شما بگویید؛ اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اینترنت ADSL یا اینترنت TD-LTE

این هفته قصد داریم در مطلب «شما بگویید» به یکی از مهم‌ترین اجزای زندگی مدرن بپردازیم: اینترنت. اینترنت به عنوان بستری برای ارتباط، تحصیل، سرگرمی، تجارت و انجام بسیاری از امور روزمره، به بخشی جدانشدنی از زندگی همه‌ی ما تبدیل شده است. امروز برای بسیاری از ما کیفیت و سهولت دسترسی به اینترنت همان‌قدر مهم است که زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و خیابان‌های خوب شهر را جزئی از یک زندگی راحت می‌دانیم. بنابراین انتخاب یک شیوه‌ی مناسب برای اتصال به اینترنت می‌تواند تاثیر زیادی در زندگی ما داشته باشد. هر چند گسترش شبکه‌های موبایل کمک کرده تا همیشه و همه‌جا به اینترنت متصل باشیم، ولی همچنان اکثر ما به یک اتصال اینترنت پایدار، سریع و ارزان در خانه یا محل کار نیاز داریم. اگر همین امروز قصد داشته باشید برای خانه یا محل کار خود اینترنت ثابت تهیه کنید، دو انتخاب اصلی خواهید داشت: ADSL و TD-LTE. در ادامه با هم نگاهی به محاسن و معایب هر کدام از این دو انتخاب می‌اندازیم. با مقاله‌ی ما همراه باشید و در پایان با رفتن به بخش نظرات، به ما بگویید انتخاب شما چیست: اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

دو تکنولوژی ADSL و TD-LTE تفاوت‌های فوق‌العاده زیادی با هم دارند. البته ما در این مقاله قصد نداریم درگیر جزئیات فنی شویم. مهم‌ترین تفاوت فنی این دو تکنولوژی این است که ADSL بر مبنای نقل و انتقال اطلاعات روی سیم‌ها مسی از طریق خطوط تلفن ثابت کار می‌کند، ولی TD-LTE بر پایه‌ی شبکه‌های موبایل نسل چهارم توسعه یافته. بنابراین از همین ابتدا می‌توان برخی از محاسن و معایب این دو تکنولوژی را متوجه شد. برای استفاده از ADSL لزوما به یک خط تلفن ثابت نیاز دارید. TD-LTE شما را از خط تلفن ثابت بی‌نیاز می‌کند، ولی برای استفاده از آن لازم است محل مورد نظر شما در منطقه‌ی تحت پوشش شبکه‌ی TD-LTE قرار داشته باشد. خوشبختانه پوشش شبکه‌ی TD-LTE در ایران رو به گسترش است ولی همچنان خط تلفن ثابت ضریب نفوذ بیشتری دارد.

البته با در اختیار داشتن خط تلفن ثابت هم کار برای استفاده از ADSL تمام نشده است. به برخی دلایل فنی گاهی امکان راه‌اندازی اتصال اینترنت ADSL روی برخی از خطوط ثابت وجود ندارد. حتی اگر جزو این دسته هم نباشید ممکن است به دلیل پر بودن پورت‌ها در مرکز مخابراتی محل مورد نظر، امکان استفاده از ADSL را نداشته باشید. اگر خوش‌شانس باشید و با هیچ‌کدام از این موانع روبرو نشوید، لازم است برای اتصال به اینترنت از طریق ADSL ابتدا مدارکی مانند کد ملی صاحب خط و آخرین قبض پرداخت شده را برای ISP مورد نظر بفرستید. در این مرحله هم ممکن است گاه تا چند ماه در صف تایید مدارک و انتظار برای رانژه شدن خط از سوی مخابرات بمانید.

در سوی مقابل خریداری و راه‌اندازی اتصال اینترنت TD-LTE به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر است. تنها کافی است از قرار داشتن در منطقه تحت پوشش مطمئن شوید و پس از آن به صورت آنلاین یا حضوری نسبت به تهیه مودم، سیم‌کارت و اشتراک TD-LTE از یکی از ارائه‌دهندگان این سرویس اقدام کنید. بلافاصله پس از دریافت می‌توانید سیم‌کارت را در مودم قرار دهید و اتصال شما فعال خواهد بود. نکته‌ی مهم دیگر این که اگر زمانی قصد تغییر محل کار یا خانه‌ی خود را داشته باشید، برای دریافت مجدد اتصال اینترنت ADSL باید تمام مراحل را از نو طی کنید؛ ولی امکان جابجا کردن مودم TD-LTE در کل مناطق تحت پوشش این سرویس وجود دارد.

اینترنت ADSL یا اینترنت TD-LTE

تکنولوژی ADSL از آنجا که قدمت بیشتری دارد و برای نقل و انتقال اطلاعات با محدودیت‌های شبکه‌ی کابلی روبرو است، نسبت به TD-LTE حداکثر سرعت کمتری را می‌تواند ارائه کند. آخرین نسل از ADSL که با نام ADSL2+ شناخته می‌شود، در بهترین حالت می‌تواند سرعت دانلودی حدود ۲۵ مگابیت در ثانیه داشته باشد. این در حالی است که تکنولوژی TD-LTE امکان پشتیبانی از سرعت‌هایی تا چند برابر بیشتر را دارد. البته در عمل عوامل مختلفی باعث می‌شود که کاربران سرعت‌های کمتری را تجربه کنند.

سرعت، کیفیت و پایداری اینترنت ADSL به زیرساخت‌هایی نظیر عمر تجهیزات مخابراتی، شبکه‌ی کابلی، فاصله‌ی کاربر تا مرکز مخابرات و حتی سیم‌کشی داخلی ساختمان بستگی دارد. در حال حاضر بالاترین سرعت اینترنت ADSL در ایران ۸ مگابیت در ثانیه است. البته تجربه نشان داده که کیفیت و سرعت اتصال اینترنت ADSL می‌تواند در مراکز مخابراتی و محل‌های مختلف بسیار متفاوت و گاه کمتر از این رقم باشد.

در تکنولوژی TD-LTE هر فرستنده می‌تواند سرعتی برابر با ۱۰۰ مگابیت در ثانیه یا بیشتر را تامین کند. این ظرفیت بین تمام مشترکان متصل به آن فرستنده توزیع می‌شود. علاوه بر تعداد مشترکین، طبیعتا میزان فاصله از فرستنده هم روی سرعت اتصال TD-LTE تاثیر دارد. در مجموع طبق تجربه‌ی ما، در حال حاضر سرعت دانلود در تکنولوژی TD-LTE حتی در شرایط نه چندان مطلوب هم می‌تواند با یک اتصال ADSL مناسب رقابت کند. همچنین سرعت واکنش پینگ (Ping Response Time) پایین و پایدار در تکنولوژی TD-LTE آن را برای مصارف خاصی مانند بازی‌های آنلاین مطلوب می‌کند. البته طبیعتا اگر خارج از ناحیه‌ی پوشش مطلوب شبکه باشید ممکن است با ناپایداری‌هایی روبرو شوید.

در گذشته‌ای نه چندان دور، هزینه‌ی کمتر یکی از محاسن اینترنت ADSL نسبت به شیوه‌های مرسوم دیگر محسوب می‌شد. ولی با رشد و توسعه‌ی تکنولوژی و شبکه‌های موبایل، هزینه‌های اینترنت بی‌سیم به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر هزینه‌ی هر گیگابایت اینترنت TD-LTE بسته به میزان مصرف چیزی در حدود ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خواهد بود که تقریبا با هزینه‌ی اینترنت ADSL برابر است. البته با توجه به پشتیبانی TD-LTE از سرعت‌های بیشتر می‌توان این تکنولوژی را مقرون به صرفه‌تر تلقی کرد.

نظر شما در مورد محاسن و معایب دو تکنولوژی ADSL و TD-LTEچیست؟ در حال حاضر از کدام تکنولوژی اینترنت ثابت استفاده می‌کنید؟ تجربه‌ی استفاده از کدام‌یک از این دو تکنولوژی را داشته‌اید؟ در بخش نظرات می‌توانید تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران دیجی‌کالا مگ در میان بگذارید و دلایل خود را برای ترجیح دادن هر تکنولوژی بیان کنید. از اینجا به بعد شما بگویید؛ اینترنت ADSL یا TD-LTE؟

telegram_ad2_1



برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۱۱۷ دیدگاه
  1. آرین

    به نظر من td lte میتونه سرعت خوب و دلچسبی رو ارائه بده اما بدرد گیم نمی خوره واقعا تایم اوت بالایی داره حتی گاهی برای چند لحظه یک خط می شود و چشمک می زند که نت برای اون چند لحظه می پره و قطعا از سرور بازی لفت می خورید اما adsl سرعت بسیار پایین و بی کیفیتی رو نسبت به قیمتش ارائه می ده که حداقل تایم اوت کم ثبات نسبی خوبب رو ایجاد می کنه با این حال گاهی بخاطر سرعت پایینش ممکنه سرتون رو به دیوار بکوبید و عصبانی شید

  2. amir

    سلام
    من td lte مبین تو طرح عید فطر که هنوزم برقراره گرفتم
    سرعت با انتن متوسط ۲۱ و منطقه بهتر رو ۳۱ تست سرعت داشتم
    در کل سرعتش خوبه
    بسته هاش تنوع نداره
    اما مقلا ۵۰۰ گیگ روزانه و هزار شبانه رو سالی ۶۰۰ میدن که بد نیست

    شنیدم قفل مودم هم میشکنن و میشه روش سیم کارت انداخت

    در کل نسل جدیده سرعت ۳ ۴ برابر adsl

  3. فرامرز

    تجربیات ۲ روزه استفاده از اینترنت ثابت نسل ۴ ایرانسل

    ۱- مودم مورد استفاده از نوع فضای خارجی هست و در پشت بام نصب شده . ( حداقل ۳ ساعت زمان برای یافتن بهترین محل صرف شد )

    ۲-تمام چراغ های انتن دز زیر مودم روشن میشود و قاعدتا باید بهترین کیفیت و سرعت را بدهد .

    ۳- پوشش منطقه ما در نقشه به رنگ سبز پرنگ است که معنی پوشش قوی حتی در داخل ساختمان دارد ( مودم ما که خارجی هست و خیلی خیلی انتظارات میره بالا )

    ۴-وقتی مودم و تشکیلات به صورت کامل نصب شد با همون کابل خودش مستقیما به لب تاپ وصل کردم و تست سرعت گرفتم . پینگ خوبی داشت ۲۰-۳۰ ثانیه ولی بهترین سرعت نهایتا به ۲۰ مگ رسید !!!!!! …. تمام رویاهام برای اینترنت پرسرعت پودر شد ؛ تصور من اینترنت بالای ۴۰-۵۰ مگ بود اونم ثابت و بدون مشکل .

    ۵- اولش سرعت ۲۰ مگ بود !!!! بعد کم کم به ۱۰ مگ رسید !!!!!!!! داغون شدم .

    ۶-زنگ زدم به پشتیبانی ، گفتن همینه !!!! سرعت شما که خوبه ، خیلی ها ۲-۳ مگ هست !!!!!!!!! حالا در آینده بهتر میشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    خلاصه بعد از ۲ روز تلاش و رویا بافای برای اینترنت پرسرعت !!!! و خرج کردن نزدیک ۵۰۰ هزار تومان ناقابل برای مودم و روتر و کابل و….. به این واقعیت اسفناک و قدیمی رسیدم که نباید گول تبلیغات شرکت ها رو خرد .

    نمیدونم چرا اینقدر اینترنت ثابت ایرانسل ضعیفه چون من از اینترنت همراه ایرانسل با مودم همراه استفاده میکنم و سرعتش خیلی خوبه . حدود ۲۰-۳۰ مگ ثابت سرعت میده .

    خلاصه اینکه در حال حاضر این سرویس رو به هیچکس پیشنهاد نمیکنم ، حداقل یک سال دیگه صبر کنید تا سیستم ها ثابت بشه و نقاط ضعف کمتر بشه .

    این تجربه برای ۱۱ و ۱۲ تیر هست . داغ داغه .

  4. فرامرز

    انتخاب بین دوسبک مختلف از تکنولوژی هست با تفاوت های زیاد .

    یکی سرعت کم ولی ثابت و پایدارتری دارد در حالی که دیگری کاملا بستگی به محل نصب مودم دارد ولی میشه انتظار سرعت های بسیار بالاتر رو داشت .
    باید قبول کرد که دیگه عمر ADSL تمام شده و اگر شرکت های ارائه دهنده ، قیمت های خودشون رو کاهش ندهند در مدت زمان کوتاهی شاهد کوچ مصرف کننده ها به سمت اینترنت همراه ۴G و LTE ثابت خواهیم بود . چرا که به لحاظ قیمت چندان تفاوتی ندارد بلکه حتی در بسته های یکساله و پرحجم شما برای هر گیگ فقط هزار تومان و در بعضی بسته ها ۷۵۰ تومان پرداخت میکنید !!!!!!!!!!!

    البته برای کسانی که از دانلود شبانه استفاده میکنند شاید هنوز ADSL ارزش داشته باشد . ولی برای کسی مثل من که حتی ماهی ۴۰ گیگ هم مصرف میکنم adsl خیلی به صرفه نیست …..

    اتفاقا در همین ماه اینترنت ADSL من با شاتل تمام میشه و منتظر هستم ببینم آیا بسته های مناسب برای حجم بالا ارائه میکنند یا نه ، و اگر نشد کوچ همیشگی به TD-LTE

    امروز دیدم که ایرانسل بسته های جدید گذاشته و خوبه .

  5. miad

    تفاوتی مثبت بین ۴g و LTE فعلا (تیر ۱۳۹۶) نیست. بلکه شما بسته های ساعتی شبانه روی LTE ندارید و باید بسته های ماهانه دو ماهه و سه ماهه با قیمت بالا خریداری کنید. همچنین اصلا برای بازی های آنلاین کامپیوتری مناسب نیست چون packet lost شما بالای ۵% هستش شما با lag بسیار بالایی مواجه خواهید شد( درچند پینگ شما روی ۸۰ تا ۹۰ است). فعلا برای دانلود شبانه و بازی LTE ثابت ایرانسل برای شما کابوسی فراموش نشدنی است.

  6. peyman

    یک توضیح
    ۴g از دو باند ۱۸۰۰ یا ۲۶۰۰ استفاده میکنه سرعت مناسب (cat4 )
    ۴g+ از دو باند به صورت همزمان اسفاده میکند بالاترین سرعت ( cat6 )
    td-lte از باند ۳۵۰۰ اسفتاده میکند
    در هر صورت ۴g+ بالاترین سرعت را اراعه میدهد

  7. علی

    متاسفانه در ایران تفاوت خاصی بین اینترنت های ۵ سال قبل با الان نیست. از این نظر من مستقیم میرم سر اصل مطلب؛ به نظر من TD-LTE بهتره چون میشه هرجایی که هستین ازش استفاده کنین فقط یک سیم برق میخواد!

  8. حامد

    سلام
    کلاً هیچ نوع اینترنتی در ایران از کیفیت استاندارد بر خوردار نیست
    چون فقط سرعت دانلود و اپلود شده ملاک اینترنت خوب
    و موضوع پینگ تایم و تایم اوت که گیمر ها به ان توجه خاصی دارند تبدیل شده به یک ارزو ! حتی سرویس های اینترنت از طریق امواج رادیویی ( وایرلس) که با هزینه های
    زیاد تری نصبت به سایر سرویس ها و با شعار پینگ تایم مناسب و عدم تایم اوت به فروش می رود هم در عمل جوابگو ی گیمر ها نیست ، وعلت این رو توضیع کننده اصلی اینترنت یعنی مخابرات إعلام می کنند ، متاسفانه
    کیفیت اینترنت کشور های همسایه مثل ترکیه ، عراق و أفغانستان از نظر مواردی که اشاره کردم از کیفیت بهتری نصبت به ایران بهره می برند

    1. داريوش عاشوري

      خسته نباشید
      پینگ فقط برای بازی هم نیست.
      برای معاملات بورس و اوراق بهادار،مبادلات ارزی،نفت،کالا.
      هم چنین بک تست و فید بک از نرم افزار های معاملاتی بعد از ساخت استراژی و برنامه نویسی استراتژی.
      بنده اینترنت
      LTE
      هم دارم روی خط ثابت هم دارم با اینکه سرعت سیم کارته من ١٠ برابره خط ثابت بنده هستش ولی جوابگوی کار بنده نیست و از خط ثابت استفاده میکنم،
      ممنون.

    2. mohammd

      سلام
      شما درست می گویید ولی ما چه باید بکنیم ؟؟؟؟؟؟؟

  9. زهرا

    سلام
    من ی سوال داشتم
    تفاوت TD-LTE با مودم های ۴G در چیه؟
    مودم فورجی رو میگن قابل حمل خب در پیام ها و توضیحات خوندم تی دی هم هرجا ساپورت کنه میشه برد
    سرعت ها هم ک باید یکی باشه !!!
    نکنه منظور اینه ۴جی در حین راه رفتن میشه استفاده کرد ولی تی دی رو باید اسکان پیدا کنی در محل مورد نظر و بعد استفاده کنی؟
    میشه یکی فرق این دو رو هم بخوبی بگه؟
    ممنونم

    1. Amir

      سلام دوست عزیز همانطور که فرمودید هم اینترنت ۴g و هم td-lte قابلیت جا به جایی رو داره و از لحاظ سرعت هم شما تقریبا نتایج یکسانی از این دو مدل مودم خاهید گرفت ولی تفاوت اصلی بین این دو تکنولوژی این هست که مودم های ۴g از فناوری FD-LTE استفاده میکنن که به این معناست که برای اپلود و دانلود به طور همزمان پهنای باند رو نصف میکنن و نسفش رو برای اپلود و نصفش رو برای دانلود استفاده میکنن این به معنای افت سرعت در بعضی موارد میتونه باشه ولی مودم های TD-LTE همونطور که اسمشون روش هست از فناوری TD-LTE استفاده میکنند و این به این وعناست که برای اپلود و دانلود پهنای باند نصف نمیشه بلکه در کسری از ثانیه کل پهنای باند برای دانلود و در کسری از ثانیه کل پهنای باند برای اپلود سویچ میشه و این تجربه ی سرعت بالاتری در خیلی از موارد به شما میده

  10. اميرو

    اختلاف بزرگ ممکنه دانلود رایگان شبانه باشه که خودم به شخصه بین ١۵ تا ٢٠ گیگ استفاده میکنم و ایرانسل از این نظر محروم هستش. ولی خوب سرعت باورنکردنی ۴G هم نباید دور از کلام باشه.

    1. سجاد

      دوست عزیز ایرانسل طرح نا محدود شبانه داره که من با سرعت ۸ مگ دانلود کردم،تو یه شب ۱۰۰ گیگ دانلود کردم با هزینه ۴۰۰۰ تومن !!
      ایرانسل ۴G بهترین اینترنت ایرانه
      هم قابل حمل هم پرسرعت ترین اینترنت با بسته های متنوع

  11. حامد ذاکری

    اگر بخوایم جدا از ارائه دهنده سرویس در نظر بگیریم در کل کیفیت و ثبات ADSL بسیار بهتره ، از Ping برای بازی گرفته تا موارد دیگه مثل قطع سرویس.
    اما جاهایی که تلفن نیست هیچ چاره ای جز TD LTEندارن . اونم مناسبه ، به خصوص که کیفیت آپلود بهتری نسبت به ADSL دارن . چون حداکثر سرعت آپلود ADSL یک مگابیت بر ثانیه هست ،
    حالا بعضی جاها که اینترنت تو انحصار مخابرات هست شاید TD LTE کیفیت بهتری داشته باشه براشون.

  12. امید حیدری پوری

    من یک بررسی کردم بین دو تا سرویس که td ارائه میدن،کلا سرعت مبین نت بهتره اما محدوده پوشش دهی ایرانسل بیشتر،طرح های ایرانسل گرونتره،من هنوز adsl بیشتر میپسندم چون نامحدود داره و سرعتش رضایت بخش هست و درگیر مشکلات آنتن دهی و اینا نیستی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما