شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. Ghost

    فقط اپـــــــل والسلام ختم کلام

    تو یه ویدئو دیدم اپل ایفن ۶s با دو گیگ رم جدیدترین گوشی سامسونگ رو آرد کرد.
    باز هم میگم اول و آخر اپـــــــــــــــــــــــل

  2. amir masoud

    به نظر من کاملا به مصرف کننده مرتبط میشه، نمیشه گفت کدام محصول بهتره. مثل این میمونه که بگی تلفن ثابت بهتره یا همراه. درسته که هر کدام کاربری تقریبا مشابهی دارن اما سطح مصرف کننده های متفاوتی رو پوشش میدن. عملا ۹۰% کاربرانی که با IOS کار میکنن حتی ۱۰% به این سیستم عامل آشنایی ندارند، برای انجام ۱ کاره ساده مثل ارسال موزیک به داخل سیستم عامل و گوشی همراهشون باید حتما به فروشگاه برن تا فروشنده براشون این کارو انجام بده. برای ساخت یک Apple ID کلی پول بدن در صورتی که کاملا رایگان هست. اینها نقطه ضعف هایی هست که کاربران ایرانی به محصول میگیرن اما در اصل این نقطه ضعف های کاربره که بدون توجه به نیازش دیوایس رو انتخواب کرده. از اونطرف نمیشه گفت که انروید پشتیبانی و آپدیت نداره، برای محاسبه این واقعیت شما باید حتما محصولات سری NEXUS رو بررسی کنی چون عدم ارائه مناسب آپدیت برای دیوایس های برند های مختلف مثل SAMSUNG – LG …به عهده صاحب برند هست نه گوگل. محصولات آندرویدی با برند های متفاوت اختیارات زیادی به کاربر میدن که این خودش خیلی جذاب هست و خیلی کاربری رو راحت میکنه اما عملا به عت همخوانی کم سیستم عامل و سخت افزار (به علت تغییرات زیاد سیستم عامل توسط برند ها و تفاوت های زیاد سخت افزاری در حجم زیاد محصولات اندرویدی) عملا یک گوشی اندرویدی هرچند پرچمدار بعد از ۱ سال و اندی با کاهش کیفی و بازده مواجه میشه که این موضوع رو در محصولات اپل عملا بعد از ۳ سال به بالا میشه دید.
    در کل برتری های زیادی رو میشهه برای هر محصول نام برد، اما مثل انتخواب گوشی که نیاز کاربر تعیین کننده است در این قسمت هم میشه گفت که سطح و کاربرد محصول برای مصرف کننده میتونه تعیین کننده برتری سیستم عامل باشه.

  3. علیرضا

    فقط ویندوز فون حرف نداره.

  4. behnam

    با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز و دیجی عزیز
    بنظر من ضعف بزرگ اندروید در وجود مارک های ضعیف و تعدد سخت افزار های اکثرا فیک تو بازاره ومربوط به سیستم عامل اندروید نمیشه با توجه به گفته های بالا از نظر من راحتی و مدیریتی که شما تو اندروید دارین هیچوقت تو ای او اس بهش نمیرسین چون شرکت اپل کمی دیکتاتورانه عمل میکنه و شما رو مجبور به استفاده از یک سری نرم افزارهای خاص برای انجام امورتون میکنه نمونش ای تیونز
    اما شما در اندروید همچین مشکلی رو ندارید و براحتی از میون صدها نرم افزار مربوط به بخش های مختلف میتونید اونیکه مد نظرتونه انتخاب کنین و از استفاده ازش لذت ببرین
    یکی از خصوصیات خاص اپل روان بودن و عدم داشتن لگ هستش کهبا پیشرفت سخت فازار های گجت های اندرویدی تو اندروید الان یکی دو ساله که دیگه شاهدش نیستیم
    به طور کل نمیشه گفت کدوم بهتر هستن
    این بطور کلی برمیگرده به سلیقه و نوع کاربری که شخص از دستگاهش انتظار داره
    من بشخصه با ای او اس اصلا راحت نیستم و دستگاه های اندرویدی رو باز تر و پربازده تر میبینم خصوصا با محدودیت های اینترنتی ایران
    ممنون

  5. حسين

    من میگم هیچ کدوم چون رابط کاربریه شبیه هم دارن حالا چه برنامه های اختصاصی داشته باشن چه هر چیز دیگه من خودم ویندوز فون رو ترجیح میدم و خودم الان دارم از ios استفاده میکنم ولی از امنیت و پیچیدگی اتصال به کامپیوتر در محصولات اپل خیلی متنفرم سیستم عامل باید با امنیت و ساده راحت باشه و واسه همین هم ویندوز رو ترجیح میدم که اگه خدا بخواد کوچ میکنم به ویندوز اندروید هم بدی که داره رو هر گوشی میتونی پیداش کنی هر شرکتی بیاد سیستمش رو اندروید میزاره

  6. moji

    من S4سامسونگ که اومد سریع خریدم بعد یک سال ونیم یک دفعه خاموش شد والان روی طاقچه داره خاک میخوره .NOTE 10.1 2014 هم داره پدره منو در میاره… . ولی هیچ وقت سمت اپل نمیرم .چون از کار کردن با اندروید مخصوصا Tochwiz لذت بیشتری میبرم.اپل هر چی خودش دوست داره … .البته بی انصافیه که از کیفیت عالی اپل چشم پوشی کرد, چیزی که گوشی های اندرویدی مخصوصا سامسونگ هیچ بویی ازش نبرده.اولش خیلی خوبه یک سال که گذشت… .

  7. حمیدرضا

    سلام دوستان
    بنده انواع گوشی ها رو از همون اوایل داشتم ب واسطه ی اینکه برادرام موبایلی دارن
    قبلا همیشه اندروید کار میکردم
    یک ساله یه دونه ایپدایر ۲ گرفتم دستم و یه ایفون ۵
    نظرم اینه بعضی چیا فصلی ان حسش باید بپره
    فرض کنید یه زمان ما دیونه ی انتقال اطلاعات و کلیپ بودیم و جوک و اس ام اس
    الان اصلا حسش نی حتی بعضی وقتا خیلی از کلیپ ها رو نیگا هم نمیکنم قدیما تشنه ی این بودیم ن تنها نیگا کنیم بلکه سریع بریزیم تو گوشیمونو خلاصه همه جا داشته باشیم
    برنامه ها هم همینطور
    یه زمان لبتاب میگرفتیم بازی نصب کنیم الان دیگه نه
    من ۲۴ سالمه پیرم نیستم ک بگید سنم گذشته ولی روی لبتابم حتی یه بازی نیست دوستام میان پیشم میگن بهمون کلیپ یا بازی بده هم تو گوشیم هم تو لبتابم چیزی نیست ک ب درد اونا بخوره
    باید بگم بعد از تموم شدنه این عقده های بچگانه ک هنوز خیلی ها درگیرشن

    وقتی با ios کار کردم اوایل اعصابم خورد میشد ک هیچی نداره
    الان میفهمم اندروید هیچی نداره کار با اپل عالیه اینو بدون تعصب میگم
    اندروید خیلی حاشیه داره همیشه باهاش مشغولی ولی باور کنید من امروز دوبار ایفونمو دستم گرفتم برای تماس
    کارایه روز مره ام ب خوبی انجام میده ولی اندروید هر روز یه چیزی براش میاد ادم ناخوداگاه میره دنبالش ببینه چیه
    باور کنید من حتی تویه اینترنتم نخوندم ایفون سیکس اس چطوریه چون تجربم میگه مثل همون قبلیاس
    ولی اندرویدی ها همیشه حرف از مدلای جدید میزنن و وقتشون درگیره این مسایله
    و شاید همین تنوع زیاد خودش یه معزل بزرگ ب حساب بیاد
    کلام اخر در سیستم عامل اپل همه چی سرجای خودشه

  8. amir

    به دلایل زیر انرویید
    -برای گوشی های بالای ۵ اینچ ios دو تا انتخاب بیشتر وجود نداره ۶ plus و ۶s plus که قیمت هاشون بسیار نجومیه .
    -عدم پشتیبانی گوشی های اپل از ۲ سیمکارت . چون به شدت از اینترنت گوشی استفاده میکنم و پوشش اپراتور ها تو نقاط مختلف فرق داره .
    -زمان شارژ ۰ تا ۱۰۰ درصد باطری ۶s plus در برابر پرچم دار های انروییدی مثلا نوت ۵ خیلی زیاده ! ۱۷۱ دقیقه در برابر ۸۱ دقیقه در حالی که در بنچمارک های باطری تقریبا مثل هم هستن .
    -از نظر دوربین و صفحه نمایش فرق زیادی بین پرچم دار های اندروییدی و ios نیست تازه بعضی موارد انروییدی ها جلو میفتن .
    -اهل بازی نیستم اگر نه بدون تردید ios رو انتخاب میکردم چون سطح بازی هاش بسیار بالاتر از اندروییده .
    -بعضیا از گوشی های اپل به عنوان یه وسیله تزیینی استفاده میکنن وبا این قیمت وحشتناک در حد ۱۱۰۰ ازش استفاده میکنن!
    با همه این حرفا گوشی های اپل شاهکارن و دنیای موبایل خیلی به اپل مدیونه . همیشه پر از خلاقیت و نو آوری .

  9. علی

    دیجی جون دعوا ننداز بین مردم !!!

  10. erfan

    حداقلی بودن خطاهای سیستم عامل یا حداقلی بودن خطاهای نرم افزاری؟؟!!
    تعدد ابزار ها یا تنوع ابزار ها؟؟!!

  11. Xin

    مطلب هوشمندانه ای بود!در دید اول هوشمندانه اما کمی که بیشتر توجه کنیم یکم ابتدایی و آماتورانه…
    انتظار نداشتم این حرکتو از وبسایتی ک به فروشگاه بزرگی مثل دیجیکالا هستو ببینم.من قبلا از مطالب سایت استفاده میکردم و تقریبا هرروز مستقیم از ساب دامین مگ وارد اینجا میشدم اما متاسفانه کامنت نمیذاشتم..کلا خیلی تو کار نظر دادن نیستم! اما این پست منو وادار به این کارکرد.
    طبیعتا هر کسی حتی دیجی کالای بزرگ هم دوست داره آمار و ارقام سایت خودشو به رخ بکشه!اما به نظرم برای حال و هوا دادن به کامنتا باید از ایده ی جذاب تر و مدرن تر استفاده میشد.کاملا بدیهیه که زیر همچین پستی کلی آدم متعصب از هر گروه پیدا میشه که از تعصبات خودش دفاع کنه!حتی چندین و چند کامنت پی در پی بذاره!و به همین سادگی تعداد کامنت به بی نهایت میل میکنه! دقیقا مثل اینه که یه سایت ورزشی بیاد مطلب بذاره مادرید یا بارسا! استقلال یا پرسپولیس!
    ای کاش این بحث و جدل هارو زیر مطالب علمی میدیدیم…
    ای کاش دیجی کالا همچین پستی نمیذاشت!
    این که ما همچین پستی رو تو یه سایتی که مخاطبش روزی بیستاس ببینیم اشکال نداره اما جایی که بازدیدش به لطف فروشگاه ملیونیه اصلا جذاب به نظر نمیاد..
    از دبیر ارشد این بخش نتظار بیشتری داشتم.
    امیدوارم نقد منو پذیرا باشید ..قصد توهین به هیچکسیو نداشتم.فقط نظرمو خیلی مستقیم میگم همیشه..
    این مطلب با ایده ای ک در حد دیجیکالا نیست از ارزش بیشمار مطلب علمی و آموزنده ی موجود سایت کم میکنه..
    خود من تا چند وقت پیش صاحب یه سایت بزرگ(تو گروه خودش بزرگترین اما بدون شک از نظر آماری قابل قیاس با وبسایتی ک با فروشگاه دیجیکالا مرتبطه نبود! حتی خیلی از سایت های دیگه).گاهی برای رونق دادن به سایت اینجور کارهایی لازم بود اما همیشه سعی میکردیم که ایده پرورده تر باشه..
    موفق باشید بدرود

  12. شیش لول بند

    اپل یه چیزی داره که هیچ کدوم از برندهای دیگه ندارن، اونم اینه که اپل کلاس داره، در واقع اپل هیچ وقت محصول ارزون نداده بیرون و همه میدونن هرکس پشت گوشیش یه سیب گاز خورده بود یعنی آدم ثروتمندیه. همین یک دلیل برای تبدیل شدن به یک گوشی محبوب در بین جوامعی که به این چیزها اهمیت میدهند مثل آمریکا، چین، ایران و امثالهم کفایت می کند.
    البته از حق نگذریم کیفیت خوبی هم ارائه می دهد و کسی که اپل می خرد دغدغه خرابی و هنگ ندارد. در میان محصولات اندرویدی ولی باید با دید باز خرید کرد تا با مشکلات اندروید دست و پنجه نرم نکرد. ضمن اینکه شرکت های بزرگی مثل سامسونگ تازه به این اصل پی برده اند که بعضی محصولاتشان باید سوای از امکانات به قدری تک و گران باشد که نشان دهنده قدرت مالی دارنده آن شود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما