شما بگویید: DC یا Marvel؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مجادله‌ی بین طرفداران مجموعه کمیک‌های «مارول» (Marvel) و «دی‌سی» (DC)، دعوایی است که نزدیک به هشتاد سال قدمت دارند. درست مثل AMD و Intel یا کوکا و پپسی، این دو شرکت بزرگ ناشر کتاب‌های مصور هم سال‌ها است که با هم رقابت دارند. عده‌ای از طرفداران کمیک‌ها، مارول را می‌پسندند و عده‌ای دیگر، دی‌سی را. این شرکت، دنیایی برای خود ساخته‌اند؛ دنیایی که تمام اتفاقات و داستان‌های کمیک‌های‌شان در آن اتفاق می‌افتد. منظورمان این است: هر اتفاقی که در کمیک‌های مارول روی می‌دهد، در «دنیای مارول» (Marvel Universe) جای می‌گیرد و هر داستانی که در کمیک‌های دی‌سی روایت می‌شود، در «دنیای دی‌سی» (DC Universe).

این دنیاهای بزرگ و قدیمی، شخصیت‌های خودشان را دارند؛ قصه‌ی خودشان را تعریف می‌کنند و از همه مهم‌تر، طرفداران دوآتشه‌ای برای خودشان دست و پا کرده‌اند. برای مثال، دنیای دی‌سی قصه‌هایی تیره و تاریک‌تر از مارول دارد و برخی کمیک‌های‌اش، مخاطب بزرگ‌سال دارند؛ از سوی دیگر تنوع قهرمان‌ها و گروه‌های قهرمانی مارول بیشتر از دی‌سی است.

بیاید قبل از هر چیز، نگاهی به معروف‌ترین شخصیت‌های دو دنیای مارول و دی‌سی بیاندازیم.

شخصیت‌های محبوب و معروف دنیای مارول، از این قرار هستند:

Marvel

  • Iron Man
  • Captain America
  • Hulk
  • Thor
  • Spider-Man
  • Wolverine
  • Deadpool
  • Doctor Doom
  • Red Skull
  • Loki
  • Magneto
  • Daredevil

دنیای مارول، گروه‌های قهرمانی بزرگی هم دارد، مثل:

Marvel-Avengers_1

  • The Avengers
  • X-Men
  • Fantastic Four
  • Guardians of the Galaxy

شخصیت‌های معروف دنیای دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC

  • Superman
  • Batman
  • Wonder Woman
  • Green Lantern
  • The Flash
  • Aquaman
  • Harley Quinn
  • Joker
  • Lex Luthor
  • Catwoman
  • Deathstroke
  • General Zod

برخی تیم‌های کمیک‌های دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC-Justice-League_2

  • Justice League
  • Teen Titans
  • Green Lantern Corps
  • Batman and Robin

قهرمان‌هایی که همه جور قدرت دارند و در دنیای‌شان، شکست‌ناپذیر و نامیرا محسوب می‌شوند، در کمیک‌های دی‌سی کم پیدا نمی‌شوند. از طرف دیگر، قهرمان‌های مارول بیشتر قدرت‌هایی دارند که روی یک عنصر خاص تمرکز می‌کند.

به لطف مجموعه‌های سینمایی مارول و دی‌سی، قهرمان‌های این دو شرکت امروزه بسیار شناخته شده هستند؛ طوری که بزرگ‌ترین فیلم‌های هالی‌وودی و پرفروش‌ترین آن‌ها را فیلم‌های دی‌سی و مارول تشکیل می‌دهند.

می‌خواهیم در قالب مطلب «شما بگویید»، از شما بخواهیم تا دنیای دی‌سی و مارول را در مقابل هم قرار دهید. مطمئنا شما هم مثل ما و بسیاری از طرفداران این شخصیت‌ها، از بین این دو دنیا و قهرمان‌های‌شان، یکی را به عنوان دنیای محبوب خودتان انتخاب می‌کنید.

از دلیل خودتان برای پشتیبانی و دفاع از دی‌سی یا مارول بگویید. برای ما و دیگران بگویید که کدام دنیا را می‌پسندید و چرا.

دنیای کمیک‌های دی‌سی یا مارول، بالا و پایین‌های زیادی داشته‌اند، اتفاقات زیادی در آن‌ها روی داده است و این همه تناوب، مورد علاقه‌ی همه‌ی ما نبوده است؛ برخی ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های مارول، تایم‌لاین‌های مختلفی پیش می‌آید و قصه‌ها را بدون هیچ منطقی به یکدیگر ربط می‌دهد، خوش‌شان نیاید، برخی دیگر هم ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های دی‌سی، قهرمان‌های بزرگ می‌میرند و به خنده‌دارترین حالت ممکن دوباره زنده می‌شوند، راضی نباشند.

به این سوال ما پاسخ بدهید که بالاخره کدام قهرمان‌ها و قصه‌های‌شان بهتر است: دی‌سی یا مارول؟



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۷۵ دیدگاه
  1. رادين خندان

    چه بحث کهنی ! من معتقدم اگر بخواهیم این دو دنیا رو بدون در نظر گرفتن سینما و فقط با کمیک مقایسه کنیم هر کدام یک ضعف بزرگ دارند ١- دنیای مارول تنوع بیش تری دارد که دی سی ندارد و این یک مزیت است ولی همان طور که خودتان اشاره کردید شخصیت های مارول فانتزی تر هستند و ما در دی سی و به خصوص کمیک های بتمن شخصیت های مخوف تر و جدی تری را شاهد هستیم ٢- دنیای دی سی ابر قهرمان های بیش از اندازه ! همه فن حریف دارد اگر شما دقت بکنید می بینید که شخصیت های مارول در بیش تر مواقع بسیار قابل لمس تر هستند در حالی که شخصیت سوپر من به تنهایی تمامی قدرت ها را داراست ! بنابراین مارول اگر چه تم جدی ندارد ولی بسیار منطقی تر است
    در نهایت از نظر کمیک به نظر بنده می توان برگ برنده را به دی سی داد اگر چه رقابت بسیار تنگاتنگ هست
    و اما دنیای سینمایی ! باید گفت به نظر بنده شکی نیست که فیلم های ساخته ی نولان بهترین فیلم های کمیک بوکی تاریخ هستند و لی در مقایسه ی دنیای امروزی سینمای این دو غول باید گفت که مارول با اختلاف بسیار زیادی برتر است! کارگردان هایی با صلاحیت و توانایی بسیار بیش تر ، داستان پردازی های بسیار عمیق تر ىبهتر و همچنین تم های دارک ، روانشناسانه و روانی بیش تر علل این برتری هستند
    دی سی در حال تلاش برای خلق تفاوتی بی معناست برای مثال سکانس مرگ سوپرمن در فیلم بتمن و سوپرمن و یا نبرد بین این دو که ١۶ دقیقه بیش تر نیست و بتمنی را می بینیم که بدون یک دلیل منطقی و محکم دنبال کشتن یک خداست چون احساس خطر میکند !!! و در صحنه ی نبرد آخر هم در حالی که واندروومن و سوپرمن در حال مبارزه هستند بتمن در پشت صحنه قایم شده و در نهایت تمام قدرتش حؤاله کردن تیری کریپتونی است !

    1. حسین اشرفی

      در اصلاح حرفتان باید بگویم که سوپرمن همه ی قدرت ها را ندارد…سوپرمن خدا نیست، پس بی نقص هم نیست. بطور مثال سوپر من در مقابل جادو مثل پر کاه می‌ماند دربرابر آتش! بعلاوه هرچه که باشد سوپرمن یک نفر است و توان مبارزه اش حدی دارد.
      در ضمن مواد نتیجه گیری تان در منطقی بودن بی مورد است، شما هیچ وقت در مارول عمقی که در دی سی وجود دارد را پیدا نمیکنید…

  2. sina js

    من مارول رو به دی سی ترجیح میدم
    مار ول خیلی شخصیت های بیشتری داره(هم سوپر هیرو هم سوپر ویلن) و همه ی اون ها هم قدرت های جالبی دارن وپیشینشون هم عموما عالی و از طرفی هم خیلی فیلم های موفق تر و بهتری میسازه و داستان هاشون هم جاب تر وساده تر اند ولی فقط جریانات (دارک ساید وار) جدید دی سی آدمو کاملا گم میکنه!!!!ولی باید این هم گفت که دی سی در زمینه ی ساخت ایمیشن خیلی فعال تر و بهتره!!!

  3. حسین اشرفی

    در کارهای سینمایی اغلب مارول گوی سبقت را از دی سی ربوده، که آن هم بخاطر پرداخت خوب داستانی، روند مشخصی برای دنبال کردن و جلوه های ویژه ی کم نظیر است، بعلاوه در فیلم ها، مارول اقتباس های بسیار خوبی انجام داده بصورتی که طرفداران از تغییرات بوجود آمده ناراضی نیستند، چه بسا بیش از حد راضی هستند!
    اما دی سی در کارهای سینمایی ضعیف و بی برنامه وارد شد، البته از امسال با BvS قرار است در سال های آتی روند مشخصی وجود داشته باشد…که البته باز هم ترتیب داستانی ندارد! بعلاوه طرفداران دی سی بشدت از تغییرات کاراکترها در فیلم ها عموما ناراضی بوده اند، بخصوص شخصیت های کلیدی ای همچون جوکر. اما این نارضایتی از کجاست؟ از کامیک ها؛ کامیک های دی سی بسیار قوی تر از مارول می‌باشد، شخصیت پردازی ها بشدت عمیق و جذاب است و سیر داستانی آنها گیرایی به مراتب بیشتری دارد. این عمق و قدرت داستانی تا جایی است که نویسنده ها و کارگردان های مطرح زیادی آمده اند و رفته اند ولی هنوز نتوانسته اند حق مطلب را ادا کنند، همیشه حداقل یک پای اصلی داستان یا شخصیت ها در فیلم ها می‌لنگد. اما جدای از اینها، دی سی در انیمیشن نیز چند سال نوری جلوتر از مارول است! ای کاش آنقدری که می‌توانند به این خوبی و با این کیفیت انیمیشن بسازند، می‌توانستند فیلم بسازند.

    سخن آخر: مارول به گرد پای دی سی در کامیک و داستان های محوری نمی‌رسد!
    زنده باد DC!

  4. محمدرضا

    اقا هر کدومشون طرفدار دارن که بیخیال شرکت محبوب خودشون نمیشن خدتونو خسته نکنید ولی از نظر من MARVEL توی فیلم سازی قوی تره و سه قهرمان محبوب منم IRONMAN DEADPOOL SPIDERMAN هستن ولی بیشتر به زندگی خودتون برسید
    من قهرمان های مارول رو دوست دارم

  5. سعید

    از جنبه کمیکی خب مارول دارای تعداد شخصیت های بیشتری داره و کمیک هاش خیلی بهم مرتبطه و بیشتر دارای fun هستش.شخصیت های مارول خوب پرورش یافتن و ماچهارشگفت انگیزو داریم ک نمونه یه گروه واقعی و خانواده متحدن.در ویلین ها مارول ویلینایی داره ک هدفای خاصی دارن و نسبت به قهرمانا تنفر خاصی دارن و غیر قابل پیش بینی اند.بنظرم مارول به هر نوع سلیقه و طرحی احترام گذاشته …اما دیسی کمیکایی دارک تر و غم انگیز داره (مثل بتمن و …)وکارکترایی تخیلی تر داره و ویلین خوب نسبت به مارول کم داره…
    و اما چن تا مقایسه خوب:
    ۱-مارول در کل یونیورسی یکپارچه تر نسبت به دیسی داره.
    ۲-قهرمانای مارول دارای تناقض شخصیتی بیشتری هستن(برای مثال بروس بنر که بسیار باهوشسه اما وقتی تبدیل به هالک میشه احمق میشه)
    ۳-رابطه ویلین ها با قهرمانا در مارول بهتر از دیسی پردازش شده(ب جز بتمن و جوکر)
    ۴-مارول واقعی تر بنظر میرسه(مصلا ایرون من نسبت به رقیبش در دیسی ینی سایبورگ واقعی تره)
    ۵-در زندگی واقعی درک کارکترای مارول ساده تره.
    ۶-دیسی نسبت به مارول شخصیت های محوری بهتری داره.
    ۷-روابط رمانتیک در مارول بهتر دیده میشه
    اما در بخش سینمایی مسلما مارول بهتری محسوسی داره زیرا برای هر فیلمی برنامه داره و از قبل طرح میریزه و فانه اما دیسی ناگهانی کارکتراشو وارد داستان میکنه .به شخصه امیدی به یونیورس سینمایی دیسی ندارم مگر اینکه واندرومن یا اکوامن فیلمای اختصاصیشون امیدی به دل هوادارابده.
    به شخصه شوالیه تاریکی و سیویل وار و محافظین کهکشان رو بهترین فیلمای کمیک بوکی میدونم و بتمن و گرین ارو از دیسی و ولورین و دردویل و ایرون منو از مارول برترین شخصیتای کمیک بوکی میدونم.

  6. MuHaMMaD

    هر دو کمپانی حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارند. دی سی بیشتر به فرازمینی های گره خورده و حتی سوپرمن هم فضائیه. مارول بیشتر به خدایان و اساطیر گره خورده مثل تور.
    در صنعت فیلم مارول خییییلی جلو تره و تمامه قهرمان هارو به هم وصل کرده و همرو در فیلم های خودش جا داده. ولی دی سی تازه اوله راهه و گند هم زده به شخصیت بتمن. من که فعلا فیلم های دی سی رو دوست ندارم.
    ولی
    دی سی پشتیبانی خیییلی قوی از کمیک هاش در صنعته بازی کرده. و این خودش یک برگه برنده برای دی سی هستش. برای مثال بازی بتمن که با آرخام نایت پایان یافت و بازی های لگو که برای موبایل هم منتشر میشه.
    بهترین فیلم تاریخ کنیک ها هم به نظره من سه گانه بتمن با کارگردانی کیستوفر نولا عزیز بود.
    مارول از بازیگرهای بهتری برای فیلم هاش استفاده میکنه و این خیلی خوبه.
    در کل آینده برای دی سی مشخص نیست به خصوص الان که شاهکار بازیِ بتمن هم تموم شده و مارول هم داره سالی ۲ فیلم منتشر میکنه که همشون هم پرفروش پر ترفدارند.
    شخصیت های مارول هم یه جورایی بیش از اندازه غیره طبیعی اند ( به جز بتمن ) برای مثال سوپر من زیاد قویه ( توی فیلمه آخر بمبه اتم بهش زدن نمرد !!!) و این اصلا خوب نیست.
    اول از همه امیدوارم دی سی بیشتر از این به شخصیت بتمن گند نزنه.
    و
    به شخصیت جوکر هم گند نزنه.
    مارول هم یه بازیه درجه یک از قهرماناش بسازه.
    در کل در حاله حاضره مارول.

  7. حسین

    بتمن و جوکرو دوست دارم ولی قطعا مارول ,,, بنظرم مارول عالیه ,, نمیدونم کسی سریال agents of shield رو دیده یا نه ولی این سریال فوق العاده عالی هست , من حتی عاشق سه گانه بتمن گارگردان نولان هستم ولی هر قسمت سریال شیلد (تا به حال ۳ فصل اومده و ۴ هم مهر میاد) به کل این فیلم های dark knight می ازره… من همچنین فیلم های مارول رو هم بیشتر از دی سی دوست دارم , در کل نظر قطعی من مارول هستش

  8. BEREN

    از نظر فیلم های سینمایی قطعا مارول بهتره، هر چند که دی سی تازه وارد این عرصه شده
    از نظر کمیک ها هم مارول با انتشار کمیک هایی مثل civil war2 و دی سی هم با rebirth پا به پای هم پیشرفت می کنند (خودم شخصا نمیتونم بگم کودوم بهترن)
    از نظر شخصیت پردازی هم دی سی به مراتب شخصیت های عمیق تر و بهتری داره و مارول هم با تغییر شخصیت ها خودش (عوض کردن آیرون من، هالک، تور و اضافه کردن مردان عنکبوتی جدید) سعی در پیشرفت در شخصیت سازی ها داره. (هر چند به نظر من خیلی هم موفق نبوده مگر در مورد مرد عنکبوتی)

  9. محسن

    من زیاد فن بوی نیستم اما واقعا بتمن رو دوست دارم از طرفی خیلی ها میگن که قهرمان های دونیای دی سی کامل هستن یعنی مشکل ندارن مثله بتمن،اررو،سوپرمن که یا بچه پولدار هستن یا بی نقص برای همین بی نیازن اما مارول شخصیت ها کامل نیست و هر شخصیت با مشکلات خودش دستو پنجه نرم میکنه مثل وولورین،هالک،دردویل و…..
    به نظره من دنیای دی سی نشان ابر قدرت بودن امریکا رو در هر کارکتر میخواد نشون بده اما مارول زاده افکار ذهن در کل به نظر من سلیقه ای یه و نمیشه گفت کدوم بهتر از یکی دیگه ست ولی چیزی که میشه دید اینکه مارول تو هالیوود خوب کار داره میکنه و دی سی تو شبکه های تلووزیونی ولی در اخر فقط شوالیه گاتهام…….

  10. حسین

    انتخاب من مارول هست.
    دی سی شرکت بسیار با قدمت و محترمی هست اما در این رقابت مارول رو برتر میدونم چرا که خلق اکثر شخصیت های دی سی مربوط به دوره جنگ جهانی است و همه قهرمانان دارای قدرت های خداگونه هستن که در دنیایی سیاه و سفید و خیر و شر به وجود آمدند و در طول سال های متمادی چندین و چند بار با تغییر جَو و محتوای داستانی و از آن مهم تر شخصیتی شدند.
    نمونه بارز آن شخصیت های بتمن و واندر وومن که در طی دهه های مختلف از داستان های کاراگاهی و طنز تا داستان هایی تاریک و حتی گاهی علمی تخیلی پیش رفتند.

    اما در سمت دیگر قهرمان های مارول بعد از آن دوران و پس از آزمون و خطا های ابتدایی که منجر به یک بلوغ نسبی شده بود، عمدتا هم توسط افراد محدودی مثل استن لی و جک کربی و … خلق شدند که موجب تشکیل دنیایی یک پارچه و کامل شدند.
    که هر قهرمان خط داستانی و شخصیت مناسب خود را داشت.

    از گستردگی دنیای مارول هم نگذریم که وجود همزمان ایکس من ، اونجرز ، دفندر ، فنتستیک فور و قهرمان های پرشمار تک رو مثل اسپایدرمن موجب تنوع بی نظیری شده است که دی سی از آن بی بهره مانده.
    بد نیست بدانید تنها فروش کمیک های ایکس من از فروش تمام کمیک های دی سی بیشتر بوده.
    همین جمله کافیست تا گستردگی دنیای مارول مشخص شود.

  11. M.M.M

    من به شخصه دوتاشو دوست دارم. دو تاش هم هیجان انگیز و داستان سرایی خوبی دارن.

  12. پارسا سکوتی

    از اونجایی که دنیای دی سی کلا تاریک و مخوف تر از ماروله و مارول هم یکم به فانتزی میزنه بدمن های دی سی جالبترن (مثل جوکر)
    ولی قهرمانهای مارول از اونجایی که بیشتر شوخ و فانتزی هستن (مثل اسپایدرمن و ددپول)
    ولی جفتشون عالین و من هر دوشونو دوست دارم

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما