانگ ساخته است، اندازه‌ای میکروسکوپیک دارد و می‌تواند حتی اشیایی بسیار کوچک را هم مخفی کند. «جان پندری»، از پژوهشگران دانشگاه امپریال که تا به امروز هم تحقیقات زیادی درباره‌ی شنل‌های نامریی کننده کرده، می‌گوید که دستگاه‌های نامریی‌کننده‌ی قدیمی، بیشتر شبیه یک پوسته‌ی بزرگ بودند تا یک شنل.

با برخورد نور به یک جسم سه‌بعدی، موج نور بازتاب شده به هم می‌ریزد و به این دلیل است که شکل یک جسم نمایان می‌شود. شنل ژانگ می‌تواند نور را دریافت کرده و سپس به هم ریختگی‌ها بازتاب نور را درست کند. در نتیجه شکل تخت به نظر می‌رسد. حتی می‌توان شکل‌ها را به‌صورت‌های دیگری نشان داد و برای مثال آن‌ها را پر از پستی و بلندی کرد.

ژانگ می‌گوید: «برای مثال کسی که مثل من چاق است، می‌تواند این لایه را روی شکم‌اش قرار دهد و لاغر به نظر برسد.»

او امیدوار است تا بتواند در نسخه‌های آینده با استفاده از شنل‌اش چهره‌های آسیب‌دیده را درمان کند.

منبع: The Guardian



دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما