شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۵۰ دیدگاه
  1. آریا

    Tekken

  2. مصطفی حجازی

    به نظر من تکن خیلی واقعی تر و قابل تصور تره
    از طرفی مورتال کامبت خیلی پیچیدس که از لذت بازی کردن کم میکنه
    پس من تکن رو انتخاب میکنم

  3. محسن

    خیلی سخته کدوم رو انتخاب کنم. کمبوهای وحشتناک خفن تیکن و کرکترهایی با چهره های بسیار منحصر به فرد و زیبا در مقابل گیم پلی فوق سرعتی مورتال با چاشنی اسپل ها و قدرت های فردی(و البته خشونت بالای مورتال رو هم من به نوعی نقطه ی قوت میدونم که هیجان مسابقه رو افزایش میده)
    ولی در مجموع بیشتر از مورتال خوشم میاد. که دو تا چیزش رو خیلی دوست دارم. اول فیتالیتی ها و ایکس ری ها و دوم کرکتر فایتینگ مورد علاقه ام اسکورپیون.
    در ضمن درسته که استریت فایتر تو ایران زیاد پلیر نداره ولی به نظرم باید میزاشتین تو انتخاب ها. از لحاظ پرو بودن استریت فایتر دو تای دیگه رو قورت میده.

  4. امیر

    بدون شک مورتال کمبات بهتره.روانی و سرعت در مورتال چیزیه که اگر عمیق تجربش کرده باشید بهیچوجه اونرو در تیکن پیدا نمیکنید.تیکن تنها از نظر گرافیک سرتره که اونهم فقط جلوه ی بصریستو بس.یه مورتالیست واقعی بعدز چندست تیکن زدن خسته و زده میشه

  5. علی

    Tekken رو عشقه

  6. محمد

    هر دو زیبایی های خودشون رو دارن.

  7. یونس

    سلام.من جفتشو بازی کرم ولی مورتال کمبت رو بصورت حرفه ای مخصوصا مورتال کمبت ایکس طوری که همه شخصیت ها رو کاملا اشنا هستم . به نظر من حسه اکشن و هیجانی که مورتال کمبت داره هیچ موقع تیکن نداره. در ضمت مورتال کمبت قدیمی تر و ۱۰۰% اصیل تر و اکشن تره.بهترین مبارزه هم بین سابزیرو و اسکرپیونه مخصوصا فینیشر اخر مبارزه.عشقت مورتال کمبت….

  8. repairman

    من مورتال کامبت رو انتخاب میکنم …

    خیلی ها در موقع بازی تکن همه کلید هارو با هم فشار میدن تا مبارز یک حرکت خاصی بزنه ولی
    در مورتال کامبت از این خبرا نیست و برای اینکه بتونی خوب بازی کنی باید خیلی تمرین کنی …
    و من همینشو دوست دارم

    البته( finisher )هم که جای خاص خودش رو در مورتال کامبت داره … 🙂

  9. محمدعلي بهراميان

    واسه کسایی که بازی رو واسه تفریح و نسبتا فانتزی بودنش میخوان و نیاز دارن کل هفته رو با یه پی اس پی یا کنسول بازی های دیگه بگذرونن تیکن بهتره ولی واسه کسایی که کتک کاری واقعی و خونریزی و طبیعی بودن بازی رو مهم میدونن و میخوان رو تبلت و موبایل و پی سی و کنسول بازیشون از بازی لذت ببرن مورتال کمبت بهتره

  10. نادر

    قطعاً مورتال کامبت، اونهم نسخه Ultimate Mortal Kombat 3 روی کنسول سگا.

  11. مهرشاد

    سلام
    من خودم به شخصه طرفدار بازی مورتال هستم
    نمیدونم چرا ولی تو شخصیت های بازی مورتال یه خفن بودن خاصی هست که تو بازی تیکن نیست
    منظورم اینه که تو بازی مورتال شخصیت بازی اینو به شما که بازیکنی میفهمونه که یه قاتل حرفه ایه ولی تو شخصیت های بازی تیکن این حس به شما القا نمیشه
    یکی دیگه از دلایل هم این بود که مورتال بیشتر رو صحنه های خشونت آمیز کار میکنه که اینکار درسته برای چی میگم درسته تو وقتی داری یه بازی مبارزه ای میسازی باید به این مورد دقت داشته باشی که این بازی مبارزه ای هستش پس باید رو صحنه های خشونت آمیز زیاد کار بشه نه که تو بازی طرف مشت بزنه تو صورت طرف بعد از دهنش گل و بلبل بریزه بیرون پس باید خون بریزه چ بسا که مورتال تو قسمت صحنه خشونت آمیز از تیکن بهتره

  12. سید روح الله

    منTekken رو انتخاب میکنم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما