شما بگویید؛ اندروید یا iOS؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
اندروید در برابر iOS

اندروید بهتر است یا iOS؟ نزدیک به ۸ سال است که طرفداران دو آتشه‌ی گجت‌های دیجیتالی سعی می‌کنند به این سوال پاسخ بدهند. ما هم اینجاییم تا با کمک شما به قانع‌کننده‌ترین دلایل برسیم.

‌‌‌   ‌‌‌   ‌‌

طرفداران سرسخت اندروید و iOS گاه با دلایل منطقی و گاه غیر‌منطقی می‌خواهند شما را قانع کنند تا یک گوشی اندرویدی بخرید یا مستقیم سراغ آیفون بروید. برخی از این دلایل با گذشت زمان بی‌معنی می‌شوند: به‌طور مثال دیگر نمی‌توان به گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر نداشتن حسگر اثر انگشت ایراد گرفت. روزبه‌روز‌ دستگاه‌های اندرویدی بیشتری به این حسگر مجهز می‌شوند. از طرف دیگر، اگر تا دو سال پیش می‌گفتیم آیفون به خاطر نمایشگر کوچکش از قافله عقب‌مانده، دیگر باید حرف خود را پس بگیریم؛ حالا با آیفون‌های ۴/۷ و ۵/۵ اینچی می‌توانیم از قابلیت‌های iOS بیشترین بهره را ببریم.

در کنار اندروید و iOS، ویندوز هم با تمام پتانسیل‌هایش حضور دارد. ما در مطالب بعدی به این اکوسیستم پویا و درحال احیا در دستگاه‌های موبایل خواهیم پرداخت؛ اما این‌جا به‌طور کامل می‌خواهیم روی اندروید و iOS‌ تمرکز کنیم.

بیایید خیلی ساده به جهان‌بینی این دو سیستم عامل نگاهی داشته باشیم: iOS در انحصار اپل است. اگر iOS‌ را دوست ندارید، کلا باید قید آیفون را زده و گوشی دیگری بخرید. در این سیستم عامل همه‌چیز به همان شکلی است که اپل می‌پسندد. اپل بررسی می‌کند که شما چه می‌خواهید و چه‌چیز به‌صلاح شماست؛ سپس آن را در قالب یک پکیج آماده پیش روی شما قرار می‌دهد. اما داستان اندروید کمی فرق دارد. گوگل پس از خرید «شرکت اندروید» در سال ۲۰۰۵، به‌تدریج اکوسیستم موبایل خود را روی این سیستم عامل بنا کرد. به‌جز دستگاه‌های نکسوس، اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی با تغییرات ظاهری چشم‌گیری روانه‌ی بازار می‌شوند؛ در اندروید، دست کاربر کاملا باز است و به‌راحتی می‌تواند از اپلیکیشن‌های موردعلاقه‌اش به‌جای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سیستم استفاده کند. حتی کاربر می‌تواند به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌های لانچر، رابط کاربری دستگاه را به‌سلیقه‌ی خودش تغییر دهد. در یک کلام، اندروید «قابلیت شخصی‌سازی» بیشتری دارد. یک نکته‌ی مهم دیگر هم وجود دارد: شما تقریبا بدون دردسر می‌توانید از اکثر اپلیکیشن‌های گوگل روی اکوسیستم iOS‌ استفاده کنید. گوگل در این مورد بذل‌و‌بخشش زیادی دارد! اما در سوی دیگر ماجرا، اپل علاقه‌ای ندارد کاربران دستگاه‌های اندرویدی از اپلیکیشن‌های اختصاصی‌اش استفاده کنند. شاید شوخی به‌نظر برسد، اما با جستجو در گوگل پلی، تنها یک اپلیکیشن اپل را پیدا می‌کنید؛ آن‌هم Move to iOS است و به‌درد کاربرانی می‌خورد که می‌خواهند از اندروید به iOS‌ مهاجرت کنند.

کاربران در اقصی نقاط دنیا دلایل مشترکی برای دفاع از این سیستم‌های عامل دارند. با در نظر گرفتن کاربران ایرانی می‌توان یک جمع‌بندی ساده انجام داد:

مزیت‌های اندروید و iOS

در کنار این مزیت‌ها، هر کدام از این سیستم‌های عامل مشکلات خود را هم دارند؛ به‌طور مثال، تنوع زیاد در سخت‌افزار، آن‌هم بعضا با کیفیت پایین، یک معضل بزرگ در دستگاه‌های اندرویدی است. بی‌کیفیت بودن برخی از گوشی‌ها یا تبلت‌های اندرویدی به‌طور مستقیم با ایجاد یک تجربه‌ی نامطلوب در کاربران در ارتباط است. برخی از کاربران هم از محدودیت‌های محصولات اپل می‌نالند. اتکای بیش‌ازحد به برنامه‌ی «آی‌تیونز» برای مدیریت فایل‌ها و برنامه‌ها ازجمله‌ مواردی است که خیلی از کاربران را به سمت محیط باز اندروید می‌کشاند.

جدا از این موارد، بیایید یک بار دیگر نقاط ضعف و قوت این دو اکوسیستم را مرور کنیم و نظرات همدیگر را به چالش بکشیم تا به پاسخ‌های درست‌تری برسیم؛ پاسخ‌هایی که از تجربه‌ی کاربری ما ایرانی‌ها ریشه گرفته. شما این فرصت را دارید که با دلایل منطقی‌تان با یکدیگر مخالفت کنید و تجربه‌های خود را با همدیگر به‌اشتراک بگذارید.

‌‌‌ ‌‌

راهنمای خرید آیفون


برچسب‌ها :
دیدگاه شما

پرسش امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

۴۳۶ دیدگاه
  1. matinmoeini

    فقط ویندوز فووون

  2. حسين

    سلام به همه
    بی شک iOS خیلی بهتره چون اپل از سخت افزار هایی استفاده میکنه که بیشترین کیفیت رو داره و خیلی سریع تر عمل میکنن سرعت یک سخت افزار به میزان حافظه ای که داره نیست به کلاکشه مثلا رم یا پردازنده ها
    اندروید اگر دقت کنین دست چندصد کمپانیه و تعداد نسخه هایی که بیرون داده خیلی زیاده از ١ تا ۶ بیش از ١٠ نسخه رسمی بیرون داده با اسم های مختلف که تازه توی اندروید ۴ فارسی ساپورت شد و همه فهمیدن اندروید از رم های بالا نمیتونه استفاده کنه و رم های بالا بی فایده هستن در اندروید و بالخره رفع شد اندروید با این همه شرکت و سابقه باید خیلی جلو میبود اما نتونست و فقط پشت سر iOS جلو میره، در این بین یه رغیب جدی وجود داره برای هردو اون ویندوز که اگر مایکروسافت همونطور که داره همه تلاششو میکنه تا به برنامه نویس ها و کاربران نشون بده دوباره قابل اعتماده داره بیشترین و بهترین نوآوری ها رو رونمایی میکنه، بله عده ای به ویندوز میخندن اونم بخاطر اشتباهات بد مایکروسافت بوده اما بزودی قراره که تغییرات خوبی در مایکروسافت ببینیم که برای دو سیستم عامل فوق خطر مهم وجدی محسوب میشن چرا که در ویندوز ١٠ برنامه های اندروید اجرا میشن و امکان پورت برنامه های iOS وجود داره و برنامه های ویندوز به صورت یونیورسال بوده و قالب اجرا در تمام دستگاه ها هستند، بدی هایی که iOS داره اینکه از iOS ٨ خیلی هنگ و کرش ها زیاد شده و من هر هفته تبلتم به دلایل نامعولم به هنگام کار خاموش و روشن میشه و این بی نظمی های اپل خیلی خیلی داره زیاد میشه و کم کم باعث کلاف شدن کاربران میشه
    ویندوز با سخت افزار کم فوق العاده عمل میکنه و خیلی بهینه و ایمنه، رابط کاربری ای داره که بسیار ساده اس و مارو از همه شلوغی ها و اشکال های فانتزی و رنگهای فرون دور میکنه و به کاربر این حسو میده به هنگام کار بی حوصله نباشه و همواره آرامش رنگ ها و ظاهری دستگاه خودشو یکپارچه حفظ کنه. حس اینکه سیستم عامل با شما یک شکله
    ویندوز و مایکروسافت بسیار متفاوت شدند.

  3. ali

    به نظرم ویندوزفون بهتره

  4. saeed

    فقط ویندوز فون!!!!!

  5. ali

    هیچ کدوم از این پلتفرم ها قدرت ریسک و جسارت مایکروسافت رو ندارم

  6. akhb66

    من تا اردیبهشت امسال G2 داشتم و بعدش هم iphone6 گرفتم، به نظرم هر دو سیستم خوب هستند،اما انصافا آندروید خیلی راحت تره.اگه به کارکردن با ios هم عادت کنی ازش لذت میبری.ولی خوب کیفیت دستگاه های ios‌ از بهترین های اندروید یه سروکله بیشتره.

  7. حسن کریمی .اپل.دیجی کالا و مک

    سلام
    اقای حشمتی شما خودتون مگه گوشیتون چیه که میکید اندروید
    اندروید حال ادمو بهم میزنه ولی ای او اس…………
    من دوستم ایفون ۵ اس داره میگه عالیه البته باهاش کار کردم ولی زیاد وارد جزییات نشدم چون از انگلیسی چیزی سر در نمیارم در حد خیلی کم
    الان گوشی های همه ی کمپانی های بزرگ اندرویدن در ضمن اندروید خیلی ارزونه
    شما یه گوشی ایفون رو با یه گوشی اندرویدی تصور کن بنظرت کدوم بهترن
    دیجی کالایی که همیشه محصولات اپل رو اول میدونی در نقد و بررسی از شما بعیده والا
    در ضمن اقا فرهنگ خوشحال میشم جوابتون رو بشنوم
    ممنون که تمام وقت پاسخ دوستان رو میدید

    1. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

      اشتباه شما اینجاست که تصور دارید دیجی‌کالا طرفداره برند اپل هست. دیجی‌کالا طرفدار هیچ برند خاصی نیست.
      من شخصا شش ماه آیفون ۶ داشتم و همین مدت برام کافی بود. اندروید برای نیازهای مناسبتره.

      1. امیر

        من خودم یه آیپد مینی ۲ دارم ، انقد محدودیت داره استفاده از امکاناتش که پشیمون شدم ترجیح میدم از گوشی میانرده اندرودیم استفاده کنم جای ای او اس

  8. ali

    در آینده شاهد این هستیم که اکوسیستم ویندوز ۱۰ باتکنولوژی وکیفیت بسیار بالای نوکیا و مایکروسافت این دو پلتفرم رو قورت میده اندروید امنیت نداره و خیلی هم کنده و لگ و هنگ داره ای او اس هم خیلی محدوده و گرون و هیچ نو آوری جذاب و جدیدی توش دیده نمیشه و تکراری و قدیمی شده

  9. رضا

    من تجربه مستقیم با اندروید داشتم و تجربه غیر مستقیم با IOS
    بنابراین در خصوص IOS نظر نمیدم

    من با اندروید خیلی راحتم. گوشیم سونی هستش و رابط کاربری سبک و راحتی داره. تا به حال هنگ نکرده. گیر هم نکرده. خیلی روون و خوب برنامه ها رو اجرا می کنه. بیش از نصف حافظه رم من در حالت عادی خالیه و امکان استفاده همزمان از چند برنامه رو برای من راحت فراهم می کنه.
    اندروید قابلیت شخصی سازی زیادی داره و اکثر نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز من روی گوگل پلی موجود بود. از هر برنامه ای که نیاز داشتم، چند نمونه بوده که به راحتی تونستم نصب کنم و استفاده کنم.
    اینکه اندروید آزادی عمل روی نصب نرم افزار میده خیلی خوبه. باعث میشه نگران داشتن برنامه مورد نظر خودتون نباشید. فایل منیجر های عالی ای وجود داره. راحت میشه از طرق مختلف با گوشی های دیگه ارتباط برقرار کرد.

    در مجموع، آزادی عمل و احترامی که اندروید به کاربر در این خصوص می ذاره، برای من خیلی مهم و ارزشمنده

  10. محمد

    من میگم ویندوزفون
    باهاش راحتم
    گوشی دویست تومنیش هم سریعه و روون

  11. سیدرضا

    با سلام به همه دوستان
    این نظر شخصی منه
    من با دو سیستم عامل کار کردم
    دسترسی ای که شما به نقاط مختلف اندروید دارین توی ios به هیچ وجه ندارین
    اندروید رو توی چند دقیقه به راحتی میتونید جوری شخصی سازیش کنید که با یه گوشی مشابه ۱۸۰ درجه متفاوت باشه
    ولی خودتو بکشی بگردی دنبال برنامه شخصی سازی برا ios نمیتونی اون سطح از شخصی سازی رو داشته باشی
    تازه مثلا آقا من ios رو دوست دارم ولی از قیافه آیفون خوشم نمیاد ، خوب باید قید ios رو بزنم چون همه آیفونا مثل همن
    ولی من اندروید دوست دارم ولی مثلا از سونی خوشم نیومد میرم سروقت سامسونگ اونم دلمو زد میرم سمت اچ تی سی بازم نبود میرم سمت اون همه برندی که با اون همه ظاهر گوشی اندرویدی ساختن و یکیشو انتخاب میکنم .
    نرم افزار خوب و به درد بخور رو باید برا ios بخرم ولی برا اندروید رایگان دانلود میکنم .
    و …..

  12. فرهنگ حشمتی فرهنگ حشمتی

    فقط اندروید! ^_^

    1. سعید عبادی سعید عبادی

      اصلا اندروید حرفی برای گفتن نداره، فقط iOS

      1. مریم نظری

        من با آقای عبادی کاملا موافقم

      2. حسن کریمی .اپل.دیجی کالا و مک

        سلام
        اقای عبادی ممنونم که شما درک میکنید کدوم سیستم عامل بهتره
        اندروید هنگی الان حرفی برای گفتن نداره
        اخه سیستم عامل اندروید تو کلش هنگ میکنه
        …………………..

      3. Ali S

        اگه مقداری با توجه به اصول تکنولوژی حرف بزنید میفهمید که سرعت و قدرت گوشی مربوط به سیستم عامل نمیشه و این پردازنده است که اینکارو میکنه.تست ها هم که دارن حرفاشونو میزنن.سامسونگ،هواوی و کوالکام سازنده ی چیپ هستند که همشون بسیار قدرتمندن و از چیپ اپلم قوی ترن.سیستم عامل اپل هیچ نوع دیوایسی بهش وصل نمیشه.بعد اسمشو گذاشتن امنیت

      4. hacker44

        چرا میگید ios خوب بگید بخاطر چی تا ما اندرویدی ها قبول کنیم اگر هم خواستی من بهت میگم چرا گوشی های اندرویدی رو دوست دارم .تو بگو چرا منم میگم ببینیم چی میشه?
        بعدشم هنگ کردن گوشی های اندرویدی به باطرس گوشی هم ربط پیدا میکنه یعنی اگه خو همیشه تو شارژ استفاده میکنی یا همش ۱۰۰ درصد میکنی خو از عمر باطری کم میشه
        بعضی اوقات هم واسه ی قدیمی بودن اوناست
        بعضی اوقات به خاطر نداشتن حجم تو حافظش
        خوب ی خورده فکر کنی میبینی که عاملش خودمون هستیم
        ایفون باید بره سوت بلبلی بزنه با اون کاربریش که هیچی نمیشه توش ریخت و انقدر دردسر داره?

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه
دسته‌بندی‌های منتخب برای شما