شما بگویید: Tekken یا Mortal Kombat؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

از همان زمان کودکی و نوجوانی‌مان، علاقه‌ی بسیاری به بازی‌های مبارزه‌ای داشته‌ایم؛ بازی‌هایی که دو شخصیت را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و این امکان را برای‌مان فراهم می‌کنند تا طرف مقابل را لت و پار کنیم. از «کاراتکا» (Karateka) روی میکرو یا همان فامیکام گرفته تا «مورتال کامبت» روی سگا و «استریت فایتر» روی سوپر نینتندو، اوایل ورودمان به صنعت بازی‌های ویدیویی با عناوین مبارزه‌ای گره خورده‌اند.

با این حال، بدون شک می‌توانیم اوج بازی‌های مبارزه‌ای را به کنسول پلی‌استیشن ربط دهیم. دو بازی «تکن ۳» و «مورتال کامبت ۴» دعواهای زیادی را کلوب‌های بازی و خانه‌های گیمرها در پی داشته‌اند.

با اینکه بازی‌های مبارزه‌ای بهتری هم از تکن و مورتال کامبت وجود دارند، عناوینی مثل Street Fighter، Dead or Alive یا Guilty Gear، اما این دو بازی مبارزه‌ای بیشترین مخاطب را در بین بازی‌کننده‌های مملکت ما داشته‌اند.

در نتیجه تصمیم گرفته‌ایم برای مقاله‌ی این هفته‌ی «شما بگویید»، دو مجموعه‌ی «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) و «تکن» (Tekken) را در مقابل یکدیگر قرار دهیم.

بیایید قبل از هر چیز، نگاهی به هر دو بیاندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Tekken:

مجموعه بازی‌های تکن، از سیستمی چهار دکمه در مبارزات خود استفاده می‌کنند. در تکن، هر کدام از چهار کلید اصلی دسته، یکی از اعضای بدن شخصیتی که انتخاب کرده‌اید را حرکت می‌دهد؛ طوری که برای مثال مربع، مشت راست است و مثلت، مشت چپ.

این موضوع برای تمام شخصیت‌های تکن صدق می‌کند؛ یعنی فرق نمی‌کند «جین کازاما» را برداشته باشید یا «نینا ویلیامز» را، در هر حالت کلید دایره، لگد چپ است.

ترکیب این چهار کلید در تکن، چندضرب‌ها یا همان کمبو (Combo) را نتیجه می‌دهد. چندضرب‌های شخصیت‌ها کاملا با هم فرق دارند و این موضوع، حرکات‌شان را از یکدیگر متمایز می‌کند.

شخصیت‌ها در تکن، حرکات ویژه ندارند و نمی‌توانند برای مثال، آتش و برق بزنند.

tekken-1-1 Tekken 1 (2)

برخی از شخصیت‌های تکن، از این قرار هستند:

  • Jin Kazama
  • Heihachi Mishima
  • Paul Phoenix
  • Marshal Law
  • Yoshimitsu
  • Nina Williams
  • Ling Xiayou

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Mortal Kombat:

مجموعه بازی‌های مورتال کامبت، سیستم‌ها و روندی کاملا متفاوت از تکن دارند. سیستم مبارزات مورتال کامبت، فرمان-محور یا کد-محور است؛ یعنی هر ضربه در بازی، کد و فرمان خاص خودش را دارد. برای مثال، می‌دانید که در تکن می‌توانید برای هر شخصیت، مشت و لگد را چگونه ادغام کنید. از سوی دیگر در مورتال کامبت، حرکات شخصیت‌ها با فرمان‌هایی مثل «جلو جلو ضربدر» یا «پایین بالا بالا پایین دایره» انجام می‌شود.

اینکه مورتال کامبت برای حرکات شخصیت‌های‌اش، از سیستم پایه‌ی یکسانی استفاده نمی‌کند، بازی را پیچیده‌تر کرده است، اما شخصیت‌ها حرکات بیشتر و متفاوت‌تری دارند.

شخصیت‌ها در تکن، از نظر انیمیشن، سرعت و حرکات با هم تفاوت می‌کنند، اما در مورتال کامبت، یک شخصیت کاملا متفاوت از دیگری کنترل می‌شود و حرکات‌اش هم از زمین تا آسمان با دیگری فرق دارد.

چندضرب زدن در مورتال کامبت، به راحتی تکن نیست. بازی‌کننده‌ها باید کدها و فرمان‌ها را حفظ و از آن‌ها در میان مبارزات استفاده کنند.

mortal-kombat-1-1 Mortal Kombat 1 (2)

برخی از شخصیت‌های مورتال کامبت، از این قرار هستند:

  • Scorpion
  • Sub-Zero
  • Goro
  • Noob
  • Kitana
  • Jax
  • Sonya

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حالا وقت آن رسیده است تا از شما، این سوال را بپرسیم که از بین این دو بازی، کدام را می‌پسندید. به نظر شما، مورتال کامبت بهتر است یا تکن؟

برای ما و دیگران از انتخاب‌تان و دلایل پشت آن بگویید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۵۰ دیدگاه
  1. حمید حسنی

    واقعا انتخاب بین این دوتا بازی سخته. خب تکن روند خیلی سریع تری داره و حرکتاش نسبتا به واقعیت نزدیک تره، و مهم تر از اون این که محتواش برای بچه های کم سن و سال ام بهتره، از طرفی مورتال کمبت مثل بقیه محصولات شرکت وارنر براس( مثل فیلما و …) محیط تاریکتری داره و بشدت خشنه، و به پدر و مادرای عزیز پیشنهاد می کنم تا ۱۴ سالگی از قید این بازی بگذرید، چون بچتون و تبدیل به گودزیلا می کنه خخخ
    البته همین محیط خشن بازی مورتال کمبت خیلی خاصش کرده، خشونتش که اصن محشره، با چنتا حرکت دست و پای حریف کنده میشه :))
    محیط مورتال کمبت خیلی بزرگتره، هر مبارز هزار تا کومبو داره که هرچقد بازی جلوتر میره کومبو های بیشتری آزاد میشه اما من بشخصه سرعت بالای مبارزات توی تکن و به مورتال کمبت ترجیح میدم

  2. دلتا گاما...!

    مورتال کمبت تخصصی‌تره و شخصیت های بیشتر و بهتری داره! اصلاً Fatality های مورتال کمبت بزرگترین نقطه قوتشه ولی بیش از حد خشنه و واسه سنین پایین به شخصه پیشنهاد نمیکنم!!
    تکن فنون کمتری داره و شخصیتاشم فانتزی تره! یه جورایی باهاش زیاد نوستالژی دارم (واسه سنین پایین بهتره)!!!
    ولی اگه بحث کل کل و بازی با دوستان یا شبکه ای باشه من خودم مورتال کمبت رو ترجیح میدم…

  3. sina

    واقعا هر دو لرت بخشن و سخته انتخاب ولی به من تکن بیشتر میچسبه چون اولن قدرت های عجیب و غریب کمتر داره.ولی تو مورتال شخصیت ها ی خاصی وجود دارن که مثلا با دم درازش میتونی راحت برنده شی ولی تکن به نظرم عادلانه تر قدرت ها رو تقسیم کرده.

  4. rani

    جفتشون خوبه ولی مورتال کنبت فضا سازی و شخصیت سازی بهتری داره به طوری بیشتر با شخصیت های بازی ارتباط برقرار میکنی.
    پس Mortal Kombat

  5. مهدی گرامی

    من هر دو رو بصورت کاملا حرفه ای دنبال کردم و واقعا بی نظیر هستن و معایب و محاسن خودشون رو دارن مثلا اگه همیشه فنیش هیم و پرداخت شخصیت ها در کمبات عالی بود از اون ور تیکن واقعا بازی مهندسی شده ای هستش که بعضی وقتا تعجب میکنم مگه چقدر میشه درباره همه جوانب یک بازی فکر و کار کرد البته بیشتر این هنر در تیکن ۳ هستش و نسخه های بعدی یکم ماورایی شده
    باور کنین من خوره هر دو بازی بودم و حتی الان نسخه اندروید هم تو گوشی دارم با اینکه الان هم نسخه جدید این بازی ها میاد ولی در کل کمبات و تیکن جز بازی های اصلی نسل ما دهه شصتی ها بودن و هنوزم وقتی میخایم بازی مبارزه ای کنیم میگیم تیکن یا کمبات

  6. Amir

    سوال خوبیست!
    برادران دهه ی شصتی خوب میدونن
    در سگا بازی بود به اسم Ultimate mk3
    هنوز که هنوزه من با تبدیل سگا بازیش میکنم
    چه الان که با takeda توی mkx خوبم
    چه انموقع که با noob خوب بودم
    مورتال کمبت آبروی بازی های فایتینگ هستش
    هر چقدرم که تیکن مکانیزمش بهتر باشه
    یک چیزو نداره و نخواهد داشت،
    خون!

  7. mohammad reza

    از نظر من مورتال کمبت بهتر از تیکن است چون حرکات فوق العاده ای دارد و حرکات ویژه ی ان چشم هر بیننده ای را خیره میکند ممکن است حفظ کردن کد های ان یا انجام حرکات ویژه ان کار سختی دارد اما لذتی باور نکردنی داردمتشکرم ازینکه این نظر سنجی را انجام دادید امید وارم نظرم مورد قبول شما واقع گردد…

  8. مصطفی

    Mortal Kombat و دیگر هیچ

  9. parsa moltafet

    جفتش خوبع
    ولی من با تکن حال میکنم
    بخصوص با ps2 و ps1
    یادش بخیر

  10. مرتضی

    من که عاشق هر دوتاشم
    خیلی هم منتظرم تیکن هفت بیاد
    مورتال ایکس ال رو هم دارم واقعا محشره

  11. امیر کمیلی

    من Mortal Kombat خیلی بیشتر میپسندم.
    فن هایی که در این بازی وجود داره خیلی گسترده هست و هر کاراکتر، جذابیت خاص خودشو داره. از لحاظ مدت زمان بازی، Mortal Kombat خیلی بیشتر میتونه شما رو پای سیستم نگه داره مخصوصا اگه دنبال باشین با هر شخصیت، به انتهای بازی برسین!
    زمانی که این بازی برای سگا وجود داشت، من یک دفترچه درست کرده بودم فقط مخصوص رمز های فیتالیتی و ۲۴ ضرب هر شخصیتش!
    از اون طرف، در تکن به نظرم رو گرافیک خیلی بهتر کار شده و همین طور، انیمیشن های بازی خیلی جذابه.
    و از قدیم هم همینطور بوده… زمانی که در پلی استیشن یک! بچه ها این بازی رو در کلوپ ها تموم میکردن، جمعیت زیادی پشت تلوزیون جمع میشدن برای دیدن انیمیشن انتهایی بازی و اون کاراکتر!

  12. حسین

    قدرت ها و اون هیجانی که داخل مورتال کمبت هست تو تیکن نیست…محیط مورتال کمبت هم هیجان بیشنری به بازی میبخشه…کلا چون با ساب زیرو خیلی حال میکنم فقط به مورتال کمبت رای میدم…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما