شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۵۰ دیدگاه
  1. hesam

    هیچکدوم، یه بازی بود Def Jam. تو سبک فایتینگ واقعا از این دوتا خیلی خیلی بهتر بود

  2. vahid kazemi

    واقعا نمیشه بینشون یکی رو انتخاب کرد با جفتشون سال ها بازی کردم و خاطره دارم.ولی اگه بخوام یکی رو انتخاب کنم, مرتال کامبت( یا همون کمباد خودمون 🙂 ) بیشتر رو من تاثیر گذاشت.حفظ کردن ۲۴ ضربش هم خیلی کیف میداد.

    1. مهدی

      سلام شاید بعضی ها فکر کنند تیکن فقط چند تا حرکت لگد یا مشت بیشتر ندارد ولی اگر خوب به بازی توجه کنید بازیکنهایی مثل گینگ یا هورانگ نزدیک به ۲۰۰حرکت دارند وهم چنین میتوان حرکات را باهم ترکیب کرد که باعث میشود بازیکن حرکات مخصوص خود را داشته باشد و از طرف دیگر تیکن بسیار به واقعیت نزدیک تر است بازیکن ها ومخصوصا نوع مبارزه انها از روی روش ها استادان واقی گرفته شده است درچند نسخه جدید بازی سیستم های جدیدی به بازی اضافه شده است که باعث تنوع در بازی شده در مورد داستان نیز باز داستان تیکن به واقعیت نزدیک تر است بازی مورتال کمبات نیز جذابیت های خاص خود را دارد از جمله خشونت بی اندازه ای ان ولی اگر می خواهید تجربه یک بازی مبارزه ای واقعی را داشته باشید بازی تیکن را پیشنهاد میکنم

  3. شاهین

    هیچی نمیتونه جای کامبت رو در خاطرات من پر کنه
    شاید هیچ بازی رو بیشتر از کامبت بازی نکردم حتی فیفا رو
    دنیا سابزیرو

  4. سهیل ا تبریزی

    معقوله جالبیه خوب من بشخصه خودم از مورتال کمبت ۱ که برای nintendo بود و زیر ۱۰ تا شخصیت بیشتر نداشت بازی کردم تا اخریشو یعنی X که سیستم مبارزه پیچیده کمبوهای خوب و فینیشین های خفن و بسیار خشن داشت .
    خوب تیکن هم از سونی ۱ بازی کردم تا به امروز البته نه به اندازه وقت گذاشتن برای مورتال کمبت این از پیشینه من تو این دوتا بازی
    بنظر من کمبت مبارزهای بسیار خشن و خفنی داره که حالت اسطوره ایه و البته لذت بخشتر اما دربسیاری از حرکات و ضربات واقع گرایی کمتری وجود داره بازی سرعت بسیار بیستری داره و انگار شخصیت های دارای قدرت بی پایانی هستن ولی تیکن خیلی بیشتر تونسته ضربات و حرکات رو تا اونجا که بازی جذابیتشو از دست نده واقع گرایانه طراحی کنه البته اینم نمیگم که مثلا جین کازاما میتونه تبدیل به یه هیولا بشه !!! ولی هردو واقعا بازی های مبارزه ایه خوبی هستن و هیچ کدوم بنظر من نمی تونه جای اون یکیو بگیره انگار هردوتاشون لازم هستن ولی من بشخصه خودم دی وی دی مورتال کمبتو میزارم تویه دستگاهم و با شخصیت محبوبم از مورتال کمبت ۳ سگا ۱۶ بیتی که باهاش اشنا شدم ینی نوب سایبوت بازی رو ترجیح میدم شروع کنم…

  5. سام

    Mortal Kombat

    به خصوص بیشتر با اون سریال تلویزیونیش Mortal Kombat: Conquest که کار مرحوم “رضا بدیعی” بود حال کردم نه گیمش

    روحش شاد

  6. مهندس

    اصلا شک ندارم که تکن!
    از تکن ۱ یا ۲ که نصف شخصیتاش بسته بود و باید انقد بازی می کردی تا دونه دونه باز بشن (بعدشم پولت تموم می شد ، پامیشدی می رفتی خونه)
    تا تکن ۶ (اگه اشتباه نکنم) واقعا حرف نداشت.
    قدیما تو هر کلوپی می رفتی تلویزیونا یا فوتبال ۹۸ نشون می دادند یا تکن!
    مورتال کامبت فقط تو سگا بازی می شد که اونم از زمانی که پلی استیشن اومد کم کم جمع شد.
    به نظرم تکن برتری محسوسی داره چون خیلی تخیلی نیست و شخصیت های واقعی را بازسازی کردن و بهبود بخشیدن
    اما دو نفر هم که کامبت بازی می کردن همیشه ۲ تا کاغذ و دفتر جلوشون بود و هیچ لذتی از بازی نمی بردن!

    یاد باد آن روزگاران یاد باد….

  7. آرین

    حتی شوخیشم قشنگ نیست ! کامبت قابل مقایسه با تیکن نیست … کامبت بازیه بزرگانه ، تیکن بچه بازیه

  8. فرشاد

    من تکن رو تا ps2 بازی کردم و بنظرم درمقایسه با مورتال کامبت بازی بسیار راحت تری بود که دیجیکالا هم بهش اشاره کرد مثلا الان من تو بازی مورتال کامبت فقط تونستم حرکت های scorpion رو حفظ کنم و در واقعا فقط با این شخصیت میتونم تمام فن و حرکتار و فینیشر هارو از حفظ بزنم چون هر شخصیتی تو این بازی با دیگری کاملا تفاوت داره ، در کل تکن راحتیه بیشتر و مورتال گیم پلی و حرکتای جذاب تری داره مخصوصا فینیشر ها … خلاصه هردو خوبن تو سبکشون.

  9. amin

    من مورتال کمبت رو بیشتر می پسندم هر دو رو زیاد بازی کردم تقریبا از زمان سگا تا الان به نظز من بازی فایتینگی که همه کاراکتراش ی جور کنترل بشن حال نمیده چون هر کسی می تونه با سریع دکمه زدن برنده بشه ولی تو سری مورتال کمبت نیازه که کدها رو بلد باشید البته از ی جایی به بعد تو خود منو استارت موو لیست داره و نیاز به حفظ بودن همشون نیست ابنجاست که فرق ی تازه کار با ی نفر که چند ساله داره بازی می کنه مشخص میشه ترکیب کدها
    از نظر حرکت ویژه (یا همون اشعه که بچگی میگفتیم) باعث جذابتر شدن بازی میشه ولی میتونه ی عامل اعصاب خوردکن هم باشه شخصا ترجیح میدم تو بازی های فایتینگ بتونم هر از گاهی از راه دور هم حمله کنم یا کمبومو کامل کنم
    ی استوری لاین هست که هم تو تکن هم تو مورتال از یه جایی به بازی اضاف شدن که من شخصا علاقه ای بش ندارم پس نمی تونم نظری در موردش بدم
    ی سری موارد ریز دیگه هم مثل تست های مختلف تو بازی هست که به نظر من ارزش بازی کردن ندارن (بجز برا آنلاک کردن کاراکتر)
    و در آخر تا جایی که یادمه همیشه هر ورژن مورتال کمبت میخواست بیاد ی حرفی از اند بتل ها یا همون فینیشر ها بود که خب من عاشق این موردم خیلی حال میده بعد ی مبارزه سخت طرفو دو نصفش کنی یا کلا بزنی پودر کنی بیشتر حالشم مال وقتیه که دو نفره با دوستت داری بازی می کنی :دی
    تو قسمت دو نفره بازی جدیدا از تکن نمیدونم ولی مورتال میتونی دو نفر رو تو هر مبارزه ببری یعنی بازی دو نفره هر کس دو کاراکتر انتخاب می کنه که خب برا ترکیب کمبوها و اشعه ها باید وقت بزاری که به نظر من جزابیت بازی رو خیلی می بره بالا
    در کل من سری بازی های مورتال کمبت رو به تکن ترجیح میدم شاید چون ازشون بیشتر خاطره دارم

  10. Mmd

    همونطور که گفتید،mortal combat تنوع بیشتری توی حرکات داره و انیمیشن های جالبتری ارائه میده. ولی با توجه به پیچیدگی که داره،برای کسی که می خواد تازه شروع کنه،سخته. به نظر من،اگر کسی بخواد بازی رو دنبال کنه وحرفه ای بشه،mortal combat رو باید امتحان کنه. وای کسی که بخواد به صورت تفننی بازی کنه و نمیخواد حرفه ای بازی رو ادامه بده،tekken براش لذت بخش تره.

  11. Mehdi

    من هر دو رو از زمانی که بچه بودم بازی میکردم ولی مورتال کمبت با فیتالیتی هایی که داره بازی رو خیلی جدابتر کرده.

  12. امیر

    هر دو بازی بسیار خاطره انگیزن…ول من mortal kombat رو ترجیح میدم…چون من با همه ی سری های این بازی خاطرات به یاد ماندنی فراوانی دارم…و لازم به ذکر از نظر من دو نسخه آخر (komplete edition و X) این بازی به دلیل خشونت و صحنه های دلخراش بیشتر نسبت به tekken سری ۶ و۷ و همچنین به دلیل محیط گرافیگ سنگین تر اون باعث جذابیت بیشتر اون شده…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما