شما بگویید: DC یا Marvel؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مجادله‌ی بین طرفداران مجموعه کمیک‌های «مارول» (Marvel) و «دی‌سی» (DC)، دعوایی است که نزدیک به هشتاد سال قدمت دارند. درست مثل AMD و Intel یا کوکا و پپسی، این دو شرکت بزرگ ناشر کتاب‌های مصور هم سال‌ها است که با هم رقابت دارند. عده‌ای از طرفداران کمیک‌ها، مارول را می‌پسندند و عده‌ای دیگر، دی‌سی را. این شرکت، دنیایی برای خود ساخته‌اند؛ دنیایی که تمام اتفاقات و داستان‌های کمیک‌های‌شان در آن اتفاق می‌افتد. منظورمان این است: هر اتفاقی که در کمیک‌های مارول روی می‌دهد، در «دنیای مارول» (Marvel Universe) جای می‌گیرد و هر داستانی که در کمیک‌های دی‌سی روایت می‌شود، در «دنیای دی‌سی» (DC Universe).

این دنیاهای بزرگ و قدیمی، شخصیت‌های خودشان را دارند؛ قصه‌ی خودشان را تعریف می‌کنند و از همه مهم‌تر، طرفداران دوآتشه‌ای برای خودشان دست و پا کرده‌اند. برای مثال، دنیای دی‌سی قصه‌هایی تیره و تاریک‌تر از مارول دارد و برخی کمیک‌های‌اش، مخاطب بزرگ‌سال دارند؛ از سوی دیگر تنوع قهرمان‌ها و گروه‌های قهرمانی مارول بیشتر از دی‌سی است.

بیاید قبل از هر چیز، نگاهی به معروف‌ترین شخصیت‌های دو دنیای مارول و دی‌سی بیاندازیم.

شخصیت‌های محبوب و معروف دنیای مارول، از این قرار هستند:

Marvel

  • Iron Man
  • Captain America
  • Hulk
  • Thor
  • Spider-Man
  • Wolverine
  • Deadpool
  • Doctor Doom
  • Red Skull
  • Loki
  • Magneto
  • Daredevil

دنیای مارول، گروه‌های قهرمانی بزرگی هم دارد، مثل:

Marvel-Avengers_1

  • The Avengers
  • X-Men
  • Fantastic Four
  • Guardians of the Galaxy

شخصیت‌های معروف دنیای دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC

  • Superman
  • Batman
  • Wonder Woman
  • Green Lantern
  • The Flash
  • Aquaman
  • Harley Quinn
  • Joker
  • Lex Luthor
  • Catwoman
  • Deathstroke
  • General Zod

برخی تیم‌های کمیک‌های دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC-Justice-League_2

  • Justice League
  • Teen Titans
  • Green Lantern Corps
  • Batman and Robin

قهرمان‌هایی که همه جور قدرت دارند و در دنیای‌شان، شکست‌ناپذیر و نامیرا محسوب می‌شوند، در کمیک‌های دی‌سی کم پیدا نمی‌شوند. از طرف دیگر، قهرمان‌های مارول بیشتر قدرت‌هایی دارند که روی یک عنصر خاص تمرکز می‌کند.

به لطف مجموعه‌های سینمایی مارول و دی‌سی، قهرمان‌های این دو شرکت امروزه بسیار شناخته شده هستند؛ طوری که بزرگ‌ترین فیلم‌های هالی‌وودی و پرفروش‌ترین آن‌ها را فیلم‌های دی‌سی و مارول تشکیل می‌دهند.

می‌خواهیم در قالب مطلب «شما بگویید»، از شما بخواهیم تا دنیای دی‌سی و مارول را در مقابل هم قرار دهید. مطمئنا شما هم مثل ما و بسیاری از طرفداران این شخصیت‌ها، از بین این دو دنیا و قهرمان‌های‌شان، یکی را به عنوان دنیای محبوب خودتان انتخاب می‌کنید.

از دلیل خودتان برای پشتیبانی و دفاع از دی‌سی یا مارول بگویید. برای ما و دیگران بگویید که کدام دنیا را می‌پسندید و چرا.

دنیای کمیک‌های دی‌سی یا مارول، بالا و پایین‌های زیادی داشته‌اند، اتفاقات زیادی در آن‌ها روی داده است و این همه تناوب، مورد علاقه‌ی همه‌ی ما نبوده است؛ برخی ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های مارول، تایم‌لاین‌های مختلفی پیش می‌آید و قصه‌ها را بدون هیچ منطقی به یکدیگر ربط می‌دهد، خوش‌شان نیاید، برخی دیگر هم ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های دی‌سی، قهرمان‌های بزرگ می‌میرند و به خنده‌دارترین حالت ممکن دوباره زنده می‌شوند، راضی نباشند.

به این سوال ما پاسخ بدهید که بالاخره کدام قهرمان‌ها و قصه‌های‌شان بهتر است: دی‌سی یا مارول؟



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۷۵ دیدگاه
  1. پارسا

    دوستان درباره ی کمیک ها نظر بدین نه فیلم ها و سریال ها.خواهشا اگرم بلدین حرف بزنین.به نظر من قهرمان هایDCداستان خیلی قوی تری دارن.بعد به نظر خود شما پرطرفدارترین شخصیت منفی دنیای کمیک ها کسی به غیر از جوکره؟ شما بیاید شخصیتی مثل بتمنو به صورت کارشناسانه با اسپایدر من مقایسه کنید.انصافا کدومشون یک اسطورست؟ یا حتی hflasو green arow .این نظر من بود خواهشا ناراحت نشین

    1. علی مشهدی

      من ارجین مارول رو بیشتر دوس دارم
      چون احساسی ترن ولی دی سی خیلی دارک نمایی می کنه( نه همیشه)
      من جنبه فان مارول رو بیشتر دوس دارم چون من ترجیح میدم کمیک بخون تا بخندم نه اینکه تا چند روز حالم گرفته باشه!!!

    2. سیدناصر حیدری

      اسطوره بودن برای هر نفر فرق میکنه پس نمیشه گفت بتمن اسطورس یا اسپایدی.اسطوره من ثور هستش ولی ممکنه برای شما بتمن باشه.اورجنینال قهرمانان هم باید با کارشناسی نگاه کرد ولی اورجینال بتمن واقعا عالیه.ولی همون اسپایدی برای خیلی ها خداست.

      1. علی مشهدی

        من ارجین بتمن رو قبول دارم(خیلی هم خوبه)
        ولی فلش رو نه
        مثل برخورد رعد و برق و تبدیل شدن به یک موجود ابر سرعت جالب نیست

  2. سامان

    گزینه هیچ کدام داره؟! بعضی آثار کمیکی که دست یه کارگردان بزرگ سپرده شدن در حد یه شاهکار بودن (مثل بتمن کریستوفر نولان) ولی بقیه اکثرا فقط گیشه ای بودن و داستان درست حسابی ای هم نداشتن (بعضیاشون که دارن فیلم هندی میشن!). الان با فروش بسیار بالای این آثار کمیکی و رکورد شکستن هر بارشون احساس میکنم ذاعقه ی مردم داره به سمت همین فیلم های آبکی میره. توی یکی از قسمتهای فصل یک آقای روبات دیدیم پدر قهرمان اصلی پسرشو دعوت میکنه به سینما و به پسرش میگه بریم این فیلم (کمیکی) رو ببینیم، پسر توی روزنامه دست میذاره روی فیلم “پالپ فیکشن” و میگه نه، اینو ببینیم. هیچ کدوم از ما شاید ندونیم اصلا اون فیلم کمیکی که توی آقای روبات بهش اشاره شد داستانش چیه و کارگردانش کی بوده ولی تقریبا همه بعد از ۲۲ سال میدونن که کارگردان و عوامل “پالپ فیکشن” کیا بودن، تفاوت یه اثر فاخر با آثار آبکی اینه،مطمئنا بیست سال دیگه هیچ کس یادش نمیاد فیلم کاپیتان آمریکا اصلا چی بود (مگر دنبال کننده های پر و پا قرص کمیک).

    1. سامان

      دوستان من از جنبه ی سینمایی نظرمو گفتم، وگرنه من اهل کمیک خوندن نیستم، مطمئنا کمیک توی جایگاه خودش بعنوان یک کتاب مصور میتونه ارزشمند باشه ولی توی حوزه ی سینما آثار سینمایی ای که میبینیم از این کمیکها اقتباس شدن اکثرا فاقد ارزش هنری هستن و فقط جلوه های بصری خوبی دارن و به لطف تبلیغات و استفاده از بازیگران بزرگ تونستن گیشه رو از آن خودشون کنن، بگذریم که بخش زیادی از گیشه ی این فیلما نوجوانان هستن.

  3. محمدعلي بهراميان

    بسته به سلیقه فردی و نوع مبارزه هر کدوم از قهرمانان و قابلیت هاشون نظرات متفاوتی وجود داره ، من که dc رو بیشتر دوست دارم چون قهرمانی مثله بتمن رو داره ( دلیل اینکه من بتمن رو دوست دارم اینه که داستاناش متفاوته ، شخصیتای بدش هم دوست داشتنین و حتی نمیشه گفت بد هستن ! اونا فقط بخاطر موقعیت هاشون ناخواسته بد شدن و داستان های بتمن کلا متفاوته ) نظر همه ی دوستان گرامیه ، ممنون از دیجیکالا مگ برای سوال خوب این هفته شون

  4. محمدعلي بهراميان

    بسته به سلیقه فردی و نوع مبارزه هر کدوم از قهرمانان و قابلیت هاشون نظرات متفاوتی وجود داره ، من که dc رو بیشتر دوست دارم چون قهرمانی مثله بتمن رو داره ( دلیل اینکه من بتمن رو دوست دارم اینه که داستاناش متفاوته ، شخصیتای بدش هم دوست داشتنین و حتی نمیشه گفت بد هستن ! اونا فقط بخاطر موقعیت هاشون ناخواسته بد شدن و داستان های بتمن کلا متفاوته ) نظر همه ی دوستان گرامیه ، ممنون از دیجیکالا مگ برای سوال خوب این هفته شون

  5. کسری جوانی

    مارول…

    برای اینکه علاوه بر تخیل چاشنی واقعیت رو هم سعی کرده تا میتونه اضافه کنه…
    همین باعث شده پیش مخاطب پذیرش اش بهتر باشه…
    البته نباید فراموش کرد که هر دو کمپانی شخصیت هایی مثل ثور و سوپرمن دارند که از دنیایی دیگر به این دنیا آمده اند.
    هرچی باشه غیر واقعی بودن خصیصه این داستان هاست…

    اما با این حال….
    بین بروس وین و تونی استارک… تونی استارک واقعی تره…
    کاپیتان آمریکا واقعی تره…
    بیوه سیاه… بارتون… رئیس فیوری… هایدرا… اینا خیلی واقعی تر هستند…

  6. هوشنگ

    یه طرف استن لی و طرف دیگه فرانک میلر
    یه طرف spider man و طرف دیگه bat man
    یه طرف Avengers و طرف دیگه Justice league
    خیلی انتخاب سختیه
    این سخت ترین “شما بگویید” ی بود که تا حالا منتشر کردید …

  7. مجید

    نمی دونم کسایی که نظر می دن اصلا یه دونه از محصولات این دو ناشر خواند یا نه!
    این نظر سنجی واقعا اشتباه است چون تعداد خیلی کمی از ما تو ایران این از کودکی با این دو اشنا هستیم و از نظر سنجی در باره این موضوع واقعا تعجب کردم اونم با وجود این همه موضوع دیگه.
    ( مطمئنا کسی از روی نسخه های سینمایی اش که نظر نمی ده!! 🙂

    1. سیدناصر حیدری

      واقعا خیلی ها بر اساس فقط فیلم ها نطر میدهند واقعا براساس کمیک نیست.

  8. امیر

    من تمام فیلم ها و سریال های DC وMarvel رو دیدم.کامیک هم که تو ایران نیست ولی به جاش تمام انیمیشن هایی رو که از روی همین کامیک ها ساخته شده اونم بدون هیچ تغییری.Iron man شخصیت مورد علاقه ی منه و فیلم های Marvel رو صد در صد دوست دارم.ولی DC یاMarvel؟من که می گم DC

  9. حسین

    متاسفانه تو اکثر دیدگاه هایی که مطالعه کردم همه از جانب سینما قضاوت کرده بودن ولی بهتره از جنبه کمیک هم به این موضوع نگاه کنیم که اگه بخواییم این کار روکنیم میبینیم که طی این یک ماه اخیر کیمک های سری ریبرث دی سی موفقیت بیشتری در فروش و جلب نظر طرفداران نسبت به مارول داشتن البته الان نه بلکه در دوره های قبل هم به مراتب دی سی کمیک های پرفروش تری نسبت به مارول داشته و دوما دی سی برای کسایی که به دنبال ماجراجویی و حل معما به همراه چاشنی تاریکی هستند محشره البته من به هیچ وجه قصد توهین به مارول فن های عزیز نداشتم من داداش خودم مارول فنه ولی بازهم متاسفانه تو ایران و کلا جهان طرفدارهای دی سی کمن چون دنیا اشنایی کمی با شخصیت های جذابش داره و میتونم به جرات بگم که از ۷ میلیون مارول فنی که داریم ۳ میلیونش به خاطر دنیای سینمایشه نه کمیک هاش و یه مورد دیگه اینه که یه سایتی که نمیخوام اسمشو بیارم خیلی سعی کرده مارول فنا رو بد نام کنه و اونارو متعصب جلوه بده عین مدیرهاش و من شک ندارم یک فرد عاقل و دانا به هیچ وجه مسیر تعصب رو درهیچ رشته و کاری انتخاب نمیکنه و یه نصیحت من به همه کمیک فن های عزیز لطفا هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی با کسی که متعصبه بحث نکنید چون هر کاری کنید اون عقیده اش عوض نمیشه و وقت تلف کردنی بیش نیس

  10. Bardia

    من به نظرم dc بعد از سری کمیک های ریبرث تبدیل به یک غول شده و مارول تازگی با کمیک هایی مثل سیویل وارش که هر هفته منتشر میشه (با این که قشنگن)حریف قدری براکمیک های ریبرث مثل بتمن ال استار نیستن و حتی قبل از ریبرث،کمیک های جاستیس لیگ که بتمن (خطر اسپویل)فهمید ٣ تا جوکر وجود داره!واقعا عالی بودن ولی در طرف مقابل مارول هم از نظر تنوع شخصیت بسیار غنی است ولی من به شخصه کمیک هایی مثل کیلینک جوک و death of the family با نوسندگان افسانه ای مثل اسکات اسنایدر،فرانک میلر و … را بیشتر میپسندم.

  11. علیرضا

    دوستان اینو خوب درک کنید هر دو کمیک تلاش خودشونو میکنن و به یه طریقی مساوی هستند نمیتوانیم بگیم که این از اون بهتره چون مثلا اگه بگیم مارول بیشتر از دی سی فیلم داده اشتباه کردیم چون دی سی همون اندازه فیلم داده یا مثلا بگیم که دی سی بیشتر سریال داده اینطور نیس چون مارولم سریال درد ویل اجنت اف شیلد ایندیانا جونز و کلی سریال دیه داره و به نظر من و در دنیای تاریکی سریال دردویل یه شاهکار برای ماروله این سریال دو فصل بیشتر نداده اما انقد جالب و زیباست که نمیتونید تصور کنید ….وکیل کوری که شبا به محرومین کمک میکنه صبا هم به مظلومین و در دنیای رمزو راز شمارو غرق میکنه

  12. فرهاد

    هم مارول و هم دی سی هردو از داستانها و شخصیت های خوبی برخوردارند مثلا خود من شخصیت های مورد علاقم مثل Rorschach و Deathstroke تو دی سی هستن ولی از اونطرف شخصیت Spider-Man نمیشه دوست نداشته باشی و درسته دنیای دی سی تاریکتره ودنیای مارول رنگ و بارنگ تر و قهرمانانه تره و در کل چه در سینما چه در کامیک دنیای مارول هارمونی بهتری بین شخصیتاش داره وتو مارول خالق های بهتری وجود دارند و در کل از نظر من مارول بهتره و خاطره انگیز تره .

    1. سام

      من هم Deathstroke خیلی خوشم میاد. ایول

      1. واندا

        اره دث استروک خیلی خوبه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما