شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۵۰ دیدگاه
  1. V.A

    هردو در زمان ورودشون عالی بودن ولی TEKKEN جای پیشرفت نداشت اما MORTAL COMBAT به دلیل اینکه پایان دادن به بازی رو دست بازی کننده گذاشته بود و می شد به چند روش کار حریفو تمام کرد همیشه جای پیشرفت و ارائه نسخه های جذابترو داره.

  2. محمد علی خان زاده

    فروش تیکن بیشتره مورتال کمبت ۲۰۱۱ تو ماه اول فقت ۲۰۰۰۰۰۰ نسخه فروخت ۲۰۰۰۰۰۰

  3. the princess of darkness

    به نظر من در بازی مورتال کمبت بازیکن می تواند با شخصیت ها ارتباط برقرار کند و این که هر شخصیت جادوی خود را دارد واقعا جذاب است بازی تیکن هم جذابیت های خود را دارد اما بازی مورتال کمبت شخصیت ها و داستان جالب تری نسبت به تیکن دارد.

  4. کیارش

    کسایی که میان اینجا نظر میدن فقط بازی رفتن هیچ چیزی در باره بازی نمیدونن مثلا همین الان که میگید مورتال واسه داستانش بازی میکنید داستان تیکن بسیار غنی تره یا مثلا میگید کومبوهای کمبت سختر تو تیکن با یه شخصیت که فقط مشت داره مثل استیو میشه ۱۶۰درصد از سلامتی حریف کم کنی که هر کی خودشو بکشه نمیتونه یا بگیره بعد تیکن ۵ هم از نظر فروش از تمام نسخه های کمبت هم نمره هم طرفدار از کمبت بیشتره

    1. tobias

      فقط کافیه بری اخرین نسخه دو تا بازیو بگیری و بشینی بازی کنی تا بفهمی که اشتباه میکنی اگر کسی داخل تیکن بخواد حرفه ای بشه مثل اب خوردنه و چیز خاصی نداره اما مورتال کمبت الکی نیست من خودم تو این سبک بازی زیاد رفتم و از مورتال کمبت و مبارزان خیابانی خوشم اومد مخصوصا کمبت تیکن داخل یه بازی با مبارزان خیابانی رقابت کرد که موجب شکستشم شد و حالا میخوای اونو با کمبت مقایسه کنی؟! دوست عزیز حرفه ای شدن داخل مورتال کمبت کار هر کسی نیست و اینکه چطور داخل کمبت بازی کنی تا حرفیت فرصت پیدا نکنه خیلی سخته من خودم اینکارم و اجازه نمیدم به راحتی کاراکتر حریف به زمین برخورد کنه و حاضرم سر بازیم داخل کمبت ایکس شرط ببندم

  5. محمد علی خان زاده

    افرین جناب رها از بند رهام کردی

  6. IRM-CL

    فقط تیکن.شخصیتی کثل دویل جین داره.تازه تیکن طبیعیه نه مثل کمبات که همه جادوگرن.کمبات غیرطبیعیه.من از۷سالگی تیکن بازی میکردم والان۱۵سالمه.تیکن وقتی ادمهارومیزنی بازدوباره میتونی اماکمبات بایدوایسی تاخونش بره.درضمن تیکن حرکاترتیبی داره اکاکمبات مسخرس.
    درکل من تیکن روترجیح میدم

  7. رضا

    تکن.یه عمره باهاش سروکار دارم.از زمان پلی استیشن یک تا حالا.منتظر نسخه هفتمیشم .فقط تکن و نامکو باندای تو فایتینگ.

  8. رها

    مورتال کامبت

  9. مصطفی

    من به صورت حرفه ای تیکن بازی میکنم و این بازی چون با مغز بازیکن خیلی در ارتباطه ومبارزه ها , فنون واقعی و کاراکتر های بالانسی که نسبت به هم داره جذابیت بیشتری برای من داره.
    برای مثال وقتی که دکمه خاصی برای دفاع نداره, و باید بدونی ضربات کی دفاع میشه(یه دکمه و نمیگیری همه چی دفاع بشه)…
    یا اینکه میتونی وسط کمبو خوردن فرار کنی و مثل مورتال کامبت نشینی تا آخرشو تماشا کنی…
    یا اینکه میدونی باید از ضربه و فکر استفاده کنی برای بردن حریف نه قدرت های ویژه و ایکس رای که نصف خون طرفو یجا میبره و راحت بازیو تموم میکنه (این نظر شخصیمه)…
    ولی در کل نظر بر مبنای علاقه ی من به تیکن بود و هر بازی نقاط ضعف و قوت خودشو داره که همه ی اینا بستگی به بازیکن داره و علاقش نسبت به بازی..
    موفق باشید 🙂

  10. فرهاد

    شما دوتا combo تو مورتال کمبت یادبگیر و فقط همونارو بزن، ۹۰ درصد افراد حرفه ای و غیر حرفه ای رو میتونی ببری، ولی توی تیکن زدن کمبوها خیلی وسیع تره و نیاز به خلاقیت داره. الان توی گیم نتا که میری همه کمبوی مثلا اسکورپین ۶۸ درصد رو میزنن ولی کسی که نشسته پای تیکن کمبوی خودشو داره و یجورایی آزادی عمل توی تیکن بیشتره. توی تیکن شما بیشتر مواقع میتونی از وسط کمبو گاردتو بگیری ولی مورتال باس صبرکنی کمبوی طرف که تموم شد بشینی دوباره بازی کنی که در خیلی مواقع نمیتونی برک کنی. ولی از یه طرف داستان شخصیت های مورتال کمبت یه چیز دیگس. subzero – noob <3

  11. Soltan

    واااااای
    چرا منو تو این شرایط میزارین
    واقعا نمیدونم کدومو باید انتخاب کنم
    عاشق هر دوتاشم
    از طرفی ساب زیرو و لیو کانگ در مورتال
    از طرفی هم اددی و مارشال در تیکن
    واقعا انتخاب سختیه واسه منی که کلی خاطره با هر دوتاش دارم

  12. ali

    ببخشید گفته بودم برتالتی منظورم بروتالتی است

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما