شما بگویید: DC یا Marvel؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

مجادله‌ی بین طرفداران مجموعه کمیک‌های «مارول» (Marvel) و «دی‌سی» (DC)، دعوایی است که نزدیک به هشتاد سال قدمت دارند. درست مثل AMD و Intel یا کوکا و پپسی، این دو شرکت بزرگ ناشر کتاب‌های مصور هم سال‌ها است که با هم رقابت دارند. عده‌ای از طرفداران کمیک‌ها، مارول را می‌پسندند و عده‌ای دیگر، دی‌سی را. این شرکت، دنیایی برای خود ساخته‌اند؛ دنیایی که تمام اتفاقات و داستان‌های کمیک‌های‌شان در آن اتفاق می‌افتد. منظورمان این است: هر اتفاقی که در کمیک‌های مارول روی می‌دهد، در «دنیای مارول» (Marvel Universe) جای می‌گیرد و هر داستانی که در کمیک‌های دی‌سی روایت می‌شود، در «دنیای دی‌سی» (DC Universe).

این دنیاهای بزرگ و قدیمی، شخصیت‌های خودشان را دارند؛ قصه‌ی خودشان را تعریف می‌کنند و از همه مهم‌تر، طرفداران دوآتشه‌ای برای خودشان دست و پا کرده‌اند. برای مثال، دنیای دی‌سی قصه‌هایی تیره و تاریک‌تر از مارول دارد و برخی کمیک‌های‌اش، مخاطب بزرگ‌سال دارند؛ از سوی دیگر تنوع قهرمان‌ها و گروه‌های قهرمانی مارول بیشتر از دی‌سی است.

بیاید قبل از هر چیز، نگاهی به معروف‌ترین شخصیت‌های دو دنیای مارول و دی‌سی بیاندازیم.

شخصیت‌های محبوب و معروف دنیای مارول، از این قرار هستند:

Marvel

  • Iron Man
  • Captain America
  • Hulk
  • Thor
  • Spider-Man
  • Wolverine
  • Deadpool
  • Doctor Doom
  • Red Skull
  • Loki
  • Magneto
  • Daredevil

دنیای مارول، گروه‌های قهرمانی بزرگی هم دارد، مثل:

Marvel-Avengers_1

  • The Avengers
  • X-Men
  • Fantastic Four
  • Guardians of the Galaxy

شخصیت‌های معروف دنیای دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC

  • Superman
  • Batman
  • Wonder Woman
  • Green Lantern
  • The Flash
  • Aquaman
  • Harley Quinn
  • Joker
  • Lex Luthor
  • Catwoman
  • Deathstroke
  • General Zod

برخی تیم‌های کمیک‌های دی‌سی هم از این قرار هستند:

DC-Justice-League_2

  • Justice League
  • Teen Titans
  • Green Lantern Corps
  • Batman and Robin

قهرمان‌هایی که همه جور قدرت دارند و در دنیای‌شان، شکست‌ناپذیر و نامیرا محسوب می‌شوند، در کمیک‌های دی‌سی کم پیدا نمی‌شوند. از طرف دیگر، قهرمان‌های مارول بیشتر قدرت‌هایی دارند که روی یک عنصر خاص تمرکز می‌کند.

به لطف مجموعه‌های سینمایی مارول و دی‌سی، قهرمان‌های این دو شرکت امروزه بسیار شناخته شده هستند؛ طوری که بزرگ‌ترین فیلم‌های هالی‌وودی و پرفروش‌ترین آن‌ها را فیلم‌های دی‌سی و مارول تشکیل می‌دهند.

می‌خواهیم در قالب مطلب «شما بگویید»، از شما بخواهیم تا دنیای دی‌سی و مارول را در مقابل هم قرار دهید. مطمئنا شما هم مثل ما و بسیاری از طرفداران این شخصیت‌ها، از بین این دو دنیا و قهرمان‌های‌شان، یکی را به عنوان دنیای محبوب خودتان انتخاب می‌کنید.

از دلیل خودتان برای پشتیبانی و دفاع از دی‌سی یا مارول بگویید. برای ما و دیگران بگویید که کدام دنیا را می‌پسندید و چرا.

دنیای کمیک‌های دی‌سی یا مارول، بالا و پایین‌های زیادی داشته‌اند، اتفاقات زیادی در آن‌ها روی داده است و این همه تناوب، مورد علاقه‌ی همه‌ی ما نبوده است؛ برخی ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های مارول، تایم‌لاین‌های مختلفی پیش می‌آید و قصه‌ها را بدون هیچ منطقی به یکدیگر ربط می‌دهد، خوش‌شان نیاید، برخی دیگر هم ممکن است از اینکه در دنیای کمیک‌های دی‌سی، قهرمان‌های بزرگ می‌میرند و به خنده‌دارترین حالت ممکن دوباره زنده می‌شوند، راضی نباشند.

به این سوال ما پاسخ بدهید که بالاخره کدام قهرمان‌ها و قصه‌های‌شان بهتر است: دی‌سی یا مارول؟



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۷۵ دیدگاه
  1. sh.kh

    ببخشید اما واقعا نمیفهمم چرا شما همه چیزو ربط میدید به هم من خودم هم دیسی فن هستم هم مارول فن و قبول دارم ک فیلم های جاستیس لیگ و بتمن علیه سوپر من افتضاح بودن اما این دوتا فیلم دلیل نمیشه که کلا دیسی افتضاح و ضعیف باشه خوبه که بدونین فقط شخصیت ها از روی شخصیت های دیسی بوده نه چیزای دیگه مثل فیلم نامه کمپانی وانر این شخصیت ها رو یه جورایی قرض گرفته و ازش فیلم ساخته و فیلم نامه و انتخاب بازیگر هم کار خودشون بوده نه دیسی که بخوایم بگیم دیسی داره گند میزنه چون اصلا ربطی به اون نداره و فقط شخصیت ها از اونه.دوما اینکه بیاید صادق باشیم مارول و دیسی هردو تو یه چیزی خوبن همونطور که دوستان گفتن دیسی واقعا کمیک های محشری داره و قبل از مخالفت بهتون پیشنهاد میکنم که یکی از کمیک هاشو بخونیدو سریال های نسبتا خوبی رو داره میسازه کارتون سازیش هم حرف نداره مخصوصا سریال هاش مثل یانگ جاستیس و مارول هم فیلم سازی قوی داره و شخصیت پردازی خوبی داره و در رابطه با تعداد شخصیت و تنوع اونا باید بگم که اون چیزی که تو مارول هست تو دیسی هم هست شخصیاتاشون چندان تفاوتی با هم ندارن اینو میتونید با خوندن کمیک هاشون متوجه شید تنها تفاوتشون داستان و ماجراییه که قهرمان طی میکنه پس نمیشه به راحتی گفت کدوم بهتره .به جای قضاوت عجولانه و از روی غریضه و احساسات حرف زدن بهتره که کمی درباره چیزی که میخوایم بحث کنیم اول اطلاعات جمع کنیم.
    و در جواب اون اقایی که گفتن دیسی شخصیت هاشو جوری نشون میده که شکست نا پذیرن الخصوص سوپر من باید بگم بهتره که برای شناخت شخصیت های دیسی یکم بیشتر کمیک بخونید تا بدونید همچین دیسی شخصیتاشو بزرگ نکرده و اینکه میگید نقطه ضعف منطقی اخه خود اینا اصلا منطقین که بخوان نقطه ضعفاشون منطقی باشن؟:////
    خوبه همیشه نیمه خالی لیوانو نبینیم و طرف یکی نباشیم

  2. میلاد

    طرف هیچکدوم نیستم بچگیم تموم دنیام زندگیم همین مرد عنکبوتی بود الانم برام جذاب تربت شخصیت بتمنه کمیک
    های دی سی و مارول سلیقه ایه ولی اکثریت اگه از روی تعصبیت انتخاب نکنیم کمیکای دی سی جذاب تر و بهترن از لحاظ سینمایی مارول کارنامه درخشانی داره و دی سی فقط یه تعداد فیلم واقعا عالی داره و این در حالیه که بتمن علیه سوپرمن چهار جایزه تمشک طلایی داره این جایزه به بدترین فیلم میدن . کارتون و سریال دی سی خیلی از مارول بهتره . تنوع شخصیت مارول بیشتر در هر حال مارول بهتره تونسته خودشو به جهان نشون بده در حال حاضر و دی سی نقش شخصیتای خودش تو دید همه ما خراب کرده در جواب کسایی که میگن بتمن قدرتی نداره بدرد نمیخوره بالا ترین قدرت عقل و روح قویه بتمن کسیه که برای هرچیزی امادس دست کم گرفته نباید بشه

  3. e

    من واقعا مارول رو ترجیح میدم.شخصیتاش رو جوری معرفی کرده که آدم حین تماشا فکر نمی کنه چیز غیرمنطقی ای وجود داشته باشه.
    ثور رو معرفی کرد که از سیاره دیگه ست و یه خداعه.ولی قادر مطلق نیست!
    هیچ کدوم از شخصیت های مارول قادر مطلق نیستن و هرکدوم حداقل یه نقطه ضعف منطقی دارن.
    ولی شخصیت های دی سی یا به قدری ضعیفن که نمیشه بهشون قهرمان گفت یا قوی بی منطق!
    بتمن یک انسان معمولیه که فقط یک لباس و چندتا اسلحه معمولی داره.هرچقدر هم فنون رزمی دیده باشه هرگز نمی تونه مثلا دربرابر Ultron دنیای مارول مقاومت کنه!
    و ناگهان سوپر من میرسه!یک خدا که هر نیرویی که فکرش به ذهنتون برسه رو داره!هیچ چیز اونو شکست نمیده!به شکل کاملا غیرمنطقی ای هیچ چیز براش غیرممکن نیست!جز سنگ سبز رنگی که اونم به ناچار قرار دادن تا مثلا در فیلم بتمن علیه سوپرمن،بتمن بیچاره یک برگه برنده داشته باشه لااقل.
    در دنیای مارول هیچ کدوم از این شخصیت ها الکی قهرمان نامیده نشدن.
    تونی استارک/آیرون من به واسطه هوش بی نظیرش در عین حال ثروت زیاد،می تونه تجهیزات بی نظیری بسازه(بدون ثروت هم همونطور که در فیلم آیرون من۱ مشاهده کردیم می تونه به وسیله هوشش تجهیزاتش رو بسازه)اینم در نظر بگیریم که لباس آهنی اون به هیچ عنوان دست و پاشو موقع مبارزه نمی بنده،که یک نوع حفاظ امن هم براش هست(در مقایسه با لباس آهنی بتمن موقع مبارزه با سوپر من که بیش از حد زمخت و مسخره بود عرض کردم).
    یا اسپایدر من که یه بچه مدرسه ایه و توسط عنکبوت رادیاکتیوی گزیده میشه و قدرت های خاص پیدا می کنه ولی قدرت هاش چیزای خارق العاده ای نیستن!مثلا همون اول طبق کمیک بوک ها نمی تونه از دستش تار بفرسته.اونم یه بچه باهوشه که دستگاهی می سازه که این کار رو براش کنه.
    و…
    نکته دیگه این که بعد تعویض لباس و پوشیدن لباس قهرمانی،ناگهان حالت موی شخصیت های DC تغییر می کنه!موی سوپر من ژل زده میشه مثلا!فکر کنید بمب تا ده دقیقه دیگه منفجر میشه و سوپر منم که لباسشو زیر کتش پوشیده،بلافصله کتشو درمیاره،عینکشو برمی داره،موهاشو ژل می زنه و بعد می پره رو بمب.عه!مثل اینکه بمب زوذتر منفجر شده!
    فیلم های دی سی رو در نظر می گیریم:
    دنیای تاریک و بی روح که قهرمان ها می میرن و مسخره وار دوباره متولد می شن.
    اگه قهرمان مورد علاقه تون مرد نگران نباشید!دی سی اونو بهتون در فیلم بعدی خیلی راحت بر می گردونه!
    درعین حال منصفانه بخوام بگم،نمی شه جذابیت بی اندازه فیلم the dark knight رو از یاد برد.
    هیث لجر با بازی فوق العاده اش این فیلم رو تا ابد در قلب ها موندگار کرد.
    جالب اینه که بسیاری از ضد قهرمانان دی سی،از قهرمانانشم محبوب ترند.نمونه ش همین جوکر که عرض کردم.
    فیلم های دنیای مارول واقعا بی نظیرند.
    فیلم هی جذابی که قهرمانان باهم در ارتباطند.
    گاهی باهم خوبن گاهی از هم متنفر میشن
    باهم با دشمنان می جنگن(Avengers)
    گاهی هم با هم می جنگن(Civil war)
    باهم منطقی بحث می کنن
    گفتگوهاشون همه قابل درکه
    در دنیای فیلم های دی سی بحث پیش میاد ولی بلافاصله بعد یه مخالفت کوچیک،دوباره همه یک سو میشن!بدون هیچ مجادله ای سر اینکه کی درست میگه؟!گفتگو ها مصنوعین قهرمان ها مکمل نیستن!(لیگ عدالت)
    در انتها که بخوام بگم هر بازیگری چه در دنیای دی سی چه مارول نقششو به بهترین شکل انجام داده و همشون زحمت کشیدن.بازیگرای دنیای مارول و دی سی باهم بحثی ندارند، که خیلی هم باهم روبط خوبی دارن.
    اینجا جای گفتن نظر شخصیمونه و قطعا نظرها متفاوت خواهد بود.از اینکه به نظر هم احترام می زاریم تشکر می کنم.
    ممنون از سایت خوبتون

  4. مرتضی

    دوستان می گویند که تنوع شخصیت های مارول نسبت به دی سی بیشتر است؛شاید در تعداد ابر قهرمان ها اینطور باشد ولی از نظر ضد ابر قهرمان دی سی برای هر ابر قهرمان هاش کلی دشمن دارد
    شاید بهتر است اینطور بگوییم که وسعت دنیای دی سی در ضد ابر قهرمان هاست و وسعت دنیای مارول در ابر قهرمان ها

  5. AA4444

    دی سی برای این تو فیلماش یکم ضعیفه چون شخصیتاییشو که کسی اونارو نمیشناسه ولی قدرتایه خوبیدارنو تویه فیلم نمیاره مارول برایه این فیلماش خوبه چون تو هر فیلمش کلی شخصیت میاره و این یه سبک نیست فقط زیاده روی

  6. AA4444

    دی سی یه فیلم بتمن شوالیه تاریکی برمیخیزد داد تا یه مدت طولانی مارول هر کاری کرد نتونست رکوردشو بزنه تا اینکه ددپولو داد بعد شما میگید مارول بهتره؟ تازه اونایی که میگن دی سی برای بچه هاست لطفاً برن کمیک های joker
    Professor pyg
    Mr. Zsasz
    Scarecrow
    Two face
    clay face
    Red hood
    Man bat
    Parasite
    ببینند تا بفهمن مارول بچه بازیه یا دی سی

    1. مرتضی

      دقیقا همینه

    2. PRS

      من بدون تعصب میگم فیلمای دیسی حتی به گرد پای مارول هم نمیرسه و مارول در دنیای کمیک هم مارول کمی از دیسی بهتر عمل کرده و درمورد شخصیت ها هم مارول بهتره چون اریجینی منطقی دارند و شخصیت های مکمل خیلی خوب عمل میکنند ولی در دنیای کارتون بله دیسی بهتره

      1. ستایش

        اصلا تعصب نداشتی ؟!😂
        درست اینه : دی سی تو کمیک و سریال و انیمیشن و ابرشرورا عالیه .
        مارولم تو سینمایی و ابرقهرمان ها عالیه .
        مشکل دی سی تو بی نقص کردن ابرقهرمانا یا بسیار ضعیف کردن اوناست .
        مشکل مارولم توی شخصیتای شرور آبکیه .

  7. مرتضی

    این در جواب دوستمون که میگفت ارس قوی تره یا هلا

    ارس فرزند زئوسه و یکی از قدرتمند ترین خدایان ولی هلا فرزند ادینه وتازه هم ارس توانایی کنترل فلز هارو داره ولی هلا همچین قدرتی نداره

    حالا بگو کدوم قوی تره

    1. ارام

      در مورد ارس و هلا
      اولا اودین اعتراف کرد که هلا از اون قوی تر است و اودین کسی که تانوس را شکست داد
      ثانیا ارس با دو تا شوک از برق شکست خورد در حالی که هلا با صاعقه به بزرگی اسمان خراش نابود نشد و تنها با انفجار کل ازگارد نابود شد (تازه ظاهرا مارول میگه که با اون هم نابود نشد)
      ثالثا اون یک لشکر ازگاردین با پیرفته ترین تکنولوژی را در مدت پنج دقیقه نابود کرد و بعد یک لشکر مرده متحرک ساخت در حالی که ارس مثل ترسو ها چندصد سال قایم میشد و مردم رو گول میزد بعد تو میگی ارس از هلا قوی تر معلومه که اشتباه میکنی

  8. مرتضی

    آخه خدایی سه گانه بتمن بهتر و جذاب تره یا سه گانه اسپایدر من یا سه گانه انتقام جویان یا سه گانه تور

  9. مازیار

    مارول زمین تا آسمون با مارول فرق داره
    یکی از اصلی ترین فرق های مارول اینکه هر شخصیت هویته مخصوصی داره ولی دی سی اینو نداره مثلا من ۵ ساله که ندونستم جوکر چطوریه

    1. مرتضی

      شما نفهمیدی وگرنه جوکر بهترین شخصیت ضد ابرقهرمان هستش

  10. علی

    بیاید یه مقایسه کلی بین دی سی مارول داشته باشیم

    کمیک
    مارول = دی سی
    توی دنیای کمیک پستی و بلندی های زیادی داریم اصلا نمیشه گفت کدوم بهتره در نتیجه ما میگیم مساوی
    بازی
    مارول دی سی
    توی فیلم ذره ای نباید شک کرد که مارول بهتر بوده دنیایی که الان مارول ساخته خیلی معرکست از جهت فیلم ها همه عالی فوقالعاده بودن درحالی هر سال در زمینه فیلم داره ضعیف تر میشه
    سریال
    مارول > دیسی
    شمارو نمیدونم ولی بنظر من دنیای سریالی دی سی فقط اول هاش خوب بوده فلش فقط فصل یک و دوش قشنگ بود ارو نهایتا تا فصل چهارش قابل دیدن بود سوپرگرل تا اینجا که من میبینم بد نیست افسانه های فردا یه تراژدی مضخرفه کراس اور بین شخصیت ها اونقدر کلیشه ای و داغون هست که اصلا هوادار نمیفهمه کی کیا از کجا میشناسه فلش و سوپرگرل هنوز همدیگه رو ندیده رفیق فاب هم میشند توی سریال دیسی داره خیلی زیاده روی میکنه بالا بردن شخصیت اعضاب خوردکنه اما از یه طرف دیگه شما فقط سریال های مارول و ببینید
    دیسی داره ۵۰ سیاره زمین میسازه سیاره اول دوروز بعد قهرمان سیاره دوما میشناسه از اون طرف مارول
    ۵ تا قهرمان توی سریال هاش آورده بی باک ، جسیکا جونز ، لوک کیج ، آیرون فیست ، پانیشر در حالی که هرپنج فقط دارند توی شهر نیویورک زندگی میکنند به شکل آدم های کاملا عادی سریال دردویل و ببینید تازه میفهمید معنی دنیای تاریک یعنی چی الان بعد دو فصل هنوز خبری از بهترین دشمن بی باک یعنی بولآزای نیست هوادار تشنه دیدن اونه درحالی که دیسی کل دشمن های فلش و تو فصل اول چپونده بوده بدون اینکه اصلا یک ذره روی این شخصیت ها کار کنه کراس آور بین شخصیت ها به منطقی ترین شکل ممکن انجام شده از بحث نتفلیکس که بگذریم مارول با سریال مامورین شیلد حسابی ترکونده این سریال از هر جهت داره عالی عمل میکنه بهترین جلوه از یه سازمان و به هوادار نشون میده مخلص کلوم آقا جان مارول خیلی از دی سی توی ساخت سریال بهتر بوده
    کارتون
    مارول<دی سی
    کاملا مشخصه که دی سی از هر جهت توی کارتون بهتر از ماروله توی انیمیشن هایی که ساخته همیشه ترکونده انیمیشن هایی تیتان ها به پیش لیگ عدالت نوجوان خیلی از مارول جلو تره تنها چیزی که مارول و توی این کورس با دیسی نگه میداره انیمیشن های مردعنکبوتی

    در کل بر خلاف نظر خیلی ها که میگند مارول مال بچه هاست و دی سی مال بزرگ سال ها من میگم کاملا قضیه برعکس دی سی بیشتر به درد بچه ها میخوره سریال های دی سی و بچه ها بیشتر میتونند بپسندند تا بزرگ تر ها کارتون و بازی مال بچه هاست فیلم و سریال مال بزرگترها همینه که مارول توی این قضیه پیشی گرفته کاراکتر های دی سی دنیای رنگارنگ هستند اما مارول نه نمیدونم اونایی که بخاطر لحن لایت و طنزگونه اونارو بچه گونه میخونند چی فکر میکنند اتفاقا خیلی از بچه ها اصلا طرفدار سبک کمدی نیستند و دوستدارند همه چیز تاریک و خفن باشه.

    1. دانيال

      اصلا هیچی در مورد دی سی نمیدونی بعد میای مقایسه میکنی،تو کمیک که دی سی بهتره تو سریال هم همینطور فقط تو فیلم سازی مارول برتری داره

      1. a

        باید بگم ایشون که میگن مارول تو سریال و فیلم و کمیک بهتره بیست خط دلیل مینویسن بعد شما بچه ها که میگین دی سی بهتره (تایپ بلد نیستین که دلیل نمینویسین یا میگین مامان باباتون متن رو براتون بخوانن و بعد میگین اونا حرفا شما رو بنویسن) فقط میگین دی سی بهتره ؟؟؟؟؟؟؟ ۲ تا دلیل بیار ما قبول میکنیم!!اصا تو بگو بتمن مال دی سیه یا مارول؟

      2. اقا

        اقا نگف کمیک بهتره گف مساوی

  11. پویا

    سلام به عقیده من علایق افراد به مارول یادی سی براساس هوش های هشتگانه است افرادی که دارای هوش فضایی قراردای واقع گرا هستند دوست دار شخصیت های مارول وافرادی که دوست دار شخصیت های دی سی هستند دارای هوش کلامی اجتماعی هنری هستند وهمه افراد با هم متفاوتند وبین هوش های هشتگانه هوش بهتر بدتر وجود ندارد

  12. مرتضی

    ببخشید تو رگناروک مال ماروله

    1. امیر حسین

      بله

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما