شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۵۰ دیدگاه
  1. دانیال

    از روز اولی که وارد کنسول گیم ها شدم از زمان سگا و .. مورتال کمبت رو بیشتر دوست داشتم سختی بازی هم باعث لذت بیشتر و حرفه ای تر شدن میشه. البته این مقایسه مثل مقایسه فیفا و پی اس هست..

  2. shs77

    تیکن خیلی سرتره من کلا از مورتال کمبت خوشم نمیاد! فقط یک نسخه ایش حالت داستانی بود خوشم اومد ولی مبارزه ای اصلا!

  3. بنیامین

    مورتال کامبت رو از ۲۰ سال پیش تا حالا بازی کردم و واقعآ دوستش دارم اما از این مورتال کامبت جدید و فیلم هایی که در باره بازیش ساخته شد اصلآ خوشم نیومد داستان رمز آلود بازی رو خیلی سطحی و مسخره نمایش داده بودن …
    تیکن هم با پلی استیشن ۱ بازی میکردم خیلی جالب بود اونم دوست داشتم ولی مثل کامبت گیرایی نداشت و نمیشد با کاراکتر هاش ارتباط برقرار کرد در حد چند دقیقه سرگرمی بود و بعد از اون ذهنت درگیرش نبود …

  4. sina dreamer

    به نظر من تیکن خیلی واقعی تر و طبیعی تر و داستانی تر از مورتال کمبت است. اما اگر شما یک بازی پر خون و اکشن تر را میخواهید قطعن مورتال کمبت حرف اول را خواهد زد.

  5. محسن

    جذابیتی که مارتال کامبت داره هیچ وقت تیکن نداره

  6. محمد

    به نظر من تیکن خیلی طبیعی تره چه از نظر گیم پلی و چه از نظر فن ها
    خدا وکیلی یه چیزایی تو مورتال می بینم که شاخ درمیارم یکی ابرا رو میاره تو زمین یکی محو میشه اصن یه وضعی
    حالا دوستان به گرافیکشون مینازن ولی باید به این نکه اشاره کرد که تو ۶۰ ثانیه مبارزه اصن گرافیک انچنان مهمنیست بیشتر گیم پلی و نحوه ضربه زدن تو فایتینگ گیم ها تاثیر گذاره
    و در ضمن شخصیت های تکن خیلی ملموس تر و طبیعی ترند و تو کره زمین پیداشون میشه و فضایی نیستن

  7. reza ch

    خداییش این دیگه سوال خیلی سختیه
    مورتال کمباد گرافیکیتره و خیلی هم خشنتره
    تیکن خیلی کارتونیتره ولی فنداش خیلی بیشتره و میشه حرفه ایتره بازی کرد .
    با تیکن ۳ خیلی خاطره دارم واقعا یادش بخیر چه شخصیتها و چه آهنگا …..واقعا زیبا بود .
    اگه قرار باشه یکیرو انتخاب کنم فک کنم تیکنو انتخاب میکنم 🙂
    موفق باشید . ❤️

  8. mz.marshal

    این که پرسیدن نداره ۱۰۰ درصدر مورتال.
    tekken یه حالت بچگانه داره ادم.یاده کنسول های نسل اول میندازه.
    اما مورتال با گذر زمان پیشرفت کردهشخصیت های جدید گرافیک بهتر گیم پلی بهتر همه چیش بهتره.
    اما!!!
    اما بازم بر میگرده به سلیقه
    در کل مورتال از همه نظر بهتره

  9. ابوالفضل عظیمی

    با سلام. این سوال بسیار سختیه چون هردو بازی نقاط قوت و ضعف خودشون رو دارند مثلا تیکن بسیار به واقعیت نزدیک تره و حرکات و فنون رزمی واقعی رو به نمایش میزاره و اینکه برا بچه هایی که تازه کنسول گرفتنو یا تازه میخوان یه بازی فایتینگ رو اجرا بکنن بازی کردنش راحت تر هستش و داستان زیبایی داره و لی از طرفی این بازی برای سنین بالا یکم بچگانه هستش و انیمیشنی که این قابل قبول نیست و ادمو کسل میکنه و دوم اینکه حس یه بازی پرخشونت سبک فایتینگ رو به ادم نمیده و شخصیت هاش جوری هستن که ادم نمیتونه خودشو به جای اونا فرض بکنه.
    اما مرتال کمبت اصالت وپختگی یک بازی فایتینگ و پرخشونت اصل رو به نمایش میزاره . تجربه بیشتر این بازی اونو به حدی رسونده که ادم موقع بازی کاملا خودش رو به جای اون کارکتر قرار میده و هیجان واسترس بازی کاملا منتقل میشه گرافیک بازی بسیار بهتر از تیکن هستش شخصیت ها به خوبی طراحی شدن و درسته که رمز های این بازی زیاد هستش ولی خوب همین باعث ایجاد یک حس رقابتی بین ما و دوستانمون میشد که هرکه رمز های بیشتری بلد بود برنده میشد و یا اینکه خوشونت و خون ریزی تو این بازی موج میزنه که بنظر من این جزو نقاط قوتش هستش و به ادم این قدرت رو میده که کارهایی رو که تو حالت عادی نمیتونه انجام بده تو بازی انجام بده .
    درکل من مورتال کمبت رو ترجیح میدم مخصوصا سابزیرو و ارمک:))

  10. سینا عیدی نژاد

    من شخصا mortal combat رو ترجیح میدم، هرچند tekken هم واقعا دوست دارم، ولی هر دو بازی وقتی خیلی جالب میشن که هر دو نفری که بازی میکنن حرفه ای باشن و بتونن فن های مختلف رو بزنن و بدونن مقابل هر فن چجوری دفاع کنن. واقعا بازی با فکر و تاکتیک میشه اینجوری.

  11. محمدرضا

    به نظر من اگه Tekken رو با dead or alive مقایسه میکردیم،قیاس عقلانی و مناسب تری میشد!
    سبک مورتال کمبت خشن،جدی و بزرگسالانه هست،این در حالیه که تیکن سبکی نیمه خشن،حتی بعضی وقتا فان و کمدی و متناسب سنین پایینتر هست،
    هر کسی ممکنه یه نظر داشته باشه اما بنده با هردو خاطره دارم و نمیتونم یکی رو بعنوان بازی برتر انتخاب کنم.سبز باشید

  12. بابک

    tekken به خاطر بالانس بودن شخصیتا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما